En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Där slog du huvudet på spiken tycker jag! Har också funderat i samma banor, har lite svårt för stora förändringar och nya saker vill gärna bestämma de mesta för att vara tillfreds och inte stressa upp mig men detta väntan och ovissheten är sånt som knäcker en lite.:( gubben min har ett barn sen tidigare så han har ju lite koll på hur allt förändras men jag har ju noll koll, kommer man tycka om sitt barn och vad händer om man blir trött och less, kan man bli så less så man slutar tycka om sitt barn? Jag kan ta hand om en massa djur och de har ju blivit bra individer men barn liksom O_o har aldrig ens tyckt om de men känner ändå någon sorts kl ticka och sug efter det nu.

Undra hur många som verkligen känner sig helt redo när de planerar/blir med barn? Eller anpassar sig de flesta under graviditets tiden kanske? För även om man känner suget så är det ju väldigt läskigt måste jag ju erkänna!:eek:

Jag tror inte bara att det har med att göra att det tar tid för oss att bli gravida. Men det är nog en del i det kanske. Hade vi varit gravida eller haft barn nu så hade jag nog inte haft lika mkt tid över till att fundera och analysera och nojja. Utan då är det som det är-deal with it liksom. Nu under denna resan så har man ju hunnit bli både halvreligiös och börjat tro på skrock och allt möjligt verkar det som..:cautious: Kan tänka sånna dumma tankar som: Det är inte meningen att det ska vara han och jag, då hade vi haft barn nu. Eller lika bra att göra slut nu så det inte skiter sig när vi fått barn. För gör det det så är det mitt fel ifall vårt barn får separerade föräldrar, jag kan ju inte skaffa barn som det känns nu drt är ju att be om trubbel.

Åh vad tråkigt Maria. Både med läkaren och sambon.

Får jag komma med ett råd lite "bara så där"? Bokekämpa. 5 love languages av Gary Chapman har jag och sambon läst. Finns på nätet och kostar en dryg hundralapp. Jag tycker att vi fick lättare att förstå varandra efter att vi läst den och har inte bråkat alls lika mycket. Ta en kik på www.5lovelanguages.com och läs lite om det!

Det är för övrigt ett råd som ni andra också gärna kan följa. Jag har prackat på boken på alla mina vänner :)

Mvh Miks

Den verkar jättebra! Ska genast beställa! Den första boken jag kommer läsa som är skriven på engelska:-) Jag vill verkligen kämpa. Jag tror att det är sånt här som verkligen kan stärka en som par om man tar sig igenom det.

Det verkar vara ganska vanligt att folk inte är riktigt redo, utan vänjer sig med tanken under graviditeten.

'Min kompis man ville inte ha barn ännu, för han väntade på det där rätta tillfället då han skulle vakna och vilja ha barn. Hon "övertalade" honom att sluta med preventivmedel, med den tanken att det tar uppemot ett år innan de ens blir gravida, och sedan ytterligen nio månaders väntan. Hon blev gravid två veckor senare, och nu är han nästan mer förväntansfull än henne. Han är otroligt glad över att hon övertalade honom att de skulle ta steget.

Kanske vissa människor behöver dendär knuffen i rätt riktning? Dock är de kanske lite riksfyllt, eftersom man inte riktigt vet ifall den andra ändrar åsikt eller ej. Fast i såna fall tror jag att personen verkligen vet att det är barnfrihet som gäller.

kl

styrkekramar åt alla som fortfarande kämpar, och grattis till de som lyckats:)

Jag har jobbat som barnflicka i flera år (började såpass tidigt att jag nästan är mormor nu, ett av barnen skaffade egna barn tidigt) :D

Jag är alltså inte alls bekymrad för det praktiska runtomkring osv.

Sen kan det naturligtvis aldrig bli samma sak som egna barn.

Och sambon har ju tre så han borde ha koll!

Hur vet du att du har gått just ett år med obehandlad klamydia (nyfiken :o)

Vad kul att kunna följa nästa generation på så sätt.

Eller så har din sambo i alla fall koll på att han inte har någon koll alls :D

Kl

Visst är det så att man växer in i det under graviditeten. Jag tror att naturen har ordnat det så. Sen är det ju självklart inte så för alla. Men generellt. Sen tror jag även att kvinnor har, av naturliga skäl, ett litet försprång framför männen.

Tyvärr kan jag som sagt inte lugna er med att känslan av kontroll kommer tillbaka eller känns bättre. Snarare tvärtom då man inser att så länge bebisen var i magen så hade man i alla fall en viss kontroll eftersom man i alla fall hade en viss koll på var barnet var och vad det höll på med. När den väl kommer ut då tja....förvandlas allt till total kaos. :D

Hmm kaos.. Det låter... härligt! :D
Jag känner mig mer än redo att bli förälder! Kommer (är) dock bli en utmaning att släppa på kontrollen inför graviditet, under och efter när den lilla knodden är ute (fröken kontroll behov här!) men jag är så himla medveten om att jag har ett kontroll behov och bara genom det så har det blivit så himla mycket bättre! Ni skulle sett förut, sambon av tvungen att skicka iväg mig på promenad om han skulle laga mat, annars stod jag där och kollade in vilka kryddor som användes osv :cautious:, nu kan jag med ro lägga mig i soffan och njuta av matdoften på avstånd :D

Antingen så fick jag det av ett värdelöst ONS (mest troligt), av dåvarande pojkvännen eller sex år tidigare. Och då känns ett år mest troligt.

Jag har inte alltid varit klok som en bok :p

Nej inte kaos (det är ju fullt hanterbart) utan TOTAL kaos :D.

Jag vet att ni säker har hört det här miljontals gånger men man mognar så enormt mycket som förälder. Och nu menar jag inte den där "omognaden" som hör till lek och bus sidan. Eller hitta på roliga saker sidan och liknande. Utan plötsligt så får livet ett annat perspektiv. Plötsligt så en dag så vaknar man och inser att man är FÖRÄLDER.

Tyvärr är det ju dock så här i världen att alla blir inte en FÖRÄLDER. Men för många är det så och mitt hjärta värker för alla de barn vars "föräldrar" aldrig kommer till den insikten att de är just "FÖRÄLDRAR". Har ju nu inget med blodsband att göra utan det kan lika gärna vara adopterade barn eller fosterbarn.

För annars tycker jag att det är lite lustigt det där med kärlek. Har nämligen upptäckt att ju fler barn jag har att dela kärleken på ju mer kärlek finns det att ta av.

Ibland önskar jag att jag kunde ta alla barn som inte har någon FÖRÄLDER och bara ge dom all den kärlek och FÖRÄLDRASKAP som alla barn förtjänar och behöver.

(Om ni tycker jag verkar hormonell och känslosam nu så skulle ni se mig dagarna efter förlossningen när amningshormonerna kommer igång på allvar. Jisses vad gråtmild och känslosam jag är då. Ingenting mot nu :D)

(Och bara för att det inte skall bli något missförstånd så är jag ingen perfekt förälder. Mina grannar kan intyga att jag skriker till rejält på mina barn med jämna mellanrum)

Senast ändrad:

Och ja, det är jätteroligt att ha vuxit upp med de barnen och se de växa upp, de är ju lite mina de också. Och deras mamma är någon underlig blandning av extramamma och väninna.

Det är vid närmare eftertanke inte så konstigt att jag inte tycker att sambons släkt/familjekonstellation är särskilt underlig :D (Som ex har hans bästa vän barn både med sambons barns mammas halvsyster OCH sambons brors dotter...)

Antingen så fick jag det av ett värdelöst ONS (mest troligt), av dåvarande pojkvännen eller sex år tidigare. Och då känns ett år mest troligt.

Jag har inte alltid varit klok som en bok :p

Ja ett år låter ju som mest trovärdigast i ditt fall. Värdelöst skrev du också. Hmm så inte ens bra sex fick du. Ja ja man kan ju inte göra kloka och förståndiga val jämt.

Förresten tänk vad livet hade varit tråkigt om man alltid gjorde kloka val :p

Jag ångrar inget men det finns ju saker jag inte skulle göra om :p

Kl.
Hur går det för alla?
Ägglossning idag enligt app, misstänker att det är på g, om inte idag så imorrn eller på onsdag. Hyn är katastrof, precis som den brukar under ägglossningen, och humöret lika så. Har retat mig på allt och alla under dagen :crazy:
Har nuppat på varannan dag nu sen förra veckan och ska försöka hålla mig vaken tills sambon kommer hem ikväll :o eller jag SKA hålla mig vaken om jag så måste hålla upp ögonlocken med tandpetare, går ju inte somna otillfredsställd liksom :o :p

Februari

fia-lisa ÄL 28/1 BIM 12/2
Blåbär ÄL 14/2 BM 28/2
_Maria_?

Mars

AMK Äl 18/2 BIM 6/3
floggingmolly Äl 28/2 BIM 14/3 (enligt app)
Rosen-Knoppen Äl 3/3 BIM 17/3 (app)
em-pirre Äl 3/3 BIM 18/3
TLV ÄL 5/3 BIM 19/3 (app)
Rhinos äl enl app 6/3 BIM 18/3
Miks ÄL 15/3 BIM 31/3

April

lil-sis ÄL 27/3 BIM 10/4

Knuffar listan, uppdatera er, please :D

Hahaha det kunde han om det inte vore för att när jag väl har somnat är jag helt lost om jag vaknar till..:D skulle säkert satt mig upp och börjat pratat en massa goja för att sen däcka totalt igen... Haha ;)

Jag väntar på mens, och kroppen har förberett sig i vanlig ordning. Har svullna bröst som idag blivit något mindre ömma, så förmodligen kommer den imorgon eller så. Vi får se!

Jag blir tokig!!
Min man var inte in the mood idag :mad:
Han har lovat mys i morgon men tänk om det var idag det gällde?

Ja, man blir ju lite stressad över sånt.

kl

Här har ägglossningen varit superkonstig. Inget äl-sekret :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 328
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst