En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 246
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

*KL*

Funderar också på det här med övervakning till stona. Vi har tre ston som ska föla och alla är beräknade inom 15 dagar (10, 20 & 25 April). Om jag använder kamera så blir mitt största problem vilket sto jag ska rikta kameran på:eek: Det finns ju givetvis tecken på stona och de är ju utspridda lite...men ändå:crazy: Vi har också ett maidensto och vad jag har förstått så ger ju de inte lika tydliga tecken med vaxproppar och lösa bäckenband...Jag har bara ca 100 m till stallet, stallet är stort och rymligt så jag funderar starkt på att sova där på en tältsäng i sovsäck med en äggklocka jämte mig :rofl:
Stallets "dörr" är en port som gnisslar en hel del när man öppnar den så jag tror att jag stör hästarna mindre ifall vi faktiskt sover där och tassar omkring någon gång i timmen... Vad tror ni?

/Kristin

Senast ändrad:

Jag har två som ska föla med 3 veckors mellanrum.
Men vad jag har lärt mig så brukar maiden ston ibalnd vara lite tidiga, speciellt om det är stoföl. Så den sista kan ju föla lite tidigare - jag är ganska säker på att det är ett stoföl på henne och hingstföl på den andra :angel:
Jag börjar iaf ha kameran på den som ska föla först så får jag se. Stallägaren hade en kamera också så ja kan ev låna den.
Sen har jag sett att Claes Olsson (tror jag det var) hade övervakningskameror för dryga 1000kr, det kan ju vara värt att investera i en sån också eventuellt.

Har också samma dilemma..

Har en övervakningskamera och iår ska dom föla: 10, 12, 19 April :smirk:

Överväger starkt att köpa in en kamera till..
har ca 50 m till stallet.

Jag har ett sto efter Bernstein-Maraton_Gaspari född 97 hon ska få sitt andra föl efter Figaro R nu i juni. Hennes föl född 2006 fick 48 p vid fölvisningen i Svärdsjö och fick åka på Riksfinal, jättestolt.....:rofl: Ska sätta in bilder på henne så småningom. Hon är isabell och hennes avkomma också. Ni som har avkommor efter Figaro R , hur tycker ni att dom är?

*knapplån*

Nu har min pålla passerat 200-dygnsstrecket. Idag är hon på dygn 201. :bump::banana: Om en vecka lite drygt har hon alltså gått två tredjedelar av tiden! Så härligt!! Man börjar se slutet. Jag ser också fram emot att få hem min nya foderhäst i vår. Hon ska levereras dräktig till mig och beräknad betäckning blir i mars-april någon gång. Nästa år får jag alltså förhoppningsvis två stycken föl om allt går enligt planen (mitt eget sto ska också betäckas om). /AFF

Vad kul :D

Idag stod jag och kände på magen hennes igen och det var massa sparkar där inne :love: Verkligen kul att man känner det nu.

Men måste få fråga en sak..
Hon äter kvällskraft och kvällshö, men sen på morgon 07.00 så vägrar hon äta alltså, dom får en timma på sig och hon rör inte mycket. Jag är lite orolig över det alltså.
Sen vid lunch 13.00 så äter hon igen, och kraften som hon nu inte ätit på morgonen får hon då med och det äter hon gärna upp.

Hur ska jag göra? Just det, lägger man morgonhö i hagen så käkar hon tydligen där med.
Sen fick jag veta i morse att hon dyker på vattnet i hagen så fort dom kommer ut :eek: varför? Hon har vattenkopp och kolla idag så den inte hade frusit vilket den inte hade, jag testa och ställde in en vattenhink nu idag, men hon dricker ju ur den förbaskade vattenkoppen, har hon gjort massor med gånger när jag är där alltså.

Idag har hon gått exakt halva tiden 165dygn, och jag blir riktigt orolig alltså :S
Hon får nu 4-5kg hö kväll samt 1½kg korn, betfor, linklipellets och rapsolja.
Lunch 2kg hö
morgonen 3kg samt lika mycket kraft som ovan plus b-vitamin, nu testa jag och tog bort b-vitaminen för och se om det kan vara den hon tröttnat på, men konstigt isåfall för hon har ju ätit det förut :P

Knapplån!
Nu börjar det närma sig här hemma för sto nr 1.
Hon är beräknad till den 15 mars. Går på lösdrift o kommer stallas in en månad innan. Hon är inge rolig när man tar på magen.
Hon hugger fram o kommer med kosparkar bak om man smeker in under magen.
Men inte för att träffa bara hota.
Men man får vara beredd.
Stor som ett hus.
Don Primero-Chapman blir det på avkomman.

Så himla spännande! Det är ju bara ett par månader kvar för din då. Kul, kul! Kan du inte föreviga henne och visa oss hur hon ser ut? /AFF

Kan fota imorgon.
Tanken var inte att jag skulle få en så tidig fölis. Men hon tog sig inte året innan o då tänkte vi att vi skulle starta tidigt o det tog direkt.
Hade gärna haft ett aprilföl i stället. Men hellre ett föl än att det inte tog...så jag är nöjd.
Blir ju billigare när det tar direkt också.;)
Hoppas på stoföl för hon är 18 år o jag vet ju inte om jag hinner få några fler.

Ja, lite foton som vi sena kan kolla på, vi (i alla fall jag) tycker det är jättespännande hur alla andras ser ut. Det är så himla kul att jämföra med sin egen. Gärna lite tuttbilder till juvertråden oxå om du kan fota utan att draken anfaller :D

Jag tycker att sparkarna börjar bli mer tydliga för var gång jag känner nu och idag har min tjej gått 165dygn :D Halva tiden, så himla skönt!

Jag vill också gärna se bilder! Särskilt eftersom du säger att hon är så lik min tanta;)

Hon är så tjock nu så jag fick byta från 130 till 140-gjord i helgen!

Idag har min tant gått halva tiden, 165 dygn :love:
Hoppas andra halvan går lika bra som första. Känner sparkar varje dag nu när jag tatt in dom och hon står och äter, jätte häftigt :D

känner inga sparkar:S men sk ata mg tid i helgen... kand et vara fäör att hon är av grövre ras som det kanske ligger längre in?:P
min ahr med gått 165 dygn..

Jossan du kommer känna sparkar snart ska du se :D

Här sparkas det mer och mer oxå

haha hoppas kan man ju:P:P ska se i helgen nu som sagt:P:P ska bli spännade:p nora och jag ska ha en heldag:P

Jag funderar på att ta ut så mycket semester jag kan för att kunna bosätta mig i stallet när det börjar bli dags. Funderar nu på hur jag ska lägga den. Mitt sto är planerad till den 6 april. Troligen så är det hennes första föl. Hon är 11 år. Spelar det in såna saker på hur sannolikt det är att hon går över kontra föder tidigt? Spelar storlek på fölet in, hon är ju betäckt med en väldigt stor hingst? Nån som kan hjälpa mig med tips? Dags att lägga schema nu...

KL* Vad spännande för alla i tråden, snart kommer ju fölisarna, eller ja snart och snart, man tycker säkert själv att det tar en evighet och det är väll några månader kvar innan de första kommer :p

Men gud vad sugen jag blir på att ta ett föl på mitt ponnysto! :d

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka