En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 252
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Idag har jag helt klart känt sparkar till 100% på två av stona, till 90% på det tredje stoet.
Har ingen koll på exakt dygn men alla dessa är beräknade mellan 20-25 april.

det sista stoet ska inte ha förräns i mitten av juni så henne har jag inte ens kollat efter sparkar på ännu:D

men kan fäöletsparka på bara en av sidorna, har för visso bara stått och känt på en sida hela tiden, alla gånger, borde kanske byta:P

Min sparkar också bara på höger sida men jag känner oftast bara på den sidan så jag vet inte om det sparkar lika mycket på andra.

På mina hoppar och studsar det i hela magen. Rejäla busfrön därinne skulle jag tro :D

De övar väl redan inför OS :angel: :cool:

Tjoho nu har nog jag också känt av livet där inne. Stod ganska länge och rätt vad det var så var det nått som putta till på min hand. några svaga och ett lite kraftigare. Hoppas verkligen det var fölis ja kände.:love::)

Grattis, klart det var lilla fölisen :banana::banana:. Skam den som ger sig. Kul att du är med i "gänget", så du också kan springa runt och vara lyrisk över små puttar i magen.

Visst är det, ser fram emot magsår när det börjar närma sig fölning :eek:. Förra gången var jag kolugn men då var jag ung och dum och hade inte läst så mycket om allt som kan hända. Samma dag som hästen fölade tyckte jag mig se en viss förändring på henne. Ställde henne i Fölningshagen tillsammans med hennes bästa kompis. efter ett par timmar när jag tittade ut gick vattnet så det var bara att gå ut och filma. Hoppas det går lika smärtfritt nu när den fölungen ska bli mamma för första gången.

Idag har Kaela gått 189 dygn:love:Lägger ut lite nya bilder från idag på bildtråden för oss som väntar tiilökning:D

Ingen skillnad i humöret än på min donna, däremot är hon konstant hungrig och hovslagaren fick sig ett nafs i baken:rofl:

Wee idag kände jag garanterat sparkar :D

Skulle vet ha varit ut på måndag istället för igår så hade han verkligen inte behövt kolla rektalt innan sprutan :p Stod på hennes vänstra sida och kände ett tag och så kände jag dom små studsen igen :D Nu var dom lite tydligare och strax efter den första kom en till.

Sen när jag gjorde rent vid juvret så kände man hela magen hoppa på henne och hon reagera med att lyfta benet och vift på svansen. Fick lov och fråga om syrran gjorde någe men nej.
Så nu tror jag bebisen börjar vakna till liv inne i min tösa med :love:

Visst är det roligt när dom sparkar :love:, vänta bara tills dom blir högdräktiga när hela magen rör sig, det kan se jätteroligt ut :D

Ja det är verkligen kul, man ställer sig där för att känna, sen går det ett tag och inget händer då tänker man lite att nä det kommer inget och rätt som det är känner man, otroligt kul tycker jag.

Haha ja i sommar, det blir kul det :) Kommer bosätta mej ute hos stallägarna :P Så min tös blir inte av med mej då inte.

Jag bor ju tyvärr inte på våran gård utan huset ligger ungefär 8 km därifrån så jag sover nog i husvagnen när det börjar närma sig. Har stora funderingar på att köpa in sån där fölvakt som ringer till mobilen när det är dax men jag vet inte om man vågar lita på den :confused: Skulle bli :devil:förbannad på mig själv om jag missade fölningen och det går åt skogen.

Har du kollat vad sådana kostar? Jag ringde på en häromdagen och den kostade 72.000!!!!!:eek:

Ang. sparkar så känner jag dem främst när jag står på stoets högra sida och har handen framför juvret mer mot högersidan. När vi ultraljudade (20 dagar?) så låg den i högra livmoderhornet.

Ja just vid sådant här tillfälle skulle man ju haft egen gård. Men jag bor 30min cykelväg ifrån stallet med bil 10min typ. Men nu åker jag buss varje dag ut och då lär man först ta en buss in till stan tar ca 20min, sedan en till ytteligare 20min sedan cykla 10-15min :P

Men som sagt, kommer bosätta mej där ute 1 vecka innan fölning och ja tills hon fölar. Hon fölar ju i slutet av Juni så (Beräknad 22Juni), får se till och inte få in någe sommarjobb just där omkring, får då vet jag inte vad. Hihii

Har du kollat vad sådana kostar? Jag ringde på en häromdagen och den kostade 72.000!!!!!:eek:

Men gud, ja det var ju snordyrt :S Jag har funderat på sådan där fölvakt med, men jag vill nog hellre finnas där ute liksom. Då slipper man gå och vara orolig för ifall den inte skulle säga till när det sätts igång, jag vill gärna vara med eftersom det är både henne och min första gång.

kl
o här har tanten haft gaskolik :( antagligen har hon blivit kall av blåsten, hon har varit känslig tidigare när hon varit täckad och jag ska täcka av på våren men nu har hon ju gått "naken" hela hösten så då trodde jag att det skulle vara lugnt med vinterpälsen...men icke! Så nu blir det täcke på o så kommer jag ha magont för risken för kolik när hon nästan är högdräktig istället... .:crazy: :(

Vet kom ut precis när det ant hade släppt för tanten var INTE villig att bli undersökt och kollad puls, men vi hann iaf ta tempen! ;) Sen klev monstret över oss och ville inte vara med längre, "så dålig var alltså hon" sa vi i mun på varandra... När vi stod o pratade utanför boxen så gäspade tanten så då såg vet iaf att hon hade normal färg på slemhinnorna ;) Så här har hästen aldrig gjort förut mot en veterinär! :o jag fattade ingenting.

Jag ska åka o titta till henne om några timmar igen. Det blir väl lagom o säga godmorgon till grannarna samtidigt som kommer hem från krogen :rofl:

Usch det låter ju inte alls kul :(

Jag hoppas allt ordnar sig och att fölis kommer ut när det nu är tänkt :P
Har varit fruktansvärt rädd för kolik med, min fick förstoppningskolik förra nyårsafton när hon stod hos fodervärden. Mindre kul.

Men hon har inte visat någe tecken på sådant men orolig har man varit.

Det löser sig för er med :)
Hehe, ja åk ut och titta till na om några timmar

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka