Sv: Fd. travare utan värde!
Tråden handlar om TS häst, att andra ridtravare är bra ridhästar påverkar inte kvaliteten på TS häst. Jag har sett bilden i annonsen och jag läser trådstarten, jag tolkar det inte som att hästen är jämförbar med en välriden ridhäst i samma ålder, hur gärna TS än vill tro det.
Det är jag oxå medveten om, men det inlägg jag besvarade handlade om travare som utsattes för ridning och det var vad jag besvarade.
Jag tycker överlag att diskussionen är intressant. Varför är det så viktigt för så många att framhålla att travarna minsann är lika bra ridhästar som tex halvbloden? Ingen skulle ju drömma om att säga att halvbloden är lika bra travare som travarna?
Varför är det så viktigt att hävda att travare inte kan vara bra ridhästar? Det finns ju bevisligen en hel del som faktiskt hävdar sig mot ridhästar på lägre nivå?
Varför ska helt plötsligt travaren jämföras med just halvblod, finns ju bra och dålig ridbarhet även där och dessutom en hel del andra raser avlade för ridning.
Personligen tror jag att det finns en hel del halvblod som faktiskt skulle klara av att hävda sig mot travare i trav, sen är det ju mig veterligen ingen som testat några 1000 halvblod och sett hur många som skulle ta sig till kval och start, men inte hävdra sig på högre nivå, precis som travare inte hävdras sig på högre nivå mot ridhästar inom ridgrenarna.
Men högre nivå är ju just högre nivå och där krävs det mer, även inom ridsporten.
Jag är övertygad om att du, precis som jag, ridit en hel del avlade ridhästar och upplevt dem ha både hög och låg ridbarhet, jag har ridit några 100 travare, ingen av dem skulle förmodligen hävda sig mot ditt avlade dressyrsto, men många av dem är trevliga att rida och skulle hamna någonstans i mitten och ner av de avlade ridhästar jag ridit.
Sen finns det de som helt saknar ridbarhet, de passar inte heller som ridhästar.
En riktigt intressant upplevelse var att få se en Grand Prix ryttare hoppa upp på en kompis travare, som varit ridhäst va 1 år och se vad hon kunde trolla fram ur hästen på 30 minuter.
Jag tycker också att den här ilskan, som tex TS uttrycker är lite intressant. För mig låter det som att vi som rider är mer eller mindre moraliskt skyldiga att uppskatta ridtravare lika mycket som hästar avlade för ridning, och jag begriper inte varför. Jag begriper överhuvudtaget inte varför ryttare skulle ha något slags skyldighet att ta över travhästarna när travet är klara med dem. Jag förväntar mig inte att travet ska ta sig an mitt dressyrsto när hon går i pension från dressyren.
Tycker du det var en bra jämnförelse?
Ditt dressyr sto har ju inget att tillföra i travsporten, medans många travare fungerar fint som ridhästar.
Men vaddå skyldighet? Travhästar säljs som ridtravare, den är ju inte så att de plötsligt dyker upp i ett stall och sedan förväntas ridfolket ta hand om dem?
Det finns ju en marknad för dem som ridhästar, även om den är väldigt sorglig som den ser ut i dag.
Sen är det ju ett enormt problem med en massa friska hästar som inte är särskilt attraktiva vare sig för den ena eller andra kundgruppen, och som därför är så billiga att "vem som helst" kan köpa dem, trots att det ju i själva verket krävs mycket kunskaper för att skola om en travare till ridhäst på ett hållbart vis.
Jag håller med dig.
Ja, en massa funderingar mest. Jag tycker som sagt att frågan är intressant, och svårlöst, uppenbarligen. Helst skulle jag väl vilja att ansvaret för travarnas hela liv faktiskt låg hos travet.
Ja, det skulle vara önskvärt om travet valde satsa på sina pensionärer, ett förslag i en annan tråd är ju att en del av de pengar travet sponsrar ridsporten med varje år, skulle kunna gå till de som faktiskt väljer en fd travare istället, sponsrade kurser, utbildningar och tävlingar för travare och ägare skulle tex kunna vara något som kanske skulle höga värdet på fd. travare i allmänhet och på sikt.
Som det är nu är det ju skamligt och dessutom skänks pengar till delar av ridsporten som avvisar ridtravare från sin verksamhet