*k
Jag är väldigt mycket emot inomhusfälttävlan på lägre nivå, för jag tycker inte att det är utbildande, oavsett om det är stilbedömt eller inte. Jag anser inte att man kan lära sig att rida terräng på ett bra sätt på en så liten yta
/Lady_S
Nu gör du mig orolig. Är det fler som tror att man tänker så? *river mitt hår*
Jag tror (numera) definitivt att inomhusterräng har en viktig funktion att fylla! Det är ett utmärkt sätt att börja med terräng. Inom 4 väggar så är både ryttare/häst/mamma lugnare. Du får träna på enkla hinder. Som hoppas på helt annorlunda sätt än banhoppning. En och annan hoppryttare har sagt att det "är ju skitsmart, vi skulle hoppa mer så på banhoppningshinder" 'Man kör generellt en höjd under utomhus. Vad jag kan se så är det ett bra komplement som gör ryttarna säkrare på hindren när de kommer ut på våren. Hindren är bekanta, position intränad och det är dags för tempoträning. Eftersom vi ändå inte har speciellt högt tempo på lägre klasser så passar det bra.
Vi får en ny grupp ryttare som tidigare inte vågat/fått. Spännande. Av utvärderingen från 2014/15 syns tydligt att bara för man är försiktig med att börja innebär det inte att man sedan fortsätter vara det.
Genom inomhusträning har vi nu sett ett tiotal nya ryttare förra året gå vidare. Och nu är fler på väg.
Det är liknande problematik som med Revingebanan. Den har brister i att utbilda unghästen, du får aldrig den sökande unghästen i den röran av hinder. Med det menar jag att kompetensen måste vara så pass hos tränarna att de vet skillnaden på inomhus/revingebanträning/alltidsammabana/varierabanor. Att den kompetensen inte finns hos alla ryttare/föräldrar vet vi.
Förresten så ska vi köra en cup i Vinslöv i vinter. Pay&Cross med stilterräng. 2 omgångar och sedan final i ngn typ av klubbtävling.