En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Närmare men inte riktigt där. Slänger pillren i december eller januari ;)
Under tiden kollar jag denna tråd och plågar mig själv " vi som ska ha barn i.." trådar.

Känns som att vi har samma status då ;). Jag har däremot slutat med mina ppiller och kör med kondom vid nuppande istället. Inser hur fantastiskt bra jag mår utan hormoner i kroppen! Vilken dröm!

Idag va sista dagen jag skulle testa med ägglossningsstickor och de är fortfarande negativa. Jag tror jag kommer ihåg att strecket va starkare i måndags så ägglossningen kanske va i söndags, första testdagen som jag såklart glömde bort... För nu är det 12 dagar till mens, lite för sent för ÄL? Men kan ÄL va så tidigt som 17-18 dagar innan mens?

Idag va sista dagen jag skulle testa med ägglossningsstickor och de är fortfarande negativa. Jag tror jag kommer ihåg att strecket va starkare i måndags så ägglossningen kanske va i söndags, första testdagen som jag såklart glömde bort... För nu är det 12 dagar till mens, lite för sent för ÄL? Men kan ÄL va så tidigt som 17-18 dagar innan mens?
Dom första 1-2 första månaderna man använder ägglossningstest brukar jag rekommendera folk att testa två ggr per dag (ca 09:00-10:00 och ca 19:00-20:00) redan dagen efter mensen slutar.

Detta dels för att man skall lära sig använda testerna dels för att man skall få en känsla för hur kroppen fungerar och hur strecken kan ändras under en period.

Jag brukar även rekommendera att man fortsätter testa även efter positivt ältest. Detta för att man då ser att att LHt går ner igen (betyder oftast att ägget släppt). Men det är oftast bara frågan om 1-3 dagar efter positivt ältest.

Billiga stickor finns att köpa på nätet och det är inte säkert att man behöver testa speciellt länge. Efter 1-2 månader brukar man få en viss känsla för det hela och då brukar det oftast bara krävas någon få tester.

Jag tycker jag har lärt mig enormt mycket om hur min kropp fungerar tack vare ältesterna. Allt är inte alltid vad det känns som.

@

12 dagar innan mens är inte och behöver inte vara för sent.. Jag har (hade) 10 dagar och jag blev gravid.
Jag fick alltid ganska starkt ganska tidig för att sen bli svagt, nästintill obefintligt på stickorna, för att sen öka igen och bli positivt!
Så fortsätt testa.. Blir det inte starkare igen så var det säkert äl tidigare..

Nähä, det borde du inte alls.

Livet pågår ju medan man väntar liksom.

Jag konstaterade igår att jag nog inte hade ägglossning förra veckan för hej vilka äggviteflytningar jag hade på kvällen. Det är typ en veckas förskjutning. Tur att vi inte kör säkra perioder :p Men det vore bra om mensen blir ett par dagar senare än beräknat för då hinner jag faktiskt få p-sprutan den här gången. Sist var jag på akuten och då hade jag varken sprutan med mig eller den i tankarna... Det är nästan så jag funderar på att spruta mig själv (nejdå, det ska ju djupt intramuskulärt och det är fasiken inte så lätt på sig själv).

Skönt med eget finfint hus?!

Jag sprutade mig själv när jag tog p-sprutan, det är inte så svårt som det låter! MEN jag är van att ta sprutor sedan innan då tre av mina bromsmediciner gavs subkutant.

Jag tyckte det var så behändigt att slippa boka tid för att få sputan, jag är urusel på att komma ihåg tider och att ringa och boka dom.

Jag sprutade mig själv när jag tog p-sprutan, det är inte så svårt som det låter! MEN jag är van att ta sprutor sedan innan då tre av mina bromsmediciner gavs subkutant.

Jag tyckte det var så behändigt att slippa boka tid för att få sputan, jag är urusel på att komma ihåg tider och att ringa och boka dom.

Bara i fläsket har jag inga problem med men den ska helst ges djupt intramuskulärt. Och efter den här första så är det ju inga problem med tidspassningen, det är bara värdelöst när mensen hela tiden kommer på en fredag och man ska ta första sprutan på någon av de tre första dagarna...

Sen kommer jag ta den tillsammans med B12-sprutan och det gör de på drop-in tiderna på min VC :)

Bara i fläsket har jag inga problem med men den ska helst ges djupt intramuskulärt. Och efter den här första så är det ju inga problem med tidspassningen, det är bara värdelöst när mensen hela tiden kommer på en fredag och man ska ta första sprutan på någon av de tre första dagarna...

Sen kommer jag ta den tillsammans med B12-sprutan och det gör de på drop-in tiderna på min VC :)

Inte bara helst den ska ges djupt intramuskulärt .-)

Ja just ja du har ju gjort GP nyss och då är det viktigt med B12 sprutorna! Då är det lika bra att få bägge samtidigt. Du får övertala mensen att komma en måndag istället ;-)

Hej på er alla!
Nu var det ett tag sedan jag var här, men jag har försökt läsa ikapp någotsånär.
@Tora : Grattis till er lilla flicka! (I efterskott, men bättre sent än aldrig?)
Och grattis @em-pirre till huset, så härligt att ha hittat just vad ni ville ha. Själv vet jag knappt ens vad det egentligen är jag konkret önskar i boendeväg (förutom mycket, mycket plats... )
@Kanintant : Så tråkigt att det inte ville stanna kvar. Hoppas att du mår bra och håller tummarna för att ni inte ska behöva vänta länge.
@lil-sis : Hur går det med dig efter operationen? Känns det bra att det är gjort? Vet inte så mycket om konvalescens efter sådan op, men hoppas att du känner dig pigg.

robl ÄL 22/9 BIM 6/10 5 försöket, 23 år, inga barn
_Smulan_ ÄL 22/9(?) BIM 6/10(?) 2:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
litetsyskon ÄL 27/9 (?) BIM 15/10 första försöket, avkomma -11
em-pirre ÄL 17/10 BIM 3/11 29 år,försökt över 1 år, inga barn
MikaTela ÄL 23/10 (?) BIM 6/11, 4:e försöket, 26 år, inga barn
Kanintant ÄL 5/11 BIM 19/11 , försök igen efter missfall. 32 år, inga barn
Evina ÄL 27/10 (?), BIM 10/11 (ca). 1a försöket, 28 år, inga barn
Is ÄL 17-19/10, BIM 1/11 (ca). 1a försöket , 26 år, inga barn

plockar bort mig ur listan, åtminstone tillfälligt, eftersom det inte är någon ordning och reda med mig. ÄL (om jag nu hade någon) var mycket tidigare än vanligt, så jag har ingen aning om när jag borde vänta mens och/eller om jag ska våga hoppas på något.
I morgon har vi tid hos gynekologen. Jag fick (tjata mig till) en tid eftersom jag ville få diskutera att kolla upp det här med min ägglossnings varande eller inte varande. Dock blev det en snöbollskänsla av det hela för i nästa andetag sa sköterskan att då var det lika bra att genast "starta en utredning" så det blev att lämna spermaprov och blodprov och så ska vi nu dit i morgon för provsvar och... vad mer vet jag inte. Känns ganska olustigt (och som att jag har satt igång en onödig karusell) men förstås lika bra att få det gjort. Allt känns så osäkert och det skulle vara skönt att bli av med några frågetecken.

@Hyldeblomst det är säkert bra att starta undersökning nu, så vet ni ju sen.

Uppdaterar, eftersom min egentliga BIM är 31.10, så bara några dagar kvar nu.

robl ÄL 22/9 BIM 6/10 5 försöket, 23 år, inga barn
_Smulan_ ÄL 22/9(?) BIM 6/10(?) 2:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
litetsyskon ÄL 27/9 (?) BIM 15/10 första försöket, avkomma -11
em-pirre ÄL 17/10 BIM 31.10 29 år,försökt över 1 år, inga barn
MikaTela ÄL 23/10 (?) BIM 6/11, 4:e försöket, 26 år, inga barn
Kanintant ÄL 5/11 BIM 19/11 , försök igen efter missfall. 32 år, inga barn
Evina ÄL 27/10 (?), BIM 10/11 (ca). 1a försöket, 28 år, inga barn
Is ÄL 17-19/10, BIM 1/11 (ca). 1a försöket , 26 år, inga barn

@lil-sis : Hur går det med dig efter operationen? Känns det bra att det är gjort? Vet inte så mycket om konvalescens efter sådan op, men hoppas att du känner dig pigg.
.

Man är i rätt bra skick efter bara ett par dagar, däremot tar det en himla tid att lära sig att äta. Får börja med "normal" mat fast mjuk från och med idag efter snart sju veckor på flyt. Tre veckor innan op och sen blev det ju en lindrig komplikation som innebar fortsatt flyt.

Återbesök hos obesitassjuksköterska idag :)

Går ner i snigeltempo just nu bara.

Man är i rätt bra skick efter bara ett par dagar, däremot tar det en himla tid att lära sig att äta. Får börja med "normal" mat fast mjuk från och med idag efter snart sju veckor på flyt. Tre veckor innan op och sen blev det ju en lindrig komplikation som innebar fortsatt flyt.

Återbesök hos obesitassjuksköterska idag :)

Går ner i snigeltempo just nu bara.
Förlåt för en korkad fråga men brukar inte folk rasa i vikt?

Folk utan hypo brukar göra det. Med hypo går det mycket långsammare :mad:
Ja, ja glömde att du hade sånt att brottas med också!

Stackare. Just kraftig viktnedgång brukar väl annars vara det man hoppas på.

(Min kunskap baseras bara på två bekanta som gjort operationen så underlaget för min kunskap är gaaaanska så liten :p)

Ja, ja glömde att du hade sånt att brottas med också!

Stackare. Just kraftig viktnedgång brukar väl annars vara det man hoppas på.

(Min kunskap baseras bara på två bekanta som gjort operationen så underlaget för min kunskap är gaaaanska så liten :p)

Det är B la därför det varit så svårt på egen hand. Jag äter mindre än 600kcal/dag (inte planerar utan för att jag ännu inte får i mig mer) och en del glider ju igenom utan att tas upp pga den kortare tarmen, ändå har det nu t ex stått still i en vecka.

Att göra det på egen hand utan hjälpen med pyttemage och frånvaro av hunger/sug har jag inte klarat av.

Det är ju en sak att äta pyttelite och vara mätt och en helt annan att äta pyttelite och vara konstant hungrig.

Det är B la därför det varit så svårt på egen hand. Jag äter mindre än 600kcal/dag (inte planerar utan för att jag ännu inte får i mig mer) och en del glider ju igenom utan att tas upp pga den kortare tarmen, ändå har det nu t ex stått still i en vecka.

Att göra det på egen hand utan hjälpen med pyttemage och frånvaro av hunger/sug har jag inte klarat av.

Det är ju en sak att äta pyttelite och vara mätt och en helt annan att äta pyttelite och vara konstant hungrig.
Ja jag tycker du är jätteduktig som kämpar så hårt.

:up::up:

Mensen en dag sen (osäkert iom alla blödningar i början dock) och negativt test igår. Tror dock att den sparkas igång inom.ett par dagar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 005
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
64 019
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka