En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä det var den dumma Tant Röd som dök upp. :(
Hon beter sig lite mysko men är nog bara hjärnspöken som retas med mig.
Så jag är med er en månad till.

Känner mig helt tokig på detta, samtidigt känns det inte rätt av mig här då flera av er har kämpat längre än mig.
Har kämpat flera år att få med sambon att vilja detta och nu jävlas kroppen med mig känns det som. :(

Hyldeblomst ÄL 18/9(??) BIM 5/10(??) 2a riktiga försöket, inga barn
robl ÄL 22/9 BIM 6/10 5 försöket, 23 år, inga barn
_Smulan_ ÄL 22/9(?) BIM 6/10(?) 2:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
litetsyskon ÄL 27/9 (?) BIM 15/10 första försöket, avkomma -11
Rosen-Knoppen ÄL 4/10 BIM 16/10, 10e försöket, 26år, inga barn
Kanintant ÄL 30/9 (?) BIM 13/10 eller 20/10 (?), försök igen efter missfall. 32 år, inga barn
em-pirre ÄL 17/10 BIM 3/11 29 år,försökt över 1 år, inga barn
MikaTela ÄL 23/10 (?) BIM 6/11, 4:e försöket, 26 år, inga barn

Bim har hon ju ingen aning om, eftersom hon har pcos och inte haft mens sedan augusti. Testade först med test ur ett tvåpack, där första var positivt, och nästa negativt (två dagar senare). Testade ytterligare två dagar senare med CB digital.

Morgonurin alla tre gånger.
Då lutar jag åt en kemisk graviditet men med det förbehållet att hon borde testa igen om två veckor.

Det kan alltså finnas enstaka tester i ett parti som mäter vid extremt låga nivåer.

Jaha. Nu sätts jag i kö för IVF. Ett års kötid.

Jag orkar inte.

Diagnos: oförklarlig ofrivillig barnlöshet.

Ska försöka skaka fram lite andra alternativ ifall det går.
Vad jobbigt med så lång väntan. Samtidigt så går ett år fort. Även om det känns som en evighet här och nu.

Får man fråga varför det är så lång kötid? Bara man är klar med kötiden till undersökningen och alla undersökningar är färdiga så brukar man kunna köra igång ganska så fort.

Ingen aning. Jag har ju gått privat, och nu mailade hon mig och frågade om det är okej att hon skickar vidare min remiss så att jag får börja köa. Jag undrar om det är nån jävla princip att man ska vänta ett år, för just ett år har jag alltid hört talas om.

Om jag betalar allt själv går det ju betydligt fortare.

Just nu känns det som om vi fortsätter som vanligt, men att vi har ett år till på oss att lyckas. Det kan ju fortfarande ske. IVF är ju inget man hoppar jämfota av lycka av att få prova.

Jag får äta Clomifen om jag vill, men varken jag eller gyn ser någon som helst vits med det. Enbart problem.

Tur att jag bor i ett flyttkaos just nu, så jag har annat att tänka på.

Jag får prova insemination också, men det kostar 500€ plus mediciner, resor o.s.v. Kliniken ligger alltså 400km härifrån. Insemination lär ska höja sannolikheten att bli gravid med 10%...

Så jag tror att vi försöker som vanligt ett tag till.

Jag får prova insemination också, men det kostar 500€ plus mediciner, resor o.s.v. Kliniken ligger alltså 400km härifrån. Insemination lär ska höja sannolikheten att bli gravid med 10%...

Så jag tror att vi försöker som vanligt ett tag till.
Ni kan ju prova heminsemination? Alltså, fixa det själva.
Aldrig hört att det skulle vara större chans att bli gravid vid insemination, men är det så, så kanske heminsemination också kan ge bättre chans :)

@em-pirre vad jobbigt att det är så lång väntan! Nu har ni ju hållit på så länge att man tycker att det borde gå fortare. Lider med er. Samtidigt är det väl något positivt i det hela att bollen är i rullning. Vi fortsätter att hoppas att det tar sig under er kötid.

Ja alltså heminsemination är ju i stort sätt samma sak som samlag... Riktig insemination går ju ut på att man plockar ut bra spermier och stoppar in dem i just rätt tillfälle i samband med medicinering för att kolla att ägget mognar och lossnar, samt som stöd under lutealfasen.

Ja alltså heminsemination är ju i stort sätt samma sak som samlag... Riktig insemination går ju ut på att man plockar ut bra spermier och stoppar in dem i just rätt tillfälle i samband med medicinering för att kolla att ägget mognar och lossnar, samt som stöd under lutealfasen.
Ahh, det hade jag ingen aning om det heller. :o

Jaha. Nu sätts jag i kö för IVF. Ett års kötid.

Jag orkar inte.

Diagnos: oförklarlig ofrivillig barnlöshet.

Ska försöka skaka fram lite andra alternativ ifall det går.

Du kan ju söka privat under tiden och försöka den vägen. Kostar förvisso men är ingen kötid. Vi sökte i slutet av augusti förra året och fick komma på bara tio dagar, sen prover och därefter start vid kommande mens, första graviditeten konstaterades i november men slutade i ma. Sen strulade det innan vi kunde göra ett nytt försök i april/maj men det tog sig inte. Nytt försök i juni och är nu i v19. Så det kan gå ganska fort att komma igång! Förvisso är vi ca hundratusen fattigare, men väl värt varenda krona :love:

Fast nu bor jag inte i Sverige. Och jag har just köpt hus för nästan 2 miljoner kr :nailbiting:

Här görs IVF på privatkliniker, men remissen går alltså via den egna gyn. I mitt fall går min remiss från min privata gyn till den egna, kommunala gyn, som i sin tur sätter mig i kö till IVF som alltså görs på en privat klinik.

Fast nu bor jag inte i Sverige. Och jag har just köpt hus för nästan 2 miljoner kr :nailbiting:

Här görs IVF på privatkliniker, men remissen går alltså via den egna gyn. I mitt fall går min remiss från min privata gyn till den egna, kommunala gyn, som i sin tur sätter mig i kö till IVF som alltså görs på en privat klinik.
Jag trodde att du skulle höra IVF:en privat också. Då förstår jag varför det tar sån tid.

Var det ägglossningarna som inte riktigt fungerade som dom skulle för din del?

@em-pirre vad jobbigt att allt ska ta sån tid, har ju själv varit i IVF svängen nyligen känns det som och även om vi "bara" fick vänta tre månader så känns det som en evighet. En liten tröst är att det känns bra mycket snabbare när man är igång med allt sen o då valde vi ändå att hoppa över en gång efter vårt första försök som misslyckades för att hinna landa lite både fysiskt o psykiskt. Det enda jag kan tipsa om som hjälpte mig med min äl medan vi väntade(har endometrios) är progesteronkrämen att smörja med. Fick både tydligare symptom, mer regelbundet o starkare streck. Du får ju vaginalt progesteron när du gör IVF sen men det kan vara värt ett eget försök innan :) så man känner att man inte bara väntar på sjukvården! Lycka till med allt iaf :)

Testade nyss. Det blev ett +
Visste väl egentligen redan, men nu är det bekräftat i alla fall. :bump:
Berättade för sambon igår och fick ett stort leende och en kyss tillbaka.

När behöver jag höra av mig till mvc egentligen? Och hur vet jag vilket jag tillhör?

Till alla er som kämpar, lycka till! Vi ses i sommarföräldrar 2015 hoppas jag!

Senast ändrad:
Testade nyss. Det blev ett +
Visste väl egentligen redan, men nu är det bekräftat i alla fall. :bump:
Berättade för sambon igår och fick ett stort leende och en kyss tillbaka.

När behöver jag höra av mig till mvc egentligen? Och hur vet jag vilket jag tillhör?

Till alla er som kämpar, lycka till! Vi ses i sommarföräldrar 2015 hoppas jag!
Grattis! Du kan höra av dig när du vill. Man får ofta hälsosamtal innan riktiga inskrivningen och det kom i v. 6 för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 893
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 222
· Visningar
63 790
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka