EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Diskuterade faktiskt detta med stallägaren (som är dressyrdomare) i slutet på förra veckan. Då hade hon precis varit på dressyrdomar- och överdomarutbildning, och då fick de besked att gjord med hopplatta inte var tillåtet (oavsett om den var lös eller "inbyggd").

Vi tyckte dock också att det var en konstig regel (eller ja, tolkning), var drar man gränsen för vad som är en hopplatta och vad som bara är en bred/anatomisk gjord? Enligt henne skulle man t.ex. inte ens kunna tävla med ELT-gjord om man ville vara helt på säkra sidan.
Så låter det ju som att praxis är att sadelgjord och hopplatta inte är samma sak. :meh: Det känns verkligen som en konstig och onödig regel. Jag har svårt att se syftet? :confused: Men då är det bara att se till att inte ha hopplatta på dressyrbanan då!

/Lady_S

Diskuterade faktiskt detta med stallägaren (som är dressyrdomare) i slutet på förra veckan. Då hade hon precis varit på dressyrdomar- och överdomarutbildning, och då fick de besked att gjord med hopplatta inte var tillåtet (oavsett om den var lös eller "inbyggd").

Vi tyckte dock också att det var en konstig regel (eller ja, tolkning), var drar man gränsen för vad som är en hopplatta och vad som bara är en bred/anatomisk gjord? Enligt henne skulle man t.ex. inte ens kunna tävla med ELT-gjord om man ville vara helt på säkra sidan.

Seriöst alltså, vilket (ursäkta) pucko tolkade det så?

Det är ju bara trams, trams och återigen trams om det öht skulle finnas någon grund till det. Alla gånger tidigare det varit uppe till diskussion har det framkommit att det är ok m platta.

Men som sagt, pga alla dessa verklighetsfrånvända tolkningar (och skrivningar tex med de där baucherbetten som bara får ha en viss mundel) så har det GARANTERAT förekommit att folk blivit uteslutna pga ngt så patetiskt.

Seriöst alltså, vilket (ursäkta) pucko tolkade det så?

Det är ju bara trams, trams och återigen trams om det öht skulle finnas någon grund till det. Alla gånger tidigare det varit uppe till diskussion har det framkommit att det är ok m platta.

Men som sagt, pga alla dessa verklighetsfrånvända tolkningar (och skrivningar tex med de där baucherbetten som bara får ha en viss mundel) så har det GARANTERAT förekommit att folk blivit uteslutna pga ngt så patetiskt.

Vet inte vem som gjorde den tolkningen, men nu har iaf alla(?) dressyrdomare i Skåne(?) fått besked att så skall det vara.

Lycka till för dem att dra gränsen ute i fältet! Konstigt att de gick med på det öht.
När vi överdomare går repetitionskurserna så kan vi visserligen ifrågasätta konstiga regler, men samtidigt så får vi ju acceptera det som utbildarna säger, eftersom att det är viktigt att vi dömer likadant över hela Sverige.

Skåne kan ju inte sätta sig emot om samma sak är tillåtet i Halland, Stockholm och Västerbotten. DET skulle vara illa.

Sen hade det ibland varit bra om sådana här saker hade prövats i disciplinnämnden, då skulle vi alla få svart på vitt och kunna sluta fundera över saken...

/Lady_S

Idiotiskt :banghead: Hur kan de hitta på och utbilda om saker som inte står i reglementet :banghead:

När vi överdomare går repetitionskurserna så kan vi visserligen ifrågasätta konstiga regler, men samtidigt så får vi ju acceptera det som utbildarna säger, eftersom att det är viktigt att vi dömer likadant över hela Sverige.

Skåne kan ju inte sätta sig emot om samma sak är tillåtet i Halland, Stockholm och Västerbotten. DET skulle vara illa.

Sen hade det ibland varit bra om sådana här saker hade prövats i disciplinnämnden, då skulle vi alla få svart på vitt och kunna sluta fundera över saken...

/Lady_S

Jag hade inte alls accepterat vad utbildarna säger utan krävt att någon högre skulle redogöra för vad den tolkningen kommer i från. Troligtvis hade jag ställt samma fråga till varenda en högst upp och om de då enas om den korkade tolkningen så hade jag absolut krävt ett förtydligande i TR.

Eller typ ett diciplinärende då där det prövas och sedan faktiskt gäller alla och inte bara dem som har en nitisk överdomare.

Jag älskar regler men det värsta jag vet är när de inte är korrekt skrivna och såklart har en grund utan leder till tolkningsproblem och orättvisor.

Nej, men så stod det då också. Förklaringen som jag fick då var att eftersom att det stod "sadelgjord" så fick man inte ha en hopplatta, för det var inte en sadelgjord, typ. :confused:

Så egentligen är det en tolkningsfråga och då behöver man vara mer insatt i dressyr än vad jag är för att kunna svara... Det kan ju ha varit en skröna förut också, att man inte fick rida dressyr med en hopplatta, och att tolkningen alltid har varit att man får använda vilken sadelgjord man vill. Eller så har man ändrat tolkningen så att det nu är tillåtet. Eller så är det fortfarande inte tillåtet... O_o Vad är praxis, liksom?

/Lady_S

Det ska man få i 90 och 100 klass men inte från * klass. Jag läste det senast förra året någonstans och det kommer ju inget nytt Tr förrän nästa år.

Vet inte vem som gjorde den tolkningen, men nu har iaf alla(?) dressyrdomare i Skåne(?) fått besked att så skall det vara.

På dressyrtävling möjligtvis men vi har ju andra utrustningsregler och har alltid haft det. Jag har ju ridit med magplatta många ggr när jag ridit dressyren i hoppsadel.

Det ska man få i 90 och 100 klass men inte från * klass. Jag läste det senast förra året någonstans och det kommer ju inget nytt Tr förrän nästa år.

Från FEI kanske?

Då köper jag det. Om man bara får svart på vitt vad tolkningen/regeln kommer i från. Även om jag som domare hade blivit komplett GALEN av att inte få konkreta restriktioner på vad som nu då är en magplatta eller inte. Finns ju vissa anledningar till att jag väljer att hålla mig i bakggrunden i många fall just för att jag aldrig tål sådant här.

Från FEI kanske?

Då köper jag det. Om man bara får svart på vitt vad tolkningen/regeln kommer i från. Även om jag som domare hade blivit komplett GALEN av att inte få konkreta restriktioner på vad som nu då är en magplatta eller inte. Finns ju vissa anledningar till att jag väljer att hålla mig i bakggrunden i många fall just för att jag aldrig tål sådant här.

Fast FEI har inga 90 och 100 klasser, deras reglemente gäller ju internationellt och det börjar på * klass så Nej.

Fast FEI har inga 90 och 100 klasser, deras reglemente gäller ju internationellt och det börjar på * klass så Nej.

Jag tänkte iofs att iom från enstj så kanske den regeln gällde int enstj o så skulle det därför vara lika. Vet du om det är så int att man inte får ha platta?

Jag känner väl mest bara att ÅHHHHHH det finns så mycket andra grejer som borde tas tag i för hästarnas skull än att bråka om hur stor platta det får vara på sadelgjorden på vilken nivå.

På FT banorna i lägre klasser ser man ju ofta folk som rider i hoppsadel o då med platta. Har aldrig varit ett bekymmer, huvudsaken är väl att sadeln ligger där den ska o är av "engelsk typ" som det står i TR? Fattar inte att folk orkar ens hitta på att fundera över saker som inte står skrivna i TR.

Så låter det ju som att praxis är att sadelgjord och hopplatta inte är samma sak. :meh: Det känns verkligen som en konstig och onödig regel. Jag har svårt att se syftet? :confused: Men då är det bara att se till att inte ha hopplatta på dressyrbanan då!

/Lady_S
Jag frågade mamma överdomare som aldrig ställts inför frågan så hon ringde Ulf Wilken som sa att man får! :)

Jag frågade mamma överdomare som aldrig ställts inför frågan så hon ringde Ulf Wilken som sa att man får! :)
:eek: Nej, men... Nej? Så då går alltså olika dressyrdomarutbildare och lär ut olika till dressyrdomarna? O_o Vilket då fortfarande betyder att det är bäst att rida utan magplatta, för man vet inte vad som gäller på respektive tävling om man inte frågar... :crazy:

/Lady_S

De är dock beroendeframkallande... :nailbiting:

160123_56bf14aaddf2b348b8d5fae1.jpg

Foto: Sanna Svensson.
Jag hör inte hit på fälttävlan men måste ändå bara:

Åååååååhhhhhh :love::love::love::love: En tån tötis!

(bebisspråk obligatoriskt vid söta ponnisar) :D

:eek: Nej, men... Nej? Så då går alltså olika dressyrdomarutbildare och lär ut olika till dressyrdomarna? O_o Vilket då fortfarande betyder att det är bäst att rida utan magplatta, för man vet inte vad som gäller på respektive tävling om man inte frågar... :crazy:

/Lady_S
Fast Ulf Wilkens ord borde väga tyngre än domarutbildarnas. ;)

• Gilla
Reactions: fio
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 796
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 100
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
331
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama