En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kastar mig in här med en fråga, jag behöver lite stöd och ni verkar vara experterna!

Kort sagt, jag vill nog ha barn men vet inte när. Min sambo vill vänta och jag börjar bli väldigt nervös över att det kommer att bli för sent ...
Jag är 33 år och har aldrig haft regelbunden mens! Jag räknar inte med att vara den mest fertila kvinnan på jorden ...

Finns det någon sorts tester man kan göra för att se om det finns något hopp alls? Eller för att se hur bråttom det är?
En bekant pratade om test för att se hur gamla äggen är. Jag lyckas inte riktigt hitta någon information och vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Sjukvården verkar mest vilja ha att göra med folk som redan försökt ett år, vilket jag på ett plan kan förstå, men kan jag vänta på det?
Jag är naturligtvis villig att vända mig till privatkliniker om någon känner till någon sådan ...

Jag har ingen annan att fråga om det här så... hjälp :nailbiting::)

@Retro

Risken är ganska stor att de säger att ni ska ha försökt ett tag, ja.

Du kanske ska börja med ägglossningsstickor för att se om du kan märka av någon ägglossning.

Sen är det ju inte fel att ringa gyn och förklara din situation och fundering/oro.

Jag hade också börjat med att kartlägga menscykeln. Skriv ner symtom för ägglossning och försök lära känna din kropp. Om du inte hittar någon ägglossning så hade jag vänt mig till gyn.

Sen hade jag nog tagit ett snack med mannen och frågat vad det är han egentligen väntar på. Jag tror att många män inte riktigt förstår att det faktiskt kan ta många år innan det lyckas. Och även om man lyckas på första gången har man nästan nio månader på sig!

Hur vanligt är det att man känner symptom för graviditet innan BIM, och när kan de första symptomen kännas av? :)

Hur vanligt är det att man känner symptom för graviditet innan BIM, och när kan de första symptomen kännas av? :)

Det är nog väldigt olika.

Jag har haft en "konstig" känsla alla tre gånger jag varit gravid, typ ett par dagar innan BIM. Mår inte illa utan det går inte att ta på, bara något annorlunda.

Första gången var det väldigt oplanerat och icke önskat men jag kände att något var "fel" ändå.

Och nu sist var det samma sak, det var en känsla och den visade sig ju vara rätt.

Kanske typ vid Äl +9 ungefär.

Var och tog cellprov idag, träffade en så trevlig barnmorska, hon förmanade mig om folsyra och extra vitaminer och blev glatt överraskad om att jag redan hade koll på sånt :D (Vad ska man annars ha google till :angel:)
Visst kan man väl önska barnmorska på när man skriver in sig (vid en eventuell graviditet)? :)
I sånt fall har jag hittat min blivande! :banana:

Jag hade också börjat med att kartlägga menscykeln. Skriv ner symtom för ägglossning och försök lära känna din kropp. Om du inte hittar någon ägglossning så hade jag vänt mig till gyn.

Sen hade jag nog tagit ett snack med mannen och frågat vad det är han egentligen väntar på. Jag tror att många män inte riktigt förstår att det faktiskt kan ta många år innan det lyckas. Och även om man lyckas på första gången har man nästan nio månader på sig!

Ägglossningsstickor är nog inte någon dum idé även om jag är mer orolig för hur äggen faktiskt mår än om de lossnar om du förstår vad jag menar ;-)
Äsch jag är nog rätt nojig ...

Sen angående att prata med mannen i fråga: tro mig, vi pratar om det här men det är ingen lätt situation för honom heller. Jag jobbar i flera ändar här, först och främst pratar jag med honom och i andra hand funderar jag över mina chanser att bli gravid.

Var och tog cellprov idag, träffade en så trevlig barnmorska, hon förmanade mig om folsyra och extra vitaminer och blev glatt överraskad om att jag redan hade koll på sånt :D (Vad ska man annars ha google till :angel:)
Visst kan man väl önska barnmorska på när man skriver in sig (vid en eventuell graviditet)? :)
I sånt fall har jag hittat min blivande! :banana:

Hos oss kan man antingen boka hos första bästa eller så tar man den vill ha och så får man vänta till den har tid. Jag har ju en jag tänker fortsätta gå till fastän det är 13 mil dit :D

Ägglossningsstickor är nog inte någon dum idé även om jag är mer orolig för hur äggen faktiskt mår än om de lossnar om du förstår vad jag menar ;-)
Äsch jag är nog rätt nojig ...

Sen angående att prata med mannen i fråga: tro mig, vi pratar om det här men det är ingen lätt situation för honom heller. Jag jobbar i flera ändar här, först och främst pratar jag med honom och i andra hand funderar jag över mina chanser att bli gravid.

Ofta när man går till klinik etc så vill de veta om man har koll på läget och då är det en fördel att kunna säga att ja, jag har använt ägglossningsstickor de tre senaste månaderna och vet att jag ägglossar/inte har fått utslag osv. Det är annars en sådan sak de kan skicka hem en och prova med först och det är ju trist.

Hos oss kan man antingen boka hos första bästa eller så tar man den vill ha och så får man vänta till den har tid. Jag har ju en jag tänker fortsätta gå till fastän det är 13 mil dit :D

@lil-sis 13 mil är det värt om man får nån man tycker är bra!
Inte ofta jag känner mig bekväm och avslappnad i en gyn stol, men den här gången kändes det faktiskt ganska trivsamt :D

Det är nog väldigt olika.

Jag har haft en "konstig" känsla alla tre gånger jag varit gravid, typ ett par dagar innan BIM. Mår inte illa utan det går inte att ta på, bara något annorlunda.

Första gången var det väldigt oplanerat och icke önskat men jag kände att något var "fel" ändå.

Och nu sist var det samma sak, det var en känsla och den visade sig ju vara rätt.

Kanske typ vid Äl +9 ungefär.

Tack för ditt svar :). Då är det bara att vänta och se.

@Retro Välkommen till tråden, även fast ni inte är i tillverkningsstadiet ännu. Hoppas att både du och din partner kommer fram till en lösning som ni båda är bekväma med.

Håller tummarn @Mois! Låter ju inte helt omöjligt att det tagit sig :)

Fick bokat tid idag för att ta ut spiralen. 26 maj var första lediga tiden :eek:

Hur gör ni för att hålla humöret uppe under försöken? Vi har inte ens börjat och jag har redan börjat deppa/oroa om att det aldrig kommer ta sig. Och då har vi ändå oddsen på vår sida, förra gången tog det sig på första försöket efter att vi träffade rätt på äl datumen . (andra försöket dock).

Hoppas att det blir lite bättre när vi aktivt kan börja försöka, just nu är det bara väntan.....

Tack, tack!

Ja du, vi är ju bara inne på vårt första försök så ännu känns det mest spännande. Vi får väl se om jag tycker det känns lika spännande i höst.. Håller tummarna att det tar sig innan dess ;) Är ju som sagt en evig väntan. Även när man aktivt har börjat att försöka.
Har varit inne lite på familjeliv o läst, och det kan jag inte rekommendera. Var man nojjig innan så blir man ju galet nojjig efter att ha läst där.
Tror det är viktigt, för mig iaf, att hålla fokus på livet som faktiskt pågår här och nu. Då blir man inte lika uppe i den där väntan.

em-pirre: HSSG på må 12.5. kl 16.00 ÄL 17-19/5 och BIM 3/6
Amk Bim 3/5
Rosen-Knoppen: ÄL 25/4 BIM 9/5 (app)
Mois ÄL 29/4 BIM 12/5
Rhinos ÄL 2/5 BIM 16/5
Blåbäret ÄL 6/5 BM 20/5
floggingmolly ÄL enl app 14/5 BIM 31/5 (Tror dock det blir tidigare enl. stickor)

Satte till min spolning! Sjukt snabba ryck på kliniken! Så inför ÄL är jag sedan spolad. :)

Kastar mig in här med en fråga, jag behöver lite stöd och ni verkar vara experterna!

Kort sagt, jag vill nog ha barn men vet inte när. Min sambo vill vänta och jag börjar bli väldigt nervös över att det kommer att bli för sent ...
Jag är 33 år och har aldrig haft regelbunden mens! Jag räknar inte med att vara den mest fertila kvinnan på jorden ...

Finns det någon sorts tester man kan göra för att se om det finns något hopp alls? Eller för att se hur bråttom det är?
En bekant pratade om test för att se hur gamla äggen är. Jag lyckas inte riktigt hitta någon information och vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Sjukvården verkar mest vilja ha att göra med folk som redan försökt ett år, vilket jag på ett plan kan förstå, men kan jag vänta på det?
Jag är naturligtvis villig att vända mig till privatkliniker om någon känner till någon sådan ...

Jag har ingen annan att fråga om det här så... hjälp :nailbiting::)
Du kan vända dig till vilken privat klinik som helst och be dom ta ett AMH-test.

Dock är svaren på det testet bara en fingervisning om du borde snabba på eller inte. Lågt AMH-värde kan vara en orsak till svårigheter att bli gravid men det behöver inte vara det.

Däremot tror jag att ett lågt AMH-värde kan försvåra en IVF då risken är att man är svårstimulerad inför äggplock (få ut få ägg).

Tror det brukar kosta runt 1200kr i Sverige att göra ett sådant test.

På din vårdcentral kan du göra ett sköldkörteltest. Nöjd dig då inte med svaret att resultatet av provet låg inom gränserna utan kräv att få siffrorna. Inom fertilitetsvärlden vill man ha max 2 helst ner mot ett om det krånglar.

Du kan även göra en gynundersökning för PCO.

Oregelbunden mens brukar tyda på frånvaro av ägglossning eller att man ägglossar få gånger. Detta kan många gånger enkelt behandlas med tabletter.

Om du är överviktig så försök gå ner i vikt.

Är du underviktig försök gå upp i vikt.

Tränar du hårt så träna mindre.

Som de andra har nämnt prova använda ägglossningstickor. Om du har PCO så kan dock dessa ge felaktigt svar.

em-pirre: HSSG på må 12.5. kl 16.00 ÄL 17-19/5 och BIM 3/6
Amk Bim 3/5
Rosen-Knoppen: ÄL 25/4 BIM 9/5 (app)
Mois ÄL 29/4 BIM 12/5
Rhinos ÄL 2/5 BIM 16/5
Blåbäret ÄL 6/5 BM 20/5
floggingmolly ÄL enl app 14/5 BIM 31/5 (Tror dock det blir tidigare enl. stickor)

Satte till min spolning! Sjukt snabba ryck på kliniken! Så inför ÄL är jag sedan spolad. :)
Jag är grymt imponerad av deras snabbhet.

Men jag har bara hört gott om Finland av de som gjort ÄD där så jag kanske inte borde bli förvånad.

Ja, jag har förstått att vi har väldigt bra vård här, speciellt vid förlossning och graviditet. Jag minns hur barnmorskorna här tittade på serien som handlade om några svenska barnmorskor (för tio år sen) och skrattade då de tyckte att svenskarna var såå gammalmodiga och okunniga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 255
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 064
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar