Konstigare saker har hänt. Men här verkar det vara Skåne som sprider infon om att det skulle vara förbjudet och Västmanland att det inte är det. Sen är bara frågan vem som informerar var?Aldrig hört... Måste vara i Norrland då bara
/Lady_S
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Konstigare saker har hänt. Men här verkar det vara Skåne som sprider infon om att det skulle vara förbjudet och Västmanland att det inte är det. Sen är bara frågan vem som informerar var?Aldrig hört... Måste vara i Norrland då bara
Det handlar om att H-gjord kommer föreslås att förbjudas då den inte hör hemma i dressyr pga en mängd märkliga sätt att använda den. Handlar inte om vanlig hoppgjord. Inte om vanlig magplatta.
I TR står EN sadelgjord och detta tolkas som två..
Tex bara använda en gjord så "limpan" kanar fram mellan frambenen för att förändra rörelser. Att flytta ena gjorden så limpan får samma effekt.@mammaBerg På vilka märkliga sätt kan man använda en H-gjord?
Jag tänker inte säga emot något om den där gjorden, men det som har varit på tapeten och som ryttarna fått byta bort är helt vanliga hopplattor!Det handlar om att H-gjord kommer föreslås att förbjudas då den inte hör hemma i dressyr pga en mängd märkliga sätt att använda den. Handlar inte om vanlig hoppgjord. Inte om vanlig magplatta.
I TR står EN sadelgjord och detta tolkas som två..
Tex bara använda en gjord så "limpan" kanar fram mellan frambenen för att förändra rörelser. Att flytta ena gjorden så limpan får samma effekt.
Istället undrar man vad denna gjord är bra för?
Istället undrar man vad denna gjord är bra för?
Skulle ngn ryttare fått byta bort redan? När och var?Jag tänker inte säga emot något om den där gjorden, men det som har varit på tapeten och som ryttarna fått byta bort är helt vanliga hopplattor!
/Lady_S
Fast är säker på att om någon kan påvisa fördelen så kan diskussion säkerligen tas. Men av de fall man nu haft var det ingen som påvisat ngt mer än sagt "Ingen annan gjord passar". Kan ju finnas fler fall. Tydligen förbjuden i flera länder.Hästar med suboptimalt sadelgjordsläge jämfört med sadelläget? Bättre tryckfördelning?
Störigt för dem som använder den korrekt och behöver den om det blir förbjudet för att andra använder den suspekt.
När jag skaffade min dressyrsadel för... Sex-sju år sedan, så ringde jag till en av klubbens överdomare i dressyr och frågade lite om vad jag fick och inte fick ha (medveten om att dressyr kunde vara lite stingsligare än vad hoppning var) och jag fick då till svar att en anatomisk sadelgjord var okej, men inte en magplatta.Skulle ngn ryttare fått byta bort redan? När och var?
I valig dressyr vill man ha bort vanliga magplattor också av samma orsak. Den har i några fall vänts på andra hållet.
Enligt utbildaren var det h-gjorden som diskuterades. Men ngn har kanske sovit eller missförstått
Definitivt missförstånd enligt det samtal jag hade med Wiberg. Nu pratade vi iof mest fälttävlansdressyr men det handlade mycket om vanlig dressyr också. Ringde upp en domare också och fick lite annan info "off the record". Inom fälttävlan har det inte varit ngt problem med gjordar. Däremot har det spridit sig bland dressyrfolk. Det är inte heller särskilt vanligt att man sitter i hoppsadel i vanlig dressyr. Man kan ju undra varför man väljer att sitta i dressyrsadel med sadelgjord som har stor magplatta för hoppning?Ja jag var ju inte själv där, men vet att hon sa till ryttaren till sin utlånade ponny att de inte skulle tävla med sin ELT-gjord eftersom det skulle kunna tolkas som en magplatta.
Anledningen till att jag vill ha specifika fall är krasst. Det finns ås mycket skitsnack på nätet att v inte ens kan ta upp allt. På måndag har vi möte i ft-kom, en av punkterna är TR-ändringar (förlåt tillägg då ändringar inte kommer förrän 2017) .När jag skaffade min dressyrsadel för... Sex-sju år sedan, så ringde jag till en av klubbens överdomare i dressyr och frågade lite om vad jag fick och inte fick ha (medveten om att dressyr kunde vara lite stingsligare än vad hoppning var) och jag fick då till svar att en anatomisk sadelgjord var okej, men inte en magplatta.
Det var säkert innan dess, eller åtminstone i samma tidsrymd, som jag fick samma information på någon fälttävlanskurs. Så det är inget nytt! Däremot förekommer det fortfarande, åtminstone i dressyr, och vill du ha ett specifikt fall (men varför? ) så skickar jag ett PM.
/Lady_S
Är det intressant trots att det är vanlig dressyr? Och isf, är det "Starta en konversation" man använder för att skicka PM?Anledningen till att jag vill ha specifika fall är krasst. Det finns ås mycket skitsnack på nätet att v inte ens kan ta upp allt. På måndag har vi möte i ft-kom, en av punkterna är TR-ändringar (förlåt tillägg då ändringar inte kommer förrän 2017) .
Ja på sista frågan.Är det intressant trots att det är vanlig dressyr? Och isf, är det "Starta en konversation" man använder för att skicka PM?
/Lady_S