En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, jag har svarat överdrivet bra på hormonerna. 25 foliklar och den största på 17 mm. Dom plockar ägg på fredag istället för måndag. Dom var lite rädda att äggen inte skulle ha mognat riktigt dock... Så nu oroar jag mig för det... Men hoppet finns någonstans fortfarande!
Och jag är jätteglad att labpersonalen kommer in och jobbar i helgen bara för våra äggs skull -trots att det är offentligt sjukhus. Det blir att ta med en lördagspåse till dem som tack :heart

Idag orkar jag bara inte.. får inte tag på rätt person för att fråga vad sjutton som pågår med remissen och lögner och runtskickande av oss.. Jag tror att vi blivit skickade till varenda avdelning på sjukhuset snart. "Ring det här numret istället och hör om remissen hamnat där" har jag hört till leda nu..

Det verkar ju inte bli några barn på naturlig väg här, men det verkar ju inte som att vi kommer få någon hjälp heller. :cry:
Idag orkar jag bara inte.. Det är bebisar och gravidmagar tamejfan överallt.. vissa dagar drar jag mig för att gå ut för jag orkar inte se.. :cry:
Idag gick ytterligare en bekant ut med att hon är gravid..
Idag orkar jag inte :cry::cry:
Fy fan för den där känslan.
:heart

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn
Monkie - ÄL 12/2 (?) BIM 27/2, 34 år, två barn, försök nr 5

em-pirre - planerar FET4 (eller FET1 efter IVF2)

malumbub - PCOS. Cykelstart 13/4, ingen Pergotime och inget blodprov denna cykel heller.

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Planerar IVF2. Snart 32 år, inga barn

Halali - Förbereder för första IVF-försöket, långt protokoll. 31, aldrig varit gravid.

Ms_Antrop - ÄP 3/2. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sen (MF v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Tredje omgången pergotime from 1/3, trippel dos, VUL 9/3, ett MF, 27 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 13/4, BM 27/4.(enligt app)

lil-sis - IVF2 innan sommaren? 35 år, inga barn. Två utomkveds/tre missfall sedan 2013.

Michaelsdotter - Väntar på att kroppen ska komma igång igen efter missfall med tvillingar runt v. 6. Vart gravid halvt "oplanerat" efter cirka 3-4 månader utan skydd. En tidigare graviditet, abort. Just nu cysta på äggstocken...
Inga bio barn, dock en bonusdotter

hemlig - ÄL 16-19/5 (beroende på när mensen kommer), BIM ca 31/5

Bella02- äl troligen 15/5 vilket då kommer bli vårat första försök! 26 år inga barn

Hera_- ÄL 3-5/5 ca, slutade med p-piller slutet på feb. 30 år, inga barn
Vart gravid för 12 år sen, abort.

*gotlandsrusset* - ÄL 29/4. 28 år i sommar, en son född -13. Missfall december -15. Första försöket blir i maj.

MEJ84 - IVF 1. ÄP 29/4, ET 2/5, BIM 16/5. 32 år, inga barn

Kikade lite i tråden och ville bara tala om att för mer komplicerade fall så är det bättre att åka utomlands för ivf. Det finns många fler metoder utomlands och många fler tester att föra för att leta orsaker.
Vid upprepade mf är det ofta kromosomfel och utomlands kan man gentesta embryona innan de sätts in så man vet att det är friska embryon.
Man kan testa spermier och tom sortera dem till viss del.
Man kan ta prover på livmoderslemhinnan och kolla om den ser bra ut.
Och man använder bättre mediciner som ger fler mogna ägg samtidigt utan överstimulering.

Kikade lite i tråden och ville bara tala om att för mer komplicerade fall så är det bättre att åka utomlands för ivf. Det finns många fler metoder utomlands och många fler tester att föra för att leta orsaker.
Vid upprepade mf är det ofta kromosomfel och utomlands kan man gentesta embryona innan de sätts in så man vet att det är friska embryon.
Och man använder bättre mediciner som ger fler mogna ägg samtidigt utan överstimulering.

Utomlands - som i vilket land då?

Jaha? Vilka är dessa bättre mediciner? Testa spermaprov och plocka ut de bästa gör man automatiskt vid både insemination och IVF. Vilka är dessa andra metoder som används?

Utomlands - som i vilket land då?

Jag har läst att många åker till Grekland, mer än så kan jag inte säga för jag är inte insatt men dom verkar ha någon metod många vill testa. Eller om det är en specifik klinik just i Grekland dom åker till.

Jag har läst att många åker till Grekland, mer än så kan jag inte säga för jag är inte insatt men dom verkar ha någon metod många vill testa. Eller om det är en specifik klinik just i Grekland dom åker till.
Det är framför allt två kliniker i Grekland.

Kl
Men det brukar då röra sig om upprepade missfall där man tror att kvinnans imunförsvar ställer till det.
(Eller vid embryodonation).

Det finns en större arsenal med imundämpande mediciner som används i tex Grekland. Det finns även dom som gör en utredning/behandling där (för imunförsvaret) men IVF här. Hur klinikerna här ställer sig till imunbehandlingar varierar mycket. Vissa är väldigt tillmötesgående medan andra är extremt negativa (och så allt där emellan).

Just nu känner jag ingen som åker ner dit men har för mig att det finns en egen tråd om det på familjeliv (om den nu finns kvar är nog minst två år sedan jag läste där).

Har dock en bekant som åkte ner dit för några år sedan efter 15 misslyckade ivf:er. 11 graviditeter som alla slutade i missfall i vecka 6. Inga fel hittade. Dom hade då även försökt på egen hand i 2 år. Flera graviditeter alla slutade i missfall i vecka 6.
Dock har dom en son som kom till utan några problem. Detta var alltså syskonförsök.
Efter en behandling i Grekland blev hon gravid månaden efter vilket denna gången gick bra.

Svaret från deras IVF-läkare var "Det var bara slumpen som gjorde att det funkade denna gång. Du hade blivit gravid även utan mediciner ordinerade från Grekland". Tyvärr ett svar som flera fått som äntligen blivit gravida efter många försök.

Det är framför allt två kliniker i Grekland.

Kl
Men det brukar då röra sig om upprepade missfall där man tror att kvinnans imunförsvar ställer till det.
(Eller vid embryodonation).

Det finns en större arsenal med imundämpande mediciner som används i tex Grekland. Det finns även dom som gör en utredning/behandling där (för imunförsvaret) men IVF här. Hur klinikerna här ställer sig till imunbehandlingar varierar mycket. Vissa är väldigt tillmötesgående medan andra är extremt negativa (och så allt där emellan).

Just nu känner jag ingen som åker ner dit men har för mig att det finns en egen tråd om det på familjeliv (om den nu finns kvar är nog minst två år sedan jag läste där).

Har dock en bekant som åkte ner dit för några år sedan efter 15 misslyckade ivf:er. 11 graviditeter som alla slutade i missfall i vecka 6. Inga fel hittade. Dom hade då även försökt på egen hand i 2 år. Flera graviditeter alla slutade i missfall i vecka 6.
Dock har dom en son som kom till utan några problem. Detta var alltså syskonförsök.
Efter en behandling i Grekland blev hon gravid månaden efter vilket denna gången gick bra.

Svaret från deras IVF-läkare var "Det var bara slumpen som gjorde att det funkade denna gång. Du hade blivit gravid även utan mediciner ordinerade från Grekland". Tyvärr ett svar som flera fått som äntligen blivit gravida efter många försök.
Oftast är det kromosomfel och inte immunförsvaret som ger mf. Det är jättevanligt.

Oftast är det kromosomfel och inte immunförsvaret som ger mf. Det är jättevanligt.
Alltså generellt om man får missfall så är det vanligaste något form av fel på fostret. Det är dom kvinnor som får vanliga och till antalet normala missfall.

Sen finns det några få procent som får missfall efter missfall efter missfall. Trots utredning hittar man inget.

Det är alltså två helt olika saker du pratar om.

Riga i Lettland t.ex. Googla!
Fast dom ger inga direkta andra mediciner än svenska kliniker innan IVF. Däremot kan man efter själva IVF:en få viss stöd med medicin som inte är standard här i Sverige, bla prednisolon som just är immunnedtryckande. De brukar även rekommendera akupunktur. Sen är de även duktiga på att kolla upp och "snygga till" livmodern.

De som vänder sig till Riga från Sverige (finns för övrigt två kliniker där också, nya och gamla) gör det oftast pga ägg eller embryodonation.

Riga i Lettland t.ex. Googla!
Det är jättegulligt att du vill hjälpa till! Men om du verkligen vill hjälpa till så tror jag det är bättre att du kläcker ur dej vad du vet istället för att be folk att googla. Jag tror att folk redan googlat sönder Google efter svar och då är det nog bättre att du berättar det du vet. Det skapar en aning mindre frustration tror jag!

Mvh Miks

Alltså generellt om man får missfall så är det vanligaste något form av fel på fostret. Det är dom kvinnor som får vanliga och till antalet normala missfall.

Sen finns det några få procent som får missfall efter missfall efter missfall. Trots utredning hittar man inget.

Det är alltså två helt olika saker du pratar om.
Är med i en grupp på fb för ofrivilligt barnlösa. En hel del där som genomgått utredning där man inte funnit några fel.
Och själv går jag ju på immundämpande medicin pga sjukdom hos mig själv och ändå har mina två embryon inte överlevt längre än till v.9.

Är med i en grupp på fb för ofrivilligt barnlösa. En hel del där som genomgått utredning där man inte funnit några fel.
Och själv går jag ju på immundämpande medicin pga sjukdom hos mig själv och ändå har mina två embryon inte överlevt längre än till v.9.
Usch ja det är jobbigt det där. Säkert också mycket frustrerande när allt ser bra ut och man hittar inget fel.
Menar du att dom inte ens i Athen hittade något fel?

Eftersom du tar imundämpande så antar jag att du har någon form av autoimmun sjukdom? :(

Det kan ju tyvärr vara en riskfaktor. :(

Usch ja det är jobbigt det där. Säkert också mycket frustrerande när allt ser bra ut och man hittar inget fel.
Menar du att dom inte ens i Athen hittade något fel?

Eftersom du tar imundämpande så antar jag att du har någon form av autoimmun sjukdom? :(

Det kan ju tyvärr vara en riskfaktor. :(
Vet inte hur många som varit i Aten, i och för sig.
Ja, precis, har en autoimmun sjukdom (Mb Crohns) vilket kan göra det svårare att få barn, men vi har ju lyckats med första biten två gånger. Däremot äter jag medicin där det i fass står "kan ha fosterskadande effekt" men enligt magläkarna (flera stycken) är risken betydligt större att det händer nåt med mig eller barnet om jag inte tar dom, än att det ska ge fosterskada.

Vet inte hur många som varit i Aten, i och för sig.
Ja, precis, har en autoimmun sjukdom (Mb Crohns) vilket kan göra det svårare att få barn, men vi har ju lyckats med första biten två gånger. Däremot äter jag medicin där det i fass står "kan ha fosterskadande effekt" men enligt magläkarna (flera stycken) är risken betydligt större att det händer nåt med mig eller barnet om jag inte tar dom, än att det ska ge fosterskada.
Usch vilken jobbig sits. Tror det blir jättebra med dina mediciner.
Står samma om tex prednisolon i Fass och det är många som ätit det hela graviditeten utan problem.

Jag har för mig att fertilitetskliniken i Falun arbetar en del med imundämpande. Man kan ju höra med dom om det skulle bli aktuellt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 728
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 131
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 393
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka