En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 240
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Uppdatering..

Stoet är kollat igår på dygn 18 och är dräktig!!! :bump::bump:
Dock är jag inte så säker på att allt är okej och fortfarande mkt nervös inför ultraljud på dygn 42-45.. Hon beter sig nämnligen inte som hon brukar göra när hon är dräktig.. Hon är alldeles för pigg..

Ja, ja det är bara att hålla tummarna att hon håller på den blivande fölisen och att allt slutar lyckligt med ett nytt litet föl i hagen nästa vår! :love:

Men så roligt!:bump: Grattis:love: Med tanke på hur fint CG fölet blev kan jag bara tänka mig hur fint det här fölet kommer att bli. Vi får fira ihop du och jag fram på vårkanten 2008! Kram Sar

Har seminerat denna med Aerline H, hon själv är efter Rambo-Caracas-Utrillo. Både mitt och hennes första föl! :crazy:

Var iväg med Molinna igen i går, fortfarande varken någon fosterblåsa eller ny brunst på gång :(
Ska köra o lämna henne igen på lördag när vi kör till danmark över midsommar, så ska de kolla henne på söndag.

Hoppas det går bra!

Skaffa boken "att bli med föl" om du inte har den. Den är bra när man undrar över något!

Själv går jag bara o väntar på att det ska bli dags att kolla om Jolie tagit sig. Blä.. Jag har på känn att det inte gjort det. :(

*KL*

Orkade bara läsa igenom halva tråden.... Men hoppas det finns plats för lite Quartrar o Paintar här också! ;)

Cluanna (Quarter) inköptes från Tyskland redan dräktig med Dont Dress Me (Italien) Hon är beräknad föla i mitten på januari...

Cluanna6.jpg

Hints Sugar Luisa (Quarter) är hos hingsten nu, hon gick till Painthingsten David Frost Bilden med årets föl, Hints Sweet Heart.

Bild008.jpg

Tinos Princess Bar (Quarter) betäckt med egen hingst, hon kastade tyvärr tvillingar i år, betäcktes om med Tuffer Than Anything, tog sig men resorberade iom vår flytt... Så nu är hon betäckt igen och vi avvaktar 17-dyngs kollen!
bilden på senaste kärleksmötet med "Emil"....

Bild023.jpg

Absolut!

Här får alla raser vara med. :)

Jag gillade den första hästen väldigt mycket! Och hingsten hade en läcker färg!

Har idag kollat min fullblodsdam på 45 dgr och hon var fortf dräktig :banana: :bump: :banana: Nästa gång blir runt 9 aug (90 dgr) Nu är det bara att vänta och hoppas att fölisen finns kvar :love:

Är seminerad med Caressini L

Absolut!

Här får alla raser vara med. :)

Jag gillade den första hästen väldigt mycket! Och hingsten hade en läcker färg!

Tack! :love: Ja hon är en pärla, min bästa invstering! Flerfaldig EM segrare bla... och dräktig med en superhingst! :banana:
Jag är så glad att jag fick köpa henne, o samtidigt skitskraj att nåt ska hända fölis...eftersom hingsten i fråga dels är dyr och dels har dålig dräktighet så jag vet fasen om jag skulle våga ta hem sperman själv.... :crazy:

Avel är spännande.... :angel:

Var iväg med Molinna igen i går, fortfarande varken någon fosterblåsa eller ny brunst på gång :(
Ska köra o lämna henne igen på lördag när vi kör till danmark över midsommar, så ska de kolla henne på söndag.

Samma här...:crazy: Min är dräktighetskollad idag,ingen fosterblåsa, inga ägg på G,stängd,står med lite vätska...ska kollas på söndag igen..hon skulle ha varit i brunst nu o istort sett ägg som var dags o seminera enl.hennes brunstcykel...fattar ingen ting:confused:
Frågade om det kunde va så att hon var dräktig iallafall..? Hon svarade att det var minimal chans för överlevnad eftersom hon stod med vätska!!??

Jag fattar inte mer än dig :confused:
Jag tror inte våran hade nån vätska, de sa inget om det iaf...
jag läste på lite i "Att bli med föl", där stod nåt om tidig fosterdöd efter dygn 15 eller något, och att de kunde bli skendräktigs efter det och alltså inte kom i ny brunst.. Kan det vara något sånt?

Jag fattar inte mer än dig :confused:
Jag tror inte våran hade nån vätska, de sa inget om det iaf...
jag läste på lite i "Att bli med föl", där stod nåt om tidig fosterdöd efter dygn 15 eller något, och att de kunde bli skendräktigs efter det och alltså inte kom i ny brunst.. Kan det vara något sånt?

Kan det säkert bli, men sa det inget om det till dig??

Ruby släppte det första runt 14 dygnet och då trodde hon att hon fortfarande var dräktig. Vi lämnade kvar henne på Flyinge då och då tror jag att de sprutade igång henne. Är ju väldigt dålig på detta, har ju bara fött upp ett halvblod innan, men dock en massa connemaror men det var för länge sedan och då kollade man inte stona och körde fribetäckning ;)

Ser dom ingen fosterblåsa på söndag så skulle jag tro att dom sprutar igång henne om hon inte har ägg på G...för dom vill nog spola henne eftersom hon står med vätska..är ju behandlad men ej spolad efter konstaterat colibakterie...
Lustigt att det aldrig kan få va enkelt:smirk:

Men så tråkigt... det är ju dock inte försent att seminera igen, nu vet du ju att hon är fertil! Håller tummarna!

Det är ju faktiskt inte för sent:)
Mitt sto är beräknad 5 juli. Första seminering gick tom, andra tvillingar och tredje gången funkade det, seminerad 5 aug. Visst, lite sent, men och?:)

Jag håller med, fattar inte att många grämer sig att det blir för sent? Hellre ett sent föl än inget alls.

Min lille föddes 1 juli, och det tyckte jag var alldeles lagom. Fint väder, mindre mygg och ljuvligt bete.

Tack Sar!

Hon är igångsprutad igår och de ville ha kvar henne ifall hon släpper snabbt. Hoppas verkligen nu! De sa att hon skulle kolla på 14e dygnet denna gång ifall hon skulle ha tvillingar. Skulle tydligen vara lättare att ta bort det ena då. De var förvånade att hon hade tvillingar för de såg bara ett ägg vid UL... Skumt!

Knapplån!
Uppdaterring.
Jag väntar en Don Primero-Chapman-Hartung-Ceylon unge i mars nästa år. Ska kollas igen på 90dygn.
Sen konstaterades att welshen tagit sig på första försöket även i år med Vita Novas Hanassie RP. Hingstungen hon fick i år är ett hingstämne. Mycket fin. Hoppas nästa blir ett sto föl.
Vita Nova´s Hanassie RP- Paddock Camarque RW-Snowdon Blighte
r beräknad i slutet av april.

Tidningen Ridsport brukar sälja den! Sedan kan man säkert beställa den från någon bokhandel.

Säger inte t**k för det kan ju bringa otur (är lite skrockfull nu när jag inte riktigt känner att N beter sig som hon brukar..)..

Men vi får verkligen hoppas att vi nästa vår sitter och fölvakar här på buke tillsammans och det sen ploppar ut 2 välmående föl (givetvis ska även stona må bra) med mkt potensial!!! :love::love::love: Våra ston ska ju ha ungefär samtidigt!

Det är så kul med avel när allt går väl. Och jag är verkligen nöjd med årets fölunge! Nästa år ska dock mitt sto igång igen för nu har hon gått och "skrotat" för länge. Ska se till att mitt knä opereras under detta året och sen ska jag och min tös träna och kanske tävla i några år innan vi tar upp aveln pånytt! Vi får väl se om framtiden ser ut som jag planerat - det blir ju inte alltid så :smirk:... Och när man väl börjat avla så är det faktiskt svårt att sluta.. Det är en som en drog när fölen tittar ut :love::love:

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka