En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska man göra hela utredning ingår vul, i alla fall gjorde det för mig.

@Energi - har du orken att ringa och förklara läget för kliniken? Eller kan din partner göra det? Du kan omöjligt vara den enda med denna fobi tänker jag.
Ja, vul och spolning av äggledarna, klamydiatest, spermatest brukar ju hjälpa när man utreder infertilitet. Men för att bara kolla om det är nån obalans i hormonerna som gör att cykeln blir så lång räcker det att börja med ett blodprov. Och det kan även läkaren hemma på vårdcentralen beställa, om det känns bättre än att kontakta gynekolog. För just nu behöver @Energi börja nånstans. Och då är ju blodprov enklare än vul.

@hemlig @malumbub @Energi

Alltså hon har väldigt långa cykler = väldigt troligt pcos eller liknande som innebär att inga eller få ägg lossnar. I första hand räcker det alldeles utmärkt med blodprov. Det är klart att det är fiffigt med vul och så, men jag som inte är läkare ser inga problem med att direkt sätta igång mens och sedan stimulera men t.ex. Letrozol. Man kan ju prova, liksom

Ja, vul och spolning av äggledarna, klamydiatest, spermatest brukar ju hjälpa när man utreder infertilitet. Men för att bara kolla om det är nån obalans i hormonerna som gör att cykeln blir så lång räcker det att börja med ett blodprov. Och det kan även läkaren hemma på vårdcentralen beställa, om det känns bättre än att kontakta gynekolog. För just nu behöver @Energi börja nånstans. Och då är ju blodprov enklare än vul.
Jag gjorde aldrig nån spolning. Läkaren tyckte inte det var nödvändigt för vår del. Verkar vara lite olika mellan olika kliniker vad som ingår.

Jaha. Antingen tänker ägglossningen komma tidigare än beräknat eller så är det min PCO som ställer till det och ger mig falskt positiva äl-test. :meh: Bara att vänta och se, antar jag.

Pcos brukar "behandlas" med p-piller, dvs kroppen brukar ägglossning självmant iallafall i några cykler efter att man slutat med piller. Så det kan hända att det inte alls blir några problem för dig.

Min ena dotter har konstaterad PCOS, men hon får inte äta p-piller pga jag har haft en stroke :cool: vet du om det finns nån annan form av behandling?

Grattis på födelsedagen förresten

Min ena dotter har konstaterad PCOS, men hon får inte äta p-piller pga jag har haft en stroke :cool: vet du om det finns nån annan form av behandling?
Nja jag har ingen koll på det. Jag är mest intresserad av fertilitetsfrågor egentligen, och där är ju lösningen att stimulera fram mens och ägglossning.

Jag har förstått att man kan behandla med enbart progesteron för att hålla igång menscykel. Sen är ju viktminskning viktigt om man har nåt att gå ner då förstås. Metformin ges också men jag har inte koll på hur och vilken effekt som ges

Jag har PCOS, så jag vågar mig på att svara fastän frågan inte var riktad till mig... :o

Det beror på vad det är som ska behandlas. Vill hon bli gravid och har problem med ägglossningen finns det hjälp att få. Har hon problem med oönskad hårväxt finns det andra mediciner än just p-piller och i vissa landsting får man hårborttagning sponsrad. Har hon besökt en kvinnoklinik eller gynekolog? De borde kunna ge förslag på behandling. :)

Nja jag har ingen koll på det. Jag är mest intresserad av fertilitetsfrågor egentligen, och där är ju lösningen att stimulera fram mens och ägglossning.

Jag har förstått att man kan behandla med enbart progesteron för att hålla igång menscykel. Sen är ju viktminskning viktigt om man har nåt att gå ner då förstås. Metformin ges också men jag har inte koll på hur och vilken effekt som ges

Jag har PCOS, så jag vågar mig på att svara fastän frågan inte var riktad till mig... :o

Det beror på vad det är som ska behandlas. Vill hon bli gravid och har problem med ägglossningen finns det hjälp att få. Har hon problem med oönskad hårväxt finns det andra mediciner än just p-piller och i vissa landsting får man hårborttagning sponsrad. Har hon besökt en kvinnoklinik eller gynekolog? De borde kunna ge förslag på behandling. :)

Buke leverar som vanligt!
Tack!

Hon vill inte bli gravid, det är nog mest de andra besvären hon vill få bukt på.

Ni som också gått igenom missfall, hur länge blödde ni? Jag fick ju Cytotec i helgen och trodde att det hela klarades av i lördags. Det hade avstannat på söndagen. Natt mot tiadag vaknade jag med kraftig smärta i magen, illamående och allt började om. I lördags var det knappt värre än vanlig mensvärk, men tidig tisdagsmorgon var fasen inte rolig.. Idag har jag blött typ lika mycket, dock bara lätt molvärk. Jag vill bara att det ska vara över... :( har såklart pratat med gyn, får ringa tillbaka imorgon om det fortsätter. Vill väl mest bara höra era erfarenheter och känna att jag inte är ensam.

Ni som också gått igenom missfall, hur länge blödde ni? Jag fick ju Cytotec i helgen och trodde att det hela klarades av i lördags. Det hade avstannat på söndagen. Natt mot tiadag vaknade jag med kraftig smärta i magen, illamående och allt började om. I lördags var det knappt värre än vanlig mensvärk, men tidig tisdagsmorgon var fasen inte rolig.. Idag har jag blött typ lika mycket, dock bara lätt molvärk. Jag vill bara att det ska vara över... :( har såklart pratat med gyn, får ringa tillbaka imorgon om det fortsätter. Vill väl mest bara höra era erfarenheter och känna att jag inte är ensam.
1-2 veckor. Det gjorde bara ont så länge det skulle ut vävnadsbitar eller slemhinna.

Hur länge kom det slemhinna då? Jag antar att det tänker blöda ett tag, men alla dessa klumpar liksom..
Några dagar. Det blev bättre och gick nästan helt om innan det drog i gång igen.

Gör det väldigt ont i flera dagar hade jag bett on vul.

Det verkar vara vanligt att det slutar efter en vecka men börjar igen efter en dag eller så.

Buke leverar som vanligt!
Tack!

Hon vill inte bli gravid, det är nog mest de andra besvären hon vill få bukt på.
Regelbunden träning/fysisk aktivitet är också viktigt. För att hålla igång kroppen.

Jag får inte heller äta p-piller, men min privata gynekolog tyckte absolut att jag kunde ha p-stav igen, så länge som jag inte vill bli gravid. Kanske inte tar bort alla besvär, men jag har ett preventivmedel i a f.

Sen finns det de som behandlar utebliven ägglossning/mens även utan syftet att bli gravid, just för att få ordning på hormonerna. De påverkar ju inte bara fertilitet. Jag började gå ner i vikt när min kropp började funka.

Och sen finns det ju andra mediciner, som Metformin, som redan nämnts, som ibland används som hjälp.

Regelbunden träning/fysisk aktivitet är också viktigt. För att hålla igång kroppen.

Jag får inte heller äta p-piller, men min privata gynekolog tyckte absolut att jag kunde ha p-stav igen, så länge som jag inte vill bli gravid. Kanske inte tar bort alla besvär, men jag har ett preventivmedel i a f.

Sen finns det de som behandlar utebliven ägglossning/mens även utan syftet att bli gravid, just för att få ordning på hormonerna. De påverkar ju inte bara fertilitet. Jag började gå ner i vikt när min kropp började funka.

Och sen finns det ju andra mediciner, som Metformin, som redan nämnts, som ibland används som hjälp.

Återigen tack!

Hon är väldigt vältränad - tränar kanske 4-5 gånger i veckan varierat. Väger inte mycket - min gissning mellan 45 och 55 till sina 164cm. Det är däremellan hon har pendlat

Några dagar. Det blev bättre och gick nästan helt om innan det drog i gång igen.

Gör det väldigt ont i flera dagar hade jag bett on vul.

Det verkar vara vanligt att det slutar efter en vecka men börjar igen efter en dag eller så.
Ok,tack för svar. Jag får försöka stå ut då. Har återbesök nästa torsdag för att se om allt kom ut som det skulle. Hoppas att det värsta avtar snabbt.

Ok,tack för svar. Jag får försöka stå ut då. Har återbesök nästa torsdag för att se om allt kom ut som det skulle. Hoppas att det värsta avtar snabbt.
Läkaren sa till mig att "cytotec gör lite som det själv vill när det gäller sånt här" :banghead:

Vid första omgången så blödde jag rejält första natten, dock hade jag fortsatt ont (mer än vanlig mensvärk) dagligen i en vecka efteråt. Visade sig på uppföljande VUL att all slemhinna inte var ute så det blev en omgång till med cytotec. Var rekommenderad att inte vara ensam första natten efter cytotec, det var bara det att min blödning kom först andra natten och då var jag ensam.
Hade rejäla värkar när livmodern tömde sig då, därefter försvann smärtan och blödningen avtog på 1 vecka lite drygt.

- Whirlie ÄL 11/7 BIM 25/7. Har precis fått igång mensen igen, oregelbunden cykel. Andra barnet.
-KattenKorven ÄL 17/6 BIM 1/7 försök 1, andra barnet
- Monifa väntar på IVF september, försökt sedan juli 2015
- Hedblomster väntar på att försöka igen efter utomkvedshavandeskap. Försök 4, första barnet
-hemlig - väntar på FET i augusti, försökt sen jan-15. Ett MA, ett MF. Inga barn.
- Ingela_S - ÄL 30/5, försök 7, Inga barn tidigare
- Zvinto - inväntar ÄL efter missfall. Försök 5, andra barnet.
-Nejlica -ÄL ca 8/6 BIM ca 22/6, första barnet
-Flixon - 1a försöket, 1 barn sen tidigare
-SummerOfJoy - ÄL 6/6, BIM 21/6, första barnet
- enannan - ÄL (förhoppningsvis) runt 22/6, BMI runt 6/7, andra barnet, första försöket.
-KarinStarfighter, Äl runt 21/6, BIM 5/7. 5 försöket.

Just nu känner jag mig så himla otålig, har nog någonstans bestämt mig för att blir det inget i sommar så söker vi hjälp i höst.
Samtidigt kommer jag plötsligt på alla möjliga saker jag vill göra som rimmar illa med en eventuell graviditet :meh: Men det är nog mest för att jag på något vis känner att denna månaden har vi verkligen gjort allting "by the book" och hoppas att det lönat sig. Även om vi försökt ett tag kändes det helt plötsligt mer påtagligt och "på riktigt" när jag började kolla med äl-test och därför är det nog också lite svårare att koppla bort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 758
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
85 86 87
Svar
1 733
· Visningar
239 478
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård