En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte först starta egen tråd, men inte jättesugen på att "outa" detta område såpass mycket... Sorry för halvt ot, men många i denna tråd har behövt gå igenom detta.

Ni som gått igenom MA/MF eller aborter för den delen, hur mycket har ni blödit? Jag fick cytotec för att få ut mitt MA, tog dem i fredags och hade rejäl värk från ca 10 på förmiddagen och till 17-18 på kvällen, sen klingade det snabbt av och jag har inte haft ont alls sedan jag vaknade igår lördag. Jag blödde som en kraftig mens i fredags och sen har det varit nästan så lite att jag hade kunnat klara mig med trosskydd. Väldigt lite klumpar/koagel/slemhinna utan mest färskt blod eller blodig flytning. De ringde från kliniken igår och jag nämnde detta då, hon skulle prata med läkaren och återkomma om de tyckte jag ska komma in på tidigare kontroll, annars har jag ett vul om drygt 2 veckor för att kolla att allt kommit ut. Jag är såklart supertacksam om det inte behöver bli värre än såhär, men jag tycker det känns som för lite blödning i relation till vad läkaren förberedde mig på, och hur jag minns min abort för typ 10 år sedan, då var det mycket mer blod. Sen är det säkert både individuellt och beror på vilken vecka men är i osv (jag har inte riktigt fått klarhet i hur länge mitt foster varit dött så jag vet inte exakt), men det vore skönt att ha lite att relatera till...

Har haft två MF, ett i vecka 6 och ett som började några dagar efter jag testat positivt på bim. Båda skulle jag beskriva som en kraftigare mens både i ondhet, blödningsmångd och längd. På det första var det en del klumpar. Det andra hade jag nog trott var en vanlig mens om jag inte testat positivt innan.

Tänkte först starta egen tråd, men inte jättesugen på att "outa" detta område såpass mycket... Sorry för halvt ot, men många i denna tråd har behövt gå igenom detta.

Ni som gått igenom MA/MF eller aborter för den delen, hur mycket har ni blödit? Jag fick cytotec för att få ut mitt MA, tog dem i fredags och hade rejäl värk från ca 10 på förmiddagen och till 17-18 på kvällen, sen klingade det snabbt av och jag har inte haft ont alls sedan jag vaknade igår lördag. Jag blödde som en kraftig mens i fredags och sen har det varit nästan så lite att jag hade kunnat klara mig med trosskydd. Väldigt lite klumpar/koagel/slemhinna utan mest färskt blod eller blodig flytning. De ringde från kliniken igår och jag nämnde detta då, hon skulle prata med läkaren och återkomma om de tyckte jag ska komma in på tidigare kontroll, annars har jag ett vul om drygt 2 veckor för att kolla att allt kommit ut. Jag är såklart supertacksam om det inte behöver bli värre än såhär, men jag tycker det känns som för lite blödning i relation till vad läkaren förberedde mig på, och hur jag minns min abort för typ 10 år sedan, då var det mycket mer blod. Sen är det säkert både individuellt och beror på vilken vecka men är i osv (jag har inte riktigt fått klarhet i hur länge mitt foster varit dött så jag vet inte exakt), men det vore skönt att ha lite att relatera till...

Jag har haft ett MF och ett MA för många år sedan. Vid missfallet som var väldigt tidigt blödde jag som en vanlig mens, ingen skillnad. MA:t var i nionde veckan och embryot hade dött i sjunde veckan. Det var en helt annan sak, gjorde fruktansvärt ont och allting kom inte ut så när jag gjorde VUL efter en veckas blödning såg man att det fanns rester kvar och jag fick Mifegyne(?) som fick fart på blödningen igen. Blödde nog en vecka till efter det.

Jag avvaktar lite till då... Avtar det mer så ringer jag och ber om tidigare koll.

@em-pirre Första ul i måndags så pratade barnmorskan om v 3-4 men när jag läste läkarens anteckning efter vul i torsdags så hade hon skrivit att fostret var 9 mm och då är det ju några veckor till. Är ju som det är men man vill ju såklart ha detta avklarat så fort som möjligt.

Tack för era svar :heart

Negativt gravtest idag och lite svagare ältest. Antar jag hade ägglossning nu då. Blir en cykel på 50 dagar :wtf: Det har verkligen aldrig hänt mig för jag är regelbunden. Jag som redan räknat dagar och letat symptom i 20 dagar så nu ska jag göra det igen :up: Men innan bim ska vi hinna med första besöket i utredningen!

Tar bort mig från listan. Test idag och gravidstrecket syntes innan kontrollstrecket.:D

- Hedblomster, ÄL 13/2, BIM 28/2. Försök 11, 8eförsöket efter X. Inga barn sen tidigare.
KarinStarfighter, Äl ca 19 feb. BIM ca 5 mars. 13e försöket. Inga barn.
- Ingela_S - ÄL ca 25/2, BIM ca 11/3. Försökt sennov-16. Inga barn sen tidigare.
- Zvinto - ÄL mellan 1-3/3, BIM runt 16-18/3. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar,men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17
-Latsigini - MF 11/1 så har ej koll på ÄL ännu. Inga barn sedan tidigare
- tussilagon- ÄL CA 15/2, första BIM blir i april...
- Nejlica, första barnet
- underensten- Försökt sen Oktober. MF 1/2. Inga barn.
- Ackio - Borde ha äl runt 25 feb OM den sköter sig
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti -17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 5/2, BIM 18/2, inga barn sedan tidigare.

Hedblomster, ÄL 13/2, BIM 28/2. Försök 11, 8eförsöket efter X. Inga barn sen tidigare.
- Ingela_S - ÄL ca 25/2, BIM ca 11/3. Försökt sennov-16. Inga barn sen tidigare.
KarinStarfighter, Äl ca 17 mars. BIM ca 31 mars. 14e försöket. Inga barn.
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar,men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
- Nejlica, första barnet
- Kluven - slutade använda skydd i augusti -17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 5/2, BIM 18/2, inga barn sedan tidigare.[/QUOTE]

Så kom mensen. Som en klocka. Ringde kliniken och sa att vi vill ha en remiss för Ivf direkt och inte gå via insemination, så nu är den bollen i rullning.

Negativt gravtest idag och lite svagare ältest. Antar jag hade ägglossning nu då. Blir en cykel på 50 dagar :wtf: Det har verkligen aldrig hänt mig för jag är regelbunden. Jag som redan räknat dagar och letat symptom i 20 dagar så nu ska jag göra det igen :up: Men innan bim ska vi hinna med första besöket i utredningen!
Jag har också haft uteböiven/srn
Hedblomster, ÄL 13/2, BIM 28/2. Försök 11, 8eförsöket efter X. Inga barn sen tidigare.
- Nejlica, första barnet
- Kluven - slutade använda skydd i augusti -17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 5/2, BIM 18/2, inga barn sedan tidigare.

Så kom mensen. Som en klocka. Ringde kliniken och sa att vi vill ha en remiss för Ivf direkt och inte gå via insemination, så nu är den bollen i rullning.[/QUOTE]
Ett bra val tror jag

- Nejlica, första barnet

Så kom mensen. Som en klocka. Ringde kliniken och sa att vi vill ha en remiss för Ivf direkt och inte gå via insemination, så nu är den bollen i rullning.[/QUOTE]
Gillar ju inte att mensen kom men håller tummarna stenhårt för ivf.
Framförallt upplevde vi att det var skönt att slippa måste-sexet. Det blev så mycket bättre igen när vi kunde ha för att vi ville (även om det ofta blev vid ägglossning ändå, ifall att...).

- Nejlica, första barnet

Gilla för att bollen är i rullning :)

Igår kom mitt paket från billiga tester för enligt app borde min äl komma i helgen så tänkte börja testa idag för se om den ens blir stegring överhuvudtaget. Tror jag måste gå ner lite mer för att få det att kicka igång. Sist jag blev gravid vägde jag 4 kg mindre och då kom ÄL igång. Bara hoppas kunna bli gravid igen men livrädd efter det som hände sist att det ska sluta lika illa eller värre :o

Dags för summering av alla tester idag. Började med ett VUL för att kontrollera att äggblåsecystan gått tillbaka, och det hade den. Endometrioscystan på vänster äggstock var något mindre än tidigare, gyn hade ingen förklaring för det, men så länge den inte växer så är det bra. Blodprov visade att ägglossningen fungerar som den ska, äggledarna är spolade och fungerar som de ska. Däremot har jag väldigt liten äggreserv, idag syntes 4 äggblåsor på respektive äggstock och blodprov visade även det på dålig äggreserv. Eftersom antalet äggblåsor var samma på bägge äggledare, så bedömdes inte endometriosen ha påverkat, utan gyn förklarade det som att somliga kvinnor helt enkelt har medfödd liten äggreserv, vilket är genetiskt och inget som jag själv har kunnat påverka.

Liten äggreserv är dock tydligen inte så bra om man ska göra IVF... Men remiss blev skickad till IVF i alla fall. Gyn misstänker att man kanske kommer ge oss ett försök istället för tre, och om det första inte lyckas så kan det vara så att de hellre vill lägga de övriga två försöken på IVF med äggdonation om det inte går att få ut tillräckligt många ägg med bra kvalitet efter behandling.

Gyn gjorde även bedömningen att jag kommer hamna i menopausen betydligt tidigare än andra kvinnor, vilket såklart ökar på vår tidsbrist. Efter ev graviditet rekommenderade hon kontroll av cystan två gånger om året, östrogentillskott från menopausen fram till 50 års ålder och att man sedan opererar bort cystan.

Så nu får vi vänta på att få bekräftelse från landstinget när de mottagit remissen, och så får vi se vad de säger där. Sambon och jag får prata igenom läget, mycket info att ta in.

Dags för summering av alla tester idag. Började med ett VUL för att kontrollera att äggblåsecystan gått tillbaka, och det hade den. Endometrioscystan på vänster äggstock var något mindre än tidigare, gyn hade ingen förklaring för det, men så länge den inte växer så är det bra. Blodprov visade att ägglossningen fungerar som den ska, äggledarna är spolade och fungerar som de ska. Däremot har jag väldigt liten äggreserv, idag syntes 4 äggblåsor på respektive äggstock och blodprov visade även det på dålig äggreserv. Eftersom antalet äggblåsor var samma på bägge äggledare, så bedömdes inte endometriosen ha påverkat, utan gyn förklarade det som att somliga kvinnor helt enkelt har medfödd liten äggreserv, vilket är genetiskt och inget som jag själv har kunnat påverka.

Liten äggreserv är dock tydligen inte så bra om man ska göra IVF... Men remiss blev skickad till IVF i alla fall. Gyn misstänker att man kanske kommer ge oss ett försök istället för tre, och om det första inte lyckas så kan det vara så att de hellre vill lägga de övriga två försöken på IVF med äggdonation om det inte går att få ut tillräckligt många ägg med bra kvalitet efter behandling.

Gyn gjorde även bedömningen att jag kommer hamna i menopausen betydligt tidigare än andra kvinnor, vilket såklart ökar på vår tidsbrist. Efter ev graviditet rekommenderade hon kontroll av cystan två gånger om året, östrogentillskott från menopausen fram till 50 års ålder och att man sedan opererar bort cystan.

Så nu får vi vänta på att få bekräftelse från landstinget när de mottagit remissen, och så får vi se vad de säger där. Sambon och jag får prata igenom läget, mycket info att ta in.

Hur känns det? Hade du infon om äggreserv på känn eller kom det dom en överraskning? Hur ser väntetid för äggdonation ut om det skulle behövas? Håller tummarna för att det ska lösa sig för er! Stor kram

Hur känns det? Hade du infon om äggreserv på känn eller kom det dom en överraskning? Hur ser väntetid för äggdonation ut om det skulle behövas? Håller tummarna för att det ska lösa sig för er! Stor kram

Vet inte, har inte hunnit känna efter så mycket än. Misstänkte ju att det var mitt "fel", mest på grund av åldern, men det verkade nästan inte som det hade spelat nån roll om vi kommit dit tidigare. Mer än att vi då hade haft mer tid för eventuella behandlingar och försök förstås.

Har inte koll på väntetiderna här nere, jag antar att landstinget får svara på det. Kliniken som gjorde utredningen är privat.

Just nu känns det märkligt om en eventuell avkomma inte skulle ha någon del av mig i sig, men det är nog mest för att tanken på äggdonation inte funnits hos oss innan.

Min äggreserv är liten och äggstockarna ojämna (den ena tydligt mindre än den andra). Första stimuleringen gav 4 ägg alla mogna, 3 befruktade ägg som utvecklades och andra 6 ägg varav 4 mogna 3 befruktade och 1 som utvecklades. Hög dos stimulerande båda gångerna, första stimulerad i natulig cykel och andra efter nedreglering.

Inget prat om donation alls.

Min äggreserv är liten och äggstockarna ojämna (den ena tydligt mindre än den andra). Första stimuleringen gav 4 ägg alla mogna, 3 befruktade ägg som utvecklades och andra 6 ägg varav 4 mogna 3 befruktade och 1 som utvecklades. Hög dos stimulerande båda gångerna, första stimulerad i natulig cykel och andra efter nedreglering.

Inget prat om donation alls.

Vad skönt att höra. Tack! Läste precis KarinStarfighters tråd om IVF och förstår att IVF-klinikens bedömning kan skilja sig från gyns. Så vi får se vad de säger när vi får tid dit. Är förberedda på lite allt möjligt.

vad tråkigt @superstar :( :heart

Jag blödde en vecka rätt rejält innan jag var tvungen att åka in, fick cytotec som det inte hände nått med. Blev skrapad och blödde lite i en vecka till efter det.

vad tråkigt @superstar :( :heart

Jag blödde en vecka rätt rejält innan jag var tvungen att åka in, fick cytotec som det inte hände nått med. Blev skrapad och blödde lite i en vecka till efter det.

Tack! Det har kommit igång lite mer så jag får väl avvakta till ultraljudet om 2 veckor... Känns lite långt om det sen visar sig behöva mer behandling, men men...

- Nejlica, första barnet
- Kluven - slutade använda skydd i augusti -17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.[/QUOTE]

Mensen kom, såklart, och nu har jag för första gången försökt spåra ÄL med stickor. Jag har varit lite slarvig, en av dagarna klarade jag inte att hålla mig från att kissa när jag var iväg och fick testa utan att ha väntat de fyra timmar förpackningen angav och en dag hann jag inte testa alls. Dessutom har jag denna gång inte känt av ägglossningen som jag brukar; ingen molande värk en eller två dagar(dvs jag har inte känt det jag brukar tolka som symptom på ägglossning). Jag har dock haft äggviteflytningar som vanligt, så kanske var det mitt slarv med stickorna som gjorde att jag inte såg någon hormonstegring, eller också har jag helt enkelt inte haft någon ägglossning.

Jag försöker att inte oroa mig och tänker att jag får testa igen nästa månad. Det vore skönt att få utrett vad som är problemet och ärligt talat har jag hittills inte trott att det är hos mig, men det får jag kanske äta upp. Urk.

Edit: vi har haft sex två gånger under de dagar som skulle kunna vara ägglossningstid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 510
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
78 79 80
Svar
1 582
· Visningar
222 081
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar