En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, alltså de flest läkare vill ju att man ska försöka i ett år, eftersom det finns en del kvinnor som till sist blir gravida efter ett år eller två. Det finns ju folk här i tråden som behövt väldigt lång tid på sig trots att det aldrig hittats några fel.

I dina skor hade jag väntat 3-4 ägglossningar, och sen bett om t.ex. blodprov via privat Gun.

Det behöver alltså inte vara något fel alls trots att inget hänt på ett eller två år (eller ja, nåt fel är det, men det löser sig av sig själv)

Vill bara fråga om ni påbörjat en utredning och de sagt vänta till sommaren eller om ni själva bestämt att ge det den tiden innan ni så att säga kontaktar någon?
Jag har 3-4 försök och är ett helt år äldre än dig och vet inte riktigt hur jag ska göra- när ska man utreda saken? Var i kontakt med bm i typ okt/nov för att mensen inte kommit efter piller och hon verkade helt oförstående över min stress och sa att man ska försöka ett år. Jag vet inte hur jag ska tänka alls
[/QUOTE]

Nej vi har inte påbörjat något utan det har vi bestämt själva. Jag känner att vi inte har tid att vänta ett år utan vi försöker aktivt 6-7 månader och blir det inget då så vill vi iaf kolla så att det inte är något uppenbart fel på oss. Typ alla blir ju gravida direkt och de som inte blir det tar det tid för. :(

• Gilla
Reactions: Ray
Ja, alltså de flest läkare vill ju att man ska försöka i ett år, eftersom det finns en del kvinnor som till sist blir gravida efter ett år eller två. Det finns ju folk här i tråden som behövt väldigt lång tid på sig trots att det aldrig hittats några fel.

I dina skor hade jag väntat 3-4 ägglossningar, och sen bett om t.ex. blodprov via privat Gun.

Det behöver alltså inte vara något fel alls trots att inget hänt på ett eller två år (eller ja, nåt fel är det, men det löser sig av sig själv)

Vad är det för blodprov?
Jag har väldigt regelbunden cykel med tydliga tecken på allt som man ska ha. ;) Använder oss av stickor som ger utslag precis när jag själv vet att jag har äl.

Ja, så tänkte jag också. Jag ville kolla upp de mest troliga och de enklaste sakerna efter 6-8 månader. Nu hittade vi ju inga fel förrän nu.

Jag borde få mens om ett par dagar, så då blir det att ringa Gun och sedan börja med Pergo. Efter lite googlande är det Pergo man testar först vid låg progesteronhalt, eftersom man oftast har låga värden p.g.a. utebliven ägglossning:banghead:

Vad är det för blodprov?
Jag har väldigt regelbunden cykel med tydliga tecken på allt som man ska ha. ;) Använder oss av stickor som ger utslag precis när jag själv vet att jag har äl.

Man kan kolla sköldkörtelvärden, lutein, prolaktin, progesteron, AMH. Dessa är väl de vanligaste problemen, och hänger ofta ihop med varandra.

Jag har ju också regelbunden cykel med tydligt (superjättemegastarka) streck på äl. Jag har sekret, magont, hög sexlust och sedan mens fjorton dagar efteråt. Ändå pekar mina progesteronsvar på att jag inte har äl:confused:

Det är en hel jävla vetenskap.

Men stressa inte upp dig. Jag tror att jag inte direkt hör till majoriteten, så sannolikheten att du har samma problem som jag är npg väldigt liten.

Jag tror absolut att du kommer bli gravid inom de närmaste månaderna.

Jag hoppas vi alla i den här tråden får bli gravida snart. Men det är bra att veta att man kan ha symptom men ändå ingen äl. Usch och fy!

En annan fråga: Ligger det i släkten hur lätt/svårt man kan ha att bli gravid? Någon som vet?

Det beror nog på varför man blir/inte blir gravid.

Min mamma blev gravid på första försöket båda gångerna.

Jag borde med andra ord kontakta en Gun typ nu...
Ännu värre än tandläkaren ju...

Nej, jag menar att jag i dina skor hade väntat YTTERLIGARE 3-4 äl, d.v.s. sammanlagt 6-8 månader av prickade äl.

• Gilla
Det är jättejobbigt i början, just för att "alla" blir gravida så fort.
+ @Narcissa
Det är ju just så det känns, som att "alla" blir gravida innan de ens börjat försöka. Även om det inte är så...

Har lite funderingar, hoppas att det finns lugnande erfarenheter att hämta här.
Ägglossningstestet visade glad gubbe i fredags kväll, dag 16. Testet var blankt på lördag kväll så ägget lär väl ha släppt däremellan. Men så märkte jag att jag blödde, inte alldeles lite heller, där på lördagen. Inte sådana mängder som vid mens, men färskt blod, (ursäkta om jag är för grafisk) som rejäl ägglossningsflytning fast med blod.
Jag antar att det skulle kunna vara så enkelt som att slemhinnorna var irriterade? Kanske skulle behöva ta upp det här med Gun, men min Gun är så... omständig. Svår att få tag på och svår att få tid hos och lite svår över huvud taget :meh:
Varför ska det hålla på såhär? Innan vi började försöka få barn hade kroppen absolut INGA konstigheter för sig alls, mens punktligt och inget att undra över däremellan.

+ @Narcissa
Det är ju just så det känns, som att "alla" blir gravida innan de ens börjat försöka. Även om det inte är så...

Har lite funderingar, hoppas att det finns lugnande erfarenheter att hämta här.
Ägglossningstestet visade glad gubbe i fredags kväll, dag 16. Testet var blankt på lördag kväll så ägget lär väl ha släppt däremellan. Men så märkte jag att jag blödde, inte alldeles lite heller, där på lördagen. Inte sådana mängder som vid mens, men färskt blod, (ursäkta om jag är för grafisk) som rejäl ägglossningsflytning fast med blod.
Jag antar att det skulle kunna vara så enkelt som att slemhinnorna var irriterade? Kanske skulle behöva ta upp det här med Gun, men min Gun är så... omständig. Svår att få tag på och svår att få tid hos och lite svår över huvud taget :meh:
Varför ska det hålla på såhär? Innan vi började försöka få barn hade kroppen absolut INGA konstigheter för sig alls, mens punktligt och inget att undra över däremellan.
Man känner nog inte efter annars....
Jag har konstant någon känsla från magen- förut kände jag hunger eller mättnad och annars var den tyst och nöjd.... Men då åt jag ju Cerazette iofs.

Man känner nog inte efter annars....
Jag har konstant någon känsla från magen- förut kände jag hunger eller mättnad och annars var den tyst och nöjd.... Men då åt jag ju Cerazette iofs.
Jag hade inget preventivmedel innan, så jag tycker att det inte borde vara någon skillnad. Men tycker att det ständigt är något nytt som jag inte känner igen att bekymra sig över. Kanske är åldern :cautious:

• Gilla
Jag tänkte försöka att inte tänka på barntillverkning denna månad, det börjar ta upp en alldeles för stor del av mitt liv. Allt jag tänker på är barn, ägglossning, avsaknad av barn, symptom, vad kan vara fel osv. Jag skulle vilja gå tillbaka till att tänka på annat också....

Vissa får en blödning vid ägglossning. Det är tydligen hormonellt
Dessa hormoner... Ja, har förstått att det är "normalt" (:banghead:) med blödning runt ägglossning så jag försöker ta det lugnt. Det här var något nytt, har tidigare bara haft någon liten färgad flytning strax före ägglossning. Har dragit på mig influensa med hög feber och andra trevligheter så allt känns värre än det kanske skulle behöva.

Jag tänkte försöka att inte tänka på barntillverkning denna månad, det börjar ta upp en alldeles för stor del av mitt liv. Allt jag tänker på är barn, ägglossning, avsaknad av barn, symptom, vad kan vara fel osv. Jag skulle vilja gå tillbaka till att tänka på annat också....
Det är lätt hänt tror jag, att det blir så om det nu inte tar sig på de första 1-2 försöken. Jag visste nog att jag inte är "det händer när det händer"-typen som tar allt med en klackspark, men det tar upp en hel del energi, särskilt oron över att något ska vara fel.
Jag hoppas på den här gången, (fast med tanke på blödningen kanske det var dömt att misslyckas, vad vet jag?) annars får jag väl kontakta gyn, det var tal om HSS efter missfallet och det är väl jättebra att bli utredd, men det känns så himla... jobbigt.

Nu har jag köpt Clomifen (Pergotime). Herregud så dyra! 66,7€ (640kr) för tjugo tabletter. Som tur är går det bara åt fem tabletter på en kur. Nu är det bara att vänta på mensen...

Nu har jag köpt Clomifen (Pergotime). Herregud så dyra! 66,7€ (640kr) för tjugo tabletter. Som tur är går det bara åt fem tabletter på en kur. Nu är det bara att vänta på mensen...

Vänta ;)

Själv väntar jag på den där gynekologen. Antar att det är tur att älstickorna är så blanka de kan vara utan att de är felaktiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat