Ensam häst

Sv: Ensam häst

Shettisen kan inte följa med den andra dit han ska.
Vem vill låna ut en häst till ett annat stall i 3 dagar?

Men å andra sidan så innebär det ju även en risk att släppa ihop två helt okända hästar med varandra, och tre dagar är ju inte länge... Hästar är flockdjur, javisst, men dels är människan del av flocken (flockledare) och dels är de väldigt anpassningsbara. Hade det gällt en vecka eller längre håller jag med om att man skulle skaffat sällskap, men 3 dagar själv är ingenting en häst lider av.

Jag skulle aldrig lämna någon utav mina hästar själva! Hästar är flockdjur, vilket innebär att det är högst onaturligt att en häst går själv. Jag kan låta alla mina hästar stå själva i stallet ett par timmar utan att de far dåligt, men då har de kompisarna utanför fönstret. Jag tycker du ska låta din andra häst följa med eller försöka få tag i en liten ponny eller något som sällskap till hästen som ska vara kvar hemma.

Du gör som du vill, men jag hade aldrig lämnat en häst själv i flera dagar eller ens ett par timmar. Det strider helt emot min hästhållning och hästens natur.

onaturligt, visst. Men hur onaturligt är det inte att rida på hästen, ha den uppstallad, ge den kraftfoder etc etc etc............ bara en undran....

Hur gör du då om du måste köra hästen akut till typ djursjukhus och du har ett par timmars bilväg? är det inte hemskt att låta hästen stå själv i transporten? Ellre mo du har ett stall med två hästar i..och du ska ut och rida? rider du runt i hagen då eller?.. Du talar emot dig själv lite tror jag.

MEN jag håller med om att en häst ska ha sällskap, men när det rör sig om tre dagar, så är det MER risk att släppa ihop med nya hästar, MER jobb att skaffa en till häst, osv osv osv. Tre dagar överlever en häst ensam. Dock ska man väl helst försöka ha sällskap i stallet så mkt som möjligt, men....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama