English Shepherd

_smiles

Trådstartare
Hej!

Jag har börjat att titta på lite olika raser inför nästa hundköp och fattat tycke för rasen English Shepherd. Den har alla egenskaper som jag gillar och letar efter i en hund. Nu råkar det vara så att det tydligen inte är en så vanlig hundras (i alla fall inte i Sverige och i närliggande länder). Jag har hittat en hel del kennlar i USA, men det är lite långt bort då jag gillar att besöka uppfödaren och titta på valpen ifråga innan köp.

Min fråga är nu om det finns någon här som vet om en kennel i Sverige (eller något land i närheten) som föder upp denna hund?

Sv: English Shepherd

Det verkar vara en Amerikansk ras o stambokförande klubb verkar inte vara med i någon större hundorganisation. I USA finns flera större hundklubbar, den som FCI samarbetar med är AKC.

http://en.wikipedia.org/wiki/English_Shepherd
http://www.englishshepherd.org/

I Sverige skulle den klassas som blandis, med de begränsningar det innebär.
Vad är det som får dig att tro att denna ras skulle vara den ultimata hunden för dig, till skillnad mot raser som du kan få tag på i Sverige?

Det verkar vara en Amerikansk ras o stambokförande klubb verkar inte vara med i någon större hundorganisation. I USA finns flera större hundklubbar, den som FCI samarbetar med är AKC.

http://en.wikipedia.org/wiki/English_Shepherd
http://www.englishshepherd.org/

Jo, jag vet allt detta (skrev ju att jag hittat kennlar i USA och undrade om någon visste om något lite närmare - mitt syfte med tråden)

I Sverige skulle den klassas som blandis, med de begränsningar det innebär.

Varför skulle den klassas som blandras? (Inte för att jag har problem med blandraser, har 3 just nu som är helt underbara.)

Vad är det som får dig att tro att denna ras skulle vara den ultimata hunden för dig, till skillnad mot raser som du kan få tag på i Sverige?

Jag gillar det jag läst om rasen. Lagom storlek, temprament, aktiv, allsidig, jag gillar pälsen, mm. Jag gillar att det är som en blandning mellan Border Collie och Australian Shepherds (dock vill jag helst inte ha en blue merle - vilket Aussien ofta är..)
Jag är uppväxt med Collien då vi hade en kennel då jag var liten och det är en hund jag älskar, men vill gärna prova något lite nytt och det känns som att denna hund ligger lite nära (om du förstår vad jag menar). Jag gillar att rasen inte är så känd/vanlig. Jag har märkt att ju vanligare rasen är desto mer "problem" är det - genfel, sönderavel, mm - kanske har fel, men det är den uppfattning och erfarenhet jag fått.

Jag menade verkligen inte att förolämpa någon med min fråga, jag vet att det finns många hundraser i Sverige redan. Jag ville bara veta lite mer om mina möjligheter. Jag tycker om att vara förberedd när det gäller djurköp och vill samla in fakta om den ev. hunden jag letar efter.

En Amerikansk ras som inte stambokförs av AKC, kan aldrig klassas som renrasig av SKK.
På vilket sätt är BC o Aussie sönderavlade o vilka genetiska fel är de behäftade med?

Det är större risk för genetiska sjukdomar/defekter i en liten ras med begränsad population.
Fö finns det gott om Aussies som inte är blue merle, inom bruksaveln så är de sällsynta.

En Amerikansk ras som inte stambokförs av AKC, kan aldrig klassas som renrasig av SKK.

Ok. Fast så länge det inte gör det olagligt att ta in en sådan hund så spelar det mig inte så stor roll...

På vilket sätt är BC o Aussie sönderavlade o vilka genetiska fel är de behäftade.

Jag sa inte något om BC eller Aussie (har inte tittat så mycket på deras genetik), jag syftade mer generellt och känner till flertal raser där detta stämmer. Men som sagt det är min erfarenhet och jag drar inte alla över en kam.

Det är större risk för genetiska sjukdomar/defekter i en liten ras med begränsad population.

Fast det verkar ju inte som att det är en begränsad population i tex. USA, eller?

Fö finns det gott om Aussies som inte är blue merle, inom bruksaveln så är de sällsynta.

Ok, tror dig. Jag kan bara säga vad jag har sett. Stor majoritet av de Aussies jag sett är blue merl..

Jag trodde verkligen inte att jag skulle behöva försvara mitt val så här. Tyckte att det var en rätt oskyldig fråga att be om information, men jag har väl mig själv att skylla. Jag har varit borta från Buke ett tag och nästan glömt hur det kunde vara. Trodde dock att man kunde be om info om en ras utan att behöva argumentera för sitt val.
Allt jag bad om var att höra från de som hade lite erfarenhet eller vet om var man kan hitta denna ras, du vet det tydligen inte så jag förstår inte riktigt varför du svarade.
Jag ber om ursäkt om jag stött mig på någon med denna fråga (trodde ärligt talat inte att det skulle irritera någon att be om information) men om någon vet något så är jag väldigt tacksam för all info jag kan få annat kommer i fortsättningen att ignoreras av mig.

Ett gott råd är att ta en USA-semester och se hundarna i verkligheten. Alla hundraser är Världens Bästa om man får tro kennlar och rasklubbar, helt naturligt. När du träffat 10-15 stycken hundar från olika kennlar kanske du håller med, kanske du märker att rasen inte är för dig.

Kanske är lite magstarkt att importera en hund för 30-50k eller något till Sverige som räknas som blandrashund :eek: Typ något man inte kan träna på BK (beror iofs på BK i fråga men många tar ju inte in blandisar) eller tävla utan särskild licens osv. Är du inte intresserad av tävling så är det ju ändå fasligt dyr sällskapshund :p Liten i populationen betyder ju inte nödvändivtvis bättre, huvudsaken är ju att föräldradjuren är testade mot diverse sjukdomar samt är rönktade (känns lite småtvivelaktigt att de gör det i staterna?). Har du kikat på SKK's hundraslistor något?

Av vallhundarna så påminner ju Berger des pyrénées à face rase endel om aussien fast den är kanske lite liten? Rent populationsmässigt är det en liten ras också, men den är iaf godkänd av SKK. Aussien och ffa BC'n finns i fler färger än merle :D (man får ju inte para två merles med varandra, ger döv/blind avkomma så alla kan ju inte vara merle av logiska skäl). Jag tänker mig aussies så som denna eller denna. När det kommer till BC's så är i princip alla färger tillåtna, även lockiga/strävhåriga BC's finns, (fast kanske mer i UK?).

Rent uteseendemässigt tycker jag själv att aussies påminner en hel del om retriever raserna, typ som en tollare eller Drentsche patrijshond och kanske lite Stabyhoun. Men med en sån får man ju kanske inte vallhundstemperament om det är det man är ute efter. Sen beror det väl endel på vad man ska ha hunden till också. Ingen av de här raserna är ju sävliga som en vanlig collie utan snarare regelrätta arbetshundar.

Kanske är lite magstarkt att importera en hund för 30-50k eller något till Sverige som räknas som blandrashund :eek:

Precis min tanke. Jag förstår inte riktigt vitsen alls.

Typ något man inte kan träna på BK (beror iofs på BK i fråga men många tar ju inte in blandisar) eller tävla utan särskild licens osv.

Kan du förtydliga? Du får ju både gå kurser och tävla (med licens som du nämner) med en blandras.

Liten i populationen betyder ju inte nödvändivtvis bättre, huvudsaken är ju att föräldradjuren är testade mot diverse sjukdomar samt är rönktade

Håller med. Temperament och egenskaper brukar skilja ganska mycket i numerärt mindre raser i jämförelse med större. Vi har samma inom min ras (Lapsk vallhund).

Rättar ditt inlägg en smula ;)

Jag har inte vart med om att brukshundklubbar nekar hundar att gå kurs för att dom är blandraser, att det skulle vara många ställer jag mig högst tveksam till faktiskt.

Tävla får dom visst utan licens, i lydnad och jag tror även det gäller för agility.

_smilies:

Mitt råd blir att du söker efter dom egenskaper i en SKK-registrerad ras. Egenskaperna du nämnde är absolut inte några ovanliga egenskaper, det finns många raser med dessa. Färgen är väl inte det viktigaste när man väljer ras, eller?

<snip>
huvudsaken är ju att föräldradjuren är testade mot diverse sjukdomar samt är rönktade (känns lite småtvivelaktigt att de gör det i staterna?). Har du kikat på SKK's hundraslistor något?
<snip>

"Code Of Ethics" Breeders I USA halso testar hundarna precis som de gjor i Europa. OFA ar ansluten till AKC ... PennHIP ar ett relativt nytt satt att mata. Sedan gjor naturligtvis COE breeders ocksa halso tester for alla andra typiska ras sjukdommar.

*delvis KL*
Jag har tittat på olika raser (absolut inte bestämt mig) och ville ha lite info om var man kunde få tag på denna. Om det ser ut som att den bara går att få tag på i USA så kan jag hålla med om att det blir dyrt - därför jag undrade om någon visste om den fanns någon annan stans..

Ang blandis på brukshundsklubb så har jag aldrig varit med om att de nekar en att vara med. Majoriteten av de hundar som varit med på de kurser jag gått har varit blandraser.

Jag äre inte så intresserad av en BC, de individer jag träffat (både arbetande och sällskapshundar) tycker jag har lite för mycket "nerv" för min smak (missförstå mig inte, tycker det är jättefina hundar, bara inte för mig).

Jag har letat efter en lämplig ras lite till och från i 4-5 år (började när jag och en kompis började leta hund till henne) och började leta mer under det senaste året. Fattade tycke för English Shepherd redan i början och har haft svårt att få den ur huvudet..

Calazirya: Självklart är inte färgen det viktigaste, inte ens rasen är det allra viktigaste i slutändan ifall man hittar rätt individ.

em-pirre: Jag vill ha en vallhund. Jag vill kunna ha med den ut när jag rider. En av hästarna ska tränas till att bla. driva kor (och ev får) och jag gillar iden av att kunna ha med mig hunden ut. Jag vill träna agility och lydnad. Vill även ha lite vaktegenskaper då jag bor så som jag bor.
Jag vet att det finns hel del raser med dessa egenskaper och eftersom jag inte nödvändigtvis behöver ställa ut så måste det ju inte heller vara en renrasig hund (jag vet att jag ändå inte får göra det med en English Shepherd..), men som sagt, föll för rasen och ville veta mina möjligheter.
(Kunde jag få en större version av den underbara tik jag har nu så skulle det vara helt perfekt. Hon är en Jack Russel Parson/Shetland Sheepdog blandning, 40 cm hög)

Vill du ha en hund att valla med eller vill du ha sällskap av en hund när du sköter om djuren? Aussie finns också i en vallningsavlad variant, samma med australian kelpie och förutom dessa finns ju även working kelpie. Men detta är ju arbetshundar snarare än aktiva sällskapshundar. Så om du är lite tydligare med vad hunden kommer få göra hos dig så kommer du säkert få massor med tips :).

Ang blandisar och tävling så krävs det en särskild licens. Om klubben har brist på mark brukar de också vara restriktiva med att ta in blandisar i bruksgrupperna. Men några andra restriktioner ska inte finnas när det gäller träning.

Vill du ha en hund att valla med eller vill du ha sällskap av en hund när du sköter om djuren? Aussie finns också i en vallningsavlad variant, samma med australian kelpie och förutom dessa finns ju även working kelpie. Men detta är ju arbetshundar snarare än aktiva sällskapshundar. Så om du är lite tydligare med vad hunden kommer få göra hos dig så kommer du säkert få massor med tips :).

Ang blandisar och tävling så krävs det en särskild licens. Om klubben har brist på mark brukar de också vara restriktiva med att ta in blandisar i bruksgrupperna. Men några andra restriktioner ska inte finnas när det gäller träning.

Jag vill ha en hund som jag kan valla med.
Kelpie är en fin hund, dock skulle jag önska lite mer päls (men det är ju en liten detalj). Har inte fått tillfälle att möta en Kelpie så har inte mer erfarenhet av rasen mer än vad jag läst och hört.

Enda gången jag blivit utskickad från en "föreläsning" på brukshundsklubben var när de skulle prata om att ställa ut hund. Fick en ursäkt senare när det påpekades att bara för att man ägde en blandras nu så betyder det inte det alltid kommer att vara så. Här och på närliggande klubbar så är de väldigt toleranta med blandraser..

Ska du ha en hund som fungerar till praktiskt vallningsarbete så är det i princip bara WK och BC som återstår. Men det är inte hundar man "kan valla lite med", utan mycket aktiva och krävande arbetshundar som behöver valla regelbundet för att må bra.

/Migo
BCägare och vallhundsförare.

Bland de bruksavlade Aussiesarna finns det några få uppfödare som avlar på vallningsegenskaper, tyvärr har rasklubben slutat lägga ut vallresultat på hemsidan.

kl
Man kan göra mycket med blandisar/icke SKK reggade hundar, träna får man göra fritt på den BK man är medlem i, valp, slyngel, vardagslydnadskurser har man samma rätt till som alla andra, tävlingsinriktad lydnad borde vara detsamma med.
På en del klubbar får man gå spår o sök kurser, men inte alla eftersom blandisar etc inte får tävla i bruksgreanarna.
För tävling krävs licens från SKK, kostar väl ca 400 kr o räcker i hundens hela liv.

Det som är stängt är bruks/utställning/vallning/vattenaerbete o diverse olika jakttävlingar, däremot är viltspår öppet.

mvh

Jaha där ser man, regeln var ju tom tre år gammal.

Däremot får jag förtydliga för TS att licensen är inget knepigt att få tag på.

Licensen kan beställas på SKK och kostar ca 450 kr. För att tävlingslicens ska utfärdas krävs att hunden är ID-märkt samt ägarregistrerad hos SKK. Ägarregisteringen kostar runt 65 kr.

em-pirre: Jag vill ha en vallhund. Jag vill kunna ha med den ut när jag rider. En av hästarna ska tränas till att bla. driva kor (och ev får) och jag gillar iden av att kunna ha med mig hunden ut. Jag vill träna agility och lydnad. Vill även ha lite vaktegenskaper då jag bor så som jag bor.
Jag vet att det finns hel del raser med dessa egenskaper och eftersom jag inte nödvändigtvis behöver ställa ut så måste det ju inte heller vara en renrasig hund (jag vet att jag ändå inte får göra det med en English Shepherd..), men som sagt, föll för rasen och ville veta mina möjligheter.
(Kunde jag få en större version av den underbara tik jag har nu så skulle det vara helt perfekt. Hon är en Jack Russel Parson/Shetland Sheepdog blandning, 40 cm hög)

Lapsk vallhund?

Narmo.jpg

231.jpg

Ca 50cm i mankhöjd och en vikt på ca 20kg. Lättlärda, är med dig på allt alltid, inte särskilt mycket jakt, otroligt lättskött päls! osv osv
Mer information!

Det finns ganska många som vallar får och några kor (vissa samer använder dem till sitt ursprungssyfte, renvallning). Dom vallar inte som BCn, men dom kan absolut styra större flockar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 419
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 495
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka