En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 252
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

AFF: Ja det har gått kanon :banana:

Hon är fortfarande DRÄKTIG :love:
Vet sa oxå att det är sällan det händer något efter att man gått in i 60-90dygn :D

Är såååå lycklig :love:

Grattis Molin. Vad kul. :) Mitt sto blev kollad strax före 100 dagar. Tror den fortfarande är kvar då magen växer. Har tyvärr inte kännt några sparkar än. Känner ibland att hela magen guppar, kan det vara föl rörelser? Eller är det bara stot som rör sig? Någon som vart med om det?

Just det, det var ju du, glömde lite för en stund. Då kan det ju helt klart vara fosterrörelser du känner. Min är på drygt 180 dygn och där känner man mycket tydligt att det ligger en liten därinne

Ni som känner att fölet rör på sig, VAR på magen är säkrast att känna?

Jag kände som sagt ingenting förra dräktigheten (eller så kände jag nångång, men var inte säker, inga tydliga rörelser iaf!), och har om jag ska vara ärlig inte känt efter så mycket den här gången. Men tänkte ta å försöka ikväll.

När brukar de vara som mest rörliga? När man var gravid själv så brukade det komma igång vissa tider på dygnet, har för mig att min dotter sparkade som mest på kvällarna. :)

Jag lägger handen så att fingrarna är mitt emellan juver och navel, då kommer handflatan mellan juver och ljumske ungefär. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag tycker det brukar röra sig mest när stoet har rört sig och när hon ätit, men det är nog individuellt. När jag var gravid tyckte jag att det var som mest aktivitet när jag skulle sova, vilket ju inte var så lätt när det kändes som det var fotbollsallsvenskan i magen :devil: tur att dom är så gulliga när dom kommer ut :love:.

Hahah, eller hur... jag funderade över om jag inbillade mig att det sparkades mest på kvällarna eftersom det var då jag hade tid att ta det lugnt å känna efter... ;) Men det stämmer nog. Ett himla liv var det därinne iaf. ;)

Ah, men jag förstår precis vart du menar, ska känna efter ordentligt ikväll vid kvällsfodringen.

Man brukar ibland få stå där en stund, men rätt vad det är så sätter det igång.

Jag känner på samma ställe som Sorbisen. Min erfarenhet säger att det är säkraste stället att känna på. På sidorna av magen känns det mindre/inte alls. Mot slutet av dräktigheten kan man SE magen röra sig, men ännu så länge känner jag bara (dock känns det tydligt) på mitt sto som idag är 196 dygn gången.

Jag brukar ta in hästarna vid 19-tiden på kvällen och då har de mat när de kommer in. Medan stoet äter sitt kraftfoder brukar jag passa på att känna på magen för då står hon helt stilla, och i stort sett VARJE kväll känns det sparkar mer eller mindre. Nu i kväll var det extremt mycket och jag tittade också på magen när det sprattlade som värst men jag såg inte rörelserna med ögat trots det. Men känns gör det! Utan tvekan! /AFF

Jag ser rörelser på båda mina, 170 och 260 dagar gångna. Man ser ju guppet på magen när fölungen kickar till :D

Jag ser rörelser på båda mina, 170 och 260 dagar gångna. Man ser ju guppet på magen när fölungen kickar till :D

Ja det kanske kan synas om man böjer sig ner och kikar under magen. :D På sidorna syns det ingenting på min trots att jag känner att det sparkar under magen. I kväll var det i alla fall rejält livat i magen och jag stod och njöt när jag kände det. Det är verkligen ett riktigt kvällsnöje! :rofl: :rofl: /AFF

Jag längtar tills man känner så pass tydligt på min tösa med. Lär väl ta någon vecka till lr inte. Nu växer den ju ganska fort, kaninstl vid 150dygn sen vid 180dygn ska det väl vara 4ggr så stor typ som en Beagle.. Så snart kommer det nog synas mer på magen med hoppas jag.

Nu har jag provat å känna på Svarta, men det enda jag kunde känna var hennes andning, eller möjligtvis möjligtvis fölet. Fast jag är tveksam. ;) Det gick i så jämna vågor i takt med hur hon åt, så det var nog inga sparkar.

Däremot var hon helt tossig av blåsten ute, var halvgalen på väg in till stallet. :o

På igen imorgon, förr än du anar står du där med en skuttande mage att känna på :love:

Till skillnad från din häst så var jag tvungen att gå ut och hämta mina längst bort i hagen ikväll när de skulle in. dräktiga kusen fick jag släpa in i grimma för att hon över huvud taget skulle följa med in. I vanliga fall står dom vid grinden och väntar så fort man tänder lyset i stallet. Man fick sig ju en skaplig promenad i alla fall :angel:

Näpp, jag har beställt ett stoföl. Och eftersom hon får så mycket mat som hon orkar äta (och lite till) så bör hon göra som matte vill.

Betäckt har hon alltid gjort när hon är brunstig (om villigt sällskap funnits, förstås). Hon hingstade sig rätt duktig på stationen dagen innan brunst i somras också :rofl:

Så det hakar jag inte upp mig så mycket på, faktiskt.

"Min" bebis ligger på höger sida och har gjort det sedan den blev till.

Man ser när den rör på sig, iaf när den sparkas och stångas, mams gillar det inte alls och vänder sig verkligen in i sig själv då.

Ja jag tror min vart lite surig igår när vi stod på gången, om det var igår? Aja igår lr iförrgår.. Lite glömsk här :S

Hon vifta till och slog hoven upp mot magen lite försiktigt när jag stod och borsta na, kanske var fölet som sparka där inne?
Hon är ju första gångare oxå så det är ju ganska nytt för henne =)

Just nu har hon dock adopterat korsningsfölet i hagen till sin "dotter", den är född 2006 och dom är bundisar, dom äter ur samma höhög, t.o.m ur samma hink med kraft (När jag gett det som min tös inte ätit upp helt). Och det skulle ALDRIG min tös gå med på, men dom har blivit så kära dom två, men ibland får inte lillisen vara med iaf.

Alla unghästar fasnar för min tös, kanske för att hon är "unghäst" själv, är ju bara 5år, blir 6 nu i sommar =)

*KL*
Nu har även jag känt sparkar i magen :love::banana::bump::p

Stort grattis, kul att vi blir fler hela tiden som kan känna "våra" små avkommor :banana::banana:

Åh, jag är så avis! Jag vill också känna!

Men igår kände jag mest på ena sidan, får stå längre på andra sidan ikväll....

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka