En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 240
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Då skulle jag iaf satsa på efter lunch (efter 13). Då är det iaf dött inne i stan.

Jag vet.

Jag brukar jobba på 7-11 då :rofl:

Låter ju bra, hade tänkt åka från E-tuna vid 11-tiden på fredagen (ska övernatta där tors till fre) så jag räknar vara på Gurresta vid 13-tiden (ska ju äta innan också så jag slipper stanna för det..) sen ska jag och nuvarande ägaren göra upp lite business och sen ska vi ju lyfta på damerna, eftersom vi inte har någon brådska så räknar jag med att jag ändå inte kommer ifrån Gurresta fören vid 15-tiden.
Så då borde det ju vara rätt lugnt på E4an - det känns bättre att köra där än på småvägarna :smirk:

Nåja det blri nog bra, sen hoppas jag på halvtaskigt väder så det blir bra för damerna i vagnen- dock så är det jätte bra ventilation + 4 öppningsbara fönster så det ska nog funka :banana:

Jag får kolla på måndag hur dom har öppet i midsommar...kan ju oxå va så att hon inte tagit sig o då behöver jag inte bry mig:D

Jag har en fantastisk "gammal" dam som (förhoppningsvis) ska föla nästa år :D
Hon heter Lavendell och är 11 år e: Landgraf I-Laudanum xx. Min underbara diamant :love: Men jag vet inte vilken av alla grabbar jag ska använda, har rådfrågat olika uppfödare (från Tyskland) och dom tycker att "korsa" med en Cor de la Bryere-son eller Capitol I-son skulle vara en bra kombination. Dom har föreslagit bl.a. Aragorn (Acorado-Cor de la Bryere), C-Indoctro (Capitol I-Caletto II), Capitalist (Capitol I-Sacramento Song xx), Clinton I (Carolus I-Calypso II), nästan alla förslog Couleur Rubin (Cordalmé Z-Grannus)...m.fl. Skulle vara intressant vad ni som är mer inne i avel tycker????? :rofl:
Har hört att det ska finnas många bra hingstar här i Sverige :)

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Kollade mitt Magritte-Anart sto i fredags! Och hon var dräktig!!!! :bump::banana::bump::banana::bump: Så nästa år blir det iaf ett föl hos mig, e Careful-Magritte-Anart!!! De andra två stona ska kollas den 25:e och den 29:e - hoppas verkligen att de är dräktiga!!!

Jag har en fantastisk "gammal" dam som (förhoppningsvis) ska föla nästa år :D
Hon heter Lavendell och är 11 år e: Landgraf I-Laudanum xx. Min underbara diamant :love: Men jag vet inte vilken av alla grabbar jag ska använda, har rådfrågat olika uppfödare (från Tyskland) och dom tycker att "korsa" med en Cor de la Bryere-son eller Capitol I-son skulle vara en bra kombination. Dom har föreslagit bl.a. Aragorn (Acorado-Cor de la Bryere), C-Indoctro (Capitol I-Caletto II), Capitalist (Capitol I-Sacramento Song xx), Clinton I (Carolus I-Calypso II), nästan alla förslog Couleur Rubin (Cordalmé Z-Grannus)...m.fl. Skulle vara intressant vad ni som är mer inne i avel tycker????? :rofl:
Har hört att det ska finnas många bra hingstar här i Sverige :)

Glömde att säga att hon i år redan har fått en fölis e:Contendro I. Hon står just nu hos uppfödaren (som jag köpte henne av) och kommer tillbaka då hon har skiljts från den lilla krabaten. Dom betäcker henne åt mig med valfri hingst som tack för att dom fick låna och ta föl på henne :p Nästa föl som då kommer ut är mitt :D

Var och kollade mitt halvblodssto på dygn 17, och hon var dräktig :rofl: :rofl: :rofl: Så nu hoppas jag på en Callahan - Democritos krabat till nästa sommar :D

Nu har vi fått hem alla "våra" ston! Den sista i raden var New Forest stoet Åstratorps Medea (inackordering)e Stackarps Dayton u Åstratorps Menuette ue Värends Pedro. Tyvärr ville hon inte bli ultraljudad (sprängde seminspiltan med skrapsår på bakbenen som följd...ser som tur ut att bara vara just skrapsår) - hon är en "knepig" ponny, därför rekommenderade vi ägarna att betäcka henne (dräktighet & föl kan ju lugna). Därför valde vi också en riktig "tuff tuff" Hingst: Fredrikbergs Dizney:bump: Vi tog hem henne utan att riktigt veta - men allt tyder på att hon är dräktig eftersom hon hade en bra brunst när hon blev betäckt och slog ifrån hingst på dygn 19 (igår).

Idag var jag även och Ul ade Mercedes eMagritte-Stratos xx-Aleppo xx - fortfarande dräktig med Don Primero på 35 dygn:love::love:
Väldigt glad att jag gjorde UL idag eftersom när jag hämtade henne i hagen så "skvätte" hon (dock inga röda slemhinnor)- de andra stona brunstar ju nu...fick så klart hjärtat i halsgropen och var skitnervös hela vägen till seminstationen....
Även när hon kom hem var hon gnäggig och skvätte lite...tur att jag har "bildbeviset" på närhinnan:rofl:

/Kristin

Suck suck
Inte denna gången heller, ska det blir tredje gången gillt då?
Blir lite arg på lilla kexet som inte vill blir mamma utan bara spotar
ut de små äggen igen.

Så nu betalar jag en semin avgift till och ber till Freja att det blir en
liten bebe denna gången

// Sur mulle

*kl*

Idag var vi inne igen och det var 31 dygn och allt såg bra ut och vi såg det lilla hjärtat slå som bara den :love:

Jaha... jag fortsätter kämpa med Cortez stoet, och se på f*n...idag hade gulkroppen åkt ut och där fanns två semineringsfärdiga,fina ägg:banana:

så imorgon bitti kör vi igång på årets sista sto(för oss alltså:D)

SKÖNT!

är såååå nervööös!!!:crazy:
ska iväg imorgon kväll och kolla mitt sto om hon tagit sig!!
håll alla tummar!!;)
om hon tatt sig så får jag ett föl concorde-bocelli!!!:)

Äntligen brunstig!

Idag seminerades mitt sto med Figaro R.
Imorgon kollas hon igen så får vi se omdet ägget står kvar eller jag får hem henne redan imorgon:)

Sen är det bara att hoppas att det tar sej!

Vad menar du med att du betalar en seminavg. till?

seminerar dom inte tills hon blir dräktig?

Jobbar till 13 eller 14 på fredag, är så nyfiken på alla bukehästar på Gurresta! Har inte så väldans långt dit... (Funderar på en em trip, måste nog ändå ha bilen med till stan.)

:)

Vad gäller min egen så kan jag bara vänta :crazy:

Vi var inne och kollade Molinna idag, men blev inte riktigt kloka på om hon är dräktig heller? :confused:

Nån snäll som kan översätta veterinärspråket? :angel:

Hon kunde inte se någon fosterblåsa, men hon var inte häller på väg in i nästa brunst, vilket hon borde vara (?), dygn 19.
Hon var helt "stängd" (vad menas med det??)

Så vi ska tillbaka och kolla på Onsdag.

Kan hon fortfarande vara dräktig även om vet inte såg något idag?
Kan hon ha lagt av helt, så att hon inte brunstar mer?
Eller är hon bara sen in i nästa brunst?

Får betala för varje gång hon insemineras.
Jo hon insemineras tills hon blir dräktig, men hon total vägrar ju :confused:
Tredje försöket nu så det blir tredje gången...
Suck suck

Så var då sista stoet äntligen seminerad för första gången iår:banana: -det har varit en seeeg resa tills nu.

hon var öppen och fin "autoban hela vägen in",:) så jag gissar att hon släpper ägget det här dygnet...

Får se vid ultraljudet imorgon om jag gissar rätt:angel:

*kl*

Nu ger jag mej in i tråden - har hämtat hem min stumpa efter seminering med A Dandy Man. Koll blir i början av juli - eg den 2 juli men då är jag inte hemma och kan köra henne till stationen så det får bli den 4 juli i stället. Någon som tror att det ställer till det? Om hon är på väg in i brunst borde man ju kunna beställa skick ganska omgående i så fall eller? Tycker inte att hon borde ha hunnit gå ur brunst...

/Maria

*knapplån*

Hingstägaren ringde alldeles nyss och meddelade att Fina fortfarande är totalt ointresserad (varför är jag inte förvånad? :p :crazy: )

Jag kan se henne framför mig "tralalaa jaha vem är du o va gör du här? jaja det finns mat därute, släpp ut mig igen"

Hur som helst så bestämde vi att hon ska få en hormonspruta. Ett till sto som inte heller brunstar så de ska sprutas igång samtidigt.. Så får vi hoppas de påverkar varandra lite också!

Antingen är hon dräktig, eller så är hon sen i nästa brunst. Troligen det sistnämnda.

Att de vill kolla på onsdag igen är förmodligen för att se om hon kommit igång med brunsten då så de kan seminera igen.

Men du får hoppas på en trevlig överraskning.

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka