En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Jag dammar av mitt gamla konto efter att ha smygläst här i flera år. Nu är det äntligen min (vår) tur att försöka få till en graviditet!

Jag och min flickvän går via regionen för behandling med donerade spermier. Det har varit en ganska lång process, där första kontakten gjordes 2020. 2021 gjordes utredning och vi ställdes i kö i juni. Vi fick höra att kön var 1 år, men redan tidigare i veckan fick vi besked om att vi fått en donator!

Jag har under utredningen fått ta lite olika prover (amh och tsh bland annat) och gjort äggledarspolning där allt sett bra ut. Jag fick ta nya prover igår, och jag hoppas inget har försämrats sen tidigare. Vi ska börja göra insemination i naturlig cykel, men med ultraljud för att se att det finns en äggblåsa redo. Nu har jag precis fått mens och om allt går som det ska så blir första försöket redan i denna cykel. Men mina cykler är inte extremt regelbundna och det finns risk att ägglossningen kommer en helg, och då blir det inget försök denna cykel.
 
Nästa vecka blir det blodprover för att kolla att jag faktiskt hade ägglossning, samt att följa upp mina äggvärden utan hormoner :) Ser det bra ut så har jag förstått det som att de ska matcha mig mig en donator, och sen hoppas jag att det blir försök nästa cykel :) Har ju varit bakslag i stort sett varje steg hittills, så känns lite overkligt att det skulle gå smidigt nu, men vi får se 🙈

Vad spännande! Vi är i samma process, med donerade spermier, så det är kul att följa dig. Jag hoppas att allt ser bra ut och att du får komma igång redan nästa cykel!

Jag tycker hela processen känns så overklig! Att efter alla prov och utredningar så kanske det till slut kommer bli ett barn!?
 
Vad spännande! Vi är i samma process, med donerade spermier, så det är kul att följa dig. Jag hoppas att allt ser bra ut och att du får komma igång redan nästa cykel!

Jag tycker hela processen känns så overklig! Att efter alla prov och utredningar så kanske det till slut kommer bli ett barn!?
Ja, väldigt overklig! Jag är en väldigt planerande person med, så att släppa kontrollen så här och känna att ”det blir om det blir, och när det blir” är lite utanför min comfortzone 🙈

Blir kul att följa dig och din partner med :)
 
Bara besked, så kan ta tid såklart. Särskilt med tanke på corona.

Är helt ärligt rädd för att ha mens igen, är jag snabb och smart med smärtstillande så funkar den. Misstänker endometrios, vilket gör att jag dessutom kanske har fertilitets problem pga av det.
Men ska man försöka bli gravid så ska man ju inte äta naproxen, och då vet jag inte hur man överlever. Stoppa huvudet i sanden? Någon som vet vad man kan byta ut den till?
Jag kan förstå din rädsla.
Alvedon, TENS, akupunktur, värme och sånt är ju tyvärr det man får hålla sig till.

Finns en del att läsa om endometrios på nätet, speciellt om man orkar läsa engelska texter.
 
Tröttnade på att vänta på mensen. Cd 84 idag. Fick utskrivet Primolut-Nor i november, men har av flera anledningar inte vilja äta dem. Men nu gav jag upp. Bara ge mig mens nu.
Tabletterna ger mig kraftig mensvärk, kraftigt ömma bröst, ökad trötthet och pms-humör. Och ökade problem med halsbränna, lite känningar av gallan och lätt förstoppning. Så mens vore faktiskt trevligt nu.
Om jag bokar in spa-dag med bad på måndag, tror ni mensen kommer då? :rage::devil:
 
Fått lite mer info om mina egna undersökningar och prov, normal livmoderhåla, fri passage i äggledare, TSH 1,7 och AMH 1,0. TSH-värdet är alldeles utmärkt har jag förstått det som, AMH åt det lägre hållet för min ålder (33 år) men inom någon form av normalspann och inte katastrofalt. Får väl antagligen avslutande möte på kliniken den här veckan (ev via telefon, men det passar mig/oss bara bra) och så blir det väl remiss till IVF då. :) Och så ska vi ju få svar på sambons prov med.

Ett AMH-värde på 1,0 är ju aningen lågt som sagt, men det är ju en sammanvägning av flera faktorer förstås som avgör fertiliteten. Några tankar kring AMH-värde överlag?
 
Tog mod i förrgår att ringa för att prata om min uteblivna ägglossning och oregelbundna mens eftersom barnskapandet inte riktigt vill sig. Blev bara runt skickad fram och tillbaka i telefonen och nu vet jag varken ut eller in vem jag ska kontakta. Känner mig skitkorkad och vill väl typ ge upp. :crazy:
 
Fått lite mer info om mina egna undersökningar och prov, normal livmoderhåla, fri passage i äggledare, TSH 1,7 och AMH 1,0. TSH-värdet är alldeles utmärkt har jag förstått det som, AMH åt det lägre hållet för min ålder (33 år) men inom någon form av normalspann och inte katastrofalt. Får väl antagligen avslutande möte på kliniken den här veckan (ev via telefon, men det passar mig/oss bara bra) och så blir det väl remiss till IVF då. :) Och så ska vi ju få svar på sambons prov med.

Ett AMH-värde på 1,0 är ju aningen lågt som sagt, men det är ju en sammanvägning av flera faktorer förstås som avgör fertiliteten. Några tankar kring AMH-värde överlag?
AMH är ju inget mått på ens fertilitet. Vad det säger är att du inte har så många ägganlag kvar. Vad som händer är att man kanske inte får ut så många ägg + att de kan behöva längre tid för att mogna. Den enskild viktigaste fertilitetsfaktorn är ens ålder. Du är ju trots allt i en relativ bra ålder, även om du börjar närma dig ”det äldre spannet”. Tycker det låter som om du har bra förutsättningar.
 
Tog mod i förrgår att ringa för att prata om min uteblivna ägglossning och oregelbundna mens eftersom barnskapandet inte riktigt vill sig. Blev bara runt skickad fram och tillbaka i telefonen och nu vet jag varken ut eller in vem jag ska kontakta. Känner mig skitkorkad och vill väl typ ge upp. :crazy:
I min region är det till kvinnokliniken man ringer, de har en fertilitetsmottagning. Du skulle kunna testa googla på fertilitetsutredning + din stad/region och se om det klarnar! Dåligt att ingen kan hänvisa dig rätt. Hjälp med utebliven ägglossning etc ska en vanlig gynekolog också kunna ge men tänkte just att du även önskar barn. I en del regioner finns också privata gynmottagningar som man kan vända sig till, vissa är regionanslutna och tar vanlig patientavgift. Känn dig inte korkad! Det är inte lätt att veta.
 
Tog mod i förrgår att ringa för att prata om min uteblivna ägglossning och oregelbundna mens eftersom barnskapandet inte riktigt vill sig. Blev bara runt skickad fram och tillbaka i telefonen och nu vet jag varken ut eller in vem jag ska kontakta. Känner mig skitkorkad och vill väl typ ge upp. :crazy:

Kan trösta dig med att vi gjort den resan en gång redan och nu står vi väl tyvärr vid en punkt där vi skulle behöva göra den igen. Och jag fattar fortfarande inte vart jag ska vända mig och hur jag ska gå tillväga... :cautious:

Det är ju verkligen skitkrångligt :arghh:
 
I min region är det till kvinnokliniken man ringer, de har en fertilitetsmottagning. Du skulle kunna testa googla på fertilitetsutredning + din stad/region och se om det klarnar! Dåligt att ingen kan hänvisa dig rätt. Hjälp med utebliven ägglossning etc ska en vanlig gynekolog också kunna ge men tänkte just att du även önskar barn. I en del regioner finns också privata gynmottagningar som man kan vända sig till, vissa är regionanslutna och tar vanlig patientavgift. Känn dig inte korkad! Det är inte lätt att veta.

I min region är det till kvinnokliniken man ringer, de har en fertilitetsmottagning. Du skulle kunna testa googla på fertilitetsutredning + din stad/region och se om det klarnar! Dåligt att ingen kan hänvisa dig rätt. Hjälp med utebliven ägglossning etc ska en vanlig gynekolog också kunna ge men tänkte just att du även önskar barn. I en del regioner finns också privata gynmottagningar som man kan vända sig till, vissa är regionanslutna och tar vanlig patientavgift. Känn dig inte korkad! Det är inte lätt att veta.
Har varit på Kvinnokliniken där jag bor av andra skäl, blev ganska ärrad av den gynekologiska utredningen och kliniken tog inte emot min kritik så väl så jag vågar inte sätta foten där igen. 🙈
Men! Idag ringde sambon åt mig och var med som stöd och pratade med Vårdcentralen. Fick prata med en jättetrevlig människa i telefonen som visade sympati och satte upp mig på en läkartid så jag kunde få en remiss istället.
 
Hoppas jag inte är oförskämd men jag undrar verkligen hur det går för er? Håller verkligen tummarna att allt såg bra ut, oavsett om du vill berätta eller ej :heart .
Så fint av dig att fråga :heart Vi var på ultraljud både i v 7+0 och 9+0 och allt såg bra ut. Idag är jag i v 10+2 och livrädd för MA så i valet och kvalet om vi ska boka ett till framöver eller vänta tills kub i 12+5... Men förhoppningsvis är allt bra fortfarande! Har inte mått illa eller känt något speciellt på hela tiden så lite svårt att förstå att det kan vara något därinne.
 
En liten uppdatering från mig.
Provtagningen visade på TSH 0,75 och T4 15,7. Jag har ingen aning om vad det betyder, men eftersom det är inom referens antar jag att det är okej?
AMH fick jag ej reda på denna gång, men det låg på 39 i april förra året (det är ca 5,5 i den enhet det oftast uttrycks i tror jag). Jag vet inte hur mycket sånt kan ändra sig på ett år, eller hur mycket vikt man ska lägga vid sådana siffror? Om jag förstått saken rätt så säger det inget om äggkvalitet.

I tisdags hade jag tid för ul på dag 13 i cykeln. Jag fick positivt på ägglossningstest redan den morgonen och eftersom allt såg bra ut så blev det insemination i onsdags. Min sambo fick inte vara med pga restriktioner. Det kändes lite tråkigt men värre för henne än för mig.
Nu är jag alltså mitt i den två veckors väntan innan testdag och jag är sjukt dålig på att hantera det. Några tips på hur man distraherar sig?
Sannolikheten att det ska ta sig på första försöket är väl minimal, men det är omöjligt att inte hoppas. Dessutom blir jag stressad av tanken på att 1/6 försök nu är förlorat om det ej blir något denna gång.
 
En liten uppdatering från mig.
Provtagningen visade på TSH 0,75 och T4 15,7. Jag har ingen aning om vad det betyder, men eftersom det är inom referens antar jag att det är okej?
AMH fick jag ej reda på denna gång, men det låg på 39 i april förra året (det är ca 5,5 i den enhet det oftast uttrycks i tror jag). Jag vet inte hur mycket sånt kan ändra sig på ett år, eller hur mycket vikt man ska lägga vid sådana siffror? Om jag förstått saken rätt så säger det inget om äggkvalitet.

I tisdags hade jag tid för ul på dag 13 i cykeln. Jag fick positivt på ägglossningstest redan den morgonen och eftersom allt såg bra ut så blev det insemination i onsdags. Min sambo fick inte vara med pga restriktioner. Det kändes lite tråkigt men värre för henne än för mig.
Nu är jag alltså mitt i den två veckors väntan innan testdag och jag är sjukt dålig på att hantera det. Några tips på hur man distraherar sig?
Sannolikheten att det ska ta sig på första försöket är väl minimal, men det är omöjligt att inte hoppas. Dessutom blir jag stressad av tanken på att 1/6 försök nu är förlorat om det ej blir något denna gång.
Väntan är såå jobbig. Det är svårt att distrahera men leva på som vanligt och planera in roliga saker och saker som gör att hjärnan håller fokus på annat kan få tiden att gå... Men jag kände mig så skengravid när jag var i den situationen 😅 övertolkade exakt alla kroppens signaler. Tror också på att försöka vara extra snäll mot sig själv och sina tankar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 476
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 410
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 802
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp