Fd. travare utan värde!

Sv: Fd. travare utan värde!

Men den här travaren är ju en nioåring som knappt ridits i galopp. En sådan kan inte hävda sig mot avlade ridhästar.

Varför klipper du ut en del av ett långt inlägg och besvarar det som du gör?
Jag har inte påstått något om ts häst, som jag inte vet ett dugg om, utan besvarade ett annat inlägg.

Så hur ts häst är att rida vet du uppenbarligen mycket mer om, jag beskriv de mina och dem jag själv rider regelbundet.

Om hästen är så välriden som du säger tycker jag att du ska byta bild i annonsen, den talar liksom emot texten...

Hallå! Sålla lite och skippa påhoppen.
Det är en ung tjej som är TS och som har funderingar om sina travare. Jag är säker på att hon inte menar att hästen går svår dressyr utan mer att han faktiskt är trevlig och har ändå bättre förutsättningar för ridning än många andra travare. Hästen har gått som ridhäst sen i somras.....

Men det är fantastiskt, ena stunden skriker alla att man inte får sälja sina travare för mindre än 10 000 kr och nästa stund är någon helt dum i huvudet för att h'n begär samma summa i en annons.

Nu har jag inte sett aktuell annons, men jag tycker det är högst relevant.

Sitter själv och tittar en del på annonser, och vissa hästar som i texten verkar intressanta går bort direkt om bilden inte motsvarar texten. Att det sedan är svårbegripligt varför man annonserar en 90 000 krs häst med bild på hästen i stalltäcke ätandes grovfoder, är en helt annan historia... (vilket alltså inte alls hör ihop med ts annons).

Jag har haft två fd travare, min sista travare köpte jag faktiskt för 12000. Hon var i superkondition, hade inte en typisk "travarkropp" och rörde sig inte heller som en travare. Jättefin verkligen så jag tyckte hon var värd de 12000.
Jag skulle nog sålla bort en travare på 15000 om den inte är väldigt bildad. Jag har dessutom fått för mig att jag inte gillar att pruta på hästar, eller djur överhuvudtaget. Om man tex prutar på en bil så brukar man ju använda bilens nackdelar som argument, men tycker det känns fel att klanka ner på en häst som man är intresserad av att köpa.
Står i ett litet dilemma nu då jag precis kollat på ett varmblod som jag EV kan vara intresserad av, men hon kostar 11000 och jag känner att det inte riktigt är värt det. Det finns ju hur många andra som helst som kostar 5000 tex.. FÖr mig är det absolut ingen självklarhet att pruta på hästar, står annonsen på 15000 så skulle jag absolut inte räkna med att få den för under 10 000.

Det är snarare ett tips än ett påhopp. TS kanske inte är så bra på att sålla kritiskt bland sina bilder och faktiskt har en mycket bättre häst än vad bilden visar. För bilden visar INTE en välriden häst i form.

Jag har lagt ut honom på ett högt pris, säkert det högsta på varmbloden. :D
Och jag har skrivit i annonsen att hemmet är viktigare än priset! Endå svarar inte folk!
Jag har lagt ut honom på 15 000 kr, bara för att få seriösa svar. Men jag skulle lika gärna kunna sälja honom, för 7, 10 eller 12 tusen, alltså allt beror vem som köper honom!
Ingen verkar fatta, för 15000 kr är jättedyrt på en travare och därför svarar ingen!

Jag förstår inte vad du gnäller om. Det är väl bara att sänka priset eller skita i att skriva ut det? Oseriösa svar och förslag får man oavsett.

LC:1 innehåller ingen galopp och 61% är bara precis godkänt. Nä, jag tror du får tänka om.

LC:1 innehåller galopp liksom alla andra LC-program?

Har det då alltid gjort när jag ridit det i alla fall ;)

Som sagt det gör det... sen förstår jag inte varför kokkorn ska tänka om. Det är väll okey att rida 61% på LC:1 med en travare eller annan inte så utbildad häst. :confused:

Så hur ts häst är att rida vet du uppenbarligen mycket mer om, jag beskriv de mina och dem jag själv rider regelbundet.

Tråden handlar om TS häst, att andra ridtravare är bra ridhästar påverkar inte kvaliteten på TS häst. Jag har sett bilden i annonsen och jag läser trådstarten, jag tolkar det inte som att hästen är jämförbar med en välriden ridhäst i samma ålder, hur gärna TS än vill tro det.

Jag tycker överlag att diskussionen är intressant. Varför är det så viktigt för så många att framhålla att travarna minsann är lika bra ridhästar som tex halvbloden? Ingen skulle ju drömma om att säga att halvbloden är lika bra travare som travarna?

Jag tycker också att den här ilskan, som tex TS uttrycker är lite intressant. För mig låter det som att vi som rider är mer eller mindre moraliskt skyldiga att uppskatta ridtravare lika mycket som hästar avlade för ridning, och jag begriper inte varför. Jag begriper överhuvudtaget inte varför ryttare skulle ha något slags skyldighet att ta över travhästarna när travet är klara med dem. Jag förväntar mig inte att travet ska ta sig an mitt dressyrsto när hon går i pension från dressyren.

Sen är det ju ett enormt problem med en massa friska hästar som inte är särskilt attraktiva vare sig för den ena eller andra kundgruppen, och som därför är så billiga att "vem som helst" kan köpa dem, trots att det ju i själva verket krävs mycket kunskaper för att skola om en travare till ridhäst på ett hållbart vis.

Ja, en massa funderingar mest. Jag tycker som sagt att frågan är intressant, och svårlöst, uppenbarligen. Helst skulle jag väl vilja att ansvaret för travarnas hela liv faktiskt låg hos travet.

Jag håller med dig där, jag tycker också att travet ska ta mer ansvar för vad som händer hästarna efter karriären.

Däremot tror jag att en stor del av ilskan bland travhästryttare snarare handlar om att man lätt känner sig som andra klassens ryttare när man rider travare och inte blir tagen på allvar med sin häst eller med sin ridning trots att man kanske är ambitiös och lägger ner väldigt mycket arbete på den. Och då kommer nog lätt tankarna att folk är dumma och inte fattar. Att de inte ser vilka fina hästar det är.

Detta tycker jag är väldigt intressant och jag tror inte det finns EN lösning på problemet. Personligen tror jag att folk idag har för dålig fantasi och har lite för höga ambitioner för sitt eget bästa. Jag har ett jätte bra exempel som jag hoppas få svar på.....

När jag sålde min "travare" så la jag ut annons och film men skrev inte att det var just en travare. Jag skrev att det var en rolig häst på lägre nivå. Det var massor som hörde av sig men när folk frågade vad det var för stam och jag sa att han var varmblod drog folk öronen åt sig. Varför? Dom hade ju sett film på alla gångarter och hur han hoppade.Helt kasst hade han inte haft sin frysmärkning och ett pass med okänd stam hade jag fått betydligt mycket mer pengar för honom. Kan någon förklara detta för mig?

LC:1 innehåller ingen galopp och 61% är bara precis godkänt. Nä, jag tror du får tänka om.

Vad ska jag tänka om ang?:confused:

Jag skrev bara vad min häst gjort innan jag köpte honom och vad spelar det för roll om han bara knappt fick godkänt?

Huvudsaken är väl att jag är nöjd med min häst?

Men jo galopp ingick i pogramet, har video ifrån dagen pogramet reds så. ;)

Bad inte om någon åsikt ang. min häst, skrev mest för TS skulle ha något att jämföra med eftersom min kostade mindre än hälften av vad hon ville ha för sin häst!

Tråden handlar om TS häst, att andra ridtravare är bra ridhästar påverkar inte kvaliteten på TS häst. Jag har sett bilden i annonsen och jag läser trådstarten, jag tolkar det inte som att hästen är jämförbar med en välriden ridhäst i samma ålder, hur gärna TS än vill tro det.
Det är jag oxå medveten om, men det inlägg jag besvarade handlade om travare som utsattes för ridning och det var vad jag besvarade.

Jag tycker överlag att diskussionen är intressant. Varför är det så viktigt för så många att framhålla att travarna minsann är lika bra ridhästar som tex halvbloden? Ingen skulle ju drömma om att säga att halvbloden är lika bra travare som travarna?
Varför är det så viktigt att hävda att travare inte kan vara bra ridhästar? Det finns ju bevisligen en hel del som faktiskt hävdar sig mot ridhästar på lägre nivå?
Varför ska helt plötsligt travaren jämföras med just halvblod, finns ju bra och dålig ridbarhet även där och dessutom en hel del andra raser avlade för ridning.
Personligen tror jag att det finns en hel del halvblod som faktiskt skulle klara av att hävda sig mot travare i trav, sen är det ju mig veterligen ingen som testat några 1000 halvblod och sett hur många som skulle ta sig till kval och start, men inte hävdra sig på högre nivå, precis som travare inte hävdras sig på högre nivå mot ridhästar inom ridgrenarna.
Men högre nivå är ju just högre nivå och där krävs det mer, även inom ridsporten.

Jag är övertygad om att du, precis som jag, ridit en hel del avlade ridhästar och upplevt dem ha både hög och låg ridbarhet, jag har ridit några 100 travare, ingen av dem skulle förmodligen hävda sig mot ditt avlade dressyrsto, men många av dem är trevliga att rida och skulle hamna någonstans i mitten och ner av de avlade ridhästar jag ridit.
Sen finns det de som helt saknar ridbarhet, de passar inte heller som ridhästar.

En riktigt intressant upplevelse var att få se en Grand Prix ryttare hoppa upp på en kompis travare, som varit ridhäst va 1 år och se vad hon kunde trolla fram ur hästen på 30 minuter. :eek:

Jag tycker också att den här ilskan, som tex TS uttrycker är lite intressant. För mig låter det som att vi som rider är mer eller mindre moraliskt skyldiga att uppskatta ridtravare lika mycket som hästar avlade för ridning, och jag begriper inte varför. Jag begriper överhuvudtaget inte varför ryttare skulle ha något slags skyldighet att ta över travhästarna när travet är klara med dem. Jag förväntar mig inte att travet ska ta sig an mitt dressyrsto när hon går i pension från dressyren.
Tycker du det var en bra jämnförelse?
Ditt dressyr sto har ju inget att tillföra i travsporten, medans många travare fungerar fint som ridhästar.

Men vaddå skyldighet? Travhästar säljs som ridtravare, den är ju inte så att de plötsligt dyker upp i ett stall och sedan förväntas ridfolket ta hand om dem?
Det finns ju en marknad för dem som ridhästar, även om den är väldigt sorglig som den ser ut i dag.

Sen är det ju ett enormt problem med en massa friska hästar som inte är särskilt attraktiva vare sig för den ena eller andra kundgruppen, och som därför är så billiga att "vem som helst" kan köpa dem, trots att det ju i själva verket krävs mycket kunskaper för att skola om en travare till ridhäst på ett hållbart vis.
Jag håller med dig.

Ja, en massa funderingar mest. Jag tycker som sagt att frågan är intressant, och svårlöst, uppenbarligen. Helst skulle jag väl vilja att ansvaret för travarnas hela liv faktiskt låg hos travet.
Ja, det skulle vara önskvärt om travet valde satsa på sina pensionärer, ett förslag i en annan tråd är ju att en del av de pengar travet sponsrar ridsporten med varje år, skulle kunna gå till de som faktiskt väljer en fd travare istället, sponsrade kurser, utbildningar och tävlingar för travare och ägare skulle tex kunna vara något som kanske skulle höga värdet på fd. travare i allmänhet och på sikt.

Som det är nu är det ju skamligt och dessutom skänks pengar till delar av ridsporten som avvisar ridtravare från sin verksamhet :confused:

Jag håller med dig där, jag tycker också att travet ska ta mer ansvar för vad som händer hästarna efter karriären.

.

Och vem är "travet"?
Jag tycker ÄGARNA till (trav)hästar ska ta sitt ansvar och avliva om man inte själv kan erbjuda bra och fortsatt hem eller inte hittar värdiga nya ägare.

Just nu äger TS sin häst och då får hon ta ansvar över var den hamnar. Hur ska "travet" ta ansvar och göra tänkte du?

Om ingen är intresserad av hennes häst och hon själv inte vill/kan ha kvar tycker jag det mest ansvarsfulla är att hon tar bort den.

Inte sänka pris och slumpa bort

Jag måste säga att jag håller med dig i mångt och mycket i ditt resonemang ang. travarnas potential och duglighet som vanliga sunda trevliga hobbyhästar. Problemet jag ser är lite samma som för fullbloden som löpt och sen säljs som ridhästar. De har otroligt lågt andrahandsvärde och det gör att de ofta säljs till orutinerade ryttare som inte förmår att utbilda dem på ett vettigt sätt, vilket i längden leder till att andrahandsvärdet och deras rykte sänks och fortsätter vara lågt. Fullbloden har ju dock ett litet annat läge i de fall de faktiskt köps upp av ryttare som vet vad de ser när de väljer häst, och som pga fullblodens bättre förutsättningar som ridhäst sen förmår att utbilda dem. Jag ser inte detta skede hos ridtravarna och det är det som blir deras "fall". Inga riktigt duktiga ryttare finner motivation att köpa dem, med resultat att väldigt få visas upp som faktiskt kan stödja argumentet att de duger som fina hobbyhästar på lätt tävlingsnivå. Om de istället mer frekvent hamnade hos duktiga ryttare som förmådde utbilda dem på rätt sätt, är jag säker på att statusen skulle höjas, som det nu är blir de få som köps av såna ryttare en otrolig minoritet i sammanhanget, och eftersom den andra vågskålen väger över så tungt åt andra hållet, blir det nästan ytterligare en last i bagaget, då folk tycker att det blir så tydligt hur otroligt sällsynt det är med välridna kapabla ridtravare.

Jag hade funnit det otroligt intressant, om ett 20 tal travare ingått i något projekt där de tas tillvara hos riktigt etablerade kunniga ryttare, och sen visats upp ett år eller två senare, efter utbildning som ridhäst. Är säker på att resultaten hade varit av vikt i sammanhanget för att höja statusen.

Jag måste säga att jag håller med dig i mångt och mycket i ditt resonemang ang. travarnas potential och duglighet som vanliga sunda trevliga hobbyhästar. Problemet jag ser är lite samma som för fullbloden som löpt och sen säljs som ridhästar. De har otroligt lågt andrahandsvärde och det gör att de ofta säljs till orutinerade ryttare som inte förmår att utbilda dem på ett vettigt sätt, vilket i längden leder till att andrahandsvärdet och deras rykte sänks och fortsätter vara lågt. Fullbloden har ju dock ett litet annat läge i de fall de faktiskt köps upp av ryttare som vet vad de ser när de väljer häst, och som pga fullblodens bättre förutsättningar som ridhäst sen förmår att utbilda dem. Jag ser inte detta skede hos ridtravarna och det är det som blir deras "fall". Inga riktigt duktiga ryttare finner motivation att köpa dem, med resultat att väldigt få visas upp som faktiskt kan stödja argumentet att de duger som fina hobbyhästar på lätt tävlingsnivå. Om de istället mer frekvent hamnade hos duktiga ryttare som förmådde utbilda dem på rätt sätt, är jag säker på att statusen skulle höjas, som det nu är blir de få som köps av såna ryttare en otrolig minoritet i sammanhanget, och eftersom den andra vågskålen väger över så tungt åt andra hållet, blir det nästan ytterligare en last i bagaget, då folk tycker att det blir så tydligt hur otroligt sällsynt det är med välridna kapabla ridtravare.

Jag hade funnit det otroligt intressant, om ett 20 tal travare ingått i något projekt där de tas tillvara hos riktigt etablerade kunniga ryttare, och sen visats upp ett år eller två senare, efter utbildning som ridhäst. Är säker på att resultaten hade varit av vikt i sammanhanget för att höja statusen.

Håller helt med dig.

Ditt avslut vet jag var "på G" för ett par 10 år sen.
Det var en dressyrtränare som var inne på att låta hans elever omskola travare, dels för att eleverna skulle få erfarenheten och dessutom var han intresserad av att se hur långt en travare skulle kunna gå.
Tyvärr verkar det som det rann ut i sanden, men mitt jobb var tillfrågade och lite involverade när jag jobbade där.

Kan bara se till mig själv.

Jag är enormt förtjust i vbl och har ägt ett antal, samt jobbat med ännu fler. Dock vill jag gärna då börja från grunden, dvs göra jobbet från scratch, och inte ta vid där någon börjat.
'
Dessutom bör man betänka att många travare har mer eller mindre utläkta skador, det är en sport där hästarna tränas tufft och det ofta är de som inte håller som blir s k avdankade. Såna skador går ju inte att försäkra mot.

Det handlar nog knappast om att de är nedvärderade, utan på att folk köper häst som passar deras ändamål, och i dagsläget kostar inte hästar mycket.

Kan bara se till mig själv.

Jag är enormt förtjust i vbl och har ägt ett antal, samt jobbat med ännu fler. Dock vill jag gärna då börja från grunden, dvs göra jobbet från scratch, och inte ta vid där någon börjat.
'
Dessutom bör man betänka att många travare har mer eller mindre utläkta skador, det är en sport där hästarna tränas tufft och det ofta är de som inte håller som blir s k avdankade. Såna skador går ju inte att försäkra mot.

Det handlar nog knappast om att de är nedvärderade, utan på att folk köper häst som passar deras ändamål, och i dagsläget kostar inte hästar mycket.

Njea, anledningen till att de flesta slutar tävla är inte skador, utan att de nått gränsen för sin kapacitet.
Inom travet kan man inte stanna på lämplig nivå, utan ju mer pengar på kontot ju svårare motstånd.
När den mött tillräckligt svårt motstånd tillräckligt många gånger (inte fått placering/pengar) så har den inte startpoäng, vilket behövs för att komma med i loppen.

Sen finns det ju de som slutar pga av skador, men de är väl inte direkt lämpliga som ridhästar heller?
Även de som inte vill eller på annat sätt passar inom travet, utan ska göra något annat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 275
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Tycker du att jag är en hemsk människa som tänker helt fel här så vore jag tacksam om du låter bli att kommentera det här inlägget, jag...
2
Svar
32
· Visningar
4 854
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar