Fast Ulf Wilkens ord borde väga tyngre än domarutbildarnas.
Är han någon Över-överdomare eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast Ulf Wilkens ord borde väga tyngre än domarutbildarnas.
Är han någon Över-överdomare eller?
Han har utbildningen för alla överdomare ( om jag inte minns helt fel) så i praktiken ja, han är över överdomare
Gick in och letade på ridsportförbundets hemsida, han stod som överdomarutbildare tillsammans med en till, som är den som (som jag förstod det) gav motsatt besked till min stallägare. Men ska höra igen med henne.
Fast Tr ändras ju inte förrän 2017 nästa gång. Så dom kan ju inte hitta på nått innan dess!
Men det är ju inte tal om ändring i TR utan att en hopplatta inte skulle räknas som en "sadelgjord", alltså med den formuleringen som är i TR nu.
(Jag pratar dock bara om vanliga dressyrtävlingar nu, men om det inte är någon annan formulering i FT-TR borde ju samma sak gälla där.)
Så om det inte är en sadelgjord, vad är det då? Kanske inte dom asbreda nackstyckena som finns nuförtiden inte ska räknas som nackstyckena heller? Var ska idiotin sluta? Om dom nu ska specifiera sadelgjorden så kan dom göra det tidigast 2017 eftersom det faktiskt blir en ändring i Tr. Står nada någonstans att magplatta inte är en sadelgjord.
En magplatta...
Jag och stallägaren tycker också att det är en dum tolkning, det var ju just därför vi diskuterade det. Men det var ändå det beskedet de fick.
Ska jag försöka förstå hur de gjort den tolkningen så står det ju att "All övrig utrustning, inte nämnd ovan, är förbjuden och dess användande leder till avstängning ur klass/klasser.", så en sadelgjord som dessutom har en magplatta består av utrustning som inte är uppräknad och är därför förbjuden.
Diskuterade faktiskt detta med stallägaren (som är dressyrdomare) i slutet på förra veckan. Då hade hon precis varit på dressyrdomar- och överdomarutbildning, och då fick de besked att gjord med hopplatta inte var tillåtet (oavsett om den var lös eller "inbyggd").
Vi tyckte dock också att det var en konstig regel (eller ja, tolkning), var drar man gränsen för vad som är en hopplatta och vad som bara är en bred/anatomisk gjord? Enligt henne skulle man t.ex. inte ens kunna tävla med ELT-gjord om man ville vara helt på säkra sidan.
Fast det händer och ekipage blir uteslutna eller måste byta gjord. Och det har varit så länge.Varför kom ämnet ens upp på utbildningen? Det kan fasen inte vara vanligt på rena dressyrtävlingar att folk tävlar med hopplatta??
Bra!! För min häst går så jäkla bra nu i dressyren att jag tänker faktiskt rida dressyren i hoppsadel i Tågarp i påsk och rida lätt i programmet! Och då blir det ju magplattan oxå! Kan jag bara tvinga någon att sätta på benskydd på frambenen så slipper jag tom hoppa av
Ping @Hippocampus
Men sätt magplattan i nacken och nackstycket som sadelgjordSå om det inte är en sadelgjord, vad är det då? Kanske dom asbreda nackstyckena som finns nuförtiden inte ska räknas som nackstyckena heller? Var ska idiotin sluta? Om dom nu ska specifiera sadelgjorden så kan dom göra det tidigast 2017 eftersom det faktiskt blir en ändring i Tr. Står nada någonstans att magplatta inte är en sadelgjord.
@fio hade du tänkt att vinna i Tågarp? Om inte så är det kanske inte värt att åka ner
Fast det händer och ekipage blir uteslutna eller måste byta gjord. Och det har varit så länge.
Jag tror att de flesta av oss tycker att det vore superbt om man fick ha vilken sadelgjord man ville, men erfarenheten säger något annat. Vi argumenterar liksom inte för att vi vill att det ska vara förbjudet, bara att vi har erfarenhet av att det varit det.
/Lady_S
Bra!Ja då har jag tänkt vinna