En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heja er som är på gång @em-pirre och @lil-sis :banana:

Jag vet knappt vad jag ska uppdatera med i denna tråden. Känns som ingen idé att vända sig till kliniken igen innan jag gått ned i vikt. De sa dessutom ordagrant: "Hem och fortsätt försöka på egen hand, jobba ned vikten några kilon och om du inte blivit spontant gravid när vi byter årtal, så kan vi se om vi ska ta det till behandling".

Jag känner att jag typ gett upp lite. Hur ska det bli en naturlig graviditet sådär bara pang tjoff, när inget hänt på ett år med ägglossningstest och omkring ett år innan det oskyddat (=knappt två år alltså). Jag känner att det inte är någon idé att fortsätta försöka. Och att vara ledsen och uppgiven såhär är ju verkligen bra för viktnedgång. :cool: Får väl svälta mig några månader och gå till kliniken igen..
Det där är så jobbigt. Vilken urdålig klinik...

Jag tror de egentligen är bra, kände mig så väl bemött när jag var där. Problemet är väl vikten liksom, de känner väl att det inte är någon idé att göra något så länge jag väger för mycket. :(
Men hur mycket väger du då (alltså hur många kilos övervikt?). Du har säkert svarat förut, men jag kommer verkligen inte ihåg...

Jag väger 86 och de vill att jag ska väga 80. Vet att det är en helt överkomlig vikt att gå ned, men känns ändå svårt..
Utan att veta något alls om hur mycket du rör dig så detta kan vara helt åt skogen, finns det något träningsprogram du kan tänka dig att följa? För några år sedan körde jag lite med ett program som jag tror militären ordnade till för de som ville söka dit. Då fick man regelbundet mail från coacherna som jobbade med det programmet och hade man inte uppdaterat fick man mail om det med :p helt normal träning, typ löpning (anpassat efter hur gott flås man är i), styrka osv. Kanske går att söka rätt på något liknande?

Utan att veta något alls om hur mycket du rör dig så detta kan vara helt åt skogen, finns det något träningsprogram du kan tänka dig att följa? För några år sedan körde jag lite med ett program som jag tror militären ordnade till för de som ville söka dit. Då fick man regelbundet mail från coacherna som jobbade med det programmet och hade man inte uppdaterat fick man mail om det med :p helt normal träning, typ löpning (anpassat efter hur gott flås man är i), styrka osv. Kanske går att söka rätt på något liknande?

Jag hinner typ inte. ^^ Med häst och jobb, och allt däremellan. :D Jag cyklar 6-8 mil i veckan (transport till jobbet) och ett paså styrka i veckan på gymmet men det är allt jag hinner. :/ Är urstark, har bra kondition och bättre fysik än de flesta jag känner. Så jag blir mest irriterad att kliniken bara bedömer mitt Bmi som riskfaktor utan att veta det övriga.. :( Måste nog bara skära ned på maten och regelrätt "banta" några veckor. Men svårt med den motivationen när man mest bara är uppgiven :/

Tack för tipset ändå, snällt att folk vill peppa :)

Jag hinner typ inte. ^^ Med häst och jobb, och allt däremellan. :D Jag cyklar 6-8 mil i veckan (transport till jobbet) och ett paså styrka i veckan på gymmet men det är allt jag hinner. :/ Är urstark, har bra kondition och bättre fysik än de flesta jag känner. Så jag blir mest irriterad att kliniken bara bedömer mitt Bmi som riskfaktor utan att veta det övriga.. :( Måste nog bara skära ned på maten och regelrätt "banta" några veckor. Men svårt med den motivationen när man mest bara är uppgiven :/

Sånt är så jäkla trist. Jag är också rätt tung och ligger med ganska högt BMI även när jag är i god form (dock inom gränserna så att säga) så jag har viss förståelse för ditt bekymmer. Jag har därför svårt för att så mycket handlar om vilket BMI, det borde finnas bättre sätt att mäta hälsa på. Du får sluta att lyfta tungt så musklerna förtvinar lite så har du snart dina 6 kilon :cool:

Portionskontroll är enklare och går snabbare än att försöka motionera bort.

Därmed inte sagt att det är lätt.

Jag blir ju mörkrädd av att BMI fortfarande används... Det säger ju ingenting! Olika metoder ger ju sååå olika resultat... Enligt BMI är jag medel, midjemetoden säger att jag är underviktig och när jag gör kroppsmätning på gymmet visar det att jag är i toppform. Kilon borde ju inte vara så viktigt inom vården längre. SUCK!
Men om det är så det ska vara säger jag bara till dig: kämpa kämpa, du kommer klara det! :up:

Japp.
Hormonerna i blodprovet ser bra ut och vi såg till och med hjärtat.
Men det stämmer inte alls med mina cykler.
Sen ägglossning! Sen ägglossning! :bump:

Hoppas nu att du och alla andra har lärt sig en läxa nu. Så här tokigt blir det om man struntar i ältester :mad:

:D:D

GRATTIS!!!! :up: :heart

Är det du själv som inte känner ett behov av fler UL?
För annars tycker jag, med tanke på din historia, att du gott kan kräva och få ytterligare ett eller två ultraljud innan RUL i vecka 18.

Förslagsvis ett i vecka 8 och så ett i vecka 12.

Det är inte ofta jag rekommenderar detta men kör pulverdiet i två veckor. I början när mycket vätska och annat bös försvinner ur kroppen så tappar man oftast mycket i vikt väldigt fort. Det är nog inte omöjligt att du kan tappa de kilona på 2-3 veckor (sen att det inte är bestående kilon behöver ju inte kliniken veta ;))

Portionskontroll är enklare och går snabbare än att försöka motionera bort.

Därmed inte sagt att det är lätt.

Helt sant. Många som börjar motionera gör inte ner så mycket även om de blir hälsosammare. Man byter fett mot muskler och eftersom aptiten går upp blir inte nedgången sådär jättesnabb som man vill när man har som mål att endast gå ner x antal kilon.

Sen ägglossning! Sen ägglossning! :bump:

Hoppas nu att du och alla andra har lärt sig en läxa nu. Så här tokigt blir det om man struntar i ältester :mad:

:D:D

GRATTIS!!!! :up: :heart

Är det du själv som inte känner ett behov av fler UL?
För annars tycker jag, med tanke på din historia, att du gott kan kräva och få ytterligare ett eller två ultraljud innan RUL i vecka 18.

Förslagsvis ett i vecka 8 och så ett i vecka 12.

Huvudsaken är att jag blev gravid! Känns bra att ha fått ultraljudsbilden, på den står längd och vecka. Känns som om många kommer vilja räkna fel på beräknad nedkomst mm pga den konstiga cykeln.

Just nu vill jag bara känna mig vanlig. Och har inte fattat det riktigt. Vi törs inte ringa återbud till IVF-besöket ännu, utan väntar till nästa vecka. Vi vill inte ställas i ny kö i onödan! Och då får jag också ta ställning till framtiden. Just nu vilar jag i att jag sett en levande sak, och det är ju mer än vad många andra får redan i v 5-6.

Helt sant. Många som börjar motionera gör inte ner så mycket även om de blir hälsosammare. Man byter fett mot muskler och eftersom aptiten går upp blir inte nedgången sådär jättesnabb som man vill när man har som mål att endast gå ner x antal kilon.

För mig handlar det dock långt ifrån om att "börja motionera", snarare deffa en redan vältränad kropp med "fluff". :p

Men nog om det, känns som lite fel tråd ändå. Jag kanske ska göra som @Tora föreslår, extremdieta två veckor, gå till kliniken och väga mig: Tada! :p

Huvudsaken är att jag blev gravid! Känns bra att ha fått ultraljudsbilden, på den står längd och vecka. Känns som om många kommer vilja räkna fel på beräknad nedkomst mm pga den konstiga cykeln.

Just nu vill jag bara känna mig vanlig. Och har inte fattat det riktigt. Vi törs inte ringa återbud till IVF-besöket ännu, utan väntar till nästa vecka. Vi vill inte ställas i ny kö i onödan! Och då får jag också ta ställning till framtiden. Just nu vilar jag i att jag sett en levande sak, och det är ju mer än vad många andra får redan i v 5-6.
Jag skulle behålla tiden till IVFen och då göra ett till UL där.

Heja er som är på gång @em-pirre och @lil-sis :banana:

Jag vet knappt vad jag ska uppdatera med i denna tråden. Känns som ingen idé att vända sig till kliniken igen innan jag gått ned i vikt. De sa dessutom ordagrant: "Hem och fortsätt försöka på egen hand, jobba ned vikten några kilon och om du inte blivit spontant gravid när vi byter årtal, så kan vi se om vi ska ta det till behandling".

Jag känner att jag typ gett upp lite. Hur ska det bli en naturlig graviditet sådär bara pang tjoff, när inget hänt på ett år med ägglossningstest och omkring ett år innan det oskyddat (=knappt två år alltså). Jag känner att det inte är någon idé att fortsätta försöka. Och att vara ledsen och uppgiven såhär är ju verkligen bra för viktnedgång. :cool: Får väl svälta mig några månader och gå till kliniken igen..
Jag förstår att det känns hopplöst. Jag kämpade också med vikten på rekommendation av min Gunnar, (men så har jag ju PCOs och då brukar ju viktnedgång vara bra.) På försök 15 (missfall dessvärre) och 17 blev jag äntligen gravid! Gissningsvis hade jag nått den magiska viktgränsen då för det sista halvåret har det smugit väldigt sakta neråt på vågen. Säger inte att det funkar för alla, men för mig var det faktiskt värt att ta tag i det tråkiga projektet viktnedgång!

För mig handlar det dock långt ifrån om att "börja motionera", snarare deffa en redan vältränad kropp med "fluff". :p

Men nog om det, känns som lite fel tråd ändå. Jag kanske ska göra som @Tora föreslår, extremdieta två veckor, gå till kliniken och väga mig: Tada! :p

Mitt tips är att du hakar på Viktväktarna under några månader. Det är ett förhållandevis enkelt och nyttigt sätt. Är det bara muskler skulle jag be om en second opinion. 86 låter inte mycket, men det beror ju på längd också. Muskler är inte övervikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 758
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 924
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 470
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar