Sv: En vanlig tanke?
Jag tränar alla hästarna i verksamheten i skogen, har varken ridbana eller paddock eller annan bra plan yta att träna på. (Och lite glad är jag väl för det trots allt, skogsmulle som man är i själ och hjärta.
)
Tycker att det ger dem en bra träning att variera grusvägar med knappast befintliga stigar. Det tränar inte bar musklerna i hela kroppen (både på dem och mig *skratt*) utan även lydnad, motorik och självförtroende hos dem.
Är harig för hala underlag sedan jag och lillkillen gick omkull för några år sedan - hamnade med knät mellan honom och isbeklädd asfalt. Läkarna var förundrade över att det inte var krossat!
Så efter det väljer jag att hoppa av och promenera där det är tvivelaktigt underlag.
Har ju min underbara kallblodstravare också! Jag älskar att utforska nya stigar, men han älskar det mer! (vilket i och för sig kan vara ett problem då han bestämmer sig för att vika av in på en stig intill vägen mitt under galoppen..
) En häst som är säkrare på foten än honom får man nog leta efter. Dessutom är han klockren på att känna av om det är dålig idé eller bra idé att rida på en stig vilket han säger högt och ljudligt!
Likaså om man rider vilse - vilket händer då och då när man följer stigar som inte finns - då är det bara att fråga "Dalton.. erm.. jag har tappat bort mig.. Vart ska vi?" och genast börjar öronen gå som radarantenner och sedan bär det av med stoooora älgkliv åt det håll som är rätt. Tufft nog inte bara hemmåt, utan även bortåt. Han vet vart jag vill komma ut ur skogen och styr dit...
Skogsmulleridning är underbart!