Med risk för att bli tjatigare än vanligt...
Jag har kämpat med min övervikt i princip sedan puberteten. Jag har skämts som fan för både min övervikt och min kroppsbehåring. Jag har mått skit på flera sätt p g a oregelbundna cykler, kraftiga blödningar och mensvärk jag svimmat av. Jag har varit frånvarande från både skola och arbete p g a min kropp. Jag har varit i botten för att vi inte lyckats bli med barn. Jag har förlorat vänner p g a det oxå, tro't eller ej.
Efter flera års oro, ovisshet och rop på hjälp svarar landstinget fortfarande "du är för tjock, skärp till dig och gå ner i vikt". Viktgrupp, gruppträning, dietist, vattengympa, styrketräning, cirkelträning - bekostat av landstinget. Men nej, när jag inte kan bli med barn så väger jag 4 kg för mycket, en vikt som stått i min journal i många år, och inte en tanke på att kolla ens blodvärden.
Ett besök hos privat gynekolog och det känns som att jag får komma in i värmen igen. Helt plötsligt fattade jag. Och svaren fanns svart på vitt i min journal.
Tänk om nån inom landstinget kunnat utreda denna trasiga flicka för många år sen...