EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var går gränsen för vad som räknas som magplatta då? Och framförallt..skälet till att man inte får använda det?

Det handlar om att H-gjord kommer föreslås att förbjudas då den inte hör hemma i dressyr pga en mängd märkliga sätt att använda den. Handlar inte om vanlig hoppgjord. Inte om vanlig magplatta.
I TR står EN sadelgjord och detta tolkas som två..
9784481-VebuR.jpg

• Gilla
Reactions: fio
Det handlar om att H-gjord kommer föreslås att förbjudas då den inte hör hemma i dressyr pga en mängd märkliga sätt att använda den. Handlar inte om vanlig hoppgjord. Inte om vanlig magplatta.
9784481-VebuR.jpg

Mammaberg kan man alltid lita på!!! Tack!!

9784481-VebuR.jpg
Jag tänker inte säga emot något om den där gjorden, men det som har varit på tapeten och som ryttarna fått byta bort är helt vanliga hopplattor!

/Lady_S

Tex bara använda en gjord så "limpan" kanar fram mellan frambenen för att förändra rörelser. Att flytta ena gjorden så limpan får samma effekt.
Istället undrar man vad denna gjord är bra för?

Amen gud, folk kommer verkligen på allt :( Då förstår jag diskussionen mer!

Den är väl bra på hästar där allt glider fram har jag läst mig till (spec där sadlegjordsläget är jättelång fram i förhållande t sadelläget, typ araben i mitt stall hade nog varit aspirant på en sådan, helt galet). Men den förutsätter ju att främre stroppen är fäst i ortspetsen eller åtm typ där.

Jag tänker inte säga emot något om den där gjorden, men det som har varit på tapeten och som ryttarna fått byta bort är helt vanliga hopplattor!

/Lady_S
Skulle ngn ryttare fått byta bort redan? När och var?
I valig dressyr vill man ha bort vanliga magplattor också av samma orsak. Den har i några fall vänts på andra hållet.
Enligt utbildaren var det h-gjorden som diskuterades. Men ngn har kanske sovit ;) eller missförstått :)

Hästar med suboptimalt sadelgjordsläge jämfört med sadelläget? Bättre tryckfördelning?

Störigt för dem som använder den korrekt och behöver den om det blir förbjudet för att andra använder den suspekt.
Fast är säker på att om någon kan påvisa fördelen så kan diskussion säkerligen tas. Men av de fall man nu haft var det ingen som påvisat ngt mer än sagt "Ingen annan gjord passar". Kan ju finnas fler fall. :) Tydligen förbjuden i flera länder.

Ja jag var ju inte själv där, men vet att hon sa till ryttaren till sin utlånade ponny att de inte skulle tävla med sin ELT-gjord eftersom det skulle kunna tolkas som en magplatta.

Skulle ngn ryttare fått byta bort redan? När och var?
I valig dressyr vill man ha bort vanliga magplattor också av samma orsak. Den har i några fall vänts på andra hållet.
Enligt utbildaren var det h-gjorden som diskuterades. Men ngn har kanske sovit ;) eller missförstått :)
När jag skaffade min dressyrsadel för... Sex-sju år sedan, så ringde jag till en av klubbens överdomare i dressyr och frågade lite om vad jag fick och inte fick ha (medveten om att dressyr kunde vara lite stingsligare än vad hoppning var) och jag fick då till svar att en anatomisk sadelgjord var okej, men inte en magplatta.

Det var säkert innan dess, eller åtminstone i samma tidsrymd, som jag fick samma information på någon fälttävlanskurs. Så det är inget nytt! Däremot förekommer det fortfarande, åtminstone i dressyr, och vill du ha ett specifikt fall (men varför? :confused: ) så skickar jag ett PM.

/Lady_S

Ja jag var ju inte själv där, men vet att hon sa till ryttaren till sin utlånade ponny att de inte skulle tävla med sin ELT-gjord eftersom det skulle kunna tolkas som en magplatta.
Definitivt missförstånd enligt det samtal jag hade med Wiberg. Nu pratade vi iof mest fälttävlansdressyr men det handlade mycket om vanlig dressyr också. Ringde upp en domare också och fick lite annan info "off the record". Inom fälttävlan har det inte varit ngt problem med gjordar. Däremot har det spridit sig bland dressyrfolk. Det är inte heller särskilt vanligt att man sitter i hoppsadel i vanlig dressyr. Man kan ju undra varför man väljer att sitta i dressyrsadel med sadelgjord som har stor magplatta för hoppning?

När jag skaffade min dressyrsadel för... Sex-sju år sedan, så ringde jag till en av klubbens överdomare i dressyr och frågade lite om vad jag fick och inte fick ha (medveten om att dressyr kunde vara lite stingsligare än vad hoppning var) och jag fick då till svar att en anatomisk sadelgjord var okej, men inte en magplatta.

Det var säkert innan dess, eller åtminstone i samma tidsrymd, som jag fick samma information på någon fälttävlanskurs. Så det är inget nytt! Däremot förekommer det fortfarande, åtminstone i dressyr, och vill du ha ett specifikt fall (men varför? :confused: ) så skickar jag ett PM.

/Lady_S
Anledningen till att jag vill ha specifika fall är krasst. Det finns ås mycket skitsnack på nätet att v inte ens kan ta upp allt. På måndag har vi möte i ft-kom, en av punkterna är TR-ändringar (förlåt tillägg då ändringar inte kommer förrän 2017) . :)

Anledningen till att jag vill ha specifika fall är krasst. Det finns ås mycket skitsnack på nätet att v inte ens kan ta upp allt. På måndag har vi möte i ft-kom, en av punkterna är TR-ändringar (förlåt tillägg då ändringar inte kommer förrän 2017) . :)
Är det intressant trots att det är vanlig dressyr? Och isf, är det "Starta en konversation" man använder för att skicka PM? O_o

/Lady_S

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 790
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
331
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama