Engelskt fullblodssto + Halvblodshingst = Halvblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hathor
  • Startdatum Startdatum
H

Hathor

Om jag har ett fint Engelskt Fullblodssto och betäcker med en trevlig Halvblodshingst (som är godkänd för Svensk Halvblodsavel)...Blir det då en avkomma som är registreringsbar som Svenskt Halvblod :confused:? Jag vet ju att tvärtom går utmärkt.

Det kanske är en dum fråga, men man måste ju fråga för att få veta. :p

Sv: Engelskt fullblodssto + Halvblodshingst = Halvblod?

Visst blir den registrerbar som Svenskt halvblod, har själv ett fullblodsto som är dräktigt med Blue Hors Romancier:). Hon är stamboksförd hos ASVH.

Tack!! :bow: Vad bra!
Det fölet borde bli ädelt och trevligt. Han är ju en riktig snygging :d . När är det dags för nedkomst?

Jo jag tror också det kan bli bra:) hon har själv tävlat MSV dressyr. 20april är hon beräknad *längtar* klurar på vad jag ska betäcka med i år... Har du någon idé om vem du ska betäcka med?

Jag har tyvärr inget eget sto.

Så det var en rent hypotetisk fråga. Däremot vill jag gärna i framtiden skaffa mig ett eller två trevliga ston att förhoppningsvis avla på. :crazy:

Däremot så är jag oerhört intresserad av halvblodsavel i första hand.
Men är väldigt förtjust i fullblod. Jag har ridit många trevliga individer och tycker om den lätthet som fullbloden har.

Angående hingst att betäcka med så kan man ju inte säga riktigt klart förrän man har ett sto att titta på.

Men favoriter finns!
Metall :love: är min favorit just nu. Även Blue Hors Don Romantic är en stark kandidat. Dessutom tyckte jag om Bellini och är därför jättenyfiken på Black Coffee (som jag bara har hört gott om men inte sett :( ). Briar är en annan fin hingst...

Vilka är dina favoriter?

Hittade nu Black Coffee på Allbreed! Sist jag tittade för ca en vecka sedan fanns han inte upplagd där.

Men skulle vilja veta ännu mer om honom. Se bild på hur han rör sig och om han kan hoppa så även bild på det. :bump:

Han har funnits upplagd på Allbreed ända sedan han blev godkänd. Du råkade kanske stava fel :)

Ja det är väl möjligt att jag skrev Coffe... :o

Men det är ändå väldigt kul att jag äntligen fick se honom. Jag har inte varit uppdaterad på de nya hingstarna sen ett år tillbaka. Men jag känner att jag har saknat det. Det har helt enkelt inte funnits någon avelsintresserad att diskutera med. Men nu har jag hittat er!!

Måste börja prenumerera på Ridsport...

Hathor skrev:
Hittade nu Black Coffee på Allbreed! Sist jag tittade för ca en vecka sedan fanns han inte upplagd där.
Men skulle vilja veta ännu mer om honom. Se bild på hur han rör sig och om han kan hoppa så även bild på det. :bump:

Jag tror inte att han hoppar så lysande, han fick bara 4-4 på hoppningen på bruksprovet. Omdömet från testryttarna: "En hingst med svag kapacitet, spänd i sin rygg. Rättar sig dåligt och är svår att påverka. Hingsten är mkt spänd, men gör så gott den kan efter sin förmåga."

Men är du ute efter en gångartshäst så kanske det inte spelar någon roll.
Lycka till med ditt hingstval! :)

Pooh skrev:
Jag tror inte att han hoppar så lysande, han fick bara 4-4 på hoppningen på bruksprovet. Omdömet från testryttarna: "En hingst med svag kapacitet, spänd i sin rygg. Rättar sig dåligt och är svår att påverka. Hingsten är mkt spänd, men gör så gott den kan efter sin förmåga."

Åhå! :(
Vad synd att han inte hoppar så bra. Det trodde jag faktiskt eftersom de avkommor som jag sett efter Bellini förutom att de rör sig trevligt är bra på att hoppa också. Jag kräver inte att de ska vara superstjärnor men 4-4 är ju svagt! Då var han kanske inte något för mig ändå...

Eller så är han jäkligt dåligt tränad för hoppningen, jag har en känsla av att gångartshingstarna inte tränas så mycket för det längre eftersom dom har delat upp dom vilket egentligen är synd.

Jag tror faktiskt att dessa hingstar förlorar en del ston pga den dåliga hoppningen , det är ju hästar och dom skall ju iallafall kunna hoppa vettigt tycker jag.

Jag tycker det är mkt märkligt egentligen att många gångartshästar hoppar så dåligt , dom brukar ha superbalans och superridbarhet osv att då inte kunna hoppa vettigt tycker jag är väldigt konstigt faktiskt. Det är ju inga enorma hinder att ta sig över direkt.
Men det kan ju bero på den dåliga träningen oxå.

Rufsan. skrev:
Eller så är han jäkligt dåligt tränad för hoppningen, jag har en känsla av att gångartshingstarna inte tränas så mycket för det längre eftersom dom har delat upp dom vilket egentligen är synd.

Jag håller helt med dig om att det är synd att de är uppdelade! Det är helt klart att de förlorar ston på det.

Visst kan ju poängen bero på dålig träning. Men omdömmet tydde ju på att han gjorde så gott han kunde efter sin förmåga. :(

I mitt tycke är det inte alls bra att godkänna hingstar med så dålig poäng på något. Och om det dessutom leder till att man bara tränar en hingst till det som den passar absolut bäst för och struntar i det andra är det ju för :devil: ligt.

Jag är mest intresserad av fina gångarter men vill att avkomman skall kunna hoppa bra också.

Vi hoppas att poängen beror på att han fått för dålig matchning inför bruksprovet.

Mitt sto är undan en fullblods mamma och har en Hannoveranare till pappa (tror jag, hon är efter Zeppelin) och hon är registerad hos ASVH som halvblod.

Du har rätt jag har pratat med ägaren, som inte visste/ eller missförstod reglerna för femåriga hingstar. Trodde att skulle hoppa lägre hindre eftersom han visades som gångartshäst. Så Black Coffee hade aldrig hoppat en bana med så höga hinder innan bruksprovet. Blev lite av en chock när dom stod på plats och fick veta vad skulle ske. Normalt kan han hoppa så hade det varit t ex löshoppning som gällt hade omdömmet varit ett annat.
Hoppas han får möjlighet att visa det i framtiden.
Masse med två ston dräktiga med Black Coffee!

Finns det någon stambok på nätet/biblioteket?
Jag har köpt ett fullblodssto som haft 3 avkommor e halvblodshingstar, jag vet att fölen är visade, men är hon stamboksförd då automatiskt?
Hon är dräktig, om jag visar henne, ändras i så fall poängen (om hon nu fått några?)?
Hon har galopp-pass, men fölungarna hade gröna papper enl förra ägaren?!?

Hoppas Ni kan mer är jag!

Det finns ingen halvblodsstambok på nätet. För fullblod kan man gå in på www.galoppsport.se och sen sök sportinfo så kan du hitta uppgifter om ditt sto.

Kontakta Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen, ASVH, för exakt info, finns på info@asvh.se

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 043
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar