Sv: Varför köper man en travare?
nu är jag kanske inte helt rätt person eftersom jag köpte min kallblodstravare för att tävla just trav.
Men har tidigare haft varmblod på foder och dessa har fungerat som ridhästar.
För mig finns det nog inga andra raser som passar mig så bra som kall- och varmblodstravare, eller jo gotlandsruss kvalar även in i den kategorin.
Jag älskar gångarterna, farten som erbjuds, arbetsviljan och psyket. Väldig ofta är hästarna pigga och glada vid arbete, vill framåt och man behöver sällan driva
Att få bränna på en stäcka i full fräs vare sig det är i trav eller galopp är något som både jag och samtliga av mina travare har uppskattat något enormt. Lättlärda och vill vara till lags har samtliga av mina varit, i varierande grad givetvis men ändå.
Jag behöver inte jättehög ridbarhet eller flaschiga gångarter, jag och hästarna kan utvecklas ändå. Jag är dessutom övertygad om att i princip alla raser har förmågan att utbildas till medelsvår i dressyr och väldigt många raser har förmågan att utbildas till medelsvår även i hoppning ( här är undantaget riktigt tunga raser) Jag tror ju att det är snarare jag som ryttare som sätter stopp för utbildningen snarare än hästen.
Jag älskar även att köra, vilket travarna är otroligt lämpade för, då jag har en bakgrund från trav så kör jag mina hästar på sådant vis men är gärna och nosar lite på klassisk körning också.
Så för mig handlar det helt enkelt om att raserna passar mig och mitt hästintresse otroligt bra och jag ser faktiskt inga hinder att nå mina mål med dessa raser. Med nuvarande kallblod har jag målen v75 och medelsvår dressyr och ingetdera är en omöjlighet!