English Shepherd

Sv: English Shepherd

Det är nog bara vinkeln, uppifrånbilder får föremålet att verka mindre. Av allt att döma är det samma hund på bilderna.

Jag misstänkte det :D
En av anledningarna till att jag gillar Heelern är ju för att det ser ut som en mini-lapsk

Hej!
hoopas du fick tag i en English sheperd. Vi har en 6 månader English sheperd och hon är fantastiskt.vi bor i Stockholm. Hittade du någon i Sverige som hade rasen eller kom du i kontakt med någon som? Vi undrar just om det finns fleecen vi med denna ljuvliga ras.

Hej!
hoopas du fick tag i en English sheperd. Vi har en 6 månader English sheperd och hon är fantastiskt.vi bor i Stockholm. Hittade du någon i Sverige som hade rasen eller kom du i kontakt med någon som? Vi undrar just om det finns fleecen vi med denna ljuvliga ras.
Tråden är 8 år gammal och TS har inte varit aktiv sen 2017.

Kanske är lite magstarkt att importera en hund för 30-50k eller något till Sverige som räknas som blandrashund :eek: Typ något man inte kan träna på BK (beror iofs på BK i fråga men många tar ju inte in blandisar) eller tävla utan särskild licens osv. Är du inte intresserad av tävling så är det ju ändå fasligt dyr sällskapshund :p Liten i populationen betyder ju inte nödvändivtvis bättre, huvudsaken är ju att föräldradjuren är testade mot diverse sjukdomar samt är rönktade (känns lite småtvivelaktigt att de gör det i staterna?). Har du kikat på SKK's hundraslistor något?

Av vallhundarna så påminner ju Berger des pyrénées à face rase endel om aussien fast den är kanske lite liten? Rent populationsmässigt är det en liten ras också, men den är iaf godkänd av SKK. Aussien och ffa BC'n finns i fler färger än merle :D (man får ju inte para två merles med varandra, ger döv/blind avkomma så alla kan ju inte vara merle av logiska skäl). Jag tänker mig aussies så som denna eller denna. När det kommer till BC's så är i princip alla färger tillåtna, även lockiga/strävhåriga BC's finns, (fast kanske mer i UK?).

Rent uteseendemässigt tycker jag själv att aussies påminner en hel del om retriever raserna, typ som en tollare eller Drentsche patrijshond och kanske lite Stabyhoun. Men med en sån får man ju kanske inte vallhundstemperament om det är det man är ute efter. Sen beror det väl endel på vad man ska ha hunden till också. Ingen av de här raserna är ju sävliga som en vanlig collie utan snarare regelrätta arbetshundar.
År 2021 så kan man träna med blandrashundar på BK utan problem ;)

Edit: HAHA vafan, jag blev lurad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 419
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 495
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka