Oförstående sambo...

Sv: Oförstående sambo...

Varför i hela friden skulle det behövas argument som andra kan köpa för att hålla på med det man tycker är roligt?! Ärligt talat ger din sambo mig rysningar. Varför kan inte folk få lägga pengar på det de vill göra, så länge det är deras pengar och deras tid? Varför ska man låta sina ungar syssla med blockflöjt och skridsko - det kanske inte kommer att vara något de blir miljonärer på?

*Letar efter gilla-knappen*

eftersom allt kretsar runt pengar i vårt samhälle ..
Målet med diskussionen är förmodligen att få mig att överge ridningen

På a) svarar jag att det gör det inte alls för vettiga människor; som inser att det är en lögn att den som har mest prylar när man dör vinner.

På b) svarar jag passa dig noga för att beblanda dig ekonomiskt eller skaffa barn. När man älskar någon så är man glad för vad det än är, som ger den människan energi och livsglädje. Aldrig någonsin ska man behöva argumentera för att få vara glad.

På c) svarar jag DUMPA. :cool:

*kl*

Vilken tråkig inställning. Jag tror inte jag velat dela mitt miv med någon som resonerar så.
Stackars min sambo som gav sig in i ett liv med mig, inte nog med att jag har barn som kostar en massa pengar, dessutom hästar och en hund. Och en bil.
Idel förlustaffärer. :p

Visst kan han tycka att det kostar mycket ibland, men han ser vilket andningshål det är för mig att kunna åka ut i stallet. Han tycker att det viktigaste är att jag mår så bra jag kan. (jag har ju en del problem med att må bra om man säger så) :love:

Senast ändrad:

*kl

Min sambo ser ingen som helst anledning till hästar. Men han tyckte det v skitjobbigt att jag fick ta beslutet att fodra ut min pålla pga min graviditet och hans frånvaro pga jobb. Han har hjälpt mej till max för att jag skulle kunna ha häst, vi skaffade en hästgård trots att han enligt sej själv bodde i sitt drömhus innan.
Min sambo vet att han blev tillsammans med en hästtjej. Och en hästtjej utan häst är inte sej själv helt enkellt. Hans mål som mitt mål är att jag ska ha häst så småningom igen.
En man ska respektera sin kvinna likväl som kvinnan ska respektera sin man.

Vill man lägga sina pengar på häst/ridning, hundar, resor, modekläder, teknikprylar osv så är det upp till var och en vad man gör med sin ekonomi. (om man inte har gemensamma barn/utgifter som drabbas).

Jag hade aldrig orkat argumentera med honom.

Vi har 2 hobbyhästar, som bara kostar och aldrig drar in pengar, och aldrig att min sambo ifrågasätter varför vi har dem.

*kl*

Vilken tråkig inställning. Jag tror inte jag velat dela mitt miv med någon som resonerar så.
Stackars min sambo som gav sig in i ett liv med mig, inte nog med att jag har barn som kostar en massa pengar, dessutom hästar och en hund. Och en bil.
Idel förlustaffärer. :p

Visst kan han tycka att det kostar mycket ibland, men han ser vilket andningshål det är för mig att kunna åka ut i stallet. Han tycker att det viktigaste är att jag mår så bra jag kan. (jag har ju en del problem med att må bra om man säger så) :love:

Ja, jag menar så klart liv och inte miv. :o

Jag hade allvarligt funderat på att flytta ifrån honom om jag var du... En pengakåt människa som anser att dennes åsikter är de enda rätta och alla som tycker annorlunda är dumma i huvudet ska man hålla sig långt borta ifrån, speciellt när det gäller kärlekslivet.

Jag har stått i ett "blandstall" med både trav- och ridhästar med min ridhäst. Och visst har jag fått liknande kommentarer av mina stallkompisar, eller iallafall i stil med "Men ska du inte skaffa dig en riktig häst som kan springa in lite pengar åt dig?". Mitt svar var oftast "Min hästs matte är så rik att han inte behöver tjäna en krona för att få allt han behöver". Mycket effektivt!

Målet med diskussionen är förmodligen att få mig att överge ridningen för travet "för där finns i alla fall en liten chans att få tillbaka investerade pengar" - och argument om att det inte är roligt att sitta bakom en travare köper han inte.. (Eller för den skull att det är en enorm skillnad..) Detta kommer iofs heller aldrig hända men diskussionen kommer pågå antar jag..

Om det där är nackdelen, vilken är då fördelen?

Har han hållit tyst om den här åsikten tills ni flyttade ihop?

Varför räcker det inte att du vill ha ridhäst och tycker att det är roligt? (Jag tar för givet att du har råd, inte stjäl pengarna från pensionärer, och inte låter barn hungra för att ha råd med hästen.)

*knapplån*

Jag kan ha tolkat helt åt skogen, men vad jag utläser så har inte ens TS en häst i dagsläget, utan är ridhästmänniska i grunden.

På a) svarar jag att det gör det inte alls för vettiga människor; som inser att det är en lögn att den som har mest prylar när man dör vinner.

På b) svarar jag passa dig noga för att beblanda dig ekonomiskt eller skaffa barn. När man älskar någon så är man glad för vad det än är, som ger den människan energi och livsglädje. Aldrig någonsin ska man behöva argumentera för att få vara glad.

På c) svarar jag DUMPA. :cool:

Underbart inlägg!

Men vilken tråkig människa det måste vara? Som inte kan förstå att folk kan göra saker enbart för att det är roligt?
Har människan sex? För nöjes skull då, inte för att tjäna penga?

Äschla, allt hästfolk är nog en smula galna. Hur ska man annars orka, när det är 30 minusgrader, nästintill snöstorm och man inte har någon som kan göra jobbet åt en? :idea:

Skämt åsido. Jag mår ärligt talat en smula illa av ditt inlägg, eller rättare sagt din sambos resonemang. Köp då för guds skull inte hus, säger jag - även om man kan gå plus vid försäljning (jämfört med vad man köpte kåken för), så kostar det en hel del i pengar och arbete för att underhålla. Och inte en kotte kommer att betala för att man underhåller sitt hus. Och barn kostar väl i snitt någon miljon (per barn) från födsel tills dess att det är dags att flytta hemifrån. Visst får man barnbidrag (iaf i de flesta av de gällande åren), men det kommer ingen lön på kontot för att väga upp alla kostnader.

Visst är hästeriet en livsstil. Åtminstone tenderar det att bli det, när man skaffar egen häst som kräver tid dagligen. Men, den livsstilen kan ju faktiskt rymma ett annat arbete - som betalar för att man ska kunna leva det liv man valt.

Jag har fått bemöta liknande åsikter, från min släkts sida: vissa anser att ska man ha häst så ska det tävlas, och det ska ju tävlas så att man får rosetter och vinster. Det blev en hel del snörpande på munnar, när jag red distansritt (på PP/CR-nivå). De frågade om jag vunnit (efter en ritt), och jag förklarade att det inte gjordes några vinster öht i dessa klasser (i den mening att ingen prisutdelning hålls etc); kan man inte vinna, är det väl ingen mening, ungefär...
Jag orkar inte ens argumentera för varför jag håller på med något som jag tycker om. Hästeriet får mig att må bra, får mig att vilja andas. Jag tycker att det är roligt, det ger mig en typ av ro och får mig att orka resten av livet. Det räcker.

Ingenting är gratis här i världen. Antingen kostar det pengar, eller så "kostar" det en massa arbete. That's life.

Senast ändrad:

*kl

Tycker det är lite fräckt att skrika DUMPA bara för att en man tycks ogilla ridning och gilla pengar.
Det är väl problemen man ska bearbeta och lära sej komma överens om? Jag tycker oxå hela grejjen är helt sjuk och att ens behöva diskutera en sådan sak är helt galen. Men dumpa???? Vad vet vi om han/henne/dom och allt annat alls?
Om man ska dumpa sin partner vid första åsikt som skiljer sej eller problem så skulle inga klar av att hålla ihop livet ut.
11 år har jag varit tsm med med sambo. Och vi har då rakt inte haft en dans på rosor... Han har kommit med en hel del grodor och galna åsikter och nog 17 har jag oxå gjort det i hans ögon. (vilka tänker jag inte gå in på).

*knapplån*

Jag kan ha tolkat helt åt skogen, men vad jag utläser så har inte ens TS en häst i dagsläget, utan är ridhästmänniska i grunden.

Precis! Det här var inte en diskussion om ut i fall jag får hålla på med ridhäst eller inte - utan en principdiskussion. Jag "kan ju tjäna pengar på min hobby" om jag vill eftersom jag är utbildad instruktör.

Utan det intressanta är just (okunskapen) om vad ridsport innebär i stort, dvs han förstår inte över huvud taget varför någon ens lägger ned tid och pengar på att rida eftersom det inte finns några direkta prispengar att tävla om. Jag antar att det är hans egen enorma tävlingsinstinkt som sätter griller i huvudet på honom - om han ska träna tex, så gör han det för att tävla och vinna i någon sport, inte för att det är roligt. (Själv är jag så ointresserad av tävling som man kan bli)

Det jag kommit på sen jag skrev sist är att man kanske kan jämföra ridning med någon estetisk verksamhet. I alla fall i dressyren kan man ju tala om som en "konstform".. Det handlar alltså om att försöka förklara att ridningen "ger en upplevelse" som inte går att hitta i en sulky ;) - och att det är därför man håller på..

Han hävdar med en dåres envishet att samspelet med en travhäst måste kunna likställas med ridhästen. "Travhästen går ju också att rida". Att båda hästarna måste skötas och hanteras, tar lika mycket tid i anspråk har han ju rätt i. Sen ( i och med att han inte är så kunnig) förstår han inte att vi rider "så gamla" hästar. I hans värld är en häst gammal vid 9 -10 års ålder (eftersom varmbloden inte får starta efter 11 )

Att vi tycker olika är vi överens om - och inte särskilt osams för det.

Det handlar alltså om att försöka förklara att ridningen "ger en upplevelse" som inte går att hitta i en sulky - och att det är därför man håller på..
Fast där tycker jag du har fel, hästar är hästar oavsett gren och man kan ha ett samspel och kontakt och upplevelse tillsammans även om man är bakom hästen. Jag är ingen travmänniska man har jobbat på travet och kört för skoj skull lite travhästar och det är kul att köra, man samarbetar och har kontakt med hästen.
Han hävdar med en dåres envishet att samspelet med en travhäst måste kunna likställas med ridhästen. "Travhästen går ju också att rida".
Varför skulle det inte kunna likställas? Jag tror snarare det är så att han inte ser på hästar på samma sätt helt enkelt, utan ser hästar som grejer man använder för att vinna pengar. Inte ovanligt i travvärlden och därför jag slutade där, stog inte ut med deras syn på hästar och att dom bara är där för att vinna pengar.

Givetvis inte alla nu, det finns många bra travmänniskor också, men för det mesta vad jag såg så var det gubbar som såg på hästen som en maskin som skulle vinna pengar.

Tycker det är lite fräckt att skrika DUMPA bara för att en man tycks ogilla ridning och gilla pengar.
Det är väl problemen man ska bearbeta och lära sej komma överens om?

Det handlar väl mera om att det är otroligt respektlöst att säga sånt som att hästarna är leksakshästar och att man är knäpp som håller på etc folk reagerar på. Visst kan man ha olika åsikter om saker och ting och man behöver inte älska varandras hobbys och grejer men respekten måste ju endå vara där.

Det är respektlöst att hålla på så, även om man tycker det att hästar är värdelösa att hålla på med om man inte tjänar pengar så kan man hålla tyst om det och respektera att den andra tycker om sin dyra hobby och stötta hobbyn iallafall för att den faktiskt glädjer en annan person.

Är väl det som är viktigt i förhållande, att respekten för den andra finns. Och om det är så att det inte är otroligt mycket ironi i det den säger så hade jag dragit ganska fort. Jag hade inte stått ut med sånt.

eller är vi galna hela bunten????

DET skulle jag nog vilja påstå, men vad är så fel med det? ;)

Fö håller jag med de flesta övriga; en person som inte unnar mig att göra det jag har roligt (så länge jag har råd och inte skadar någon annan) skulle jag fundera en extra gång på om jag verkligen vill ha i mitt liv.

Håller helt och fullt med. Vansinnigt respektlöst:(.
Skulle personligen aktat mej om min sambo sagt något dylikt när vi började dejta. Kom det fram efter att vi flyttat samman skulle jag bli skitförbannad men jag skulle nog ta diskutionen och försöka lösa det. (extrema åsikter ska helst dyka upp innan man investerat för mkt i ett förhållande:o)..

Saken är den att skrika DUMPA hit och dit.. Inte bara i denna tråd stör mej. Man får oftast bara höra om personers enda problem, Man vet inte hur deras livssituation ser ut i övrigt.

Därimot kan jag acceptera komentarer som "jag skulle inte/aldrig leva med en man/kvinna som säger si eller så"..
Men att skriva att någon ska dumpa när man inte vet något annat än ca 2 åsikter i ett förhållande är lite magstarkt.....

Har han ingen hobby själv???
(kanske någon redan frågar, har bara skummat igenom)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka