En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
:)
Man lär sig otroligt mycket :) Min Gun sa att hon för skojs skull ville testa AMH, och skulle förklara vad det betyder. Ja ba: "Jag vet vad det är. Ägganlag. Jag har googlat." Min man fattade inte ett ord.

Och den saken lärde jag mig av @Tora
Upprepar igen: älskar det nya ordet Gun :laugh:

Alltid lika roligt när någon har nytta av det man skriver :)

paprika ÄL 1/1 BIM 14/1, 28 år, inga barn
Robl ÄL 9/1 BIM 23/1 försök nr 10(?), 24 år, inga barn
em-pirre ÄL 8/1 BIM 22/1, Försök nr 17, 29 år, inga barn
Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn
Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i nio månader, 30 år, inga barn
Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1
fia-lisa ÄL 16/1 BIM 30/1, Försök nr 13, 37 år, 1 barn 4 år

Egentligen har jag sagt till mig själv att hålla mig borta från tråden då jag lätt blir mer än besatt, men eftersom jag just nu är inne i en fas där det enda jag tänker på är ägglossning, graviditet och bebisar tänker jag att jag likväl kan vara besatt med er andra. ;)

Har PCOS och har således parallellt med förökningsförsöken jobbat på viktnergång för att öka chanserna. I höstas hade jag jättejämna cykler på 28 dagar och så helt plötsligt stökade det till sig igen med cykellängder som studsade mellan 25 och 34 dagar utan att jag kan förstå varför... Denna månaden har jag således tempat, ÄL-testat morgon och kväll, noterat temp och sekret varje dag för att försöka hitta var jag är i cykeln igen. Denna veckan verkar allt stämma så då är det hårdkörning som gäller. :D

Testar ÄL-tester för första gången denna cykel. Dessa är de senaste 4 dagarnas. Det starkaste är idag. Har tagit alla samma tid på eftermiddagen. Betyder det att jag har ägglossning NU? Eller inom 24 timmar?
"Måste" vi ha sex idag eller kan vi ligga i morgon? Vi hade sex igår. ^^
a3080ggloss_zps09c37cdd.jpg

Testar ÄL-tester för första gången denna cykel. Dessa är de senaste 4 dagarnas. Det starkaste är idag. Har tagit alla samma tid på eftermiddagen. Betyder det att jag har ägglossning NU? Eller inom 24 timmar?
Hade det varit jag hade vi legat ikväll, imorgon bitti, imorgon kväll och i övermorgon. Troligtvis även dagen efter det också för att safea. Vissa har lite mer is i magen och ligger varannan dag!

Mvh Miks

Den här eviga väntan på bim..
För övrigt är mina bröstvårtor hårda som sten o helt svullna! Tror jag skulle kunna slå nån medvetslös med dom ;)

@Flutterdash jag hade också kört på ikväll & imorgon :) när jag testar positivt på äl-test så har jag äl på kvällen/natten. Testar på förmiddagen.

@paprika har du testat idag? :)

Nuppa en gång varje dag from idag. Fortsätt testa med stickorna. När teststrecket börjar bli svagare igen så har ägget släppt.

paprika ÄL 1/1 BIM 14/1, 28 år, inga barn
Robl ÄL 9/1 BIM 23/1 försök nr 10(?), 24 år, inga barn
em-pirre ÄL 8/1 BIM 22/1, Försök nr 17, 29 år, inga barn
Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn
Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i nio månader, 30 år, inga barn
Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1
fia-lisa ÄL 16/1 BIM 30/1, Försök nr 13, 37 år, 1 barn 4 år

Egentligen har jag sagt till mig själv att hålla mig borta från tråden då jag lätt blir mer än besatt, men eftersom jag just nu är inne i en fas där det enda jag tänker på är ägglossning, graviditet och bebisar tänker jag att jag likväl kan vara besatt med er andra. ;)

Har PCOS och har således parallellt med förökningsförsöken jobbat på viktnergång för att öka chanserna. I höstas hade jag jättejämna cykler på 28 dagar och så helt plötsligt stökade det till sig igen med cykellängder som studsade mellan 25 och 34 dagar utan att jag kan förstå varför... Denna månaden har jag således tempat, ÄL-testat morgon och kväll, noterat temp och sekret varje dag för att försöka hitta var jag är i cykeln igen. Denna veckan verkar allt stämma så då är det hårdkörning som gäller. :D
Nu kan ju PCOS tyvärr ställa till det lite med ägglossningstickorna. (Bara så du inte blir förvirrad om stickorna lever lite sitt egna liv)

Men du har alltså haft såpass kort och regelbunden cykel trots PCOS?

Alltså, lite pinsamt är det ju att erkänna men hur fungerar det där med ÄL? Om man kollar med stickor. Är det för sent att bli gravid när ägget släppt?
Tycker mig ha hört att spermier kan överleva upp till tre dygn i livmodern.
(Jag vet, jag måste ha sovit på biologin i skolan :D :o)

Alltså, lite pinsamt är det ju att erkänna men hur fungerar det där med ÄL? Om man kollar med stickor. Är det för sent att bli gravid när ägget släppt?
Mellan 3 och 5 dygn är det normala för spermier. Vissa enstaka sega rackare kan leva upp till 7 dygn men det är ovanligt.

Själva ägget lever dock bara 12-24 timmar efter det har släppt.

Så nej det är inte för sent efter att det har släppt men man har kort tid på sig. Rent generellt så räknas det som försent när ägget har släppt. Det bästa är om det är några spermier där och väntar på att det skall släppa.

Sen brukar man också säga att det krävs bara ett ägg och en spermie men det är faktiskt fel. Det krävs ett ägg och flertalet spermier som kommer fram till ägget och faktiskt börjar penetrera skalet på ägget för att en spermie skall kunna komma in.

Det finns tydligen ett enzym på spermienas huvud som gör att en spermie överhuvudtaget klarar av att penetrera skalet. En ensam spermie räcker inte till. Måste vara många för att det skall fungera.

Som sagt så är det så otroligt många små byggstenar som skall fungera på rätt sätt i exakt rätt tid så det är fantastiskt att det blir barn överhuvudtaget. En enormt komplex historia.

@Flutterdash Vi blev av Gun rekommenderade att ha sex då stickan är positiv, och sedan ha paus nästa dag. Sen kan man ha sex igen (ifall inte stickorna är helt negativa dagen efter). Så vi brukar se till att köra varannan dag ungefär, och på så sätt finns det garanterat levande spermier kvar. Att köra flera gånger per dag är helt onödigt. Det ska vara väldigt dåliga spermier isåfall.

Jag brukar köra på så fort jag märkte att jag fick äl-flytningar alt äl-värk och körde på till flytningar och värk var helt borta. Sen brukade jag försöka hålla lite koll så runt 10 dagar efter mens (för att vara säker) så försökte jag få till det.

Ja, eller jag blir automatiskt superkåt ända tills ägget har släppt. Snacka om att ha en fungerande (icke-fungerande) kropp. Så egentligen hade jag kunnat köra på som vanligt utan stickor. Allt händer helt automatiskt (förutom att jag inte lyckas med själva befruktningen då:angel:)

Sen brukar man också säga att det krävs bara ett ägg och en spermie men det är faktiskt fel. Det krävs ett ägg och flertalet spermier som kommer fram till ägget och faktiskt börjar penetrera skalet på ägget för att en spermie skall kunna komma in.

Det finns tydligen ett enzym på spermienas huvud som gör att en spermie överhuvudtaget klarar av att penetrera skalet. En ensam spermie räcker inte till. Måste vara många för att det skall fungera.

Som sagt så är det så otroligt många små byggstenar som skall fungera på rätt sätt i exakt rätt tid så det är fantastiskt att det blir barn överhuvudtaget. En enormt komplex historia.
Man lär sig mycket i den här tråden. Jag har inte ens reflekterat över att det behövs fler för att komma igenom skalet. Jag har bara köpt det :p

Nu kan ju PCOS tyvärr ställa till det lite med ägglossningstickorna. (Bara så du inte blir förvirrad om stickorna lever lite sitt egna liv)

Men du har alltså haft såpass kort och regelbunden cykel trots PCOS?

Ja, dessvärre har jag lite sådär erfarenhet av ÄL-stickor, när jag testat tidigare har jag haft samma resultat hela cykeln, men eftersom vi uppenbarligen inte lyckats pricka in rätt vecka för ÄL trots jämna cykler så tänkte jag att jag ger stickorna en chans. Fast jag kör ju dem som sagt parallellt med att ta temp, kolla sekret och annat mående.

Min kropp älskar när jag går ner i vikt, så de jämna korta cyklerna fick jag till när jag började gå ner i vikt. Har gått ner ca 10 kg sedan i somras och det är egentligen inte så viktigt hur mycket minus som vågen visar utan min kropp reagerar positivt på just viktnedgång. Varför kroppen slutade tycka viktnedgång = jämna cykler helt plötsligt vet jag dock inte...

Ja, ska ha på söndag. Men jag tror jag inbillar mig alla symptom för man har inte sådan tur att man blir gravid på första försöket.
Detta är symptom som jag har inbillat mig till. Insane! Haha
- Huggande i höger äggstock
- Mensvärk
- Känslig för lukter
- Kasst humör
- Trött, så galet trött
- Feberkänslor med värmeväxlingar.

Ja, ska ha på söndag. Men jag tror jag inbillar mig alla symptom för man har inte sådan tur att man blir gravid på första försöket.
Detta är symptom som jag har inbillat mig till. Insane! Haha
- Huggande i höger äggstock
- Mensvärk
- Känslig för lukter
- Kasst humör
- Trött, så galet trött
- Feberkänslor med värmeväxlingar.

Jag har flera vänner som blivit gravida på första försöket. :)

Kan bara säga att jag känner igen mig, jag hade också en miljon symptom första försöket speciellt. ^^

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 206
· Visningar
63 048
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka