EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas alla ser hur den stackars hästen lider.

Förresten så var det mer synd om den andra hästen som vi delade ridhuset med vars ryttare försökte rida ett LB-program med hästen intrasslad in en graman. Det gick inte så bra.
Taxen däremot frustade nöjt i iklädd sin nya dressyrsadel. :p

@Speedway Hold your horses! Ditt brott blir inte mindre för att ngn annan begick ett annat brott samtidigt?? Nänä lilla tös, du har förverkat din rätt till Epona, bara att lämna över henne till mig där hon ska bli behandlad som den prinsessa hon är!:angel::D

@Speedway Hold your horses! Ditt brott blir inte mindre för att ngn annan begick ett annat brott samtidigt?? Nänä lilla tös, du har förverkat din rätt till Epona, bara att lämna över henne till mig där hon ska bli behandlad som den prinsessa hon är!:angel::D

Aha, nu förstår jag vart skon klämmer! Du vågar inte rida på dina ystra ungfålar längre så dom har du lägligt lånat ut till mer sadelfasta ungdomar.
Epona är naturligtvis precis en sån häst du behöver så här på ålderns höst, tant Novali. :sneaky: :devil:

:rofl: ni är så knäppa!!

Min häst verkar halt igen. Blä. Jag har liksom inte ens börjat rida mer. Utan det är rundor under timmen med stillsam trav o lite lugn galopp på rakt spår. Började gråta efter senaste ridturen (de två senaste har känts konstiga, innan dess finare än ever) o på kvällen var han tjock i ett framben.

Idag fick jag låna @Wilisia s chefs häst o blev så kär :love: o så mockade jag 11 boxar, det har jag aldrig gjort i hela mitt liv på en o samma dag :D

Mvh lyxryttare

@the_connemara Men herregud vad trist! Har han gjort nåt nytt då eftersom han var svullen tror du?

@Speedway Nädå, är bara synd om din fina häst som blir utspökad o aldrig kommer ut o får ha kul på tävling...:devil:

Alltså han har känts fin o rida förutom att han stoppat in vänster bak när jag fattar vänster galopp men efter det hittade Håkan ingen allvarligt (det "vanliga" som typ alla hästar verkar ha enl honom) och det är liksom den "normala" svagheten så jag har bara haft det i bakhuvudet. Sedan för typ 1-2 veckor sedan har han varit lite gallig o varm i höger bak ngra dagar hit o dit. Han har ju innan bara skadat sitt högra jäkla korsband i hagen o då blivit gallig i vänster bak, logiskt. Så första tanken är ju om han skadat vänster nu?

I måndags eller tisdag (minns ej) red jag en liten snutt o då kändes han sådär trist igen som innan i traven, bromsig. Visst kan han ha gjort slut på all överskottsenergi nu på 2 månader med lugn ridning men nä, ingen bra magkänsla. Galopperade pyttelite men har paj rygg så fick gå hem istället, glaoppen kändes blä men kan ju lika gärna bero på att jag är helt låst.

Blev sjuk o så red jag igår söndags nästa gång. Fin o trava. Galopperade lite på hemvägen (inte ens 1 min tror jag), kändes blä men fortf ont i ryggen så inte mkt o orda om. Bryter av o han är superseg resten av vägen hem. Tänker ju direkt tillbaka på senaste Anna-träningen i somras då han var superfin i traven o blev tokhalt (i mina ögon mätt, jag kände att han var ojämn när han travade av o Anna såg det tydligt) efter galoppen. Då var korsbandet skadat o troligtvis så retade väl galoppen det så han blev halt då även om han inte visare det i traven. Det gör ju inte riktigt ont som en inflammation vad jag förstått.

Har dessutom köpt pulsklocka o pulsen var jättehög (typ 30 slag högre än skritten dit) hela skrittvägen hem (25 min). Så fort jag stannade gick den ner t vilopuls. Tänker ju direkt att han hade ont o därför inte ville gå. O sen på kvällen så var alltså det diagonala frambenet till d bakbenet som varit galligt o varmt tjockt o varmt. Det är fortf tjockt o varmt idag både på morgonen o på lunchen.

@the_connemara ok det låter ju inte alls bra. Har du fått nån kliniktid?

Inte bokat ännu för jag är så pisstrött på köra så långt hela tiden (kan inte pga jobb på 2 veckor). Bokat tid t Håkan igen för jag vill se om han kan se ngt som Spångfors ser (har varit det innan, hade varit så jäkla najs om man har någon nära som kan skicka en vidare). Ska rida ett pass när min rygg är fixad också.

*KL*

Jag ställde frågan i en passande tråd på dressyr, men det tar ju tiiid att få svar (det har ju gått mer än ett halvt dygn nu... :cool: ) Jag tänkte att här brukar ni vara snabba! :D (Inte för att jag behöver ett snabbt svar utan för att jag är otålig... :o )

När jag började med fälttävlan så fick jag förklarat för mig att jag inte fick rida dressyrmomentet med hopplatta. Är det så? Om inte, var det åtminstone så? Och gäller samma regler på dressyrtävlingar?

/Lady_S

*KL*

Jag ställde frågan i en passande tråd på dressyr, men det tar ju tiiid att få svar (det har ju gått mer än ett halvt dygn nu... :cool: ) Jag tänkte att här brukar ni vara snabba! :D (Inte för att jag behöver ett snabbt svar utan för att jag är otålig... :o )

När jag började med fälttävlan så fick jag förklarat för mig att jag inte fick rida dressyrmomentet med hopplatta. Är det så? Om inte, var det åtminstone så? Och gäller samma regler på dressyrtävlingar?

/Lady_S

I aktuella TR för bägge grenarna står det enbart "sadelgjord" - inget särskilt om hur den får se ut alltså.

I aktuella TR för bägge grenarna står det enbart "sadelgjord" - inget särskilt om hur den får se ut alltså.
Nej, men så stod det då också. Förklaringen som jag fick då var att eftersom att det stod "sadelgjord" så fick man inte ha en hopplatta, för det var inte en sadelgjord, typ. :confused:

Så egentligen är det en tolkningsfråga och då behöver man vara mer insatt i dressyr än vad jag är för att kunna svara... Det kan ju ha varit en skröna förut också, att man inte fick rida dressyr med en hopplatta, och att tolkningen alltid har varit att man får använda vilken sadelgjord man vill. Eller så har man ändrat tolkningen så att det nu är tillåtet. Eller så är det fortfarande inte tillåtet... O_o Vad är praxis, liksom?

/Lady_S

Nej, men så stod det då också. Förklaringen som jag fick då var att eftersom att det stod "sadelgjord" så fick man inte ha en hopplatta, för det var inte en sadelgjord, typ. :confused:

Så egentligen är det en tolkningsfråga och då behöver man vara mer insatt i dressyr än vad jag är för att kunna svara... Det kan ju ha varit en skröna förut också, att man inte fick rida dressyr med en hopplatta, och att tolkningen alltid har varit att man får använda vilken sadelgjord man vill. Eller så har man ändrat tolkningen så att det nu är tillåtet. Eller så är det fortfarande inte tillåtet... O_o Vad är praxis, liksom?

/Lady_S

Det vore i och för sig typiskt dressyrfolk - själv tycker jag att det är ganska praktiskt att ha en sadelgjord, med platta eller ej, om jag ska hoppa :angel:
En lös platta kanske man kan diskutera däremot.

Det är iofs vanligare än man vill tro med överdomare och andra som inte kan läsa innantill, så det skulle inte förvåna mig om någon har blivit utesluten på grund av gjord med platta :meh:

Det vore i och för sig typiskt dressyrfolk - själv tycker jag att det är ganska praktiskt att ha en sadelgjord, med platta eller ej, om jag ska hoppa :angel:
En lös platta kanske man kan diskutera däremot.

Det är iofs vanligare än man vill tro med överdomare och andra som inte kan läsa innantill, så det skulle inte förvåna mig om någon har blivit utesluten på grund av gjord med platta :meh:
:D Du är inte lite petig som vill ha en gjord, tycker du? ;)

Det har hänt, ja. Det var därför FT-tränaren var så noga att påpeka det.

/Lady_S

Diskuterade faktiskt detta med stallägaren (som är dressyrdomare) i slutet på förra veckan. Då hade hon precis varit på dressyrdomar- och överdomarutbildning, och då fick de besked att gjord med hopplatta inte var tillåtet (oavsett om den var lös eller "inbyggd").

Vi tyckte dock också att det var en konstig regel (eller ja, tolkning), var drar man gränsen för vad som är en hopplatta och vad som bara är en bred/anatomisk gjord? Enligt henne skulle man t.ex. inte ens kunna tävla med ELT-gjord om man ville vara helt på säkra sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 796
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 101
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
333
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama