EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller faktiskt med connemaran till en del för jag tycker varken det vi såg på Friends eller för den delen Falsterbo Hunting (naturligtvis med vissa undantag) är speciellt bra reklam för vår sport.

Fast Falsterbo är väl ändå inte reklam för fälttävlan??? Där kan man snacka om jippo. För övrigt är vi ju på det enda del av forumet där jag anser att man KAN ha olika åsikter och även tillåts ha det utan att det blir verbalt slagsmål men därmed inte sagt att en åsikt får stå oemotsagd...:devil:

Fast Falsterbo är väl ändå inte reklam för fälttävlan??? Där kan man snacka om jippo. För övrigt är vi ju på det enda del av forumet där jag anser att man KAN ha olika åsikter och även tillåts ha det utan att det blir verbalt slagsmål men därmed inte sagt att en åsikt får stå oemotsagd...:devil:
Friends är också jippo. ALLT på Friends är jippo.

Och grejen är att det inte spelar någon roll att inget av dem är på riktigt, publiken ser det som en bild av vår sport och jag är trött på att förklara att sporten inte är livsfarlig och att alla som rider inte är galningar.

Vad har du för bekanta o vänner? Är helt ärligt ingen i min krets av anhöriga ickehästmänniskor som säger så. De som överhuvudtaget tycker nåt anser ju att hästar i allmänhet är livsfarliga o det kan jag köpa!

Vad har du för bekanta o vänner? Är helt ärligt ingen i min krets av anhöriga ickehästmänniskor som säger så. De som överhuvudtaget tycker nåt anser ju att hästar i allmänhet är livsfarliga o det kan jag köpa!

Jag undrade desamma! Aldrig hört det heller, mer än att hästen i sig kan vara livsfarlig. Visste inte att det förekom. Känner väl generellt att jag tror faktiskt inte att just det som händer på Friends eller i Falsterbo är avgörande till det ställningstagandet i så fall.

Jag tycker faktiskt inte att det såg så illa ut. Visst det går fort, det flaxas lite grann men det är ju inte farligt, det är inte vårdslöst, det är inte helt galet. Jag tycker faktiskt att de som red (kanske med något undantag) verkade ha stenkoll på läget. Man kan ju inte sitta som amatör och tycka att det ser okontrollerbart etc för faktum är att det är duktiga ryttare vi pratar om. De har koll, jag vet faktiskt ingen som skulle utsätta sin häst för fara eller annat tokigt bara för showens skull. Jag förutsätter att de har koll :)

Att någon gick omkull tycker jag heller inte är en måttstock på hur vårdslöst/farligt/okontrollerat/fort något gick för det kan hända, både den bäste och vid helt oväntade tillfällen!

Ah, det är inte ickehästmänniskor som tycker så utan ryttare som håller på med andra grenar.

Av samma orsak som man inte kan dra upp just det utan att någon ska komma dragandes med denna gamla klyschan!

Men jag har ju inte över huvudtaget pratat om någon allmän dålig behandling av hästar som @Novali01 kommenterar?!

Jag pratar om att JAG inte tycker att vi ska tävla med hästar på tid på det sättet som förekommer idag eftersom jag även vill se att tävlingsmomentet främjar god ridning, inte bara "utser en vinnare".

Friends är också jippo. ALLT på Friends är jippo.

Och grejen är att det inte spelar någon roll att inget av dem är på riktigt, publiken ser det som en bild av vår sport och jag är trött på att förklara att sporten inte är livsfarlig och att alla som rider inte är galningar.

Mina icke hästkunniga vänner har mest bilden av fälttävlan att det är hårt och farligt (ngn sorts allmän uppfattning) och att hästar o ryttare dör (det vanlig media visar) och de undrar hur man som hästmänniska kan tycka det är okej/försvarbart. Då får man dra hela @fio s inlägg ovan om varför hästarna generellt har det bätte än i övriga grenar iom allsidigheten osv.

Jag pratar om att JAG inte tycker att vi ska tävla med hästar på tid på det sättet som förekommer idag eftersom jag även vill se att tävlingsmomentet främjar god ridning, inte bara "utser en vinnare".

Fast just det att du tycker det gör dig ngt avvikande från oss andra faktiskt. För jag tycker nog att man kan rida på tid OCH rida bra OCH vinna! Och jag tycker även att det vore högst orättvist och antagligen förödande för sporten, att ta bort tävlingsmomentet helt i lägre klasser oavsett gren. För till syvende o sist tävlar de flesta dressyr/hopp/FT ryttare lätt klass varken mer eller mindre. Och jag kommer aldrig att tycka att merparten av dessa hästar far illa utan min åsikt står fast att de som "bara" har en häst o lullar runt på har mindre koll generellt än den som tränar och tävlar av den enkla anledningen att tävlingsryttare helt enkelt träffar på mer hästfolk o tar intryck i hur man måste behandla sin kompis för att få ut mesta möjliga av samvaron.

Alltså, jag tycker såklart inte att det ska gå så långt att det händer olyckor, och stilbedömning som alternativ i lägre klasser är bra i utbildningssyfte.

Men helt ärligt tror jag att hästarna som går "jippoklasser" mot klockan har bra mycket roligare på banan än många hästar som pressas in i en mall för bedömningssporter.

Fast just det att du tycker det gör dig ngt avvikande från oss andra faktiskt. För jag tycker nog att man kan rida på tid OCH rida bra OCH vinna! Och jag tycker även att det vore högst orättvist och antagligen förödande för sporten, att ta bort tävlingsmomentet helt i lägre klasser oavsett gren. För till syvende o sist tävlar de flesta dressyr/hopp/FT ryttare lätt klass varken mer eller mindre. Och jag kommer aldrig att tycka att merparten av dessa hästar far illa utan min åsikt står fast att de som "bara" har en häst o lullar runt på har mindre koll generellt än den som tränar och tävlar av den enkla anledningen att tävlingsryttare helt enkelt träffar på mer hästfolk o tar intryck i hur man måste behandla sin kompis för att få ut mesta möjliga av samvaron.

Då förstår jag att du argumenterar, det fetade i ditt citat har jag aldrig sagt o därför såklart heller aldrig menat. För femtioelfte gången så är jag emot att vi tävlar med hästar på tid på det sättet som sker idag. Jag säger fortfarande INTE att tiden inte kan vara en aspekt, att vi inte ska tävla, att tävlingsmomentet ska tas bort (helt ärligt, vad fick du det ifrån?) och inte heller att fel ryttare vinner på något vänster (det menar jag VERKLIGEN inte :confused: )?

Om hopp- och fälttävlanssporten förvandlas till en bedömningssport skulle de bli lika subjektiva och obegripliga som dressyren?

:crazy::crazy:

• Gilla
Reactions: fio
Då förstår jag att du argumenterar, det fetade i ditt citat har jag aldrig sagt o därför såklart heller aldrig menat. För femtioelfte gången så är jag emot att vi tävlar med hästar på tid på det sättet som sker idag. Jag säger fortfarande INTE att tiden inte kan vara en aspekt, att vi inte ska tävla, att tävlingsmomentet ska tas bort (helt ärligt, vad fick du det ifrån?) och inte heller att fel ryttare vinner på något vänster (det menar jag VERKLIGEN inte :confused: )?

Que?? Vadå inte sagt? Jag tog det ju från ditt citat? Du skrev ju att du inte tyckte vi skulle tävla med hästar på tid som idag o jag svarade att just det gör dig lite avvikande från oss andra som tycker vi SKA tävla som idag?

Ah, det är inte ickehästmänniskor som tycker så utan ryttare som håller på med andra grenar.

Precis...håller på med andra grenar! Dom tycker säkert fälttävlan i sig är livsfarligt, det tycker mina vänner i andra grenar. Men hoppfolket rider ju som galningar i omhoppningen i vilken grand Prix som helst... Var ju inte såå längesedan Peder Fredricsson stöp på globen efter en vansinnesritt, dessutom hade han gjort precis likadant helgen innan. Då är det minsann ingen som gapar om att det är dåligt för hoppsporten.

Jag ser gärna också bilder, också varit lite inne på en men hästen har ganska mycket manke. Tror iofs inte att den kommer vara riktigt lika markerad när han får lite mer muskler på rygg och kring manken men manke har han ju trots allt!!

Min erfarenhet är snarare att manken blir mer markerad när de musklar sig

Que?? Vadå inte sagt? Jag tog det ju från ditt citat? Du skrev ju att du inte tyckte vi skulle tävla med hästar på tid som idag o jag svarade att just det gör dig lite avvikande från oss andra som tycker vi SKA tävla som idag?

Men vi kan ju skita i detta om du inte läser vad jag skriver, det FETADE i ditt citat har jag aldrig sagt.

Att jag tycker annorlunda har jag inte sagt emot öht, det vet jag ju :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
310
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama