Engelsk setter av jaktlinjer

Gumman

Trådstartare
Eftersom jag är ny inom rasen vill jag ha lite information om vilka linjer som är gångbara inom jaktlinjerna och från vilka linjerna tricolorfärgen kommer från och den starka jaktlusten. Dvs. det finns ingen offknapp på henne, vet även att det tar väldigt mycket tid och energi att få till inkallningen på henne. Jag har en tik med italienska, franska och amerikanska linjer som är importerad vilket innebär att jag är väldigt intressead av att få henne jaktmeriterad och även ställa ut i rasspecial, misstänker att man inte har något att komma med på skk utställningar med en liten jakttik. Finns det någon här som kan rasen? Givetvis vet jag också att jag ska kolla med rasklubben, men jag tänkte om någon av er vet något speciellt.

Är hon jaktprovsmeriterad får du ju ställa i jaktklass på utställningarna och den klassen brukar ju inte precis utgöras av gigantiska pälskorrekta individer.

I övrigt, ta kontakt med någon som är duktig på settrar och jaktträning. Finns många grupper på FB bla. Låter som om den behöver passivitetsträning.

Jag har weim så jag ser bara settrar på utställning. Har aldrig sett någon på prov men har förstått från jaktprovsdomare att settrars prov ska vara lite annorlunda än övriga i grupp 7.

Personen som jag får hjälp och råd av säger att hon är sen i mognaden. Därför är hon inte jaktprovsmeriterad än. Jag har haft henne sen i början på juni och förra helgen släppte jag henne för första gången. Hon behöver mer träning på att vara lös, men eftersom det är en tik som har extrem jaktlust och är självständig, har jag inte vågat ha henne lös, utan tränat mer lydnad. Lydnaden fungerar bra, tills hon kommer lös på fel ställe. Har jag ett planerat släpp på henne så går det hur fint som helst, men om hon kommer sig lös och jag inte har tid att vänta på henne så springer hon fortare ju mer jag kallar på henne. Jag kör även mycket passivitetsträning på henne. Och jag har kontakt med henne. Jag trodde hon skulle sticka när hon kröp ur halsbandet när vi var till fjälls, men när hon kom några hundra meter vände hon och kom tillbaka. Dom gångerna jag trott att jag inte kommer att få henne tillbaka har hon fungerat klockrent i inkallningen. Jag kommer att ha regelbunden hjälp med henne och jag har kontakt med folk som håller på med jaktdressyr.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Blev lite nyfiken då färger/färgbeteckningar kom upp i uppdateringstråden. Så, jag tänkte att det kunde vara kul att få veta vilka...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 063
Senast: Sampi
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 142
Senast: Åsa A
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 809
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar