En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Välkommen!

Det är bara att fortsätta testa en gång per dag. När stickorna börjar bli lite positiva så kan man testa två ggr per dag. Jag gjorde så i början innan jag kände min kropp bättre. Sen behövdes det inte alls så mycket.

Billiga tester finns att köpa på nätet.

Appen går ju bara på genomsnitt, vilket gör att du kan ha haft ÄL för 1 vecka sedan - men det kan även innebära att du har ÄL först om några dagar ;)
Så börja testa med ÄL stickor redan nu så du inte riskerar att missa något ;)
Många testar två gånger om dagen, jag höll mig till att testa 1 gång om dagen till dess att jag började se en stegring.

Lycka till :)

Äsch du hann svara innan mig :D

Tack! Då gör jag så, jag har beställt ett gäng stickor... sådär 56 st... :)

Tack alla för välkomnandet :D

*kl*

Tittar in lite hastigt. Får ju aldrig tid att sitta på Buke nuförtiden, när ungarna vägrar sova middag! :p

Det blev dåligt med nuppande denna ägglossningen. Svärfar blev svårt sjuk precis vid den tiden och mannen hade noll lust, vilket är absolut förståeligt. Fick väl till det en gång, men då tror jag det var försent... Har ju inte jätteregelbunden mens, så vet inte exakt när ägglossning infaller.
Räknar med att få mens mellan tors-söndag nån gång. Så får vi väl se...
Får nog införskaffa äl-stickor känns det som iaf.
Och försöka titta in här oftare! Älskar tråden!! :)

Mensen kom igår... Bläää...
Denna gången var det 28 dagar mellan. Förra 31, och gången innan 27. Sen kommer jag inte ihåg. Men inte speciellt regelbundet iaf.
Nu blir det väl att beställa äl-stickor. Borde väl ha ägglossning om typ två veckor.
Suck vad trött jag blir.
Nu har jag även beordrat mannen att äta nyttigt och ta lite extra vitaminer. Få se om det gör nån skillnad... :p

Här är jag igen. Kände jag måste skriva något då jag ser mitt namn på äl och bim listan hela tiden. Kan ju inte låta bli att läsa i tråden;)

På barnaskapande fronten så är läget som innan. Förr förra månaden var prolaktinet nere på normal nivå enligt blodprov. Om jag hade äl enligt blodprov sa inte sköterskan något om. (Jag ringde upp eftersom min läkare inte kontaktat mig). Förra månaden kunde jag inte ta något blodprov eftersom läkaren aldrig kontaktade mig så jag fick remiss till det och jag sökte honom hur många gånger som helt:crazy: Och denna månaden hoppas jag att han hör av sig så jag kan ta blodprovet. Efter dessa 3 gånger om prolaktinet var ok och äl kommit igång så skulle jag få provera om inget hänt. Så jag hoppas att förra månaden räknas in, tkr inte jag ska behöva lida för att han inte hör av sig..Skittråkigt när man har en dag i månaden att se fram emot och så skiter det sig.

Förövrigt så är det väl inte så jättekul just nu. Jag och sambon har kommit ihop oss 2 gånger (inte om något som har med barn att göra) och jag har blivit ganska ordentligt trött på honom och känner mig väl inte så säker på att jag vill leva med honom, vilket rimmar ganska dåligt med att försöka skaffa barn :meh::(

Vad tråkigt att det blivit så mellan dig och sambon. Kan det ha att göra med att ni är stressade över att det inte blir nåt barn?
Hoppas ni kan lösa det hela! Eller att det ändå blir så bra det kan bli.

Åh vad tråkigt Maria. Både med läkaren och sambon.

Får jag komma med ett råd lite "bara så där"? Boken The 5 love languages av Gary Chapman har jag och sambon läst. Finns på nätet och kostar en dryg hundralapp. Jag tycker att vi fick lättare att förstå varandra efter att vi läst den och har inte bråkat alls lika mycket. Ta en kik på www.5lovelanguages.com och läs lite om det!

Det är för övrigt ett råd som ni andra också gärna kan följa. Jag har prackat på boken på alla mina vänner :)

Mvh Miks

Nu beställde jag böcker för nästan 300kr och det är ditt fel :mad:

:p

:D

Haha, det var av den anledningen jag inte vågade klicka på länken ;) köpte föräldraböcker för pengar jag inte har förra månaden. Visserligen blev sambon jätteglad och vaktar sin "pappalogi" som en hök, jag får INTE läsa den innan han är klar med den :mad:

Här råkade det bli så vältajmat så jag fick rejält utslag på äl-sticka idag... Trodde ju jag hade missat äl... Och nuppning igår, och det lär fortsätta idag med :D

Så kul att läsa om din förmodade graviditet Emor! Jag är uppriktigt glad för din skull och hoppas att UL på tisdag visar på att det vankas en liten :love:!

Kul med massa nya i tråden tycker jag! Jag är väl den ända nu som inte får börja försöka bli gravid än, så jag lever genom er andra ;). Håller verkligen alla tummar för att det ska bli bebis för alla i tråden :). Min sambo har börjat bli lite mer positivt inställd till det här med barn nu, kul tycker jag! Hade en kund på jobbet häromdagen som hade med sig en 6-månaders pojke som hon slängde i famnen på mig, min kollega sa att det såg helt rätt ut med en bebis i min famn haha! Den som väntar på något gott... heter det väl...

Floggingmolly: Gymma på ba'! Kul med pappaböcker, kanske ska köpa den där pappalogi till min sambo för att ge han lite panikkänslor? *hähähä* nä skämt åsido...

Senast ändrad:

Jag hänger här fastän vi inte kommer börja försöka förrän tidigast till hösten (det är så mycket som går emot just nu).

Det känns väldigt tomt att inte ens kunna hoppas den här månaden. Det sliter i mig.

Tänk så mycket enklare allt hade varit om jag inte vaknat en dag, varit trettio och börjat fundera...

Det känns väldigt tomt att inte ens kunna hoppas den här månaden. Det sliter i mig.

Tänk så mycket enklare allt hade varit om jag inte vaknat en dag, varit trettio och börjat fundera...

Jag har hört mig för lite angående fertilitet hos de som fått ena äggledaren borttagen.

Saken är den att man verkar inte veta helt säkert. Tydligen kan den fungerande äggledaren ändå fånga upp ägget fast det lossar från fel äggstock i vissa fall.

Bortopererad äggledare kan vara en orsak till nedsatt fertilitet men det behöver inte vara det.

Enligt så borde de med ena äggledaren bortopererade ta i genomsnitt längre tid på sig att bli gravida men enligt den lilla statistik som finns så gäller ca 8 månader för dessa personer också.

Så slutsatsen är att ingen vet något med säkerhet och en bortopererad äggledare kan dra ned fertiliteten men den behöver inte göra det. Och tydligen finns det en chans att bli gravid fast man ägglossar från fel äggstock. Dessutom kan kroppen enligt en läkare kompensera genom att ägglossa oftare från den intakta sidan.

Dock har jag inga bra källor som några studier då det verkar som sagt vara ett ganska så outforskat område. De jag gjort är helt enkelt att vända mig till folk som haft X och hört vad deras läkare sagt om saken till dom.

Nu är det 5 pers så det är inget jätteunderlag direkt. Men av dessa 5 är den en som absolut inte fått nedsatt fertilitet (hon har blivit gravid bara hon sniffat på sin mans kalsonger). 2 hade problem sedan innan. 1 är normalfertil och 1 verkar det väldigt segt för.

Vet inte om detta hjälper dig direkt dock.

Senast ändrad:

Problemet är ju att man inte vet om den andra är skadad eller inte. Därav utredningen. Så vet jag sen.

Gynekologen har beskrivit statistiken bra men den är ju inte tillämpbar på individer. Han påpekade också att eg är ju chansen större för mig nu eftersom den bevisligen dåliga äggledaren är borta.

IVF är ju inget problem, inget som skrämmer mig. Det är att vara utlämnad till alt det här väntandet.

Hade sambon haft samma ekonomi som för ett par år sedan hade jag redan varit opererad på Carlanderska. Blä. Avskyr pengar!

Och naturligtvis så sprutar det ju bebisar just nu :p

fia-lisa ÄL 28/1 BIM 12/2
Blåbär ÄL 14/2 BM 28/2
_Maria_?

AMK Äl 18/2 BIM 6/3
floggingmolly Äl 28/2 BIM 14/3 (enligt app)
Rosen-Knoppen Äl 3/3 BIM 17/3 (app)
em-pirre Äl 3/3 BIM 18/3
TLV ÄL 5/3 BIM 19/3 (app)
Rhinos äl enl app 6/3 BIM 18/3
Miks ÄL 15/3 BIM 31/3
lil-sis ÄL 27/3 BIM 10/4

Nuppar man inte i tid så blir det ju inget, garanterat. Någon som vet om de spolar äggledare utan att man måste boka speciell tid för det?

Vet faktiskt inte. Men det är ju ingen jättekomplicerad procedur. Däremot är upplevelsen av den väldigt individuellt. Vissa känner ingenting och för andra gör det ont.

Problemet är ju att man inte vet om den andra är skadad eller inte. Därav utredningen. Så vet jag sen.

Gynekologen har beskrivit statistiken bra men den är ju inte tillämpbar på individer. Han påpekade också att eg är ju chansen större för mig nu eftersom den bevisligen dåliga äggledaren är borta.

IVF är ju inget problem, inget som skrämmer mig. Det är att vara utlämnad till alt det här väntandet.

Hade sambon haft samma ekonomi som för ett par år sedan hade jag redan varit opererad på Carlanderska. Blä. Avskyr pengar!

Och naturligtvis så sprutar det ju bebisar just nu :p

Men dom trodde alltså att du fick ett X för att äggledaren var skadad? Eller såg dom tom att den var skadad vid operationen?

Vet inte om det syntes något men minst ett års obehandlad klamydia gör ju risken att de är skadade tämligen reell.

Väntandet och ovissheten är verkligen stora utmaningar. :mad:

På något sätt har jag alltid kunnat kontrollera så gott som allt som hänt mig. Jag har alltid vetat vad jag vill arbeta med, hur jag vill bo , hur jag vill att en relation ska vara, vilka djur jag ska ha etc. Då har jag kunnat sätta upp delmål för att kunna nå mina mål, och varje steg på vägen har varit kontrollerat och en del i att nå målet. Nu är det helt annorlunda: jag är inte säker på att det här med barn är en bra idé, inte heller att barnfrihet är en bra idé, jag kan inte göra mer än att försöka ha sex vid rätt tidpunkt, och efter varje ÄL-period ska det väntas till BM. Därefter kommer en massa andra frågor och ovisshet: hur är det egentligen att ha barn? Hur kommer min passion att påverkas? Hur kommer ekonomin bli? Hur ska vi hinna? Kommer vi också bli sådär läskigt upptagna av det lilla pyret, vilket kan göra det svårt för våra vänner att stå ut med oss?

Många frågor, mycket väntan. Kanske är detta med barnskaffandet en av få saker som vi människor inte kan påverka särskilt mycket. Vi kan ju påverka om vi INTE vill ha barn, men inte ATT få det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 327
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar