En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bytt till menskopp för några månader sedan, och har i och med det märkt att jag verkligen har sparsam mens.. Det och kombinationen med att jag ibland har kort lutealfas, får mig att tänka att jag typ inte riktigt får något ägg att fästa pga att jag typ får dålig slemhinna? Såg normaltjock ut på VUL dock enligt Gunnar.
På en hel dag, alltså morgon 07 till natt 22-23 fyller jag upp en halv kopp, de två dagar då jag har mest flöde.

@Flutterdash är det bara ibland du har kort lutealfas? Hur många dagar skiljer det i så fall?

Den lutealafasen skall inte variera något. Möjligtvis någon enstaka dag någon gång men helst inte ens det.

@Tora Ja, bara ibland.. Hade två jättekorta cykler efter varandra för någon månad sedan, de var på 20 dagar (normalt 27), och då var det lutealfasen som var knäpp. Hade ÄL konstaterat med stickor och så kom mensen 7-8 dagar senare då. Trodde det var mellanlandning men kom som en normal mens. Normalt kommer mensen 12-14 dagar efter äl. Men en gång var det 10 dagar. Tycker det verkar konstigt.

Hur gör ni när ni ska testa och är på jobbet eller bortresta?

Jag använder billiga stickor och behöver därför, enligt instruktionerna, använda en kopp eller liknande för att kunna testa. Men på jobbet blir det lite svårt. Och jag jobbar ofta dygn (eller lite mer än så). Så det blir svårt att få till någon typ av regelbundenhet alls, i nånting. På jobbet går vi upp senast 6.30. Hemma behöver jag få sova till 8, om jag kan. Tiden för när jag går upp påverkar ju resten av dagen, så det blir svårt att få till några bra rutiner. Och jag kan inte ha med mig nån behållare i handväskan heller.

Nån här som kissar på billiga stickor, trots att man inte bör göra det?

Vad enkelt det var att testa och ha rutiner när det var semestertider...

Jag använder billiga stickor och behöver därför, enligt instruktionerna, använda en kopp eller liknande för att kunna testa. Men på jobbet blir det lite svårt. Och jag jobbar ofta dygn (eller lite mer än så). Så det blir svårt att få till någon typ av regelbundenhet alls, i nånting. På jobbet går vi upp senast 6.30. Hemma behöver jag få sova till 8, om jag kan. Tiden för när jag går upp påverkar ju resten av dagen, så det blir svårt att få till några bra rutiner. Och jag kan inte ha med mig nån behållare i handväskan heller.

Jag brukar ha med en pappersmugg som jag slänger sedan.

@Tora Ja, bara ibland.. Hade två jättekorta cykler efter varandra för någon månad sedan, de var på 20 dagar (normalt 27), och då var det lutealfasen som var knäpp. Hade ÄL konstaterat med stickor och så kom mensen 7-8 dagar senare då. Trodde det var mellanlandning men kom som en normal mens. Normalt kommer mensen 12-14 dagar efter äl. Men en gång var det 10 dagar. Tycker det verkar konstigt.
Det låter som hormonstrul av något slag. Du får se om det upprepas igen eller om det var något tillfälligt.
Som vanligt: Vääääänta och se :meh:

Jag har stickor och plastmuggar i handväskan!

Pappersmuggar och plastmuggar i handväskan, ja... Kanske kan jag få det att funka på nåt sätt.

Hur tänker ni kring tidpunkten då? Eller kvittar det när på dagen man testar?

+ @Flutterdash
Progesteronproblem. För lågt värde i förhållande rill östrogen. Jag hade bett om att få prova progesteronpreparat.
Btw, @Tora och andra: visste ni att man med progesteronprov kan se om det är utomkvedshavandeskap? För låga värden tyder på det vid graviditet.

Det är då kroppen sätter igång progesteronfabriken som tempen stiger, och progesteronet hindrar livmodern från att dra ihop sig för mycket.

Viktig hormon...

Btw, @Tora och andra: visste ni att man med progesteronprov kan se om det är utomkvedshavandeskap? För låga värden tyder på det vid graviditet.

Det är då kroppen sätter igång progesteronfabriken som tempen stiger, och progesteronet hindrar livmodern från att dra ihop sig för mycket.

Viktig hormon...
Nej det har jag nog aldrig hört förut. Hcg brukar man ju kolla om man misstänker utomkveds men progresteron har jag inte hört man kollar (kan ju bara vara jag som missat det helt :o).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 758
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 924
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 470
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar