Oförstående sambo...

Sv: Oförstående sambo...

Jag håller på med hästar för att det är roligt och ger mig mycket mening med livet..!!
Ser inte att man behöver komma någonstanns när man håller på med hästar vilken kat du än tillhör, huvudsaken är att du har kul, och sätter hästen i första hand!
Om jag ska vara fullt ärlig tycker jag inte om travsporten speciellt mycket, många men långt ifrån alla ser sina djur som maskiner, och vill få ut någonting av "mödan"!!
Felet i trav är även att det massproduceras för att få kanske en toppenavkomma och resten går till slakt eller förstörs för att sedan slaktas.
Hälsa honom att det är 1 på miljonen att han lyckas!!:D

Skulle vilja ha vetenskaplig statistik på dessa två påståenden tack. Vore kul att läsa den....

Felet i trav är även att det massproduceras för att få kanske en toppenavkomma och resten går till slakt eller förstörs för att sedan slaktas.
Hälsa honom att det är 1 på miljonen att han lyckas!!:D

Men.. om det är hans åsikt så, kan han inte bara få tycka det då? Varför måste du omvända honom?

Så till vida ni inte har gemensam ekonomi kan du väll lägga dina pengar var du vill?

Oj - flera av er har missuppfattat grejen.. Det handlar inte om utifall jag får hålla på med (rid) häst eller inte - och vi är inte osams alls... Jag vill inte omvända honom, utan bara kunna motivera på ett vettigt sätt varför så många nu håller på med denna sport :)

Eftersom hans resonemang mycket väl håller när det gäller att samvaron, tiden och upplevelsen med hästen som varelse är exakt densamma oavsett vilken form av hästsport man håller på med, så kan man ju undra varför vi väljer en del av sporten som absolut inte genererar ens ett plus-minus resultat.. Därav att hitta en förklaring på varför vi tycker att det är roligare att träna ridhäst än travhäst. (Och kunna förklara det för någon som möjligtvis kan rida en häst rakt fram i skogen - och som tycker det är trevligt - men tycker att man kan ju göra det på en 5000 kr-häst lika väl som på en för 150 000)

Sen ska väl sägas att han nog mest menar de som verkligen satsar på sin ridsportgren - inte de som enbart hobbyrider. Dvs om man ändå verkligen lägger ned tid på träningsupplägg, anpassad foderstat mm dvs engagerar sig lika mycket som om det vore en "elitidrott" så är förståelsen liten över varför man väljer att göra det på något som ger så "lite" tillbaka..

Så fortfarande handlar det om att kunna motivera VAD det är som är så stor skillnad och som är så roligt med att träna riktigt seriöst med en ridhäst - vad är det som uppväger det ekonomiska? Är det enbart den egna upplevelsen? Äran att vinna en MSV eller 1,30??

Varför tycker någon att det är roliga med konståkning än hockey, bägge innebär ju åka skridskor?

Tycke och smak är olika, någon tycker det är roligare med instrument än med fotboll.

Där så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
För min egen del så skulle travhäst vara lika roligt.

Skulle vilja ha vetenskaplig statistik på dessa två påståenden tack. Vore kul att läsa den....

Det är bara att öppna ögonen i hästvärlden tycker jag, fast man kan ju vända på det , det massproduceras överrallt idag , folk ska gå till överdrift vad det än handlar om.
Många som avlar sönder även halvblodsavel, tål ingenting , som "porslinshästar".
Ska se om jag hittar något uppslag till dig:grin:

Därav att hitta en förklaring på varför vi tycker att det är roligare att träna ridhäst än travhäst. (Och kunna förklara det för någon som möjligtvis kan rida en häst rakt fram i skogen - och som tycker det är trevligt - men tycker att man kan ju göra det på en 5000 kr-häst lika väl som på en för 150 000)
Men vadå varför, jag tycker frågan börjar bli lite löjlig. Liksom varför köra volvo när man kan köra saab, varför träna ishockey när man kan åka konstskridskoåkning, varför åka slalom när man kan åka längdskidåkning..liksom kanske för att man tycker om nåt annat helt enket, man väljer att göra annat för att man föredrar och tycker det är roligare.

Och jag har svårt att tro att normala människor lägger 150000 på en häst för enbart skogsmulleridning. Precis som att man inte köper en fyrhjulsdriven stor lyxbil för 500 000 för att åka ner till brevlådan och tillbaka till huset igen. Man köper den hästen som passar för kraven man behöver, precis som med allt annat. Dom flesta skogsmullar är ute efter en trevlig individ dom kan ha kul med.
Dvs om man ändå verkligen lägger ned tid på träningsupplägg, anpassad foderstat mm dvs engagerar sig lika mycket som om det vore en "elitidrott" så är förståelsen liten över varför man väljer att göra det på något som ger så "lite" tillbaka..
Hur kan du skriva "lite" tillbaka? Tycker ärligt talat inte du låter som någon hästmännska heller om du inte kan förklara vad hästar ger till människor. Hästen ger otroligt mycket tillbaka, obeskrivbart mycket tillbaka, samtidigt så kräver dom att man sköter om dom ordentligt, även skogsmullen måste ha en foderstat, även skogsmullen måste ha välskötta hovar, även den enklaste hästen kräver ett engagemang precis som tävlingshästen gör. Sen behöver kanske inte skogsmullen klippas och ryckas och flätas för den tävlar inte men grunden är detsamma oavsett häst.

Så fortfarande handlar det om att kunna motivera VAD det är som är så stor skillnad och som är så roligt med att träna riktigt seriöst med en ridhäst - vad är det som uppväger det ekonomiska?

Vadå motivera vad som är sån skillnad? Tycker det står ganska många gånger i tråden nu vad det är som ger så mycket. Vad är det för svar du vill ha? Motiveringen är ju just att hästen ger en livskvalité den ger en självförtroende och självkänsla. Sen får man även en bra träning när man rider. Men tyvärr så betalar inte hästarna sina ägare för att ta hand om dom. Det är väl det enda en häst inte kan ge.

Senast ändrad av en moderator:

Pengar är skitsamma när det gäller hästar, man håller inte på med hästar för pengarnas skull. Man tävlar för att det ger bra självförtroende, det ger ett kvitto på att man gör någonting rätt, man tävlar för att det är kul, inte nödvändigtvis för att man ska vinna utan för att det är kul att komma ut och att man siktar på att ta sig runt banan på ett trevligt sätt.

Vadå "man"? Det är ju jättemånga som håller på med hästar (och nu pratar du ju om ALLA hästar, TS pratar om RIDsport) för pengarnas skull. Annars hade ju hela hästnäringen dött ut.

Och självklart finns det jättemånga som tävlar för att vinna, inte för att det är är en självförtroendeboost.

Det hade nog varit bättre att skriva "jag" istället för "man". Som det ser ut nu är ju ditt inlägg snarare ytterligare lök på sambons lax.

Jag har i mitt tycke haft en helt osannolik diskussion med min ganska nyblivna sambo. Han är starkt travintresserad, familjen har travhästar, men han har egentligen en ganska ringa hästkunskap. Där travhästarna står (och nu pratar vi travare som har stor kapacitet och har sprungit in stora summor), amatörtränande, finns också ett gäng ridhästar av olika sorter som hobbyrids och tränas lite i dressyr.

Själv har jag ett 30-årigt hästliv bakom mig med både tävling/träning och drivit egen ridskola = hyfsad erfarenhet ;)

Det han inte kan förstå är hur man kan ha en ridhäst (han kallar dem leksakshästar) eftersom det är en ren förlustaffär! Han begriper inte hur man kan lägga ned så mkt tid och engagemang på något som aldrig kan generera en krona.. När jag säger att det är en hobby (dvs roligt) håller han inte med, utan tycker att det är en livsstil och eftersom allt kretsar runt pengar i vårt samhälle så är alla ridmänniskor knäppa i huvudet... (Underförstått även jag då..)
Dessutom har han ju satt sig in i ridsporten såpass att han har begripit att inte ens vår ryttarelit kan riktigt leva på sin sport, utan måste ha sponsorer, sälja/utbilda hästar och hålla lektioner, "så att bli riktigt duktig på själva sporten är det ju ingen mening med"
Han ser ingen som helst vits med att föda upp, utbilda och sälja ridhäst - det tar för lång tid och är ingen stor förtjänst (om någon alls) när man ser till arbetsinsatsen.
Det lustiga är att han ju, om man ser krasst på det, har rätt till viss del...
Målet med diskussionen är förmodligen att få mig att överge ridningen för travet "för där finns i alla fall en liten chans att få tillbaka investerade pengar" - och argument om att det inte är roligt att sitta bakom en travare köper han inte.. (Eller för den skull att det är en enorm skillnad..) Detta kommer iofs heller aldrig hända men diskussionen kommer pågå antar jag..

Ge mig gärna vettiga argument till varför en kvarts miljon svenskar sysslar med ridsport! Mina har tagit slut.... eller är vi galna hela bunten????
Jag tycker att sambon är lite respektlös i sitt uttalande. Man behöver inte förstå alla gånger, men man får gärna lära sig hålla truten när man involverar sig i saker men inte förstår sig på.

Potentialen för att man ska tjäna pengar på travhästar finns förvisso, men sannolikheten att man lyckas få fram en ny Torvald Palema eller Järvsöfaks är minimal. Jag var på studiebesök på ett stort känt travstuteri för några år sedan. Där föddes ca 70 föl upp varje år. Man sade där att ungefär en tiondel av alla dessa hästar "blev något". "Blev något" betydde i det här fallet att de vann lite pengar, inte nödvändigtvis V75 osv. där bara de allra bästa startar. Alltså långt ifrån den summan som krävs för att hästen ska betala sig.

Tjusningen för sambon är säkert tron om att han kanske, kanske någon gång kan lyckas få fram den där "Torvald Palema 2" medan tjusningen för ridhästägare/ryttare kanske är att kunna rida ett lätt A-dressyrprogram någon gång, eller hoppa en 120-bana på en hopptävling, eller, som jag, lyckas få till ett fint galopparbete på mina travare. Att vi alla har olika mål får din sambo helt enkelt respektera, även om han kanske har svårt att acceptera det. Om sanningen ska fram så tycker jag mig ofta se ridhästfolk som ser ner på travtränarna (för att inte tala om travhästarnas rykte...). Det ser man även i den här tråden. Även om pengarna är ett stort intresse inom travet så är även hästarna viktiga emotionellt även för travtränarna. Då tänker jag inte på de allra största tränarna utan de som är lite mindre och som kanske lyckas vinna lite lopp på hemmabanan.

Vadå "man"? Det är ju jättemånga som håller på med hästar (och nu pratar du ju om ALLA hästar, TS pratar om RIDsport) för pengarnas skull. Annars hade ju hela hästnäringen dött ut.
Jag tror faktiskt att det är otroligt få människor som håller på med RIDsport enbart pga av pengarna, man kommer inte så långt om man inte har annat som drar en till hästarna.
Och självklart finns det jättemånga som tävlar för att vinna, inte för att det är är en självförtroendeboost.
Klart man vill tävla för att vinna men jag tror som sagt det är väldigt få som umgås och är med hästarna och äger hästar enbart pga vinsten.
Det hade nog varit bättre att skriva "jag" istället för "man". Som det ser ut nu är ju ditt inlägg snarare ytterligare lök på sambons lax.
Varför skulle jag skriva jag när jag inte menar mig? Jag pratar allmänt och nej, jag anser inte att jag lägger lök eller vad jag gör på sambons lax.´

Frågan är vad ridsporten ger och jag anser att ridsporten ger oavsett vinst eller inte ett självförtroende hos dom flesta och dom flesta tävlar och umgås med hästarna inom RIDsporten pga vad hästarna ger dom och att man faktiskt kanske gillar ridningen mera än körningen, inget konstigt med det. Det är faktiskt inte särskillt många inom ridsporten som rider på den nivån att dom kan leva på prispengarna. Så jag anser att ridsporten är otroligt mycket mera för dom flesta än bara vinster. Även om tävling är en drivande grej som gör det ännu roligare att träna.

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan du så tvärsäkert uttala dig om majoriteten?

Det är ändå rätt många som ridsport som heltidsarbete. Inte håller dessa på enbart för pengarna, men för pengar är det - annars hade ingen kunnat leva på det.

Jag känner nog ingen som tävlar ens halvseriöst som inte gör det för att vinna. Själv är jag helt ointresserad av att vinna och därmed också helt ointresserad av att tävla. Men jag är gift med en tävlingsmänniska, och det är inget motsatsförhållande mellan att vilja vinna och tänka på och sätta djuret i första rummet.

Mer allmänt så tycker jag det är så oerhört tröttsamt med den här gamla malätna diskussionen om tjäna pengar - dåligt för hästarna.

Tar jag ett travstall och jämför rakt av med ett ridhäststall tycker jag travhästarna är betydligt mer välskötta, proffsigare skötta och mer välhanterade än ridhästarna. De är ju faktiskt värda något, i kronor och ören, och tas om hand som de idrottare/atleter de är. Noga med foder, bra i form, rätt skötta.

Ridhästarna är i högre grad feta, felskötta och på en tydligt mer amatörmässig nivå (jag gör så gott jag kan och det får räcka).

Jag tycker trav-, galopp- och ridsporten har massor att lära av varandra. Att döma ut en hel sport (travsport, som dessutom sponsrar det man själv sysslar med - ridsport) tycker jag blir både snett och orättvist.

Hade det funnits samma pengar i ridsport är jag övertygad om att både hästar och hobbyutövare hade tjänat på det. Högre standard över hela sporten.

Mer allmänt så tycker jag det är så oerhört tröttsamt med den här gamla malätna diskussionen om tjäna pengar - dåligt för hästarna.

Tar jag ett travstall och jämför rakt av med ett ridhäststall tycker jag travhästarna är betydligt mer välskötta, proffsigare skötta och mer välhanterade än ridhästarna. De är ju faktiskt värda något, i kronor och ören, och tas om hand som de idrottare/atleter de är. Noga med foder, bra i form, rätt skötta.

Ridhästarna är i högre grad feta, felskötta och på en tydligt mer amatörmässig nivå (jag gör så gott jag kan och det får räcka).

Jag tycker trav-, galopp- och ridsporten har massor att lära av varandra. Att döma ut en hel sport (travsport, som dessutom sponsrar det man själv sysslar med - ridsport) tycker jag blir både snett och orättvist.

Hade det funnits samma pengar i ridsport är jag övertygad om att både hästar och hobbyutövare hade tjänat på det. Högre standard över hela sporten.

:bow::bow::bow::bow:

Många ridmänniskor som klagar på travet, verkar inte veta att det är vi som håller på som sponsrar deras ridsport.

Att jag skrev "lite" - beror ju just på att jag var ironisk ;) Däremot kanske du är den enda som har lyckats specificera vad kärnan faktiskt ligger i : livskvalitet, självkänsla, trygghet mm! Tack!

Jag hade alltså slut på mina argument och bad om fler - och detta var kanske det allra bästa! I en diskussions "hetta" (läs inte gräl) kommer man inte alltid på de klokaste påståenden som finns...

Eftersom denna diskussion börjar tippa över till att gälla travsport (om det är bra eller ej) kontra ridsport, vilket inte var min andemening så tänker jag släppa den här. Jag har personligen absolut inget emot travsport och min egen grundinställning är att var och en blir salig på sin fason. Däremot kunde jag kanske ha formulerat mig bättre... (Frågan kanske snarare är: vad motiverar till att hålla på med tävlingsridning?)

Tack så mycket för visat intresse - den faktiska "bataljen" med sambon är över för länge sen...:)

Men.. om det är hans åsikt så, kan han inte bara få tycka det då? Varför måste du omvända honom?

Så till vida ni inte har gemensam ekonomi kan du väll lägga dina pengar var du vill?

Tack för bra inlägg.
TS verkar upprörd över att sambo tycker annorlunda, stora delar av drevet hakar på.
Men sambo har ju också rätt att tycka sitt.
TS skrev att "vi tycker olika men är inte osams för det" vilket väl är den bästa reaktionen!

Varför ska man behöva ha en orsak??? Det hade fan inte varit någon diskussion om det hade handlat om ett barn...
Jag lämnade en kille jag var förlovad med för många år sen för att han inte förstod det med hästar. Och jag har lovat mig själv att aldrig stå ut med att behöva förklara något som är självklart för mig. Jag lever hästar och tål inte min sambo det så vet han vart dörren är...

Måste endå tillägga att rätt många spec. amatörtränare är väldigt rädda om sina hästar och tycker om dom precis lika mycket som ridhästfolk, väldigt blandat där också hur rädda dom är om sina hästar och samspelet mellan männsika och häst.

Kl.

Jag känner till problemet till viss del, fast för mig handlar det inte om min sambo utan annhöriga då jag har en travsläkt:) som jag för den delen är stolt över, känner inga hästar som har det bättre och dom får bästa möjliga skötsel. Nog om det.
Det jag ofta får diskutera är inte om jag måste hålla på med just ridning utan det är bara själva inköpet som dom är oförstående i. Varför lägga ut mer än ca 10 tkr på en ridhäst på hobby nivå, jag kan ju få en bra fd travare för under 10 tkr utan problem.
Dom höll på då en chock då jag la ut nästan 30 tkr på min då 3 åriga islänning, vilket är ett kanon pris och kompis pris.

En annan sak som jag inte kan hålla med om helt är tiden som läggs ner på travhästar oavsett proffs eller amatörnivå är mycket mer än vad vi amartör/hobbyttare lägger ner på våra ridhästar.
Om jag hade tid och ekonomi till att ha en travhäst skulle jag gärna köpa en travare också;)

hur många travstall har du varit i? Hur många travhästar har du skött om? hur mycket om trav kan du? Förmodligen inte ett skit.

Hur tror du hästarna som vinner lyckas med det? Genom att ha tränare/ägare som behandlar dem som skit? Hur tror du hästarna har kommit till start? Genom att ha ägare/ tränare som behandlar dem som skit? Nää, väx upp, antar att du är tillräckligt gammal för att sluta bete dig som en barnunge och tycka att alla som håller på med trav behandlar hästarna som skit.

Finns det inga shettisar, halvblod,ponnys, fullblod,fjordingar,shires etc som behandlas illa, för att de inte används till trav? Grattis isf till alla dem. Bara för någon dag sedan läste jag om någon världscup i hoppning typ, där sex hästar åkt dit i doping. Är det rätt tycker du? Att spruta i dem skit för att de ska hålla för tävling?
Naturligtvis finns det rötägg inom trav, men att dra alla inom samma kant, så oehört oproffisionellt. Varje travhäst får innan tävling trava runt i en volt där banvetrinären kollar dem, avviker de eller inte ser schysst ut för dagen får de inte starta, och det krävs friskhetsintyg, där du får visa upp hästen för vetrinär som häver detta om hästen är i bra skick. Det tas dopingprov på vinnare, slumpmässig häst, och på både bra o dålig prestation, så det är verkligen koll inom travet. Många av tränare har vetrinär ute minst en gång i veckan i stallet, får jag fråga, om du har egen häst, eller har vänner som har det, kollas de hästarna upp en gång i veckan, eller åtminstonde en gång varannan? Gör de inte det, behandlar ju ni dem som skit, eller???

Bra skrivet, kunde inte skriva det bättre själv :bump::bump::bump:

Kan även tillägga att om kusken under lopp, driver på hästen för mycket och då menar jag inte att kusken måste sitta och slå hästen med körspöet utan det räcker om dom viftar för mycket eller tex slår lätt mot skackeln för många gånger så får dom böter och ev avstängning ett visst antal dagar beroende på hur hård drivningen klassas som.
Och om hästen gått igen vetkollen på den lilla volten och under loppet travar orent eller ojämt, inte alls ser fräsch ut eller helt enkelt inte alls orkar med tempot och distansen så kan hästen bli något som kallas rappoterad. Då får hästen startförbud tills man kan visa upp en vetintyg på att hästen är fullt frisk.
Nu kan jag inte alla regler men tror även att i vissa fall kan man bli tvungen att kvala om hästen också som bevis på att hästen är ok och i tävlingsform.

Så att komma och säga att alla som håller på med trav är djurplågare är barnsligt och omoget, minst lika många ridhästar av alla se raser blir vanvårdade iaf om man läser om alla fall av omhändertagna hästar.

ja senast igår blev 20 ridhästar omhändertagna ett par mil bort, dvs, inte bara travhästar missköts.

Det är otroligt mycket tid man lägger på trav och hästarna, vintertid är inte banan öppen lika länge som sommartid, då får man vackert sätta sig och köra snabbjobb i 26 minus, för hästen kanske behöver det där jobbet inför start, kval eller bara för sin träningsfas, det går inte lika lätt att säga äsch, jag tar det imorgon. Det är ett gissel med balansering, slår hästen på sig måste jag hitta en annan balans för att se om det avvecklas, vilket jag inte tror ridhästägarna gör, de bultar på skydd istället för att se vart felet ligger.

Jag har ute massör, equiterapetu och vetrinär oftare än någon anna jag känner med ridhästar, våra hästar är elitidrottare, de måste skötas till det yttersta för att kunna starta, visst går det att fuska, men det slår tillbaka fort.

Ett lopp min häst var med i, "stannade" han 100 kvar, det fanns orsaker till det, men ändå bokade jag kliniken morgonen efter och åkte in och kollade upp honom utifall att, jag lägger ner all tid jag har på hästarna, de ska strecthas dagligen, masseras med olika liniment, ha olika mat, som för övrigt måste vara väl anpassad för just den inviden.

Jag känner ingen ridhästägare som lägger ner samma tid som jag gör på mina, och just därför blir jag så JÄVLA förbannad när man får höra att travhästarna behandlas som skit osv, jag kan nog med största säkerhet säga att det finns ingenting att anmärka på vad gälelr mina hästars skick, levnad, vardag osv.

Tittar jag mig omkring bara här där jag bor så är 8 av 10 ridhästar överviktiga, varav flera lider avf fetma, det är djurplågeri i mina ögon. hästar som går ute dygnet runt året om utan täcken, med tillgång till ett litet skjul osv.

ja senast igår blev 20 ridhästar omhändertagna ett par mil bort, dvs, inte bara travhästar missköts.

Det är otroligt mycket tid man lägger på trav och hästarna, vintertid är inte banan öppen lika länge som sommartid, då får man vackert sätta sig och köra snabbjobb i 26 minus, för hästen kanske behöver det där jobbet inför start, kval eller bara för sin träningsfas, det går inte lika lätt att säga äsch, jag tar det imorgon. Det är ett gissel med balansering, slår hästen på sig måste jag hitta en annan balans för att se om det avvecklas, vilket jag inte tror ridhästägarna gör, de bultar på skydd istället för att se vart felet ligger.

Jag har ute massör, equiterapetu och vetrinär oftare än någon anna jag känner med ridhästar, våra hästar är elitidrottare, de måste skötas till det yttersta för att kunna starta, visst går det att fuska, men det slår tillbaka fort.

Ett lopp min häst var med i, "stannade" han 100 kvar, det fanns orsaker till det, men ändå bokade jag kliniken morgonen efter och åkte in och kollade upp honom utifall att, jag lägger ner all tid jag har på hästarna, de ska strecthas dagligen, masseras med olika liniment, ha olika mat, som för övrigt måste vara väl anpassad för just den inviden.

Jag känner ingen ridhästägare som lägger ner samma tid som jag gör på mina, och just därför blir jag så JÄVLA förbannad när man får höra att travhästarna behandlas som skit osv, jag kan nog med största säkerhet säga att det finns ingenting att anmärka på vad gälelr mina hästars skick, levnad, vardag osv.

Tittar jag mig omkring bara här där jag bor så är 8 av 10 ridhästar överviktiga, varav flera lider avf fetma, det är djurplågeri i mina ögon. hästar som går ute dygnet runt året om utan täcken, med tillgång till ett litet skjul osv.
Jag fick för någon vecka sedan hem min nya travare (som kommer att användas till ridning) båda travarna jag äger har varit i ett utomordentligt skick när de kommit från tränaren (i det här fallet samma som ägare). Vältränade, i utmärkt hull och välskötta på alla sätt och vis! Dessa två är ju förstås för få att sammanställa någon "statistik" på, men av erfarenhet från inspektioner på stallen runt om i mitt län så är det inte travhästarna som vanvårdats, det har varit andra raser nästan enbart. Och de feta hästarna har inte heller varit travare om man säger så...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka