En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 251
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Jag ska helt klart ringa och fråga igen imorgon, kostar den 72 000 får dom inte sälja någon till mig i alla fall :mad:

Det måste ju ha varit en felskrivning...
72 000 :- är ju myyyycket pengar:angel:

man kunde ju köpa en fölvakt via Agria också. Undrar om det erbjudandet står kvar. Läste ju inte så mycket om det... skulle slå till på det men sen visade det sig att mitt sto var för gammalt för att få ta en fosterförsäkring och därmed fick jag ju inte köpa fölvakten till rabatterat pris:crazy:

Nä fy vilken otäck dröm jag vakna av nyss :crazy:

Var i stallet och gosa med tösa, hade på lite liniment på henne ömma rygg och helt plötsligt så tyckte jag det var något så jag kolla bak på na och ser att blod kommer, rinner en tråd av blod från henne. Jag halvskriker Neeej inte fölet inte fölet...
Plötsligt så pluppar fölet ut, å jag ställer mej och storbölar, min syster kommer fram till mej och säger, nej vad hände?

Jag grät och grät, fostret såg dock ut som en gris och efter en stund rörde den huvudet och skrek sen dog den igen... Fy fasen vilken otäck dröm och den kändes nästan så där verklig.

Är det normalt att ha sådana här drömmar? :eek: Hahahaa

Men usch, vilken dröm,stackare!
Jag drömmer också konstigt, så antingen är vi helt normala, eller så är vi onormala båda två. Men välkommen i klubben:D

Skrev detta nedan i december, drömde konstigt. Men jag har också drömt tidigare att Lady kastade mitt framför näsan på mig när jag skulle ta in henne i stallet. Hon stannade till utanför dörren och ställde sig som för att kissa. Jag stod snett bakom och såg att fölis var på väg ut och fick panik .. Fölis pluppade ut där på stallplanen., död såklart..
Nä fy bubblan!

*kl*

Mitt sto är nu på dygn 242 och ungen är livlig därinne i magen. Det är SÅ mysigt och häftigt att känna sparkarna från den lilla:love:

Men jag kan inte sticka under stol med att det är en lagom jobbig väntan:angel:. Två gånger har jag drömt att hon har kastat. Och för en vecka sen ca drömde jag att det stack ut två små hovar under halmen i Ladys box när jag kom dit en morgon. Minns paniken jag hade i drömmen, så döm om min förvåning när fölis reser sig upp ur halmhögen och ser pigg och kry ut! Jag vet att jag tänkte att detta måste vara ett medicinskt under, aldrig har väl ett 3 månader för tidigt fött föl överlevt förr?(ja, jag var rätt i tiden också i drömmen, hon har 3 mån kvar i verkligeheten.)
Jag var överlycklig och tog ut Lady i stallgången och fölis hoppade efter. Jag ropade på stallägaren att ett under hade skett och hon kom rusande och blev såklart lika förvånad hon. Hon tittade en stund på fölis och sa " Nu vet jag hur den kunde överleva så tidigt. Det är ju en rådjurskorsning". Hon kunde se det på färgen, den hade vit liksom genomskinlig päls och huden under var svart. I övrigt såg den ut som en riktig fölis.
Vi funderade på hur detta gått till och kom fram till att ett rådjur måste ha hoppat in i Ladys hage och betäckt henne på första brunsten efter att hon kastat förra året(Hon gjorde det på riktigt då). Sen hade jag ovetande om att hon redan var dräktig åkt i väg till seminstationen senare på våren och hon blev inseminerad med Figaro.(Konstigt att de inte upptäckte där på Ul att hon redan var dräktig:D, men det gjorde dom alltså inte).
Jag vet att jag i drömmen sörjde mitt Figaro-föl lite grann som jag blitt blåst på, men jag var såklart överlycklig ändå! Problemet var bara att Ladys mjölkproduktion inte kom igång (inte helt ovanligt vid rådjurskorsningar förklarade en veterinär för mig som jag ringde), så jag fick leta amma! Hittade en efter mkt om och med, det var en katt som förlorat sina ungar:angel:. Men det gick bra hursomhelst, sen vaknade jag *phu*:p

Jag vet. Hispan nästa för min del:D:rofl:

Hahaha, ja men det var inte kul alltså, väckte tydligen karln med när jag tog mej upp ur sängen. Hua, han hitta mej framför datorn och sa det, men vad tusan gör du öppe nu..

Då läste han mitt inlägg och skratta lite åt mej :p

Jag vill verkligen inte drömma sådana här saker mer, sen att det var en jädrans grisunge som kom ut, hahaha.. Fy tusan.

Nej nu ska jag sätta mej på en buss till stallet! :)

Hahaha, ja men det var inte kul alltså, väckte tydligen karln med när jag tog mej upp ur sängen. Hua, han hitta mej framför datorn och sa det, men vad tusan gör du öppe nu..

Då läste han mitt inlägg och skratta lite åt mej

:rofl: så du valde att inte väcka honom utan satte dig vid datorn för att dela med dig till oss :rofl:
.... närå.. det lät lite roligt bara men jag hade säkerligen gjort samma sak bara för att inte väcka honom. Sedan vet man ju att alla mer eller mindre nojjar sig om virusabort, kastningar etc :crazy:

haha.. Mamma berättade igår om hennes dröm:p

Vi hade fått föl och allt men den va så liten typ spm ett shettisföl, och min morbro gick runt och hade det i en babyväska(sådan man har på magen) och i där låg fölet..
De va ute och gick och eftersom fölet va så litet så trodde inte han att fölet skulle orka gå själv:P
Man visste inte eheller vilken fär det hade, man visste rättarsagt inte om det va en skäck eller inte. Mend et visade sig sen att det va en skäck, den va brun med mörkbrunafläckar:P

Snacka om knas dröm:P Men det va skoj att höra:P

fniss

min mamma drömde att vårt sto fölade och vi såg det via monitorn, men när vi gick ut i boxen och kollade så var det inte ett föl utan en schäfervalp, vi blev alldeles förtvivlade :rofl:

Haha ja det är lite kul med drömmar, men inte när det gäller att stoet har kastat.

Mja jag ville inte väcka karln och trodde inte jag gjorde det, men sen kom han ut och fråga vad jag höll på med :P
Vi kunde dock somna om efter fast vi bägge sa att vi var för pigga, hihii

Vilken hingst använde du på Kandi?

Nu har jag ringt och kollat vad fölvakten kostar. Det är 7 200 kronor och ingenting annat. Han började asgarva när han hörde att du fått ett mail där det stod 72 000. Sa direkt att då skulle han nog inte få sälja en enda om det var till det priset. Nu kan vi alltså börja tänka på att införskaffa en sådan igen :banana::banana:. Förresten, tror nog att det kan vara plus moms.

Vet inte eftersom det är Sar som fått mailet, till mig har dom hela tiden sagt 7 200 men jag kommer inte ihåg om dom sa med el. utan moms. Som företagare tar jag för givet att det är plus moms, glömde sätta på mig privatpersonshatten och fråga om momsen :o

ajdå, blir kanske att ringa igen då:P..

Men finns det ingenstan man kan hyra en sådan? jag menar för de som inte tänker ta föl fler gånger..eller som inte vill lägga ut 7200:P>?

Vet inte om dom finns att hyra, skulle väl vara av en privatperson då kanske. Själv kommer jag nog att köpa en, ska ju ha föl nästa år igen (förhoppningsvis 2 st) och igen, och igen osv. En gång föl alltid föl tror jag bestämt :love::love: Måste bara bygga ett till stall också :angel:

haha:P oki ja för ja tror inte vi kommer ta fler föl:P elelr ja man vet ju aldrig kanske har man dragit in föräldrarna i det:P:P visserligen hade de mycket shettisföl när de va yngre, men detta är nog bestämt första stora fölet:PP

Oki ska se om man kanske kan hitta någon sådan då:P:p elelr så blir det en tältsäng:P

Men om jag inte förstått det fel så bor väl du på samma ställe som hästarna? Då har du ju mycket billigare alternativ att välja på. Det finns ju trådlösa fölvakter som bara kostar bråkdelen av vad en sådan som ringer upp gör. Det blir ju lite mer passande men man kan ju i alla fall ligga i huset om det är hyfsat nära

Men så bra! 7.200 låter ju betydligt rimligare (även om det fortfarande är för dyrt för mig)!

japp gör ja:P genom två dörrar sen e man i stallet:P

Okej men vad finns det mer för alternativ?

HAr inte så stor koll på det..

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka