Oförstående sambo...

Sv: Oförstående sambo...

Precis! Det här var inte en diskussion om ut i fall jag får hålla på med ridhäst eller inte - utan en principdiskussion. Jag "kan ju tjäna pengar på min hobby" om jag vill eftersom jag är utbildad instruktör.

Utan det intressanta är just (okunskapen) om vad ridsport innebär i stort, dvs han förstår inte över huvud taget varför någon ens lägger ned tid och pengar på att rida eftersom det inte finns några direkta prispengar att tävla om. Jag antar att det är hans egen enorma tävlingsinstinkt som sätter griller i huvudet på honom - om han ska träna tex, så gör han det för att tävla och vinna i någon sport, inte för att det är roligt. (Själv är jag så ointresserad av tävling som man kan bli)

Det jag kommit på sen jag skrev sist är att man kanske kan jämföra ridning med någon estetisk verksamhet. I alla fall i dressyren kan man ju tala om som en "konstform".. Det handlar alltså om att försöka förklara att ridningen "ger en upplevelse" som inte går att hitta i en sulky ;) - och att det är därför man håller på..

Han hävdar med en dåres envishet att samspelet med en travhäst måste kunna likställas med ridhästen. "Travhästen går ju också att rida". Att båda hästarna måste skötas och hanteras, tar lika mycket tid i anspråk har han ju rätt i. Sen ( i och med att han inte är så kunnig) förstår han inte att vi rider "så gamla" hästar. I hans värld är en häst gammal vid 9 -10 års ålder (eftersom varmbloden inte får starta efter 11 )

Att vi tycker olika är vi överens om - och inte särskilt osams för det.

Jag kan nog tycka din sambo har rätt på vissa punkter, det krävs helt klart ett stort samarbete och det ligger väldigt mycket arbete bakom en travhäst, det är inte bara att hoppa upp och köra iväg och tro att det bli miljoner.

Naturligtvis är det skillnad på dressyr och trav, men ditt argument att det inte ger en upplevelse köper jag inte, upplevelsen att sitta med fulla linor (allt sparat) in på upploppet och ha en tiger i tömmarna ( en häst som vill) och sen bara åka ifrån de andra, den är riktigt häftig den oxå.
Eller bara se passhästen göra ett bra lopp, bara det är stort och häftigt.
Personligen blir jag väldigt rörd av att se filmerna från min lilla hästs lopp, tycker det är superhäftigt. :love:

Testa köra, det är rätt maffigt när de kliver iväg och det går ruggit fort ;) Kanske kan ni komma lite närmare varandra och förstå att det är skillnad, men det betyder inte att det är något som är sämre.

Du skriver att de är amatörtränare som kör in mycket pengar, det betyder att de har travet som hobby och inte som proffsionell verksamhet, det är alltså på samma villkor som vilken hobby ryttare som helst. (lite förklarade)
Det ger oxå en lättare möjlighet att tjäna pengar/gå runt på en bra häst, eftersom man då slipper dyra träningsavgifter a´15 000:-/ Månad + moms (ca) och andra utgifter, vilket det räknas på när man pratar om hur många travare som tjänar pengar.

Sen håller jag inte alls med honom på andra punkter, han verkar se hästarna som penga maskiner, personligen ser jag dem förmodligen på samma sätt som ni, enda skillnaden är då att mina kan tjäna lite/mycket pengar när vi tävlar. ;)

Travare för tävla tills de är 10 år (ston) 12 år (hingstar och valacker).

Mitt inlägg är i allmänhet förklarande, så det inte dras på för stora växlar om det pengakåta travet. ;)

Jag ser det som att det är 3 olika diskussioner.

1. Måste allt som man gör generera pengar?
2. Är det lika roligt att ägna sig åt trav som att rida?
3. Är det okej att ha en hobby/sport som kostar pengar?

Ni har blandat ihop det hela och då så blir det svårt att se vad som är vad.

*KL*

förstår ditt sambos tänk, kanske för jag själv håller på med trav. Dock så tycker jag att de som har ridhästar, ska ju få ha det utan att någon frågar varför, och vad spelar det mig eller någon annan för roll om inte ägaren tjänar pengar på sin ridhäst? det är ju ägaren som betalar hästen, och ocskå den som skulle få pengarna ridhästen tjänar, alltså ingen annan.

Att ha travhäst betyder inte att man tjänar en massa pengar, man har tur om man går plus minus noll.

Jag har en femåring, född här på gården, tjänat 0 kr, och kostar MYCKET pengar, b.la inlagd på ulltuna osv.

en 9 åring, köptes för 15.000 kr för ett år sen, gjort cirka tio starter för mig, tjänat lite över 80.000

en 6 åring, haft en månad, och inte startat ännu, alltså 0kr.

Nu är inte mina hästar dyra i drift alls, då jag har både hö o havre gratis, men behövs vetrinär kostar de ju lika mycket som min lilla minishettis i stort sett. Vissa utgifter kommer man inte ifrån.

senaste hästen som flyttade härifrån, hade jag i två år, tjänade 0 kr, men kostade desto mer när jag försökte kolla om de var något fel för att hon inte ville tävla, dock var det psykiskt, men det rann i väg i klinikkostnader, massörer etc.

Börjar med att svara på din sista frågeställning....

Ja... Jag skulle nog säga att vi är lite galna allihop...:D
Resonerar lite här kring människors galenskap....

Jakt... Vi jagar jag och min sambo.... Vi tjänar inte många kronor på jakten. Den är en hobby, ett intresse. Om man räknar kostnader för att hålla x-antal jakthundar, vapen, kläder, utrustning, arrenden, fällavgifter... och gud vet allt så går nog jakten plus minus noll kostnadsmässigt... Vi får ju trots allt en dask viltkött varje år. Högkvalitativt ekologiskt kött. Det är ju inte gratis om man skall köpa det i affären. Skall vi sen räkna in timkostnad för träning och motion av våra hundar, för att inte tala om veterinärkostnader :eek:, misslyckade jaktdagar, då vi kommer hem utan jaktlycka. så är jakten en förlustaffär...

Möjligen är det fullt jämförbart med tex hästuppfödning om man har bra och välstammade hästar som inbringar en hyfsad slant vid försälning. Dvs.. plus minus noll ungefär....

De finns dessutom ett stort antal jägare som är med i jaktlag där de inte har någon kötträtt.... Det är garanterat en bombsäker förlustaffär.... och ändå är det väldigt många som håller på med detta. Mestadels män faktiskt... Alla som tillbringar timmar och dagar i skogen... de måste vara galna...
Det finns visserligen något som heter yrkesjägare... men det är inte gjort i en handvändning att bli en sån... dålig lön är det dessutom. Och antalet tjänster... nästan obefintliga.

Golf .... vad kostar det inte att hålla på med golf??? En oerhört populär fritidssyssla som kostar stora summor för sina utövare... Medlemsavgiften i en golfklubb kostar en rejäl slant i normalfallet... Dessutom brukar det vara en rejäl inträdes avgift också... Sen tillkommer kläder, utrustning,... antal timmar man lägger på utövandet.... Och ändå är det bara ett ytterst fåtal som kan leva på detta och få sin inkomst från det.... Alla som tillbringar timtals på golfbanan måste vara galna...

Ishocky... Jag säger bara det.... Stackar alla galna föräldrar som har hockeyintresserade barn... Vilka summor gräver inte de ner i sina barns hockeyspelande.. Och det är ju en garanterad förlust affär... Väldigt dåliga odds på att just deras barn skall ta sig hela vägen till NHL och tjäna de stora slantarna... Oddsen är rätt dåliga på att de ens tar sig upp till elitnivå i en svensk klubb som de kan bli avlönade spelare i.... Har man oturen att dessutom ha en hockeyintresserad flicka så är det ju ännu sämre odds.... Alltså måste alla föräldrar som tillbringar veckor i kalla ishallar vara fullständigt galna..... Skänker en tacksam tanke till min egen dotter som varken blev hästintresserad eller hockeyintresserad.... Hon överlät åt sin mor att ägna sig åt sin egen galenskap.... dvs att fylla gården med en massa ridhästar...;) Jag har tur... min dotter är bara intresserad av datorer...

Man kan nog fortsätta och rada upp en faslig massa galenskaper.....

Tänker på de som kör rally... Jisses vilken kostnader..:eek:
Speciellt de stackare som inte ens är så duktiga att de är sponsrade och tar alla kostnader ur egen ficka.... De är nog så pass galna att de borde spärras in....

Alltså!!... om man tänker efter....
Alla människor är galna om de håller på med en hobby som kostar pengar!!!

Inte ens frimärkssamling är ju kostnadsfritt längre... Hur ofta kommer det brev i brevlådan frankerat med ett frimärke nu för tiden???? :cool: Vill man samla frimärken nu för tiden får man köpa frimärkena... Galenskap det också.

Nä.... alla människor som har någon form av hobby eller fritidsaktivitet... är fullständigt galna.... möjligen med undantag för söndagspromenader då.. Om man ger rabatt på timkostnaden i så fall,

Klok är man nog bara om man endast ägnar sig åt sådan man tjänar pengar på... vilket för de allra flesta normala människor innebär att de skall ägna sig åt sina jobb.... thats it.... inget mer....

OBS!!! för den som inte förstår.... så innehåller delar av mitt inlägg ett visst mått av ironi.... :D

Jag har fått bemöta liknande åsikter, från min släkts sida: vissa anser att ska man ha häst så ska det tävlas, och det ska ju tävlas så att man får rosetter och vinster. Det blev en hel del snörpande på munnar, när jag red distansritt (på PP/CR-nivå). De frågade om jag vunnit (efter en ritt), och jag förklarade att det inte gjordes några vinster öht i dessa klasser (i den mening att ingen prisutdelning hålls etc); kan man inte vinna, är det väl ingen mening, ungefär...

Och jag förstår inte hur man kan vara med i t ex Vårruset, Vasaloppet, Tjejmilen osv "bara för skojs skull"... HALLÅ, det är TÄVLING! ;)

Men.. om det är hans åsikt så, kan han inte bara få tycka det då? Varför måste du omvända honom?

Så till vida ni inte har gemensam ekonomi kan du väll lägga dina pengar var du vill?

Undrar jag hur många som skulle syssla med travsport om staten inte puttade in så förbannat mycket pengar i den sporten ? Tänk om travsporten inte hade dessa eeenooorma prissummor, då skulle hälften lägga av och kanske kanske kanske skulle dom börja behandla många travhästar shysstare än vad som görs nu. Fråga din sambo vem som får ta hand om alla ska avdankade travare när deras ägare anser dom inte drar in tillräckligt med pengar ? Avdankade travare kan dom bli i villken jäkla ålder som helst :( Nä fy fan för denna sport..

Våran skitstat ska definitivt INTE hålla på och gynna detta..man ska inte kunna spela på djur, punkt slut. Pengar skapar bara skit i slutändan....för djurena.

Knapplån !

Jag är gift med en kvinna som inte är hästintresserad. Hon klagar ibland när det blir lite dyrt....men det finns bara en sak att säga det handlar inte om pengar utan L I V S K V A L I T E T !!!!! Det som gör att man orkar vidare och kan ta motgång. Det är i allafall det som mina hästar ger mig ...kan han inte förstå detta ...

Undrar jag hur många som skulle syssla med travsport om staten inte puttade in så förbannat mycket pengar i den sporten ? Tänk om travsporten inte hade dessa eeenooorma prissummor, då skulle hälften lägga av och kanske kanske kanske skulle dom börja behandla många travhästar shysstare än vad som görs nu.

Nu är du ändå ute och flyger i det blå. Staten tjänar nog snarare en massa pengar på travsporten. Det är folk som spelar på travsporten som betalar prispengarna.

hur många travstall har du varit i? Hur många travhästar har du skött om? hur mycket om trav kan du? Förmodligen inte ett skit.

Hur tror du hästarna som vinner lyckas med det? Genom att ha tränare/ägare som behandlar dem som skit? Hur tror du hästarna har kommit till start? Genom att ha ägare/ tränare som behandlar dem som skit? Nää, väx upp, antar att du är tillräckligt gammal för att sluta bete dig som en barnunge och tycka att alla som håller på med trav behandlar hästarna som skit.

Finns det inga shettisar, halvblod,ponnys, fullblod,fjordingar,shires etc som behandlas illa, för att de inte används till trav? Grattis isf till alla dem. Bara för någon dag sedan läste jag om någon världscup i hoppning typ, där sex hästar åkt dit i doping. Är det rätt tycker du? Att spruta i dem skit för att de ska hålla för tävling?

Naturligtvis finns det rötägg inom trav, men att dra alla inom samma kant, så oehört oproffisionellt. Varje travhäst får innan tävling trava runt i en volt där banvetrinären kollar dem, avviker de eller inte ser schysst ut för dagen får de inte starta, och det krävs friskhetsintyg, där du får visa upp hästen för vetrinär som häver detta om hästen är i bra skick. Det tas dopingprov på vinnare, slumpmässig häst, och på både bra o dålig prestation, så det är verkligen koll inom travet. Många av tränare har vetrinär ute minst en gång i veckan i stallet, får jag fråga, om du har egen häst, eller har vänner som har det, kollas de hästarna upp en gång i veckan, eller åtminstonde en gång varannan? Gör de inte det, behandlar ju ni dem som skit, eller???

Varje travhäst får innan tävling trava runt i en volt där banvetrinären kollar dem, avviker de eller inte ser schysst ut för dagen får de inte starta, och det krävs friskhetsintyg, där du får visa upp hästen för vetrinär som häver detta om hästen är i bra skick.
Fast det säger ju ingenting om hur hästen behandlas i vardagen. Att hästen är hel och inte halt visar ju ingenting om hur hästarna behandlas.

Jag har sett såpass mycket travhästar och travtränare och korkade ägare för att också sluta med travet, jag stod inte ut att jobba på banan helt enkelt. Visst finns det bra människor i travet men alldeles för många som faktiskt inte bryr sig om hästarna som hästar.

Och ja jag ser många kassa vanliga hästägare också som behandlar hästarna dåligt och jag försvarar inte dom men travhästarna föds ju för att tjäna pengar och inget annat.

det är lika överallt, oavsett om de är trav eller dressyr. Behandlas hästarna såpass illa, så tror jag nog att skador uppstår, eller på vilket sätt menar du att de behandlas illa?

travhästarna föds ju för att tjäna pengar och inget annat.

FEL!!! vet travhästar som föds, för att ägarna har ett travintresse, de vill träna hästar hemma, och kan de sedan tjäna en peng är det ett plus, men de föds inte endast för att vara en pengamaskin.

Men nu handlade ju inte tråden om alla stackars travare som far illa, så det ämnet kan vi ju lämna...

FEL!!! vet travhästar som föds, för att ägarna har ett travintresse, de vill träna hästar hemma, och kan de sedan tjäna en peng är det ett plus, men de föds inte endast för att vara en pengamaskin.
Det går inte att komma ifrån att travhästar blir till för att springa in pengar, men det kanske finns dom som inte har som syfte att tjäna pengar och har tänkt redan när dom föds att dom ska behålla travhästarna livet ut oavsett vinster.
Men nu handlade ju inte tråden om alla stackars travare som far illa, så det ämnet kan vi ju lämna...
Nej den handlar inte om travhästar men det är irriterande att travfolk alltid ska blunda för hur otroligt mycket pengar som påverkar den sporten och att otroligt många hästar behandlas illa av folk som mest är pengaintresserade. Det går inte att komma ifrån, även om det finns dom som behandlar hästarna bra också. Precis som dressyr/hoppryttare inte försvarar all dressyr/hoppträning så behöver inte travmänniskor försvara all travverksamhet. Den är för pengastyrd tyvärr.

Det är konstigt att travmänniskor alltid går in i sån otroligt försvarsställning för att någon sagt att många travhästar behandlas illa om det nu inte är så.

det är lika överallt, oavsett om de är trav eller dressyr. Behandlas hästarna såpass illa, så tror jag nog att skador uppstår, eller på vilket sätt menar du att de behandlas illa?

Man ser inte skador psykiskt, och när man skriver behandlas illa betyder inte det att man sparkar sönder benen så den blir halt eller liknande, det är psykiskt främst som många behandlas illa. Mycket fysiskt med, var inte ovanligt att dom i princip istället för att träna på spolspiltan så slog dom/bar in hästen i spolspiltan, för "dom har inte tid att träna hästen på sånna självklara saker när dom har så mycket hästar som ska tränas", liksom då kände jag att det får vara nog, så jag slutade.

Dom har för lite tid och för mycket press från ägare och det är mycket pengar inblandat, det leder till att hästarna blir illa behandlade också. Och igen, givetvis finns det bra exempel. Men överlag vad jag såg på banan är inget jag vill vara delaktig i.

vart sitter gilla knappen ngnstans..

angående att vi alla är knäppa, tycker den här texten är både rolig och målande på ämnet:

"Hästfolket

Under vintern1988-89 kom veterinären och antropologen Erik Granström under resor på Upplandsslättens vindpinade ödemarker i kontakt med en stam av det skygga hästfolket. Han lyckades efter försiktiga närmanden vinna infödingarnas förtroende och rapporterar i denna artikel om sin halvårslånga vistelse hos detta märkliga naturfolk.

Få moderna medborgare i dagens Sverige ägnar hästfolket mer än en flyktig tanke.Ändå lever dessa varelser, ett av Europas sista naturfolk, helt nära vår egen civilisation. Liksom sparvar, kråkor och råttor har de anpassat sig till ett strapatsrikt liv i människosamhällets utkant, där de lever helt i avsaknad av all modern bekvämlighet.

Det mest utmärkande draget hos hästfolket är naturligt nog deras nära kontakt med hästen, en entåig buffelart som huvudsakligen äter gräs, träföremål samt bitar av varelser i dess omgivning. Många tror att infödingarna lever i symbios med dessa stora djur, med mina undersökningar tyder på att hästar liksom gökungar snarare parasiterar genom att nästla sig in hos främmande arter. Infödingarna lägger ned avsevärd tid på att mata och rengöra djuren men får uppenbarligen mycket lite i gengäld. Hästens främsta nytta tycks vara att i speciella inhägnader trampa upp den gyttja som hästfolkets kvinnor gärna dekorerar sina kläder med.

En hästfolkstam bor vanligtvis tillsammans med sina djur i stora rödmålade byggnader av murket trä. Boplatsen liksom den närmaste omgivningen delas in i skarpa, kvadratiska revir som vaktas mycket intensivt. En stor del av stammedlemmens dag kan gå åt till att hävda och söka utvidga reviret genom att lämna personliga ägodelar i de gemensamma utrymmena, vilket ofelbart leder till stridigheter. Emellertid ser man mycket sällan öppna konflikter. Aggression uttrycks istället genom intensiv tystnad och s.k. blängning. Beteendet är sannolikt ägnat att skydda stammen mot inre stridigheter, en omsorg som ofta går så långt att man berättar om sitt missnöje för alla utom för just den det berör. Strider inom stammen vore ödesdigert, ty man är väl rustad. De typiska mångspetsade spjuten hänger lätt åtkomliga för den händelse fiender skulle nalkas. Stammedlemmarna övar sig också dagligen i stridskonst genom att anfalla attrapper av torkat gräs, kasta dem till marken och sprätta upp dem utan pardon.

Hästfolket kommunicerar framförallt via skrivna meddelanden. Överallt i den gemensamma boplatsen finner man små pappersbitar fyllda med anvisningar och frågor. Speciellt ofta frågas om varför tidigare anvisningar inte blivit åtlydda, något som tyder på dåligt utvecklat skriftspråk. Denna skriftliga kommunikation tyder inte alls på stumhet, vilket man lätt skulle kunna tro. Tvärtom hör man ofta hur infödingarna utstöter ilskna strupljud i umgänget med stammens djur. Stammen leds ibland av en dominerande hona, men vanligare är den av Dr Weberkundze beskrivna "omvända maktpyramiden". Denna styresform kännetecknas enligt Dr Weberkundze av att 80% eller mer av stammens medlemmar tycker sig ha rätt till makten, samtidigt som några få nykomlingar söker lyda de styrandes ofta motsägelsefulla regler.

Man har en mycket stark bobyggnadsinstinkt och arrangerar dagligen bon av halm i sitt personliga revir. Dessa bon förstörs lika regelbundet av de parasiterande hästarna, men instinkten är så stark att infödingarna liksom skatorna bygger bo efter bo utan att tröttas. Trots det idoga boandet har jag svårt att identifiera något egentligt parningsbeteende, vilket naturligtvis kan bero på att bona aldrig blir klara. Det är i sammanhanget mycket besynnerligt att hästfolket nästan uteslutande består av honor. På något sätt fortplantar de sig uppenbarligen, ty boplatsen vimlar av honungar i olika åldrar. Ändå såg jag bara några få manliga varelser. Dessa tycks snarare vara krigsfångar än stammedlemmar, ty man sparade ingen möda att förlöjliga dem genom att sätta upp dem på stammens hästar, där de var oändligt skrämda och vilsna. Min teori är att hästfolket förökar sig genom jungfrufödsel. Jag hoppas kunna lägga fram bevis för denna hypotes i min nästa rapport.

Det religiösa beteendet är ytterst säreget. Man samlas på bestämda tider, antingen utomhus eller i speciella uppförda kulthallar. En efter en utför ceremonideltagarna en dans till häst, där man rider i bestämda mönster mellan runor som sannolikt symboliserar månen, solen och andra himlakroppar. Dansen leds av en shaman som kallar in deltagarna en i sänder efter rang. Shamanen betygas stor vördnad genom inledande hälsningar. Varje hästdansare anlägger därtill ett rituellt leende så snart shamanens plats vid sidan av kultplatsen passeras. Efter dansen fäster man talismaner vid speciellt besatta hästars huvuden för att söka driva ut dess demoner. Varje deltagare får också ett pergament där shamanens bisittare nedtecknat andarnas budskap.

Hästfolkets kultur är i många avseenden unikt och vi bör enligt min mening värna om infödingarnas rätt att utöva sina urgamla ritualer trots att deras seder är så oändligt skilda från våra egna. Dessvärre möter man ofta intolerans eller rent hat hos ortsbefolkningen nära hästfolkets boningar. Rasistiska kretsar arbetar ständigt för att infödingarnas rörlighet ska begränsas till speciella reservat. Jag har till och med sett hur man velat segregera naturen genom att skilja på stigar för hästfolk och stigar för andra. Det är min förhoppning att jag genom min redogörelse ökat förståelsen för detta fascinerande naturfolk. Trots sin primitiva kultur bör de bemötas med respekt. Vår värld vore fattigare utan dom.

Erik Granström"

och så orsaken till att det primitiva hästfolket är såpass utbrett:
321129_10150438868252457_522167456_10632641_1392758526_n.jpg

:D

Hej!

Svarar lite på dina frågor:
1. Det finns massor av saker man gör som inte genererar pengar, åka till och från jobbet tex, eller äta eller sova (huvva 8 timmar/dag när man inte tjänar pengar)..

2. Vet ej/har ej deltagit, men det är skoj att rida och de få gångerna jag kört trav gick det hiskeligt fort, fast vi bara "joggade". Lika roligt är ju susjektivt så det bara visslar om det!

3. Hur många hobbies finns det som genererar pengar? Min syrra dansar magdans, en annan kompis tränar på gym, en tredje kompis stickar (det kan ju i och för sej genererar pengar om man stickar massor och säljer- men hur ofta händer det). Det kostar i avgift att få gå kurserna och stickor och garn kostar också (bara inte riktigt lika mycket). Är inte frågan om det är ok att ha en hobby som kostar massor med pengar??

/Lavinia, hästägare, ridhäst, ja eller snarare boxhäst..

Jag ser det som att det är 3 olika diskussioner.

1. Måste allt som man gör generera pengar?
2. Är det lika roligt att ägna sig åt trav som att rida?
3. Är det okej att ha en hobby/sport som kostar pengar?

Ni har blandat ihop det hela och då så blir det svårt att se vad som är vad.

Tänk vad många ggr ( från icke hästmänniskor iof) jag fått frågan om jag tjänar några pengar på min ridning och mina hästar. Jag svarar självklart som det är att dom bara kostar pengar, men ställer sen motfrågan att hur många hobbys tjänar man pengar på?

Nej ioförsig säger dom då och har inget mer och komma med.

Nu har du väl ändå fått allt om bakfoten?

Jag tror det är hög tid att läsa på, och kanske främst inse att travsporten är vad som håller ridsporten levande. Hade ridsporten haft samma ekonomi, hade det varit betydligt lättare att leva på en anställning inom ridsporten.

Det är spelarna som håller travsporten levande. Inte staten. Tvärtom. Spelet genererar skatt som går till staten.

Det finns så lättillgänglig information om detta, så jag tycker inte det finns någon anledning att sprida en massa rappakalja, missuppfattningar och rena lögner

---

Travsporten omsätter varje år miljardbelopp. Själva sporten finansieras till största del av hästägarna och spelet.

Travsporten som helhet finansieras till största del av hästägarna och spelet.

Den svenska modellen
Det talas ofta om den svenska finansieringsmodellen. Den innebär att prispengar och andra medel till de aktiva till cirka 85 procent består av pengar som kommer från spelet hos ATG, som är travets eget spelbolag.

Under år 2010 delades det ut nästan 740 miljoner kronor i prispengar – ett nytt rekord – och 43 miljoner kronor i premielopp. Därtill skall läggas 10 procent som går ut i uppfödarpremier på alla prispengar/premielopp.

Travet får även andra intäkter som till exempel genom sponsorer och intäkter i samband med tävlingar etc.

Dubbelt så hög skatt
Spel på hästar regleras av totoskatt och koncessioner i avtal med den svenska staten. Skatten på spel är drygt 11 procent på bruttoomsättningen, eller 35 procent på totonettot (det vill säga när spelarna fått sina vinster). Det innebär att travspel i Sverige är mer än dubbelt så högt beskattad som i våra grannländer.
---
https://www.travsport.se/artikel/finansiering_&_prispengar

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka