En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan ju bara föreställa mig hur det är att vara gravid när man redan har en liten och plus det jobba heltid. För även om jag hade en bra graviditet förra gången så var det självklart tufft emellanåt, det blir ju tungt (tyckte jag iaf).
Detta fasar jag också lite för. Första 12 veckorna var jag dödstrött (jobba - sov - åt middag (som gubben lagat) - sov för natten). Det funkar lixom inte att göra så om man har en 1 åring hemma.... :nailbiting:

Jag har börjat äta folsyra. Men har också börjat med lite c-vitamin, järn och B12. Tror det kan vara bra för mig att redan från start se till att hålla järnvärdet och depåerna uppe.
Just ja, det borde jag nog också göra. Får se om jag har kvar burken sen sist, då köpte jag hem men glömde ta dem (öppnade inte ens burken) :rofl:

Jag kan oroa mig lite för de långa dagarna bakom ratten. Jag har långt till jobbet och sen kör jag ju på jobbet.

I början är det väl inga problem men om magen sväller på samma vis hela graviditeten som jag har gjort i början båda gångerna nu så kommer den vara i vägen tidigt :eek:
Min mage var mini förra gången, trots det fick jag flytta bak stolen så långt så jag fick använda tåspetarna om jag ville gasa på lite :cautious::laugh:

Igår var vi på första träffen i fertilitetsutredningen. Det var lite som att vara på biologilektion år 8, och så lite könsnormativt tänk på det... Dock var det en sympatisk sjuksköterska vi talade med, och mot slutet blev det ett relativt intressant samtal ändå. Nu vet vi lite mer om vilka eventuella vägar som kan öppna sig, och nu väntar första stegen vilka är blodprov för mig och spermaprov för mannen. Sedan har vi bestämt oss för att ta ett steg i taget, och se hur långt vi vill gå. Jag är exempelvis oerhört skeptisk till många av lösningarna, så vi får se hur mycket vi tycker att detta är värt. I början av besöket kände jag ungefär " Vad gör jag här?", och ville mest åka därifrån. Men, vi tar de första stegen. Ett i taget.

Igår var vi på första träffen i fertilitetsutredningen. Det var lite som att vara på biologilektion år 8, och så lite könsnormativt tänk på det... Dock var det en sympatisk sjuksköterska vi talade med, och mot slutet blev det ett relativt intressant samtal ändå. Nu vet vi lite mer om vilka eventuella vägar som kan öppna sig, och nu väntar första stegen vilka är blodprov för mig och spermaprov för mannen. Sedan har vi bestämt oss för att ta ett steg i taget, och se hur långt vi vill gå. Jag är exempelvis oerhört skeptisk till många av lösningarna, så vi får se hur mycket vi tycker att detta är värt. I början av besöket kände jag ungefär " Vad gör jag här?", och ville mest åka därifrån. Men, vi tar de första stegen. Ett i taget.

Jag skulle börja med att reda ut hur saker och ting ser ut.

När vi var på Linné så pratade han först en massa om inseminering och jag såg hur pengarna liksom flög iväg till ingen nytta, vad är poängen med att seminera när vi uppenbarligen har fått till det? Sen sade han det själv, att det kan ju inte vara problem med livmodertappen (den kan vara "täppt") eftersom det blivit ett utomkveds.

Jag tycker det verkar som att en del drar ut på det helt i onödan, varför fick ni inte lämna proverna i förväg? Jag lämnade ju blod två veckor innan besöket och sambon hade med sig sitt spermaprov till besöket och de kollade det under tiden vi var där. Och så gjorde läkaren ett ultraljud (herreGUD så mitt underrede är kontrollerat det sista dryga halvåret....)

Min mage var mini förra gången, trots det fick jag flytta bak stolen så långt så jag fick använda tåspetarna om jag ville gasa på lite :cautious::laugh:

Jag kan inte skjuta bak stolen mer i bussarna, jag kör redan med stortån :eek:

Nå, den dagen den "sorgen" :p Min BM verkade fila på en ansökan om havandeskapspenning redan när jag var där i v6 förra gången för att hon tycker att det är tossigt att köra buss när man är gravid :rofl:

@Amk Vad skönt att ni är igång! Jag tror det är en sund inställning att ta det steg för steg och känna efter emellan.

Mvh Miks

Är det någon av er som håller koll på äl/mens genom en app?
Jag skulle vilja ha en app där jag själv kan skriva in när det är äl /stegring på stickor och mens. Finns det?

Är det någon av er som håller koll på äl/mens genom en app?
Jag skulle vilja ha en app där jag själv kan skriva in när det är äl /stegring på stickor och mens. Finns det?

I den appen jag använder nu kan man lägga in när man fått positivt på äl test och även lägga till notiser mm. Mens kalender Period tracker ser det ut som den heter. Symbolen är en Röd bok med en vit blomma på.

I den appen jag använder nu kan man lägga in när man fått positivt på äl test och även lägga till notiser mm. Mens kalender Period tracker ser det ut som den heter. Symbolen är en Röd bok med en vit blomma på.
Använder också period tracker. Annars skulle jag aldrig komma ihåg när jag hade mens senast osv.

Jag som är gammaldags och inte har internet i telefonen har fyllt mens/äldagbok på blimamma. Där får man också fylla i lite eget.

Appen nerladdad, och den verkar ju helt ok :)
Det där med att komma ihåg när man hade mens är ett gissel. :banghead: har mens nu, men när jag skulle fylla i appen kan jag inte minnas när den började :laugh:

@Amk Förstår att det känns väldigt märkligt att vara igång med fertilitetsundersökningen, men jag hoppas att ni växer in i utredningen och får hjälp som ni är bekväma med. Önskar er lycka till :).

@vilse Jag använder Menskoll (tror jag det heter). Har en ikon med en stor rosa blomma på. Kan fylla i olika symptom och när jag har mens, beräknad ägglossning m.m. Nu har jag inte tagit några ÄL-stickor så datum för ÄL tar jag med en nypa salt, men många gånger jag observerat ÄL-sekret har det sammanfallit väl med datumen i appen.

Till alla: Nu har sambon och jag gymmat till det samma dag som appen visar ÄL så nu får vi vänta och se :). Ska bil spännande.

På måndag träffar jag SSK på överviktsenheten. Jag hoppas hon har någon form av besked om huruvida de ska skynda på min utredning eller inte.

Under tiden så pendlar det hela tiden fram och tillbaka mellan att försöka på allvar att bli på smällen (igen) eller bara låta det bli som det blir. Det sista alternativet passar ju egentligen inte min personlighet så bra. Om jag ska vara ärlig.

Ää, strunta i att försök bli gravid, då lär du ju bli det med en gång! :idea: ( och blir du inte det så kan du ju alltid gå tillbaka till tanten som sa det till dig och hävda att du bevisat att hon har fel :grin: )
Själv hade jag aldrig klarat av att släppa kontrollen :angel:

Nu har jag beställt hem 100 (!!) ägglossningstester och 20 gravtester. 211 kr :D Om de bara håller tiden med leverans så ska jag ha dem 2-4 dagar innan beräknad ÄL (enligt app).
(Vi ska ju dock inte försöka förrän nästa månad, men jag vill veta lite hur kroppen fungerar. Och jag måste ringa och få bokat tid så jag kan plocka ut spiralen (koppar..) )

Ää, strunta i att försök bli gravid, då lär du ju bli det med en gång! :idea: ( och blir du inte det så kan du ju alltid gå tillbaka till tanten som sa det till dig och hävda att du bevisat att hon har fel :grin: )
Själv hade jag aldrig klarat av att släppa kontrollen :angel:

Nu har jag beställt hem 100 (!!) ägglossningstester och 20 gravtester. 211 kr :D Om de bara håller tiden med leverans så ska jag ha dem 2-4 dagar innan beräknad ÄL (enligt app).
(Vi ska ju dock inte försöka förrän nästa månad, men jag vill veta lite hur kroppen fungerar. Och jag måste ringa och få bokat tid så jag kan plocka ut spiralen (koppar..) )

Det verkar dock bevisligen hjälpa att besöka en fertilitetsläkare, vi är ju två som plussat efter det ;) Så det måste ju vara statistiskt säkerställt :D

Det verkar dock bevisligen hjälpa att besöka en fertilitetsläkare, vi är ju två som plussat efter det ;) Så det måste ju vara statistiskt säkerställt :D
Hmm, med detta så börjar man ju nästa undra - visste ni verkligen hur ni skulle göra innan han berättade det för er? :cautious:

(sorry, kunde inte låta bli. Hoppas ni inte tar illa upp :p )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 144
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 064
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar