Sv: Oförstående sambo...
Jag kan nog tycka din sambo har rätt på vissa punkter, det krävs helt klart ett stort samarbete och det ligger väldigt mycket arbete bakom en travhäst, det är inte bara att hoppa upp och köra iväg och tro att det bli miljoner.
Naturligtvis är det skillnad på dressyr och trav, men ditt argument att det inte ger en upplevelse köper jag inte, upplevelsen att sitta med fulla linor (allt sparat) in på upploppet och ha en tiger i tömmarna ( en häst som vill) och sen bara åka ifrån de andra, den är riktigt häftig den oxå.
Eller bara se passhästen göra ett bra lopp, bara det är stort och häftigt.
Personligen blir jag väldigt rörd av att se filmerna från min lilla hästs lopp, tycker det är superhäftigt.
Testa köra, det är rätt maffigt när de kliver iväg och det går ruggit fort Kanske kan ni komma lite närmare varandra och förstå att det är skillnad, men det betyder inte att det är något som är sämre.
Du skriver att de är amatörtränare som kör in mycket pengar, det betyder att de har travet som hobby och inte som proffsionell verksamhet, det är alltså på samma villkor som vilken hobby ryttare som helst. (lite förklarade)
Det ger oxå en lättare möjlighet att tjäna pengar/gå runt på en bra häst, eftersom man då slipper dyra träningsavgifter a´15 000:-/ Månad + moms (ca) och andra utgifter, vilket det räknas på när man pratar om hur många travare som tjänar pengar.
Sen håller jag inte alls med honom på andra punkter, han verkar se hästarna som penga maskiner, personligen ser jag dem förmodligen på samma sätt som ni, enda skillnaden är då att mina kan tjäna lite/mycket pengar när vi tävlar.
Travare för tävla tills de är 10 år (ston) 12 år (hingstar och valacker).
Mitt inlägg är i allmänhet förklarande, så det inte dras på för stora växlar om det pengakåta travet.
Precis! Det här var inte en diskussion om ut i fall jag får hålla på med ridhäst eller inte - utan en principdiskussion. Jag "kan ju tjäna pengar på min hobby" om jag vill eftersom jag är utbildad instruktör.
Utan det intressanta är just (okunskapen) om vad ridsport innebär i stort, dvs han förstår inte över huvud taget varför någon ens lägger ned tid och pengar på att rida eftersom det inte finns några direkta prispengar att tävla om. Jag antar att det är hans egen enorma tävlingsinstinkt som sätter griller i huvudet på honom - om han ska träna tex, så gör han det för att tävla och vinna i någon sport, inte för att det är roligt. (Själv är jag så ointresserad av tävling som man kan bli)
Det jag kommit på sen jag skrev sist är att man kanske kan jämföra ridning med någon estetisk verksamhet. I alla fall i dressyren kan man ju tala om som en "konstform".. Det handlar alltså om att försöka förklara att ridningen "ger en upplevelse" som inte går att hitta i en sulky - och att det är därför man håller på..
Han hävdar med en dåres envishet att samspelet med en travhäst måste kunna likställas med ridhästen. "Travhästen går ju också att rida". Att båda hästarna måste skötas och hanteras, tar lika mycket tid i anspråk har han ju rätt i. Sen ( i och med att han inte är så kunnig) förstår han inte att vi rider "så gamla" hästar. I hans värld är en häst gammal vid 9 -10 års ålder (eftersom varmbloden inte får starta efter 11 )
Att vi tycker olika är vi överens om - och inte särskilt osams för det.
Jag kan nog tycka din sambo har rätt på vissa punkter, det krävs helt klart ett stort samarbete och det ligger väldigt mycket arbete bakom en travhäst, det är inte bara att hoppa upp och köra iväg och tro att det bli miljoner.
Naturligtvis är det skillnad på dressyr och trav, men ditt argument att det inte ger en upplevelse köper jag inte, upplevelsen att sitta med fulla linor (allt sparat) in på upploppet och ha en tiger i tömmarna ( en häst som vill) och sen bara åka ifrån de andra, den är riktigt häftig den oxå.
Eller bara se passhästen göra ett bra lopp, bara det är stort och häftigt.
Personligen blir jag väldigt rörd av att se filmerna från min lilla hästs lopp, tycker det är superhäftigt.
Testa köra, det är rätt maffigt när de kliver iväg och det går ruggit fort Kanske kan ni komma lite närmare varandra och förstå att det är skillnad, men det betyder inte att det är något som är sämre.
Du skriver att de är amatörtränare som kör in mycket pengar, det betyder att de har travet som hobby och inte som proffsionell verksamhet, det är alltså på samma villkor som vilken hobby ryttare som helst. (lite förklarade)
Det ger oxå en lättare möjlighet att tjäna pengar/gå runt på en bra häst, eftersom man då slipper dyra träningsavgifter a´15 000:-/ Månad + moms (ca) och andra utgifter, vilket det räknas på när man pratar om hur många travare som tjänar pengar.
Sen håller jag inte alls med honom på andra punkter, han verkar se hästarna som penga maskiner, personligen ser jag dem förmodligen på samma sätt som ni, enda skillnaden är då att mina kan tjäna lite/mycket pengar när vi tävlar.
Travare för tävla tills de är 10 år (ston) 12 år (hingstar och valacker).
Mitt inlägg är i allmänhet förklarande, så det inte dras på för stora växlar om det pengakåta travet.