Oförstående sambo...

Sv: Oförstående sambo...

Tack för bra inlägg.
TS verkar upprörd över att sambo tycker annorlunda, stora delar av drevet hakar på.
Men sambo har ju också rätt att tycka sitt.
TS skrev att "vi tycker olika men är inte osams för det" vilket väl är den bästa reaktionen!

Jag kan mycket väl förstå att någon tycker att hästar är tråkigt. Jag begriper inte vad folk får ut av att spela fotboll eller lyssna på arvingarna. De tycker (av för mig oförklarliga skäl) att det är roligt

Det jag upprörs över är att sambon verkar oförstående till varför man ska göra något bara för att det är roligt om man inte kan tjäna pengar på det.
Det verkar vara en ohyggligt tråkig inställning till livet.

Jag har i mitt tycke haft en helt osannolik diskussion med min ganska nyblivna sambo. Han är starkt travintresserad, familjen har travhästar, men han har egentligen en ganska ringa hästkunskap. Där travhästarna står (och nu pratar vi travare som har stor kapacitet och har sprungit in stora summor), amatörtränande, finns också ett gäng ridhästar av olika sorter som hobbyrids och tränas lite i dressyr.

Själv har jag ett 30-årigt hästliv bakom mig med både tävling/träning och drivit egen ridskola = hyfsad erfarenhet ;)

Det han inte kan förstå är hur man kan ha en ridhäst (han kallar dem leksakshästar) eftersom det är en ren förlustaffär! Han begriper inte hur man kan lägga ned så mkt tid och engagemang på något som aldrig kan generera en krona.. När jag säger att det är en hobby (dvs roligt) håller han inte med, utan tycker att det är en livsstil och eftersom allt kretsar runt pengar i vårt samhälle så är alla ridmänniskor knäppa i huvudet... (Underförstått även jag då..)
Dessutom har han ju satt sig in i ridsporten såpass att han har begripit att inte ens vår ryttarelit kan riktigt leva på sin sport, utan måste ha sponsorer, sälja/utbilda hästar och hålla lektioner, "så att bli riktigt duktig på själva sporten är det ju ingen mening med"
Han ser ingen som helst vits med att föda upp, utbilda och sälja ridhäst - det tar för lång tid och är ingen stor förtjänst (om någon alls) när man ser till arbetsinsatsen.
Det lustiga är att han ju, om man ser krasst på det, har rätt till viss del...
Målet med diskussionen är förmodligen att få mig att överge ridningen för travet "för där finns i alla fall en liten chans att få tillbaka investerade pengar" - och argument om att det inte är roligt att sitta bakom en travare köper han inte.. (Eller för den skull att det är en enorm skillnad..) Detta kommer iofs heller aldrig hända men diskussionen kommer pågå antar jag..

Ge mig gärna vettiga argument till varför en kvarts miljon svenskar sysslar med ridsport! Mina har tagit slut.... eller är vi galna hela bunten????
Har han ingen susning om någon sport alls?

det finns inga idrottsmän utan sponsorer förutom då kanske golf som skulle klara sig dvs leva på det annars.

Hobbys är just en hobby o ingen affärsverksamhet o kostar då pengar- nöje.

Förstår han inte att det är spelarna som generar pengar:confused:

har han inget eget intresse eller får han betalt för allt han gör:D

Vi håller ju på med hästar helt enkelt för att vi älskar det. Det som är viktigt för en människa måste inte nödvändigtvis ge pengar. Det får kosta pengar om det skänker livet en större mening tycker jag. Jag insvesterar pengarna i mitt liv som jag värdesätter högt. Jag får livskvalitet tillbaka. Det är mer värt än pengar för mig.

Det säger väl mer om honom än om oss andra som har det som hobby/livsstil.
Dessutom kan man ju jämställa detta med allt som kostar pengar och inte generera någon inkomsts tillbaks på en gång, som t.ex. barn, pensionärer, sjuklingar mm.mm. Listan kan göras hur lång som helst.
Ska vi ta bort det också så lär bli ganska tomt i världen.

Så jag tycker nog hans resonemang är ganska självcentrerat och egoistiskt.

Det finns något som heter livskvalitet, har man livskvalitet så är man friskare kan arbeta mera = få in pengar.

Knapplån !

Jag är gift med en kvinna som inte är hästintresserad. Hon klagar ibland när det blir lite dyrt....men det finns bara en sak att säga det handlar inte om pengar utan L I V S K V A L I T E T !!!!! Det som gör att man orkar vidare och kan ta motgång. Det är i allafall det som mina hästar ger mig ...kan han inte förstå detta ...

Min tanke också - livskvalitet och friskvård!! :banana:

På sätt och vis håller jag väll med. Det är ju helt galet hur stora summor vi kastar iväg på en hobby. Men satan så kul det är!

Jag har däremot svårt att tro att hans(?) travhästar alltid gått med vinst. Min familj har galopphästar som dragit in stora summor pengar men vi är lyckliga så länge det finns en chans att det går runt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka