En vanlig tanke?

Sv: En vanlig tanke?

Man får väl rida var man vill förutom på någonannans tomt eller där man kan förstöra något. Tex på en granplantering eller om det är väldigt blött och man riskerar att riva upp marken etc. Frihet under ansvar. Allemansrätten.

PÅ min kallblodstravare rider jag mkt gjärna efter stigar eftersom jag jagar känner jag till skogen väldigt väl .men jag vill inte rida själv i skogen om hästen kommer hem själv finns det 1 mil2 att leta på ,en med ryttare med krut i och dito häst är toppen .En kompass är toppen så att man inte går i cirklar ,när man tror att väderstreken är felskrivna och det röda på nålen inte pekar på norr DÅär man vilse DÅbehövs kompassen .mobilen får inte glömmas.MOT NYA FRISKA MÅL.

Jag gillar oxå att utforska nya stigar, men helst inte själv, då jag vet att de finns björn i skogen där jag rider ut. Lite läskigt! :P Min ponny tycker även de är MKT roligare att gå rak ut i skogen där de inte ens är någon stig, så vi rider ganska ofta på mossan o blåbärsriset haha :D

Mycket av skogen runt oss ägs av ett statligt bolag, och enda gången de bryr sig om skogen är när de ska gallra eller hugga ner allt. Så att jag trampar upp några små hovspår är ju inget mot deras jättetraktorer.
Finns lite privatägd mark men de skogarna är inte så lockande att rida i, har nog faktiskt aldrig gjort det heller.
Tycker då är det värre att rida på stigar (och förstöra i blöta partier osv) där folk motionerar.

Då skulle dom sett vissa stigar jag o mina kompisar rider på:angel:
Vissa kan man knappt urskilja om det är en stig, andra måste man gena genom bla. överväxt björkris/trädgrenar ,ca 2,5m högt som hänger över "stigen" vilket gör att man måste hänga runt halsen på hästen o bara hänga med efts. man inte ser ngt framför sej:o, eller hoppa över diken/små vattendrag i en granskog där man inte kan ha t-shirt på sommaren för då ser man ut som man fajtat med ett rivjärn efteråt..;)

ja Men pricis, det blir ju extra kul då:)
tur att du har kompisar som är så

jag har jag oxå i och för sig,Men vissa...:(

Senast ändrad:

Har ju min underbara kallblodstravare också! Jag älskar att utforska nya stigar, men han älskar det mer! (vilket i och för sig kan vara ett problem då han bestämmer sig för att vika av in på en stig intill vägen mitt under galoppen.. :rofl:) En häst som är säkrare på foten än honom får man nog leta efter. Dessutom är han klockren på att känna av om det är dålig idé eller bra idé att rida på en stig vilket han säger högt och ljudligt!
Likaså om man rider vilse - vilket händer då och då när man följer stigar som inte finns - då är det bara att fråga "Dalton.. erm.. jag har tappat bort mig.. Vart ska vi?" och genast börjar öronen gå som radarantenner och sedan bär det av med stoooora älgkliv åt det håll som är rätt. Tufft nog inte bara hemmåt, utan även bortåt. Han vet vart jag vill komma ut ur skogen och styr dit...
Haha radarantenner! :rofl::rofl:

Låter som min ponny kan vika av från stigen när man galopperar, en gång for hon ut på en vildvuxen äng med ungefär 1m växter, där ville hon galoppera, inte på en bred stig :rofl:

nix det får man inte, eftersom hästen räknas som fordon... man får lov att GÅ rakt fram i skogen men rida får man egt bara göra på stigar och vägar. så man risikerar att komma i konflikt med markägaren om man inte frågar först.

nix det får man inte, eftersom hästen räknas som fordon... man får lov att GÅ rakt fram i skogen men rida får man egt bara göra på stigar och vägar. så man risikerar att komma i konflikt med markägaren om man inte frågar först.

Citerat från naturvårdsverket: "Du får rida fritt i naturen eftersom ridning ingår i allemansrätten. Men med tanke på risken för markskador är det viktigt att noga välja väg och undvika mjuka marker som lätt kan skadas."

Sen måste man ju vara smidig när det gäller markägare, ska man rida ofta utanför stigar, bör man fråga om lov.

Jag beger mig inte ut mitt i skogen och traskar runt, det är nog inte speciellt trevligt att gå ner sig i ett kärr, eller om min klumpeduns skulle slå knut på sig själv när hon får syn på en fågel eller en vit sten.

Vi har jättebra ridvägar, med lite backar, där stigarna är breda och mjuka, så jag har ingen anledning till att ge mig in bland granarna, de kan ju repa min nya sadel :angel: ;)

Hahaha1

Du och jag skulle kunna ha kul ihop. Gissa om jag ridit vilse många gånger när jag får se en otestad stig som försvinner in i skogen... Hä tas ingen hänsyn till vilseridning och oländig teräng, nope, vi rider rätt ut.

I somras var jag ute i 4 timmar en gång för jag red tokvilse..Försökte tom ringa min sambo för att försöka klura ut på karta var jag var nånstans, men området fanns inte med (på google earth)!!

/ lavinia, skogsmulle med dressyrinslag

Måste bara inflika att det är de som rider vilse som hittar dom bästa vägarna i slutändan :D Vet det efter ett antal timmar och ridsår, men jäklar vilka fina vägar vi har hittat :banana:

Jag undersöker gärna nya vägar och skulle gärna rida rakt ut i skogen om det fanns någon skog ATT RIDA i :crazy: Men som det ser ut här omkring ger jag mig inte ut i någon skog. Dessutom är jag lite skeptisk, jag vill veta hur marken ser ut innan jag rider där. En kompis kom hem till stallet en vinterdag och var jätteglad för h*n hade hittat en ny ridväg. Den glada minen försvann när kompisens pappa berättade att min kompis just ridit över en bottenlös myr som aldrig fryser :crazy::eek:

Mvh Jordgubba :)

ja vintertid är det ju farligt att rida på okända vägar (!) bäst är det att ha en karta om man vill komma riktigt långt :)

Jag red också grymt vilse en gång, i ett naturreservat/golfbana :D Höll mig på stigarna, men hade noll koll på vad jag pysslade med och jag har grymt bra lokalsinne. Kunde ju alltid ha vänt hem, men till slut hade jag slagit lite knut på mig och jag SKULLE hitta en runda. Vända hem is not an option :cool:

Slutade med att jag hittade de bästa ridvägarna ever. Bör dock endast rida där på vintern, även om det är okej/tillåtet att rida på golfbanans ridvägar så kan man oftast räkna med en skrämd häst eller förbannade golfare.

KL

Tycker det är det bästa som finns att bara ge sig rakt ut i skogen (och hästen gillar det också - äventyr!!). Här hos oss är det inte heller någon risk att man rider riktigt vilse (för nära stan).

Men, jag tycker gott att man ska vara lite försiktig med hästar som inte är vana att gå i svår terräng, de kan behöva vänjas lite långsamt så de inte får panik om de fastnar eller sjunker lite...
Har träffat på ett antal som blivit mycket stressade av skogen, men det går som sagt att träna bort! I många fall tror jag dock att det är ryttarna som behöver tränas i att rida "off-road"...:D

Det är det bästa man kan göra!
Jag har även en häst som är samma i tankarna. ser hon en "ny" stig så tittar hon lääänge in på den lite som om att
-kaaaan vi inte ta den
över stock å sten, upp och ner, sicksacka å finna tjusningen i att man funnit en ny väg med sina fördelar! Så härligt! :love: (ibland får man förstås vända...)
Låna pappas "jakt karta" /"markägar karta" eller gå in på lantmäteriets hemsida (finns säkert fler sidor) så kan man söka på terräng kartor. där kan man få lite tips om man inte rikigt törs ge sig ut på äventyr, även finna vägar "på andra sidan skogen" som man skall försöka ta sig fram till. sitta och spåna hemma vart man kanske kan ta sig fram :love:

Ett hett tips är oxå att prova distansritt! Nya vägar, Nya platser, Ny natur, välordnat (och man rider inte vilse) Man får sådan härlig gemenskap med sin häst! :love: Testa! :idea:

Har börjat rida ut med en tjej i stallet och jag har nog aldrig förr hört nån protestera så grymt mot de ridvägar jag har valt (hon hittar inte så jag visar lite nya vägar). Har inte ens tagit med henne på de värsta än :D
Jag anpassar såklart ridvägarna efter väder. Där det är kärrigt/blött/svåra backar rider jag såklart inte när det är väldigt blött. Anpassar ju också tempot likaså.
Men minsta nedförsbacke när det var lite halt och lite snö gav höga protester! Stigar öht var inget hon var bekant med - grusvägar och liknande kunde hon sträcka sig till. Likaså klättring, det hade hon aldrig gjort, och nu snackar vi vanliga uppförsbackar man stöter på när man är ute... :confused: Och det är ändå en duktig tjej som hållt på länge med hästar.
Jag själv klättrar i skidbacke om sommarn, rider rätt genom träden och hoppas vi hamnar rätt. Ser jag en okänd stig så prövar jag vart den tar vägen istället för att undra i flera år, eller inte våga. Man kan ju alltid vända! Men är det bara jag kanske? *skogsmulle*

håller med om det där med vägval. man rider ju dit man har lust. är det kallt, då tar man en 30 min vända. är det sommar och döhett blir det typ lika då. sen är det bar bra att vara i skogen, så de får lyfta på benen. men vissa är ju rädda om sina hästar ;p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 474
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 115
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar