En undran...

S

Sweet

Jag har en liten "dröm" om att köpa travhästar som inte funkar för trav, grundutbilda dem i western, göra dem till trevliga och ridbara fritidshästar och sedan sälja dem till passande ryttare (dvs inte till första bästa som vill ha hästen). Många travare går direkt från travet till någon som inte har kunnighet att göra hästen till en trevlig ridhäst och ofta blir det då problematiskt för både häst och ryttare och så säljs hästen vidare och samma sak kanske händer igen eller så går hästen kanske till slakt.

Skulle min idé fungera i verkligheten, finns det ett behov? Skulle folk betala lite mer för en travare som var ridutbildad istället för att köpa en "grön" travare bara för att den är billig?

Min idé är inte för att tjäna pengar utan för att ge en del travare bättre förutsättningar att bli trevliga och omtyckta ridhästar som folk behåller, så att de slipper att bli illa behandlade eller skickade ner i europa i en vidrig slaktransport...

Så vad tror ni kära bukefalister, är det en bra idé?

Sv: En undran...

Idag tror jag inte att du kommer få igen det du lägger ut..tyvärr...men om du skulle hoppa på iden ändå så tycker jag att du skall vara noga med att få hästar som exteriörmässigt passar för uppgiften, travarna är ju så olika byggda, vi vill ju ha långa hästar med sluttande kors t ex, kanske inte drömhästen för westernridning....men det finns ju hästar som klart skulle klara uppgiften... :bow:

Ah, precis som jag då :) :D
... men jag måste ha en ordentlig gård först :smirk:
Jag tror det är en jättebra ide, och det ger en bättre chans för de hästar som annars slutar på smörgåsen eller hos en liten fjortis.

Jag känner ju några som lyckats få sina travare gratis, underförutsättning att de inte får starta igen, så går det att få tag i dem "gratis" så kanske det kan vara en ide, men tror inte det blir någon jättevinst....

Om man bortser från att det är nästintill omöjligt att få en sådan verksamhet att gå runt ekonomiskt är tanken god.

Vi inom travet ser gärna att de hästar som passar för ridning kommer i goda händer efter sin travkarriär, men många av oss är väldigt restriktiva med att skicka iväg hästarna som ridhästar hursomhelst (du har ju redan nämnt att risken finns att de blir vandringspokaler hos folk som inte vet vad en travhäst är)

Jag tror att det är viktigt att du skapar ett gott förhållande med folk inom travvärlden
och att du är väl insatt i hur travet och travhästarna fungerar. Många skyller diverse problem på travet när det egentligen är omställningen till att "bli ridhäst" som är jobbig för hästen och som skapar problem i hanteringen/ridningen.

Förmodligen vet du redan detta eftersom du funderar på att starta din verksamhet. ;)

Tyvärr har jag träffat på folk som driver omskolningsverksamhet, saknar tillräckligt med kunskaper om travare och samtidigt pratar illa om travsporten och dessa personer lär inte få in hästar från de seriösa travhästägarna (som förmodligen har de bästa hästarna). Det blir en ond cirkel där "skräpryttare får skräphästar".......inte bra.

Om du orkar och är beredd att starta upp ett gott samarbete mellan travfolk och ryttare.....har kunskaper och kontakter så att hästarna kommer till bra hästmänniskor som vill ha en familjemedlem för fritidsridning är det bara att starta din verksamhet........kör hårt och hör gärna av dig med information om ditt upplägg när du är "igång" :idea:

Lycka till !

Om du inte är ute efter att tjäna pengar så tror jag på idén.
Det skulle definitivt kunna höja statusen hos ridtravare iaf!

tanken är jättegod men jag tor du får svårt att få igen pengarna. Vi hade samma tanke med våra galoppörer men vi fick inte mer betalt för en som var utbildad LB dressyr och klar att hoppa en 90 bana än vad dom fick för dom som bara var "galoppridna".
Sen beror det ju på vad du har för möjlighet till uppstallning osv, har du eget stall och eget foder så har du ju större chans än om du måste ha hästarna inackorderade.
Om du försöker så önskar jag dig LYCKA TILL, antar att dom flesta inom travet precis som inom galoppen vill att våra hästar ska ha ett bra liv efter sina karriärer!!

tanken är god och om du kan tänka dig att hålla på med flera saker sammtidigt till exempel inriktad på att rida till/in travare. Ha lektioner för de som äger travare m.m. så skulle det va jättekul... Men säkert inget lätt uppdrag.
Jag har sett travare som är utbildade LB som säljs för 10 000 så priset går ju kannske inte upp något vidare även om den är riden.

*lånar knapp*

Min (nu vet jag ju inte trådskaparens intentioner men jag antar att vi är på samma linje) Är inte att tjäna pengar, hade jag velat tjäna pengar på hästar hade jag införskaffat en andel i en löphäst hos en shejk ;)
Jag vill ta tillvara på det som finns som många gånger inte får komma fram i dessa hästar.
Kunna sälja en grundutbildad eller skolad häst till en person med liten plånbok men större hjärta.

vacasso skrev:
*lånar knapp*

Min (nu vet jag ju inte trådskaparens intentioner men jag antar att vi är på samma linje) Är inte att tjäna pengar, hade jag velat tjäna pengar på hästar hade jag införskaffat en andel i en löphäst hos en shejk ;)
Jag vill ta tillvara på det som finns som många gånger inte får komma fram i dessa hästar.
Kunna sälja en grundutbildad eller skolad häst till en person med liten plånbok men större hjärta.

Ja, seriösa förmedlare välkomnas varmt, men det gäller att ha ett bra koncept och mycket kontakter.....alltså bra relationer inom båder rid- och travvärlden.....ju mer vi kan närma oss varandra dess bättre.

Nä, jag är ju inte ute efter att tjäna stora pengar. Jag har egen gård, tar eget hö, strö och havre får jag gratis av svärfar så själva uppstallningen behöver inte bli så dyr. Det jag vill är ju att ge hästarna bättre förutsättningar och att hitta verkliga bra hem till dem hos seriösa människor. Har inget emot travvärlden och det kryllar av travstall/uppfödare här i trakterna så kontakter skulle jag nog fixa ganska lätt.

Kul att de flesta här tycker att idén är bra, vi får väl se om den blir verklighet nån dag, än så länge är det på drömstadiet...

Jag har ju som sagt haft lite galopphästar på omskolning och den stora risken är att man förälskar sig i dom så mkt så att man behåller dom själv och sen står man där med ett helt gäng!!!
Men det är ju jag det och jag har svårt att hålla distans till hästar som jag lägger mkt arbete på

Du verkar i alla fall ha rätt inställning.......kör hårt.....det tuffaste jobbet är nog precis som toughcookie skriver att hålla distans till hästarna och att hitta de rätta ägarna så småningom.

Har du plats, tid och lust så :) Ekonomiskt går det nog inte runt, men det är en bra tanke du har!

Go Go Go Go Go Go
:banana: :banana: :banana: :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Precis så har jag funderat..inte precis över western med i allafall göra dem ridbara..och jag skulle kunna genomföra det då de trån travet ringer var och varannan dag och vill skänka hästar som de annars skickar till slakt...men jag har inte stall hemme och det skulle ju definitvit vara ett + i kanten.

Fröken_Skåne skrev:
och jag skulle kunna genomföra det då de trån travet ringer var och varannan dag och vill skänka hästar som de annars skickar till slakt...

Var noga med att välja hästar. De ägare som har friska fina hästar som lämpar sig exteriört och temperamentsmässigt som ridhästar brukar inte ringa och skänka bort hästarna med hot om slakt.

Ska verksamheten betraktas som seriös krävs det goda referenser och ett bra material också.....folk som "omskolar" och tror att de "räddar" slakthästar finns det gott om. Det gäller att visa upp det lilla extra........alltså kvalité på omskolningen och ett bra hästmaterial.

Nu menar jag naturligtvis inte att du skulle vara oseriös så detta är inte riktat till dig....jag reagerade närmast på att du tycker att "de från travet ringer var och varannan dag och vill skänka slakthästar".......du skulle nog tjäna på att marknadsföra dig själv inom travet istället så att du får kontakt med de travhästägare som inte slänger ut sina hästar med hot om slakt....alltså de flesta och de mest seriösa.

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Det tror jag är en bra ide! Jag skulle vara intresserad av att köpa..

Jag tycker tanken är god, om du lyckas hitta rätt hästar som lämpar sig till uppgiften.
Som tidigare nämts så är ju exteriören, psyke och temprament grundstenarna för att hästen ska kunna omskolas till en god ridhäst som du dessutom ska kunna förmedla så småning om.

Däremot så kan man ju inte alltid välja köpare hur som helst alltid. Och du får nog räkna med att du inte kan ställa för höga krav på köparna, men säkert kan du hitta bra vuxna samt familjer ev. äldre ungdomar som kan tänka sig att köpa en "ridtravare" om den är väl omskolad, funkar bra som rid och motionshäst för enklare träning och skogsridning.

Jag tror visserligen inte att du Tjänar så mycket på det, men det går säkert att få det att gå runt om du hittar rätt material att jobba med. Det är det viktigaste...

Jag har hållt på med detta...
Men inte riktigt som du beskriver det...
Jag kännde massa travfolk och när det var travare som inte räckte till eller hadde tävlat färdigt var dom hos mig för inridning. Ägaren betalade foder strö mm under perioden som jag hadde hästen och när den såldes som ridhäst fick jag en liten summa pengar, oftast var det jag som hittade köparen. Tyvärr så kunde jag inte ta emot mer än 1-3st beroende på om det var sommar eller vinter(bara 1 stallplats men bete för 4 hästar) och hur länge varje häst behövde. Hästarna var olika lång tid hos mig beroende på hur lättlärda dom var men mellan 3 och 7 månader var vanligast.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Gnägg Själv var inte min första travare mitt val. Jag fick hästen av mina föräldrar direkt från slakteriet. Hon var riktigt farlig och bla så...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 875
Senast: bigganl
·
R
Hästmänniskan Jag blir så förbannad ibland. Jag har två fd. travare. Jag har haft dem ca ett halvår. Inte så lång tid... Pga att vi har för många...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 026
Hästmänniskan Jag har i mitt tycke haft en helt osannolik diskussion med min ganska nyblivna sambo. Han är starkt travintresserad, familjen har...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 890
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar