En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 240
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Men det går väl inte att seminera direkt de blir brunstiga? Hade det bara vart så så kunde vi väl väntat tills vi märkt brunst (hon visar väldigt tydligt, eller har iaf gjort innan) och kört upp henne då? :confused:
Aja, har vi otrolig tur kanske där är något iaf :angel:
annars kanske hon får sprutas igen?

Jaha... jag hade rätt. Jag fick börja dagen med att jaga ovilligt sto i 30 minuter - hon behövde minsann inte åka någonstans idag igen:rofl:

Väl framme på stationen så visade det sig att hon hade släppt bägge äggen:smirk:var det någon av oss som inte trodde det:D

Angående dubbel äggavgång:

Risken är stor för tvillingar:cry:

Från den positiva sidan:

Dubbelt så stor chans att hon är dräktig:idea:

Får vänta och hålla tummarna till dygn 17-18...

Nu har ju Elanca fölat:banana: Vi skulle ta och seminera på fölbrunsten för att blivande fölis inte skulle bli så sen, men nu är det midsommar.....:( Hon ska till stationen på tisdag, det är 10 dagar efter fölning, vad tror ni? Är det för sent?

Jag tycker absolut du ska ta Coleur Rubin! :love:
Vi kan behöva en ny hingst efter honom i Sverige :angel:

På mina bägge ston hade det varit försent. De har seminerats på fölbrunst tidigare år, sjunde resp åttonde dagen och dagen efter har ägget gått....

Visst är det härligt med midsommar! Det är tredje året i rad som jag också har ett sto med läge att seminera lördag el söndag, när man inte får någon sperma...... Inte konstigt man får sena föl.

Kollade vårt sto idag, 16 dygn, inte dräktig.:mad: Betäckt med Dionysios. Lyckat att släppa ägget på midsommarhelgen.:( Någon annan som har erfarenheter av Dionysios? Kanske pma mig så tråden inte förstörs...

var iväg igår 18 dygn och ingen bebis...:(
ska kollas på söndag om hon är i gång på nästa brunst..

mitt sto kunde de inte se nån fosterblåsa på och hon var helt öppen hela vägen..de ville kolla henne på söndag igen..vad betyder detta nu då?? jag fattade det som att hon inte var dräktig och inte i brunst..

*KL*

Kollade mitt Tolstoy-Gassendi sto idag på dygn 17 och hon är dräktig :bump:
Skönt att äntligen kunna andas ut lite :D
Nästa koll blir på dygn 45.

kl
Nu är tanten färdigseminerad (igår) för den här gången. Hade 2 ägg i måndags morse men hade bara släppt det ena så nu är det bara att åka hem och avvakta 16 dagar.... Tömmer sig inte helt så lite vätska i henne (men inget att behandla hemma), löper hon om tar de bakt.prov. Det känns som att det blir en seminomgång till då det var en väldigt lång brunst (har ingen bra tidigare erfarenhet av långa brunster)... men men litet hopp finns ju.

Knapplån

Mitt sto är nu på betäckning (naturlig) och blev betäckt i fredags och söndags, eventuellt även i går (har inte fått något besked om det ännu). Det är så himla skönt att stoet tog emot hingsten eftersom hon har föl vid sidan och det finns de ston som inte står för hingst när de samtidigt har föl. Nu är det bara att vänta in ultraljudet. Mitt sto + föl ska stå kvar på stuteriet tills hon konstaterats dräktig. Det blir en dryg väntan! Men jag är väldigt glad över att betäckningen gått så bra. Det är ett steg i rätt riktning!

/AFF

Hon var tom :(
Lämnades kvar för semination, dom trodde inte hon skulle klara sig över helgen så det blir bara ett skick (imorgon). Eländiga midsommar!

Så fattade jag det som iaf (nybörjare)

Ha ett sto i stallet e. Maraton - Pegasus - Rockad - Immer
som ska semineras med De Noir ikväll..

Känner mig otroligt nere nu. Var och kollade mitt sto på 16 dagar i måndags. Hon hade tvillingar. De klämde den ena och när de kollade igår var det andra också borta :cry:
Nu står hon kvar på stationen och är igångsprutad, men just nu känns det rätt meningslöst. Är väldigt ledsen faktiskt...

kl

Nu är mitt sto färdigseminerat med Tornesch, en seminering i fredags och en i måndags, så jag ska kolla henne på 18 dygn den 6/7. För säkerhets skull tog jag ett baktprov., ingen växt, så jag tycker att hon borde ha tagit sig, men man vet aldrig...

knapplån

Vad skönt för alla er som redan fått era ston dräktiga! Avundas er lite.. :p

Mitt sto är nu på stationen och ska semineras för 3 gången denna brunst. Förra året tog hon sig på första försöket och seminerades 1 gång så jag börjar nu misströsta då jag tror att något är fel eftersom hon inte släpper äggen.. Enligt dem på stationen var de säkra på att hon skulle ha släppt ägget igår men icke.. Hon står nu med 2 jätte stora ägg och de tror att det är därför det tar tid.. Annars märker de inget lustigt.. Jag börjar som sagt misströsta.. Sen blir det ju inte bättre av att jag bara hade tänkt ha henne där ett par dagar då det är mkt lite utevistelse på stationen och mitt sto och föl är vana vid att vara ute mkt här hemma.. Usch ja, hoppas att veterinären hinner kolla henne ikväll och att hon då ser att ägget är släppt.. Jag vill verkligen ha hem hästarna nu... De ska ju släppas på sommarbete och min andra lilla ponny saknar sin kompis (hon är inte ensam i stallet men det är Naturell hon går tillsammans med i hagen..).

Stoet är seminerad med Don Romantic.

Uppdatering..

Stoet är kollat igår på dygn 18 och är dräktig!!! :bump::bump:
Dock är jag inte så säker på att allt är okej och fortfarande mkt nervös inför ultraljud på dygn 42-45.. Hon beter sig nämnligen inte som hon brukar göra när hon är dräktig.. Hon är alldeles för pigg..

Ja, ja det är bara att hålla tummarna att hon håller på den blivande fölisen och att allt slutar lyckligt med ett nytt litet föl i hagen nästa vår! :love:

Åh herregud! Kandi är konstaterad dräktig idag på 15 dagars UL!!!!!!! :banana:

Oj... Jag var så nervös så jag knappt kunde hålla i hästen där inne! :rofl:
Ååh... Jag är så glad!!! Har aldrig varit gladare tror jag... Så nu är nästa koll om två veckor igen! Hoppas att hon håller i sig! :bump:

Vad roligt att du också fastnat för De Noir, mitt lånesto är också dräktig med honom!

Känner mig otroligt nere nu. Var och kollade mitt sto på 16 dagar i måndags. Hon hade tvillingar. De klämde den ena och när de kollade igår var det andra också borta :cry:
Nu står hon kvar på stationen och är igångsprutad, men just nu känns det rätt meningslöst. Är väldigt ledsen faktiskt...

Men så tråkigt... det är ju dock inte försent att seminera igen, nu vet du ju att hon är fertil! Håller tummarna!

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈