En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Jag undrar ifall man får det även om man är timmis.
I dagsläget jobbar jag 50% men jag överväger att bli timmis istället då det hade passat mig så mycket bättre. Jag kommer ev att jobba mer än 50% då.

Då räknas det ut på vad du tjänar på ett år ändå. Det är väl senaste året som räknas, har jag för mig (senaste året med inkomst). Men rätta mig gärna om jag har fel, någon ;)

Om du har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen
Föräldrapenning som baseras på din inkomst kallas för föräldrapenning på sjukpenningnivå. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en inkomst över 180 kronor per dag i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga. Ring kundcenter om du är osäker på om du uppfyller villkoren.

Den där försäkringskassan är en jäkla djungel. Jag hade för mig att föräldrapenningen även grundar sig på sysselsättningsgraden. Läs även denna länken för att räkna ut SGI www.forsakrinskassan.se

Mvh Miks

Bu! Jag kommer ihåg att vi fick lite pengar när jag var sjukskriven och när vi var föräldralediga men jag hade visst förträngt hur lite det egentligen var! Det här var en bra reminder! Nåja, vi har ju minst 10 månader på oss att bunkra :)

Mvh Miks

KL

Idag sa jag till sambon att jag haft en så konstig mens den här gången. Den kom och gick väldigt fort och obemärkt. Knappt nån mensvärk och inget dåligt humör. "Du kanske är gravid? " sa han hur lugnt som helst. Hade jag inte ens tänkt på! Vi är noga med skydd dagarna runt ÄL och jag tycker jag känner min kropp så bra att jag vet när risken/chansen är störst. Senaste månaden har vi bara haft oskyddat sex en gång och det var cirka en vecka efter ÄL. Borde vara omöjligt med jag kan inte låta bli att hoppas lite ändå. Samtidigt vore lite olämpligt just eftersom sambon sa senast för nån vecka sedan att han vill vänta lite till med barn...

Jag vet inte om jag skall hålla tummarna eller inte :nailbiting:

Men du borde ta ett gravtest omgående.

Om du nu är gravid så är det väl bra om ni får reda på det så snart som möjligt, så ni kan diskutera hur ni vill göra.

Tror inte det ger något utslag på ett grav.test än. Jag avvaktar lite så får vi se. Det kanske är min barnlängtande kropp som vill skoja lite med mig bara :p

Om det är så att din mens har kommit och gått i princip obemärkt så har du passerat BIM och då får du med stor sannolikhet utslag på ett test.

Jag undrar ifall man får det även om man är timmis.
I dagsläget jobbar jag 50% men jag överväger att bli timmis istället då det hade passat mig så mycket bättre. Jag kommer ev att jobba mer än 50% då.

Kikar in i den här tråden då och då för att se hur det går för er alla, sedan såg jag din fråga. Är du fast anställd på 50%?
Tänk dig så för om du hellre vill blir timmis, för som timmis får du inte semesterdagar under föräldraledigheten, vilket du får om du har en anställning.

Innebär semesterdagar att man då får extra betalt eller vad?Så dåligt insatt i allt det här.

Kolla upp ordentligt först så du inte blir av med några förmåner som timmis. Tex betalar vissa företag extra föräldrapengar under föräldraledigheten (jag får tex 90% i fp de första 6 månaderna, 80 från fk och 10 från ag).

Du får oftast lite högre timpeng som timmis eftersom du inte får semesterdagar. Den betalas ut i pengar.

Men innan du gör något kolla ordentligt både med fk och ag. Det är lätt att trassla till det för sig och förlora en massa pengar på det.

En semesterdag är i pengar värt ca 5,4 % av din månadslön. Den får du bara om du har en fast anställd, som timanställd får du semesterersättningen utbetald tillsammans med timlönen (ca 12% utöver ordinarie timlön). Semesterersättningen (ca 12%) räknas inte med när försäkringskassan räknar fram ditt SGI.

Som föräldraledig tjänar du in semesterdagar under de första 4 månaderna du är föräldraledig och motsvarar 8 semesterdagar => 8*5,4= ca 43 % av din ordinarie månadslön om du tar ut dem i pengar. Alltså om du har en månadslön på 10 000 kr så får du ca 4 300 kr för de semesterdagar du tjänar in under föräldraledigheten. Pengar du inte får om du är timanställd.

Dom är 5 år, 3 år och 1,5 år. Så ja vi började sent. Och eftersom man var så sent ute så gäller det att ligga i om man vill ha fler. För trots allt så är 38 många gånger en magisk gräns. Inte för alla men jag ser det nog snarare som en bonus med graviditet efter 38 än en "självklarhet".

Jag är född 75 är du då 76?

Om din man har haft en riktigt tuff förkylning eller varit ofta sjuk eller haft ont (lite eller mycket) så kan det vara läge att fundera på om din mans simmare har lite problem.

Eftersom du är så pass gammal (förstod att du var/blir 38 i år) så vänta inte för länge med att kolla upp er. Vissa saker är ju väldigt lätta att åtgärda. Nu har du ju ganska nyligen varit gravid och det gick fort dessutom så du behöver ju inte få panik än på något sätt. Men säg om inget händer på tex 2-4 månader dvs ni har försökt i 8-10 månader.

Jepp jag är född 76. :)
Ja vi har varit förkylda näst intill hela hösten & vintern! Är nästan aldrig sjuka annars nån av oss. Menar du att det kan inverka?
Kanske lyckas nu då! Äldsta dottern har slutat på dagis för en tid och drar inte hem precis ALLT därifrån längre! Så nu är vi friska. ;)
Då kör vi på ett par månader, sen söker vi nog hjälp om inget händer. Tack för rådet!!

Är ännu mer sugen nu! TVÅ av mina närmare vänner har denna veckan berättat att dom är gravida!!!! Blir så avundsjuk! En ska ha i augusti och en i september. Ååååh! :arghh: ;)

Ja infektioner kan påverka mannens spermier. För det mesta blir det en tillfällig dipp i kvalitén på dom men ibland kan nedsättningen vara mer långvarig. Ibland kan det tom behövas en antibiotika behandling för att återställa normal produktionen.

Visst är det jobbigt när folk runt en blir gravida när man själv inte blir det. Man blir ju sååå avundsjuk. Varför blir dom gravida men inte jag. Inte för att man missunnar dom graviditeten men man vill ju så gärna själv också vara gravid.

Fullt utslag på älstickan idag:-D Vi nuppelinuppade i förrgår samt idag. Nu läste jag vad ni skrivit om infektioner och förkylningar. Sambon är ju förkyld nu:O Aja är inte mkt att göra något åt.

Åh nej vad jobbigt! Som Tora skriver missunnar man ingen att bli gravid, men man blir ju så avundsjuk :( Igår fikade jag med en vän och fick prata ur mig lite. Alla runt mig blir gravida och jag får inte ens försöka än, snälla säg inte att du är gravid också!, sa jag. "Jag får veta på fredag...", säger hon då.

*kl*

Alla runtomkring mig blir också gravida till höger och vänster, har 2 nära vänner utan barn nu, resten är antingen gravida, har en son/dotter på ca 1 år eller väntar/precis fått syskon nummer 1 eller 2! :love::eek:
Finns även några som har barn som är runt 3-4 år men dom är aningens äldre än mig eller fick barn när dom var 16-17år och det är väl kanske inget att eftersträva! (Samt att jag har passerat den åldern med råge ;))

Vi har som sagt stängt verkstaden till i Maj/Juni någonstans, har räknat framåt lite så att det absolut inte skall bli ett sent 2014 års barn utan ett tidigt i 2015 istället! :)

Gud vad jag längtar efter en egen liten plutt, alla mina vänner säger att jag får något drömskt i ögonen så fort jag ser en mamma eller pappa med bäbis på stan! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 795
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 334
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar