En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 251
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Fy. kolik är min stora skräck. förra gången jag tog föl hade hästen ett rejält kolik-anfall mot slutet av dräktigheten. Inte roligt :eek:

*knapplån*

Angående övervakning av stona när det är dags för fölning så har jag alltid i alla år sovit i stallet och det har gått hur bra som helst. Jag har haft en uppfällbar tältsäng och legat och sovit på den i stallgången. Då har jag kunnat ligga och iakttaga stoet utan att kliva upp. Jag har kunnat blunda och halvsova och samtidigt notera om stoet går runt i boxen eller gör något annat. Ingen av mina ston har visat tecken på att bli störda av det. När väl vattnet gått brukar jag gå upp och stå utanför boxen och titta så allt går bra.

Av tolv fölningar har jag missat en. Det var stoet som lurade mig totalt eftersom hon inte fått vit mjölk i juvret ännu. Jag bedömde det som att det skulle dröja någon dag till innan det var dags för fölning och vakade alltså inte. Gissa om jag blev snopen när det stod ett föl i boxen morgonen efter!

I vilket fall som helst så tror jag att det är större risk att missa en fölning med hjälp av fölvakt, övervakningskamera eller vad det nu kan handla om. Jag har själv funderat på att köpa en övervakningskamera så jag kan ligga inne och titta på en monitor men har kommit fram till att det går minst lika bra att ligga ute i stallet (och jag tycker det är mysigt!). Det känns faktiskt säkrare att ligga i stallet och vaka än att t ex ställa klockan på väckning en gång i halvtimmen för att studera stoet på en monitor. Ligger jag i stallet har jag ständig övervakning och kan nästan inte missa fölningen. /AFF

kl

kopierat från annan tråd.. "Hon har i övrigt blivit mycket lugnare (nu igen, det svänger kan jag lova) så igår började jag fundera över om hästen var sjuk för hon åt så "normalfort" (hon brukar kasta i sig maten) ... "
Antagligen hade hon redan livit lite kall när jag gjorde den här obeservationen...

Hon hade ätit när jag tittade till henne i natt o även druckit lite vatten, :bow: sen pratade jag med stallägaren för nån timme sen o hästen hade ätit frukosten som hon skulle men såg lite trött ut, jag kan förstå om hon är det! usch, jag får ju ont i magen jag oxå..:(
ska åka ut snart o titta till henne,ska bara gräva fram bilen först...

Skönt att höra att hon är bättre! Det är aldrig roligt med kolik. Usch och fy. /AFF

mina föräldrar hade ett sto (shettis) som skullle ha föl, hon fick kolik och kastade sig ner i marken, de försökte göra allt de kunde, men de e inte så lätyt att hindra..nästa dag låg det ett dött föl i boxen,tror hon va ganska långt gången i dräktigheten med..

Sen vet jag inte hur vanligt det är att de får kolik när de är dräktigA..

Hua, näe, man ska nog försöka att tänka att i de flesta fall så går det alldeles utmärkt för stona att föla. Annars oroar man ihjäl sig.

Sambon hade en mindre rolig upplevelse när hans första häst fölade utomhus just den enda dagen som alla på gården hade åkt iväg över dagen. När de kom hem hittade de stoet med ett dött föl och stoet hade dragit på sig bukhinneinflammation och fick tas bort. :cry:

Men det är ju inget som är vanligt, och vi är inte oroliga att ha vårat nuvarande sto utomhus nära inpå fölning. Men så har vi även utsikt över hagarna från huset och jag lovar att det springs mycket och kikas ut genom fönstrena inför fölning. ;)

Förra gången visade hon nog symtom nån vecka innan hon fölade. SJÄLVKLART just den helg som JAG var bortrest. Sambon som jobbar natt knatade ut i stallet innan han skulle på jobbet för att titta till henne, och precis då gick vattnet, och han satt inne hos henne på en stol hela fölningen! :o Inte riktigt vad som rekommenderas men enligt honom verkade det som om hon lugnade ner sig och verkade mindre stressad när han var hos henne i boxen.

nene de e klart att de är ovanligt att det händer något, men det gemska är att et faktiskt kan hända.. Framför allt när man ser fram emot det så himla mycket.

vet sj när mitt sto förr förra sommaren inte fick något föl, va dräktig på 90 dagen men till sommaren kom inget..
Svårt att beskriva känslan men de va hemsk, kändes precis som om de va ja som mist ett barn, bara för jag sett fran emot det så mycket..

Själv är jag van vid detta, mitt sto har aldrig problem med kolik utom just när hon är dräktig då slår det till för fullt. Det är många och dyra veterinär räkningar som blivit genom åren. Denna gången har det däremot varit ovanligt lugnt, hon har bara haft ett par känningar som gått över av sig själv men det är ju inte över än det är ju ett anntal månader fram till fölning så ännu kan det slå till.
Jag är glad för hästens skull att det inte blivit värre än så.

Själv är jag van vid detta, mitt sto har aldrig problem med kolik utom just när hon är dräktig då slår det till för fullt. Det är många och dyra veterinär räkningar som blivit genom åren. Denna gången har det däremot varit ovanligt lugnt, hon har bara haft ett par känningar som gått över av sig själv men det är ju inte över än det är ju ett anntal månader fram till fölning så ännu kan det slå till.
Jag är glad för hästens skull att det inte blivit värre än så.

Har du tänkt på om det är beroende på om det är hingst eller stoföl hon bär på?

usch, låter inget roligt! :cry: stackars pållan. Hoppas hon får slippa koliken den här gången. :bow:

Tanten mår mkt bättre och tycker det är skitskoj med lite snö :banana: jag tänkte att vi skulle ta en liten promenad "för säkerhets skull" och visst hade hon kunnat tänka sig det, i passage och med luftsprång :rofl: skönt att se att hon är back in business! Vi gick bara en liten bit för matte hade själv inga broddar så den välplogade grusvägen var ganska hal...men mamma häst har ju brodd så hon "passagerade" glatt på. Men än har inte mitt magknip släppt, kommer hålla ännu mer koll än vanligt på henne att bra tag framöver.

Hoppas att hon inte får något mer anfall!

Ang. fölvakt så har jag turen att få låna en sådan kamera som man kopplar till en dator. Förhoppningen är att kunna ladda ut det på internet så att jag kan kolla hemifrån med början 2 veckor före beräknad tid och bara behöver sova i stallet (bor 5 km därifrån) sista dagarna. Med internetuppkoppling så skulle också jag och hästägaren kunna hjälpa varandra lite med vakning.
Men jag tror hon kommer att lura oss alla och föla i lösdriften på dagen!

Det har jag faktiskt inte tänkt på men nu när du säger det så de här tre sista fölen hon haft har faktiskt varit ston och under de dräktigheterna har hon inte haft så många anfall mest känningar.
I så fall hoppas vi på ett stoföl till våren. :D :D

Kollade länken på fölvakten...
men Sar, jag är nog blind - var står priset?:confused: :o

Jag har nämligen hört från olika håll att det är olika beroende på könet stoet bär... tycker det är en intressant fundering...

Får väl se om ni får ett stoföl till våren då!:angel:

Du är inte blind, det står inget pris! Man får efterfråga det per mejl och då fick jag det priset. Fölvakten låter ju väldigt bra men för en förstagångsavlare som mig med lånat sto så blev ju priset för fölvakten långt högre än kostnaden för ett föl!!! Eller för en färdig tävlingshäst för den delen;). Kanske den kan löna sig om man äger ett stuteri?!

aha...
Då förstår jag på ditt svar att det inte är något att tänka på för oss här hemma heller:rofl:
Första fölet....:D

haha här med, första fölet..

Här är en jämförelse bild på nora:P

17587032.jpg

Jag ringde och pratade med dom för någon månad sedan och då sade han 7 200 till mig och 8 200 för den med monitor. Kan det ha blivit en nolla för mycket i ditt mail eller har han snurrat till det fullkomligt när han pratade med mig. Tycker dock att 72 000 låter helt oförsvarbart :eek:. Får nog ringa och fråga igen.

Gör det! Har han skrivit fel till mig (och kanske andra) så lär de inte sälja speciellt många fölvakter...:eek:
Det står dock 72.000 och han skrev inget om någon monitor.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka