En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 251
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Egentligen är det för dyrt för mig också, speciellt i år när det är en riktig skitvinter här (jag försörjer mig liksom på att ploga snö). Det har börjat gå så långt att jag har funderingar på att sälja någon av korna för att finansiera fölvakten, hur puckad kan man bli :eek:

Jag har inte jättestor koll heller men jag vet att det finns några man kan ha i hästsläpet med en monitor i bilen bla. borde funka lika bra i huset. Det finns en fölvakts tråd på forumet, kanske kan det finnas tips för dig där.

Har ingen aning om hur man länkar men jag tror den är några sidor bort på detta forum eller möjligtvis avelsgnägg

Nu har jag också blivit medlem på denna eminenta sida. Har ett sto som ska föla 6 april och nu börjar jag bli så nervös så jag vet inte hur jag ska kunna genomlida denna tid fram till fölning utan att gå under av alla hemska saker som jag föreställer mig ska hända fram tills dess.
Har ett lettiskt halvblod som är betäckt med en troit poitvin. Dvs det kommer bli en ganska stor häst. Magen mäter redan 258 cm.
Har nu läst skräckhistorier om föl som fastnar och inte kommer ut. Hur sömnlös ska man vara egentligen? Minns inte att jag kände så här sist det begav sig...

ÅÅÅH, stör mig på att jag inte köpte kameran som en sålde för en relativt billig peng.
Vet inte riktgt hur jag ska göra när det blir dags.

I dag har vi kännt våran bebis för första gången =9 den levde rullan som attan (ska föla den 11 april förhoppningsvis ev några dagar sent som sist

Nu har jag också blivit medlem på denna eminenta sida. Har ett sto som ska föla 6 april och nu börjar jag bli så nervös så jag vet inte hur jag ska kunna genomlida denna tid fram till fölning utan att gå under av alla hemska saker som jag föreställer mig ska hända fram tills dess.
Har ett lettiskt halvblod som är betäckt med en troit poitvin. Dvs det kommer bli en ganska stor häst. Magen mäter redan 258 cm.
Har nu läst skräckhistorier om föl som fastnar och inte kommer ut. Hur sömnlös ska man vara egentligen? Minns inte att jag kände så här sist det begav sig...

Vad kul, välkommen hit =)

Ja jag drömde i natt en otäck dröm, hihii.. Min ska dock inte föla förens runt 22 Juni så det är lite längre oro för mej än för dej.
Men det är jobbigt!

Jag håller tummar och tår för att allt ska gå bra, mer kan man ju inte göra :(

Något i den stilen e min sambo oxå inne på... nån dator i stallet med nåt trådlösst... ja... de e sambon som e teknisk

I dag har vi kännt våran bebis för första gången =9 den levde rullan som attan (ska föla den 11 april förhoppningsvis ev några dagar sent som sist

Vad kul att du äntligen fått känna :) Har känt den 3ggr hittills men senaste gången (lör) så var det full rulle inne i magen, då kände man den verkligen :D Jätte kul! Hela magen hoppa på tösa och hon vart irriterad.

Hon är första gångstagare så allt är nytt för henne med, hoppas allt går bra nu.

ÅH, det gjorde jag med igår.
Stod och pilla henne på ljuvret o rensa bort lite skit. Hon älskar det. Jag brukar då lägge huvudet mot magen. Det var lite lustiga rörelser där inne. Kändes konstigt.
Hon ska föla kring den 20:e april

Något i den stilen e min sambo oxå inne på... nån dator i stallet med nåt trådlösst... ja... de e sambon som e teknisk

Hehe ja men det är ju smart faktiskt. Karln är väl den tekniska här med, men jag är inte så himla långt ifrån :p Han tycker jag kan mer än vad jag tror om tekniska delen. Haha!

Men jag kanske kommer göra så lr om man köper den där kameran, jag kommer i varjefall bo antingen inne hos stallägarna lr innei värmerummet i stallet och för att slippa störa tösa så vill jag ha något sådant. Men sällskap och mycket gott måste finnas :angel:

Är det någon mer än jag som håller på att mäta magen på lilla mamman. Jag har de senaste veckorna mätt en gång i veckan och nu växer hon ca en cm om dagen, ska detta fortsätta så kommer hon mäta 378 cm innan det är dags!!! Huu! Hoppas det lugnar sig litegrann med tillväxten i perioder.
Annars tycks ju damen må gott, fri tillgång på mat och torr och fin lösdrift med massor av mjuk halm. Tänkte dock flytta in henne på nätterna några veckor innan fölning

Är det någon mer än jag som håller på att mäta magen på lilla mamman. Jag har de senaste veckorna mätt en gång i veckan och nu växer hon ca en cm om dagen, ska detta fortsätta så kommer hon mäta 378 cm innan det är dags!!! Huu! Hoppas det lugnar sig litegrann med tillväxten i perioder.
Annars tycks ju damen må gott, fri tillgång på mat och torr och fin lösdrift med massor av mjuk halm. Tänkte dock flytta in henne på nätterna några veckor innan fölning

Jag har inget måttband som går runt, så jag tycker bara det blir drygt då. Men mäter du alltså bak på na? Alltså ja innan virvlarna?

Det har börjat gå så långt att jag har funderingar på att sälja någon av korna för att finansiera fölvakten, hur puckad kan man bli :eek:

Nej, inte sälja några kossor!!!
Min lösning kommer nog att bli att jag lånar en fölvakt (en gullig person erbjöd mig detta:love::bow:) och sover i stallet.

Idag har Kaela gått 192 dygn och igår fick jag äntligen känna sparkar från fölis i magen!!:love::):bump:
Har lagt ut ny bild på bildtråden!!:D

En gång föl alltid föl tror jag bestämt :love::love: Måste bara bygga ett till stall också :angel:
Mmmm, risken finns väl.... :rofl: kanske ska åka förbi gården som kompisen tipsade om som finns i närheten av stallet där hästarna bor idag o fråga hur mkt det ska kosta..... :o
oj vilken lång mening...

Jag har inte heller nåt måttband som går runt, satsade på snöre som jag klipper och mäter. Måttade ut ett ställe strax framför virvlarna där hon är som tjockast. Mest för att man blir lite hemmablind när man ser hästen varje dag och inte riktigt kan se hur det förändras då. Nu blev det väldigt tydligt hur hon växer, och mer pirr i magen förstås :)

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka