En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min arbetsgivare säger nej till bruttolöneavdrag.

Det trodde jag faktiskt inte.

Min del av avdraget (det delas 50% mellan man och kvinna) är 14500kr.

Min grundlön exkl OB osv är 24500kr. Det finns alltså ingen risk att jag inte skulle jobba för de pengarna.
Vad tråkigt! Det säger till och med min lilla arbetsgivare ja till (under 15 anställda)!

Har du kollat kollektivavtalet?

Mvh Miks

Men utöver vad Gun sa om ev utebliven ÄL - kan du vara gravid eller har ni inte tajmat försöken så denna gång?

Jo, det finns väl en chans. Vi nuppade en hel del runt de dagarns Gun trodde jag skulle få äl.

Dag 33 idag och fortfarsnde lite konstiga hugg i magtrakten till och från. Jsg tänker som du, så länge jsg inte testar har jag åtminstone hoppet kvar.

Min arbetsgivare säger nej till bruttolöneavdrag.

Det trodde jag faktiskt inte.

Min del av avdraget (det delas 50% mellan man och kvinna) är 14500kr.

Min grundlön exkl OB osv är 24500kr. Det finns alltså ingen risk att jag inte skulle jobba för de pengarna.

Jag fick inte heller bruttolöneavdrag, jobbar ändå hos landets största privata vårdgivare men icke sa nicke. Mannen däremot som jobbar på det halvkommunala elbolaget fick bruttolöneavdrag, t o m så hans chef kom rännandes med informationen så fort han fick nys om att vi skulle göra ivf (sambon bad ju om ledigt). Kändes grymt nedrigt att nekas det av en så stor arbetsgivare må jag säga. :meh:

Lite nyfiken på det där med monitor - kan det vara så att man får justera in vilken tid man testar allteftersom eller klarar den ut att få grepp om cykeln bara man håller sig till samma tid? Blurrigt kanske men tänker som med vanliga ÄL-stickor - där kan det ju vara så att man missar om man testar på fel tidpunkt under dagen?

Jag har ju själv inte lyckats hitta ÄL med stickor, trots att jag testat 3 ggr om dagen och funderar därför på om monitor kan vara något för mig.

Man ställer in tidsintervallet på första mensdagen genom att berätta att man har mens. Då programmerar monitorn in tiden man kan testa under den cykeln. Och det gäller att tänka till när man trycker på knappen, så att tiden stämmer för när man brukar gå upp.

Så det handlar om att få IVF som löneförmån? Är det vanligt? Det hade jag aldrig kommit på själv! Den här tråden är informativ!
Inte riktigt en löneförmån, utan snarare en löneväxling. Dvs du får dra av den faktiska kostnaden för företaget mot din lön men vinner på ev. moms och löneskatt.

Ingen mens i sikte och inget illamående heller. Kallsvettades dock i morse och var säker på att jag skulle kräkas. :yuck:

Har sovit helt värdelöst inatt. Helt plötsligt fick jag vansinnigt ont i rumpa och lår - det strålar ner och känns som om lårmusklerna blivit 10 cm för korta över natten. Dessutom en huvudvärk som känns som början på migrän. Blir härligt att se hur tröttmössan överlever eftermiddagen på möte... :crazy:

I morse var jag och sambon hos Gun för att få svar på våra prover.
Allt är helt normalt förutom en liiiiten underfunktion hos sköldkörteln. I normala fall hade man inte medicinerat enligt Gun, men eftersom det kan påverka barnalstrandet så. jag har ätit levaxin i två-tre veckor och ska lämna nya blodprov om ca 2 veckor.
Allt annat är som det ska, Gun kunde inte helt säkert säga att jag hade PCO eller PCOS. Så det är väl bra. Det kan bara konstateras att jag har glest mellan mens och kanske även utebliven ÄL.

Nästa steg, jag väger alldeles för mycket, Gun vill att jag gå ner i vikt och kommer på återbesök i juni. Men ingen annan hjälp tills dess.
Jag hade en viktnedgång, som jag sedemera gick upp, för ett par år sedan. Mensen blev inte regelbunden då heller. Men jag måste ge detta en chans om vi vill ha barn, vilket vi vill.

Jag är bara så jekla trött på hela grejen att jag vill lägga mig i sängen och sova bort resten av livet, magar och graviditeter till höger och vänster. Jag vill inte prata om det med folk, skönt med buke, ingen som sitter framför mig och säger "det löser sig ska du se".
Fy fan.Det känns bara så jävla tröstlöst!

Jag lägger inte upp mig på listan mer, jag orkar inte.
Jag håller mig i bakgrunden tills vidare så slipper ni höra mitt gnäll!

fia-lisa - ÄL 10/3 BIM 24/3, Försök nr 15, 37 år, 1 barn 4 år
Cynthia - Äl 11/3 BIM 25/3 Försökt tio månader, 30 år, inga barn
Is - ÄL 13/3 BIM 27/3 försök nr 4 typ, 26 år, inga barn
Hyldeblomst - ÄL 13/3 BIM 28/3, försök nr 3 efter missfall, inga barn
Mikatela - ÄL 15/3 BIM 29/3. 27 år, inga barn
Whirlie - ÄL 18/3 BIM 1/4. 36 år, inga barn, Försök nr 10.
robl - ÄL 28/3 BIM 11/4, försök nr 11, 24 år, inga barn
Flutterdash ÄL 1/4 (beräknad) BIM 14/4, 27 år, 6:e försöket, inga barn
MEJ84 - Äl 1/4 BIM 16/4 försök nr 9, 31 år, inga barn
Hanna_90 ÄL 2/4 BIM 17/4, försök nr 2, 25år, inga barn
Safir - ÄL 3/4 BIM 17/4, försök nr 7, 27 år, inga barn
em-pirre - ÄL 4/4 BIM 19/4, Försök nr 19, 29 år, inga barn (första försöket med Pergotime)
paprika - ÄL 19/4 BIM 3/5, Försök nr 4, 28 år, inga barn

Kanintant - Uppehåll efter MA i januari för att återhämta mig psykiskt (ingen mens än heller).
Tramptass - väntar på kroppens omstart, 33 år, ett barn
lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
hemlig - kommer missa försök i samband med nästa ÄL, så satsar på ÄL i april med förhoppningen att sambon är hemma då, 31,5 år, inga barn

Idag känns det som att alla är gravida. Emma Knyckare på p3 har varit på semester "innan miniknyckare kommer" och vi var på visning av ett radhus där ägaren var höggravid. Två på jobbet och två av mina vänner. Jag missunnar dem inget, är jätteglad för deras skull men när är det min tur då. Kanske denna gång? Blir jag gravid nu riskerar det väl att bli en liten julaftonsbebis? Men det gör inte ett dugg! Lilla imaginära bäbis, du är välkommen när som helst på året.

Fy vad svårt det här är.

Jag borde väl egentligen lägga det närmsta halvåret och en massa pengar på att utbilda ungponnyn så att jag kan låna ut den medan jag är gravid under hösten vintern och våren och därmed har skitont i myomet. Och låta landstinget finansiera IVF.

Men jag är skitless på att vänta.

Idag känns det som att alla är gravida. Emma Knyckare på p3 har varit på semester "innan miniknyckare kommer" och vi var på visning av ett radhus där ägaren var höggravid. Två på jobbet och två av mina vänner. Jag missunnar dem inget, är jätteglad för deras skull men när är det min tur då. Kanske denna gång? Blir jag gravid nu riskerar det väl att bli en liten julaftonsbebis? Men det gör inte ett dugg! Lilla imaginära bäbis, du är välkommen när som helst på året.

Jag känner samma sak. Det är magar överallt. Extra jobbigt var det förra veckan när jag såg en arbetskamrat som börjar gå mage. Vi jobbar inte på samma ort längre så jag har inte sett henne på länge. När jag började fundera på det här med barn anade jag att hon gjorde samma sak. Ett halvår senare får vi veta att hon är gravid. Därefter har hon hunnit få det barnet, vara hemma ett år oh jobba ett drygt år igen. Nu är hon alltså gravid med andra och jag har inte lyckats ens med en. I såna lägen är det tungt. Och svårt att förklara för arbetskamrater na varför man inte vill prata graviditeter på varje kafferast.

I morse var jag och sambon hos Gun för att få svar på våra prover.
Allt är helt normalt förutom en liiiiten underfunktion hos sköldkörteln. I normala fall hade man inte medicinerat enligt Gun, men eftersom det kan påverka barnalstrandet så. jag har ätit levaxin i två-tre veckor och ska lämna nya blodprov om ca 2 veckor.
Allt annat är som det ska, Gun kunde inte helt säkert säga att jag hade PCO eller PCOS. Så det är väl bra. Det kan bara konstateras att jag har glest mellan mens och kanske även utebliven ÄL.

Nästa steg, jag väger alldeles för mycket, Gun vill att jag gå ner i vikt och kommer på återbesök i juni. Men ingen annan hjälp tills dess.
Jag hade en viktnedgång, som jag sedemera gick upp, för ett par år sedan. Mensen blev inte regelbunden då heller. Men jag måste ge detta en chans om vi vill ha barn, vilket vi vill.

Jag är bara så jekla trött på hela grejen att jag vill lägga mig i sängen och sova bort resten av livet, magar och graviditeter till höger och vänster. Jag vill inte prata om det med folk, skönt med buke, ingen som sitter framför mig och säger "det löser sig ska du se".
Fy fan.Det känns bara så jävla tröstlöst!

Jag lägger inte upp mig på listan mer, jag orkar inte.
Jag håller mig i bakgrunden tills vidare så slipper ni höra mitt gnäll!

Nej men nu vet du va, ge upp tankar likt detta vill vi inte se men stanna kvar och klaga tycker jag. Vad är annars denna tråd till för?

Men lite pepp också ska du ha! Ta den här dagen eller varför inte påsken och slappa, äta gott och skaka av dig den här känslan och så bestämmer du dig sedan för att de här ska FUNKA, kanske hjälper det att ta hjälp av någon utifrån för viktgrejen om du inte vill prata med någon anhörig och sedan återkommer du och klagar här varje gång allt är jobbigt så peppar vi. Det kan jag lova!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.
  • Vi som letar häst II
  • Fuxhingst