Just kollat på dokumentären om ivf som länkades i tråden. Intressant att det är så lika men ändå olika. Ingen sövning utan lokalbedövning samt smärtstillande intravenöst är en av de stora skillnaderna. Man sätter inte tillbaka embryon efter en "vecka ungefär" utan ofta tvådagarsodlar man och sätter tillbaka då om det blivit få befruktade ägg med god kvalitet, finns det minst fem så femdagarsodlar man men sedan måste de tillbaka till livmodern för på 6e dagen sker oftast att ägget spricker och implanterar sig i livmodern dvs fäster. På kliniken jag gått kollar de alltid dubbelt vid återföring, både kateterspolning men med ultraljud, du ser inte embryot men det blir lite luftbubblor vid återförandet och dem ses.
Saknade även en del rena fakta såsom att alla ägg inte klarar nedfrysning liksom upptining osv. Blev en del förskönat här och var kan jag tycka som ju är mitt uppe i det. Tycker även de kunde haft mer fokus på hormonbehandlingen inför, för den är för många ett rent helvete. Men som sagt, dokumentär är dokumentär. I stort tycker jag ändå den var bra.