Nu har vi varit på första besöket för utredningen. De tog blodprover på mig samt gjorde ett ultraljud. Ultraljudet visade en normaltjock slemhinna och 10 folliklar (?) på ena äggstocken vilket tydligen var bra. Den andra var svår att avläsa pga gulkropp, vilket tyder på att jag ägglossade förra veckan. Kommer göra en spolning av äggledarna också.
Sambon fick tyvärr inget toppenresultat på spermaprovet. Nedsatt mängd, ok nivå på rörliga spermier men även nedsatt på antal som klarade någon form av test som kollade hur många som skulle lyckas tränga igenom ett ägg. Nytt prov ska göras om tre månader för att se om det var ett tillfälligt resultat eller om det är där han ligger. Tiden vi försökt talar ju för det.
Det känns sådär, chanserna är ju tydligt nedsatta, men inte obefintliga. Det kan ju vara lite tröstande på ett sätt, att det "bara" riskerar att ta längre tid. Läkaren sa att det i vårt fall ändå är positivt med min ålder och om jag får positivt resultat på testerna, det kan tala för våra möjligheter ändå.
Det var lite obekvämt att sitta i väntrummet först, men samtidigt är ju alla andra där av samma anledning. Tror jag var mer obekväm än sambon när han skulle fixa fram provet
Han i sin tur var väl glad så länge han slapp lämna blodprov...