EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
*k
Jag är väldigt mycket emot inomhusfälttävlan på lägre nivå, för jag tycker inte att det är utbildande, oavsett om det är stilbedömt eller inte. Jag anser inte att man kan lära sig att rida terräng på ett bra sätt på en så liten yta
/Lady_S

Nu gör du mig orolig. Är det fler som tror att man tänker så? *river mitt hår*
Jag tror (numera) definitivt att inomhusterräng har en viktig funktion att fylla! Det är ett utmärkt sätt att börja med terräng. Inom 4 väggar så är både ryttare/häst/mamma lugnare. Du får träna på enkla hinder. Som hoppas på helt annorlunda sätt än banhoppning. En och annan hoppryttare har sagt att det "är ju skitsmart, vi skulle hoppa mer så på banhoppningshinder" 'Man kör generellt en höjd under utomhus. Vad jag kan se så är det ett bra komplement som gör ryttarna säkrare på hindren när de kommer ut på våren. Hindren är bekanta, position intränad och det är dags för tempoträning. Eftersom vi ändå inte har speciellt högt tempo på lägre klasser så passar det bra.

Vi får en ny grupp ryttare som tidigare inte vågat/fått. Spännande. Av utvärderingen från 2014/15 syns tydligt att bara för man är försiktig med att börja innebär det inte att man sedan fortsätter vara det.

Genom inomhusträning har vi nu sett ett tiotal nya ryttare förra året gå vidare. Och nu är fler på väg. :)
Det är liknande problematik som med Revingebanan. Den har brister i att utbilda unghästen, du får aldrig den sökande unghästen i den röran av hinder. Med det menar jag att kompetensen måste vara så pass hos tränarna att de vet skillnaden på inomhus/revingebanträning/alltidsammabana/varierabanor. Att den kompetensen inte finns hos alla ryttare/föräldrar vet vi. ;)
Förresten så ska vi köra en cup i Vinslöv i vinter. Pay&Cross med stilterräng. 2 omgångar och sedan final i ngn typ av klubbtävling.

Nu gör du mig orolig. Är det fler som tror att man tänker så? *river mitt hår*
Jag tror (numera) definitivt att inomhusterräng har en viktig funktion att fylla! Det är ett utmärkt sätt att börja med terräng. Inom 4 väggar så är både ryttare/häst/mamma lugnare. Du får träna på enkla hinder. Som hoppas på helt annorlunda sätt än banhoppning. En och annan hoppryttare har sagt att det "är ju skitsmart, vi skulle hoppa mer så på banhoppningshinder" 'Man kör generellt en höjd under utomhus. Vad jag kan se så är det ett bra komplement som gör ryttarna säkrare på hindren när de kommer ut på våren. Hindren är bekanta, position intränad och det är dags för tempoträning. Eftersom vi ändå inte har speciellt högt tempo på lägre klasser så passar det bra.

Vi får en ny grupp ryttare som tidigare inte vågat/fått. Spännande. Av utvärderingen från 2014/15 syns tydligt att bara för man är försiktig med att börja innebär det inte att man sedan fortsätter vara det.

Genom inomhusträning har vi nu sett ett tiotal nya ryttare förra året gå vidare. Och nu är fler på väg. :)
Det är liknande problematik som med Revingebanan. Den har brister i att utbilda unghästen, du får aldrig den sökande unghästen i den röran av hinder. Med det menar jag att kompetensen måste vara så pass hos tränarna att de vet skillnaden på inomhus/revingebanträning/alltidsammabana/varierabanor. Att den kompetensen inte finns hos alla ryttare/föräldrar vet vi. ;)
Förresten så ska vi köra en cup i Vinslöv i vinter. Pay&Cross med stilterräng. 2 omgångar och sedan final i ngn typ av klubbtävling.
Jag ska svara på hela ditt inlägg, bara du förklarar vad du menar med "Är det fler som tror att man tänker så?". Hur menar du då?

/Lady_S

Är det bättre att fälttävlan inte får något utrymme alls?

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Ridningen i Flyinge tyckte jag överlag var okej, det lilla (!) jag såg från Friends var mer jaga tid vilket ju är det (enda) jag inte gillar med upplägget. Om man väljer ekipage som rider väl (tex jämförelsen m hoppning hade ju Peder varit förödande, hur mycket jag än gillar resten så klarar jag inte av hans sätt o rida på tid när det är så där extremt). Typ ponnybarnen red ju väl, det tycker jag ger en betydligt bättre bild av just fälttävlan. En bra speaker hade ju dessutom kunnat tillföra mer än bara jaga tid.....

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Ridningen i Flyinge tyckte jag överlag var okej, det lilla (!) jag såg från Friends var mer jaga tid vilket ju är det (enda) jag inte gillar med upplägget. Om man väljer ekipage som rider väl (tex jämförelsen m hoppning hade ju Peder varit förödande, hur mycket jag än gillar resten så klarar jag inte av hans sätt o rida på tid när det är så där extremt). Typ ponnybarnen red ju väl, det tycker jag ger en betydligt bättre bild av just fälttävlan. En bra speaker hade ju dessutom kunnat tillföra mer än bara jaga tid.....

Fast som du lägger fram det här ovan så innebär det att du inte heller anser att hoppning ska gå på tid? eller är det bara inomhusfälttävlan? Väldigt svårt att greppa vad du egentligen menar.

Fast som du lägger fram det här ovan så innebär det att du inte heller anser att hoppning ska gå på tid? eller är det bara inomhusfälttävlan? Väldigt svårt att greppa vad du egentligen menar.

Alltså upplösningen på din dator måste vara väldigt dålig :p hoppning har jag redan fått fråga o svarat på vad jag minns. Nej i lätt klass tycker jag inte att det enbart ska vara omhoppning på tid som det är nu. Inte att tiden inte ska vara en aspekt utan att den inte ska vara enda aspekten (utöver hinderfel).

I mitt svar ovan var ju dock ett direkt svar på fråga om fälttävlans alternativ skulle vara att inte alls få plats (som showtävling/reklam för vår sport). Jag tyckte tex ponnyerna isf är bättre representanter men det kanske är för tråkigt för gemene man? Alla vill kanske mer fart?

Nej det är väl mina glasögon då....:devil: Vänta du tills du når min aktningsvärda ålder!

Nej generalisera inte sådär! "alla vill ha mer fart" Vi måste ju göra vad vi kan för att locka folk till vår sport utan att utsätta oss eller hästarna för nåt farligt såklart. Att ha inomhusfälttävlan med proffsryttare måste helt klart vara ett bra marknadsföringsdrag, är ju bara att titta på publiken i Friends hur begeistrade de faktiskt var. Ponnyryttarna var OCKSÅ bra marknadsföring. Inomhusterräng på träningsnivå vintertid är OCKSÅ bra marknadsföringsdrag för vår sport.

Så tycker jag iaf.

Det är också väldigt kul att börja utesäsongen och ha en häst som en stensäker på smalhinder efter en hel vinters träning!

Ja det är min plan i alla fall! Grå kommer inte få någon vintervila att tala om.. han har ju typ vilat nästan hela året efter jag var varit så eländigt dålig.. så nu håller vi igång! Jag jobbar hela julhelgen så då kan han få 4 dgr vila där hade jag tänkt!

Ja efter gårdagens hoppträning med min överenergidåre så går vintervila tvärbort också! Han har dessutom haft 2 veckors semester nyligen o rids sporadiskt men det får vara slut med det nu. Att galoppera runt runt i 790 knyck är inte jättekul. Tycker jag. Inte han.:D

Jag ska svara på hela ditt inlägg, bara du förklarar vad du menar med "Är det fler som tror att man tänker så?". Hur menar du då?

/Lady_S
Om fler tror att det är att jämförbart fullt ut med terräng. Och att det inte är utbildande alls. Skrämmer mig att Du tror det. Menar du då att det bara är tempo som är terräng?

Drygt var ordet, sa Bull.

Korsförlamningen vet vi inte riktigt varför han fick men det är bara att vänta och ta nya prover.

Äsch vilket trök???! Kan inte korsförlamning utlösas när hästen utsatts för trauma? Dvs att sparken på nåt sätt hade med det hela att göra, har för mig att jag läst det nånstans....

Äsch vilket trök???! Kan inte korsförlamning utlösas när hästen utsatts för trauma? Dvs att sparken på nåt sätt hade med det hela att göra, har för mig att jag läst det nånstans....

Det är jag övertygad om att dom kan få. Epona hade korsförlamningssymptom när hon hade gjort sin vurpa. Det gjorde väl så jäkla ont helt enkelt.

Jag tycker inomhusfälttälvan är ett roligt sidospår. Det var dessutom extra roligt att Klimke vann i år, där hon bevisade att man inte behöver "flaxa" runt för att vinna. Däremot tyckte jag det var lite tråkigt förra året när det genomfördes i Stockholm, många fälttävlansryttare, tränare och anhöriga var oerhört negativa till tävlingsformen och gick runt och pratade så illa om det, för att plötsligt en kort tid efteråt började arrangera inomhusträning själva. Det lät lite illa i mina öron. Men visst kan man ändra uppfattning och detta är väl lite typiskt i fälttävlansvärlden.

Det kan det säkert men kanske inte 14 dagar efter traumat! :p

Det kan det säkert men kanske inte 14 dagar efter traumat! :p

Tror du inte? Då hade han ju stått still så det kan väl vara rätt troligt att just skadan bidrog till förlamningen. Eller också inte men kan kanske inte uteslutas iaf. Oavsett är det trist eftersom just korsförlamning har en tendens att återkomma, speciellt under stress och tävling är ju = stress. Håller tummar och tår för att Åke är på bättringsvägen och kommer att komma ut som en fräsch liten Åke nästa år!:bump:

@Hippocampus I vilken hästvärld är det inte så att man ändrar uppfattning? Det är väl inte nåt som är typiskt för fälttävlansfolk, som faktiskt ofta är mer öppna för förändring än t ex dressyr. Vi har ju blivit tvingade till att hålla ögon o öron öppna pga olyckorna i vår sport. Det har ju gjort att en hel del ändrats sen jag började tävla på 80-talet, en del till det bättre o annat till det sämre men förändringarnas vindar har blåst en hel del över vår sport iaf och jag upplever inte oss gnälligare än andra, tvärtom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
310
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare