Min första häst fick mer än gärna påhälsning av sin förra matte några gånger, det var bara trevligt. Märktes att hon och hennes familj saknade honom när de kom förbi. Rör sig om ett par-tre gånger under de sju år jag hade honom. När jag sedan sålde honom (dryga två år sedan nu) så sålde jag honom till en kalastjej utomlands. Jag har hälsat på honom två gånger och det har känts fantastiskt, han kunde inte ha fått en bättre nymatteJag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det?
Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra det? Varför -/inte?
Ni som köpt - har gamla ägaren hälsat på hästen hos er? Om inte - skulle ni säga ja om frågan kom? Låta dom rida? Varför -/inte?
Tjejen som hade min ridhäst innan mig hörde av sig 1,5 år efter att jag köpt hästen och ville komma och hälsa på, och ta med sin kompis som hon i sin tur köpt hästen av. Jag tyckte att det skulle vara ok och vi snackade lite datum, men sen rann det ut i sanden. Det är snart tre år sedan och jag har inte hört något mer. I samband med köpet var tjejen och hennes mamma väldigt måna om att gärna hålla kontakten lite och få hälsa på då och då eftersom de tyckte så mycket om hästen, men jag antar att livet kommer emellan för så har det som sagt inte blivit. De bor 1,5 timme bort.
Min lilla ponny köpte jag från en ridskola när hon skulle pensioneras, jag var i akut behov av en sällskapsponny och säljaren behövde bli av med ponnyn så allt gick väldigt fort. När jag haft ponnyn ett par år skickade jag ett mail med flera bilder och berättade att ponnyn mådde bra och lite vad vi pysslade med. Jag tänkte att kanske något barn haft henne som favoritponny kunde bli glad av att höra det. Jag fick ett långt mail tillbaka där säljaren tackade så mycket och var jätteglad över uppdateringen, för de saknade ponnyn och tänkte på den men hade inte velat höra av sig och "störa". Hälsa på var dock aldrig aktuellt, kanske mest pga avståndet (4 timmar enkel väg).
Mammas hästar har båda säljarna hälsat på.
Den ena säljaren en vuxen som sålt en unghäst hon själv ridit in, hon hälsade på första gången efetr något halvår, och mamma vara bara glad för att få lite tips och ridhjälp av en som kände hästen väl. Hon har varit där en gång till, några år senare, när vi inte var hemma (hon hade frågat och fått ok innan). Hon hade vägarna förbi (bor 1,5 timme bort) och hälsade då på hästen ute i hagen bara.
Den andra en flicka med familj som sålt sin urvuxna förstaponny till oss, och saknade den så mycket att de kom redan efter ett par veckor för att hälsa på, och då red vi ut i skogen en sväng. Den familjen har vi sedan hållit lite kontakt med på sms med några månaders mellanrum. De kommer säkert hälsa på någon gång igen om de är i krokarna (bor 2,5 timmar från oss).
Vi har väl kanske varit taktiska som inte köpt hästar precis i närområdet . Avstånd gör såklart att det är mindre lockande att hälsa på. Det hade varit jobbigt med säljare som hörde av sig ofta, eller än värre ville hälsa på ofta, men 3-4 sms och ett besök någon gång om året tycker jag är helt ok. Fast då har vi ju köpt av vettiga människor, av historier här på forumet har jag förstått att vissa har svårt att fatta att sålt är sålt. Jag har aldrig sålt häst, men om jag gjorde det skulle jag säkert vilja höra hur det var med den.
Nuvarande pålle är importerad. Betvivlar djupt att uppfödaren tänker komma att hälsa på Vi håller kontakten med bilder och videoklipp på Youtube.