En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tora @Anna_Lillen

Vi har ju inga problem alls. Ägglossningen är regelbunden och väldigt tydligt, han har toppenspermier, mina labbsvar var jättefina, mensen löjligt regelbunden. Det finns liksom inget att åtgärda eller fixa.

@Tora @Anna_Lillen

Vi har ju inga problem alls. Ägglossningen är regelbunden och väldigt tydligt, han har toppenspermier, mina labbsvar var jättefina, mensen löjligt regelbunden. Det finns liksom inget att åtgärda eller fixa.
Då blandar jag ihop dig med någon annan.

På 1/3 hittar man inget fel. Tråkigt att höra till den kategorin.

Fast jag tror fortfarande att nu när du köpt ett hus så kommer du ha annat att tänka på och då blir du gravid med en gång!!!!!

Fast jag tror fortfarande att nu när du köpt ett hus så kommer du ha annat att tänka på och då blir du gravid med en gång!!!!!

Ja tänk om det vore så enkelt! Bara slappna av lite och inte tänka så mycket på det så pluppar bebisarna ut på löpande band eller nåt...
@em-pirre jag önskar verkligen av hela mitt hjärta att det händer lite mirakel här nu fram över så att du får din bebis och att vissa andra saker ordnar sig till det bästa med.

@em-pirre Men även om ni gör ivf på privat klinik men genom det offentliga så är det väl inget som hindrar att ni går helt privat också? Eller får man inte det? Tänker att vi som bor i Sverige ju kan välja att gå privat i vilket land som helst -sålänge man slantar upp. I Sverige kan du ju gå privat under tiden, dock finns en liten regel att har man ett gemensamt barn så får man inte gå ivf via den offentliga vården så man kan ju bli lite snuvad där om man lyckas i väntan...
Vi köpte ju hus för exakt ett år sedan i ungefär samma prisklass som ni. (lån på 2,3 mille) Men här gjorde åldern på mig att vi inte ville vänta, så vi tänkte att 100' hit eller dit är en god investering om det lyckas och en smäll vi tar om vi inte lyckas.
Oavsett vilket så hoppas jag att ni lyckas få ert lilla mirakel och att ni slipper gå igenom så många försök.

Ja tänk om det vore så enkelt! Bara slappna av lite och inte tänka så mycket på det så pluppar bebisarna ut på löpande band eller nåt...
@em-pirre jag önskar verkligen av hela mitt hjärta att det händer lite mirakel här nu fram över så att du får din bebis och att vissa andra saker ordnar sig till det bästa med.
Jag är lite osäker om du uppfattade ironin i det jag skrev. Det är typ lite av ett litet internskämt i denna tråden att man "Bara behöver slappna av och sluta tänka på det" så blir man gravid med en gång.

@em-pirre Jag hoppas att du inte missförstod mig.

Jag är lite osäker om du uppfattade ironin i det jag skrev. Det är typ lite av ett litet internskämt i denna tråden att man "Bara behöver slappna av och sluta tänka på det" så blir man gravid med en gång.

@em-pirre Jag hoppas att du inte missförstod mig.

Jo självklart gjorde jag det :) Jag är bara lite uppgiven idag :( Jag är så less på att alla elaka hemska människor får allt de önskar och vill ha och de som aldrig har gjort något elakt i hela sina liv får kämpa något så fruktansvärt :cry:

Jo självklart gjorde jag det :) Jag är bara lite uppgiven idag :( Jag är så less på att alla elaka hemska människor får allt de önskar och vill ha och de som aldrig har gjort något elakt i hela sina liv får kämpa något så fruktansvärt :cry:
Av det jag har läst som du har skrivit så tycker jag att du verkar vara en go och fin människa. En sådan som det är skönt att ha vid sin sida i både goda och onda tider.

Även om elaka människor får allt vad de vill ha så kan de aldrig bli en människa som du som man vill ha vid sin sida.

Och när det kommer till kritan och skit händer vad är det då som egentligen räknas? Jo ens vänner. De riktiga vännerna.

Många uppiggande kramar på dig.

Av det jag har läst som du har skrivit så tycker jag att du verkar vara en go och fin människa. En sådan som det är skönt att ha vid sin sida i både goda och onda tider.

Även om elaka människor får allt vad de vill ha så kan de aldrig bli en människa som du som man vill ha vid sin sida.

Och när det kommer till kritan och skit händer vad är det då som egentligen räknas? Jo ens vänner. De riktiga vännerna.

Många uppiggande kramar på dig.

Tack. De orden och kramarna behövde jag verkligen.

@Tora @Anna_Lillen

Testa ändå, det ger tjockare slemhinna och en mer gynnsam miljö för ägget att stanna kvar i. Nu har jag just också flyttat men har en tub kvar i någon kartong, hittar jag den så skickar jag den till dig ;) @em-pirre

Tack @Anna_Lillen men jag tror att det är okej. Jag har fina, tjocka slemhinnor och på alla sätt en till synes fungerande kropp, så jag vågar inte blanda i mer hormoner än nödvändigt.:bow:

@Girasol det är ju privat gyn som satte mig i kö. Jag förstod henne så att det är kö oavsett. Ska kolla upp det, men just nu vill jag stoppa huvudet i sanden och försöka på naturlig väg en stund till.

@TinyWiny tack för din omtanke. :) Fast nu blev jag nyfiken... Vilka vissa andra saker? Blandar du ihop mig med nån annan?:confused:

@TinyWiny tack för din omtanke. :) Fast nu blev jag nyfiken... Vilka vissa andra saker? Blandar du ihop mig med nån annan?:confused:

Nejdå, jag blandar inte ihop dig med någon annan :) Jag behöver själv mirakel i mitt liv och det var det jag syftade på. Inte att jag vill bli gravid då alltså för i mitt liv hade det varit en fullkomlig katastrof utan jag behöver andra mirakel. Förlåt. Det blev lite dumt skrivet. Det är svårt att formulera sig ibland :(

Då blandar jag ihop dig med någon annan.

På 1/3 hittar man inget fel. Tråkigt att höra till den kategorin.

Ja men det betyder tyvärr inte att det inte finns något fel. I Sverige är man milslångt efter när det gäller fertilitetsbehandlingar, utomlands finns det mycket mer och bättre kunskap. I Finland vet jag inte, men många från Sverige åker ju dit för ÄD.

Ja men det betyder tyvärr inte att det inte finns något fel. I Sverige är man milslångt efter när det gäller fertilitetsbehandlingar, utomlands finns det mycket mer och bättre kunskap. I Finland vet jag inte, men många från Sverige åker ju dit för ÄD.
Blir man inte gravid så är det ju något som inte riktigt är som det skall även om man inte hittar felet.

Anledningen till att folk åker till Finland för ÄD är för att köerna för det är mycket kortare än i Sverige.
Dessutom är det bara universitetssjukhusen i Sverige som får göra ÄD. Inga privata alternativ finns.

Vet inte riktigt hur det är i Finland men här i Sverige är man inte direkt i framkant när det kommer till behandling av oförklarlig barnlöshet. Även om det har hänt en massa bara de senaste året.

Vet att tex om man är patient i Faluns fertilitetsklinik och gör en utredning utomlands så hjälper dom till med dom medicinerna och liknande som man får ordinerat utomlands. Det var i princip otänkbart för bara ett litet tag sedan.

Finns även privata labb idag i Sverige man kan vända sig till för att göra vissa blodprov. Förr var man hänvisad till sin VC och deras godtycke om dom ville göra proven eller inte. Inte ens om man ville betala den faktiska kostnaden för provet så fick man göra det.

Så visst går det framåt även om det segar.

En sak som man inte ser mer än med IVF är om spermierna kan tränga in i äggen.

När jag hängde i ivf-trådar för ett par år sen så var det inte helt ovanligt. Är det det som är problemet finns assisterad befruktning dvs de hjälper spermierna in i äggen.

Bara för att man är oförklarligt barnlös är det inte alltid allt är som det ska, det kan bara vara så att man inte hittar orsaken just nu.

Ivf i sig (bortsett från kostnaden) behöver inte göra ont och vara förskräckligt i sig. Det som jag tyckte var jobbigast var väntan och berg- och dalbanan mellan hopp och förtvivlan. Fysiskt skulle jag kunna göra det imorgon. Då var äggledarspolningen tusen resor värre för mig.

Oavsett hoppas det löser sig för dig @em-pirre det är verkligen en sorg att inte bli gravid. Vet inte om det är någon tröst men jag följde många och då menar jag många ivf-bloggar då det var aktuellt för mig idag har alla utom två fått barn. Det var de två par son skiljde sig...

Ingen aning. Jag har ju gått privat, och nu mailade hon mig och frågade om det är okej att hon skickar vidare min remiss så att jag får börja köa. Jag undrar om det är nån jävla princip att man ska vänta ett år, för just ett år har jag alltid hört talas om.

I Sverige så omfattas man av Vårdgarantin vilket gör att man inte ska behöva vänta mer än 3 månader på att inleda IVF, dvs träffa läkarna första gången. Tar det längre tid kan man välja en privat vårdgivare istället.

Finns det inget liknande i Finland?

Hur är det med dej @lil-sis ? Jag har tänkt på dej :)

Mvh Miks

Jag krymper :eek:

Skämt å sido så mår jag bra nu. Dricker lite för långsamt och får bara i mig runt 200ckal/dag just nu men det känns bättre och bättre hela tiden så jag är nog snart uppe i vettigare mängder. Sen är det svårt att äta tillräckligt när man bara får inta flytande föda, det blir inte lika näringstätt som vanlig mat, speciellt inte när det ska vara så lite socker och fett i som möjligt. Hade jag druckit grädde hade det ju inte varit några problem ;) Är ordinerad flytande (utan bitar) två veckor till ungefär. Men jag får ta mitt levaxin iaf :D (Det har jag dock inte vågat än).

Jag krymper :eek:

Skämt å sido så mår jag bra nu. Dricker lite för långsamt och får bara i mig runt 200ckal/dag just nu men det känns bättre och bättre hela tiden så jag är nog snart uppe i vettigare mängder. Sen är det svårt att äta tillräckligt när man bara får inta flytande föda, det blir inte lika näringstätt som vanlig mat, speciellt inte när det ska vara så lite socker och fett i som möjligt. Hade jag druckit grädde hade det ju inte varit några problem ;) Är ordinerad flytande (utan bitar) två veckor till ungefär. Men jag får ta mitt levaxin iaf :D (Det har jag dock inte vågat än).
Så spännande! Gott att höra att du mår bättre.

Nu när du kommer att gå ner i vikt, tror du att man kommer behöva justera Levaxindosen?

Så spännande! Gott att höra att du mår bättre.

Nu när du kommer att gå ner i vikt, tror du att man kommer behöva justera Levaxindosen?

Fullt möjligt. Men jag har inte varit stabil förut så det kan ju lika gärna gå åt andra hållet, har ju förhöjda inflammationsvärden hela tiden så jag antar att kroppen fortfarande knaprar på sköldkörteln.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 893
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 222
· Visningar
63 790
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka